football360 logo

خط به خط با دوئل مسی و امباپه؛ جنگ ظرافت در ایستگاه پایانی

28 آذر 1401 ساعت 09:567 نظر
ستاره‌های فینال جام جهانی چگونه در برابر یکدیگر به نبرد پرداختند؟

به گزارش فوتبال 360، شاید چند سال، چند ماه و یا حتی چند هفته بعد از شب فینال جام جهانی کسی به این موضوع فکر نکند که رقابت لیونل مسی و کیلیان امباپه در تک تک فاکتورهای فنی چگونه پیش رفت و کدام فوق‌ستاره عملکرد فنی بهتری را ارائه کرد و همه به اتفاق مسی را برنده این نبرد بدانند اما کمی پس از مسابقه و وقتی هنوز تصاویر فریم‌های جذاب این دوئل در ذهن فوتبال دوستان مرور می‌شود، فرصت مناسبی برای مرور جزئی و دقیق نبرد تن به تن کیلیان امباپه و لیونل مسی در فینال جام جهانی 2022 است. به این بهانه به بررسی عملکرد 2 فوق ستاره در این مسابقه بزرگ می‌پردازیم.

غلبه تجربه بر استعداد

کیلیان امباپه نمایش بی‌نظیری در باز گرداندن تمیش به مسابقه داشت و با هت‌تریک در فینال جام جهانی تاریخ‌ساز شد. او 3 بار دروازه رقیب بزرگ تیمش را باز کرد و قابلیت‌هایش را به رخ اهالی فوتبال کشید اما این قابلیت و تاریخ‌سازی هم از پس تجربه بزرگ مردی مانند مسی برنیامد. اگر چه امباپه با ثبت یک گل بیش‌تر از لیونل مسی هم در مسابقه فینال و هم در مجموع گل‌های به ثمر رسانده در جام از مسی پیشی گرفت اما نگاهی به آمار فنی 2 بازیکن نشان می‌دهد اعجوبه آرژانتینی در زدن ضربات نهایی دقیق‌تر از رقیب جوانش در میدان عمل کرده است. به جز ضربات پنالتی تبدیل به گل شده، هر 2 فوق‌ستاره 4 بار به سمت دروازه تیم‌های یکدیگر شوت زدند که از این بین 3 شوت مسی در چارچوب بود و امباپه فقط یک ضربه در چارچوب دروازه آرژانتین داشت. با این حال این تمام ماجرای تلاش 2 گلزن اصلی فینال جام جهانی نبود و طرف فرانسوی این دوئل بزرگ با خلق 3 موقعیت مسلم گل از این نظر جلوتر از مسی قرار می‌گیرد. در سوی مقابل مسی با فراهم کردن 6 موقعیت شوت زنی برای هم‌تیمی‌هایش آمار بهتری از امباپه دارد. در مورد دوئل هجومی 2 فوق‌ستاره بازی فینال نمی‌توان هیچ برنده قطعی مشخص کرد اما می‌شود رقابت را این گونه دید که قابلیت‌های انکار ناپذیر امباپه برای بیرون کشاندن تیمش از ورطه شکست از پس تجربه و رهبری لیونل مسی برنیامد و اسطوره زنده فوبتال آلبی سلسته زخم عمیقی بر پیکر نسل جدید فوتبال دنیا نیز زد تا در ذهن فوتبالی‌های جدید هم به اندازه قدیمی‌ترها و آن‌هایی که او را با درخشش در بارسلونا به یاد می‌آوردند، ماندگار و قهرمان باشد.

نقش متفاوت 2 شوالیه

نگاهی به عملکرد و آمار فنی لیونل مسی و کیلیان امباپه در مسابقه فینال جام جهانی 2022 همچنین بر سبک متفاوت تاثیرگذاری آن‌ها هم صحه می‌گذارد. امباپه مهاجم‌تر از مسی در میدان ظاهر شد و مسی وظایف بیش‌تری نسبت به یک مهاجم را به دوش می‌کشید. در جریان این رویارویی بزرگ فوق ستاره آرژانتینی 45 پاس را به ثبت رساند و این در حالی است که امباپه بیش‌تر هدف پاس‌های هم‌تیمی‌هایش بود و در مجموع 17 بار اقدام به پاس دادن کرده است. همچنین لیونل مسی نقش کلیدی‌تری در بازی‌سازی آرژانتینی‌ها داشته است؛ با توجه به این که در طول مسابقه 78 لمس توپ را تجربه کرد و در سوی مقابل امباپه فقط 44 بار موفق به لمس توپ شد. اسطوره آلبی سلسته در فاکتور دیگری هم  از امباپه پیشی گرفته که نشان از کیفیت بالای مسی در این سن و سال دارد. کاپیتان قهرمان جهان در فینال مقابل فرانسه 13 بار اقدام به ارسال بلند برای هم‌تیمی‌هایش کرده که با توجه به سخت‌تر بودن به مقصد رساندن این گونه پاس‌ها، 8 پاس موفق برای مسی آماری درخشان در یک فینال بزرگ به شمار می‌رود و در مقابل امباپه در 9 تلاش برای ارسال‌های این چنینی، 6 بار موفق شده توپ را به مقصد درست برساند. مسی با ثبت 10 پاس رو به جلو در برابر2 پاس رو به جلوی امباپه نشان داد نقشی متفاوت با رقیب فرانسوی‌اش در فینال را به دوش می‌کشیده است. آمار لمس توپ‌های 2 بازیکن در یک سوم دفاعی حریف هم جالب به نظر می‌رسد. مرد آرژانتینی با تکیه بر تجربه و اندوخته‌های پرشمار سال‌های درخشش موفق شد در شب فینال بزرگ لوسیل 47 بار توپ را در یک سوم دفاعی حریف لمس کند و امباپه با استعداد و قابلیت‌هایش در این زمینه با 29 لمس توپ باز هم از مسی عقب‌تر است. با وجود برتری‌های متعدد مسی در آمارهای ذکر شده باید بدانیم این بازیکن در مهم‌ترین فاکتور مربوط به سبک بازی خود در فینال از امباپه جا مانده است. مسی هرگز موفق نشد بازیکنان حریف را با دریبل از پیش رو بردارد و 2 تلاش او برای رقم زدن چنین تصویری ناکام باقی ماند اما فوق‌ستاره فرانسوی میدان با بهره‌گیری از نیروی جوانی و سرعت در 9 تلاش برای عبور از سد آرژانتینی‌ها 4 بار آن‌ها را دریبل کرده است.

ترازویی بدون خروجی دقیق

سبