football360 logo

پرگل‌ترین فینال‌های تاریخ جام‌جهانی؛ آرژانتین و فرانسه نتیجه را فدای جذابیت می‌کنند؟

27 آذر 1401 ساعت 11:177 نظر
مرور دیدارهای نهایی برخی ادوار جام‌جهانی که تماشاگرانش شاهد بیش از 5 گل بوده‌اند، خالی از لطف نیست.

به گزارش فوتبال 360، مرور صفحات تاریخ ادوار مختلف برگزاری جام‌جهانی، این نکته را حائز اهمیت می‌کند که آیا به ثمر رسیدن گل‌های بیش‌تر در طول یک دیدار فوتبال، کیفیت «بازی زیبا» را افزایش می‌دهد یا آن را با کاهش چشم‌گیر مواجه خواهد کرد؟

بازی‌های یک طرفه، بردهای پر گل مقتدرانه یا بازی‌های پایاپای همراه با چند مرتبه گلزنی هر 2 تیم و تلاش برای رسیدن به پیروزی با چنگ و دندان؟ شاید نظر بیش‌تر هواداران فوتبال که فارغ از طرفداری بازی‌ها را دنبال می‌کنند، گزینه دوم باشد. برای برخی هواداران، دیدار فینال جام‌جهانی 2014، نسبت به فینال جام‌جهانی گذشته، جذاب‌تر بوده و برای برخی دیگر هم دیدار پر گل فرانسه و کرواسی، جذابیت بیش‌تری داشته است؛ تقابل 2 ابر قدرت با یکدیگر که ثمره‌اش تنها یک گل بود و تقابل کرواسی شگفتی‌ساز با بهترین بازیکنان جهان در پیراهن آبی که مجموعاً 6 گل در پی داشت.

جام‌جهانی، پرگل‌تر از تورنمنت‌های قاره‌ای

در طول برگزاری 21 دوره جام‌های‌جهانی، 20 دیدار فینال برگزار شده است که سهم این 20 دیدار فینال، میانگین 3.7 گل به ازای هر بازی بوده که این میزان، بسیار بیش‌تر از میانگین گل‌های به ثمر رسیده در فینال‌های جام ملت‌های اروپا (2.4) و فینال‌های ادوار کوپا آمریکا (2.3) است. آمار، از پرگل‌تر بودن دیدارهای جام‌جهانی نسبت به تورنمنت‌های قاره‌ای حکایت دارد و فینال جام‌جهانی 2018 میان کرواسی و فرانسه که با برتری 4 بر 2 خروس‌ها همراه بود، برای چهارمین مرتبه در تاریخ این رقابت‌ها، تیم‌ها شاهد به ثمر رسیدن مجموع 6 گل بودند. این درحالی است که تنها در یک دوره، بیش از این میزان گل در دیدار فینال به ثمر رسیده است و سایر فینال‌ها، از تعداد گل کم‌تری برخوردار بوده‌اند. لازم به ذکر است باتوجه به شیوه برگزاری جام‌جهانی 1950، دیداری تحت عنوان فینال برگزار نشد!

رسیدن به رکورد در تورنمنت اولین‌ها

جام‌جهانی 2018، تورنمنت اولین‌ها بود. اولین تورنمنت معتبر جهانی که شاهد استفاده از کمک داور ویدئویی بود و این موضوع، تاثیر بسیار زیادی روی نتایج بازی‌ها داشت. رکورد اهدای پنالتی در این مسابقات با توجه به قاطعیت تصمیمات VAR به ثبت رسید (29) که این میزان، 11 مرتبه بیش‌تر از رکورد قبل بود. به عبارت دیگر به ازای هر 2 بازی، یک مرتبه پنالتی به تیم‌ها اهدا شد و در همین راستا نظرات انتقادی و حمایتی کارشناسان، به یک اندازه متفاوت بود. مهم‌ترین پنالتی تورنمنت شاید در دیدار فبنال اهدا شد؛ جایی که کمک داور ویدئویی، زمینه‌ساز اهدای پنالتی به فرانسه و پیش افتادن 2 بر یک این تیم توسط آنتوان گریزمان شد. اولینِ دیگر، گل به خودی ماریو مانژوکیچ بود که گل اول فرانسه را به عنوان اولین گل به خودی در تاریخ فینال‌های این مسابقات به تور دروازه کرواسی چسباند. پوگبا گل سوم فرانسه را به ثمر رساند و گل چهارم هم سهم کیلیان امباپه شد تا بعد از پله، جوان‌ترین گلزن تاریخ فینال‌ها لقب بگیرد.

بررسی آمار این دیدار، نشان دهنده این است که مجموع شوت‌های شلیک شده به سمت دروازه‌ها، 21 بوده است؛ 21 شوتی که ثمره‌اش 6 گل بود و تنها دیدار آلمان و آرژانتین در فینال 2014، آمار ضعیف‌تری از این حیث داشت. دیداری که ثمره‌اش تنها یک گل بود و بنابراین می‌توان گفت نتیجه دیدارها، صرفاً معیار خوبی برای زدن مهر «جذابیت» یا «عدم جذابیت» به دیدارهای فوتبال نیست! دیدار کرواسی و فرانسه در جام‌جهانی 2018، یکی از 5 دیدار پرگل تاریخ فینال‌های جام‌جهانی فوتبال است و دیدار آلمان و آرژانتین، یکی از 4 فینال کم‌گل که در اصل ماجرا، جذابیت دیدارها چندان متفاوت از یکدیگر نبوده است.

سهم کمرنگ دوران پسا جنگ‌جهانی

دیگر فینال‌های جام‌های‌جهانی که شاهد به ثمر رسیدن 6 گل بوده‌اند، عبارتند از؛ دیدار آلمان و انگلیس در تورنمنت 1966، دیدار ایتالیا و مجارستان در تورنمنت 1934 و دیدار آرژانتین و اروگوئه در فینال اولین جام‌جهانی تاریخ. سال 1966، انگلیس میزبان تا دیدار نیمه‌نهایی، حتی یک مرتبه هم دروازه‌اش را باز شده ندید و آلمان غربی تا دیدار فینال تنها 2 گل دریافت کرد. در پایان 90 دقیقه، نتیجه دیدار مساوی بود و در نهایت این «سه‌شیر» بود که با هت‌تریک جف هرست، آلمان غربی را از پیش روی برداشت و با به ثمر رساندن 2 گل دیگر، جام ژول ریمه را راهی ویترین افتخاراتش کرد. مجموع 77 شوت در این دیدار، بهترین رکورد تاریخ جام‌جهانی است و این قهرمانی انگلیسی‌ها  تنها قهرمانی تاریخ این کشور در تورنمنت‌های معتبر بین‌المللی. 2 فینال از 3 جام‌جهانی پیش از جنگ‌جهانی هم شاهد به ثمر رسیدن 6 گل بوده‌اند که در یکی، اروگوئه عنوان قهرمانی را به نام خود زد و در دیگری، ایتالیا قهرمان شد تا ویتوریو پوتسو به عنوان تنها سرمربی که 2 مرتبه قهرمانی جهان را تجربه کرده است، باقی بماند.

برتری قهرمانانه به سبک برزیلی

اما پرگل‌ترین دیدار فینال از تاریخ جام‌های‌جهانی، سال 1958 به وقوع پیوست. دیدار میان برزیل و سوئد که مجموعاً 7 گل داشت و در این میان سهم برزیلی‌ها، 5 گل بود. برزیل که رکورد به ثمر رساندن بیش‌ترین گل در تاریخ جام‌های‌جهانی را همچون رکورد قهرمانی در این تورنمنت در اختیار دارد، سال 1958 سوئد را به اولین و آخرین میزبان تاریخ این مسابقات تبدیل کرد که دیدار نهایی را واگذار کرده و همچنین قاطعانه‌ترین پیروزی تاریخ مسابقات را با حداکثر اختلاف به نام خود زد. این رکورد 2 دوره بعد و در سال‌های 1970 و 1998 در دیدار فینال تکرار شد که یک مرتبه برزیل و مرتبه دیگر فرانسه فاتح جام شدند. در این دیدار، جوان‌ترین و همچنین مسن‌ترین گلزن تاریخ فینال‌های جام‌های‌جهانی رکورددار شدند و پس از نیلز لیدهلم، کاپیتان سوئد که مسن‌ترین گلزن تاریخ این دیدارها شد، پله جوان با کم‌تر از 18 سال سن، توانست رکورد جوان‌ترین گلزن تاریخ فینال‌ها را  پس از رکورد جوان‌ترین گلزن تاریخ مسابقات به نام خود بزند.

آن سال، اگرچه 7 گل سهم تیم‌های فینالیست در آخرین دیدار بود اما ژوست فونتن با 13 گل، کفش طلای مسابقات را از آن خود کرد که همین مهم، نشان از بیش‌تر بودن نرخ گلزنی در تورنمنت‌های پیش از قرن بیست‌ویکم داشته است. سایر دیدارهای فینالی که در جمع پرگل‌ترین دیدارهای فینال قرار گرفته و شاهد به ثمر رسیدن 5 گل بوده‌اند، به شرح ذیل است؛

1954: آلمان غربی 3-2 مجارستان

1986: آرژانتین 3-2 آلمان غربی

1970: برزیل 4-1 ایتالیا


نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری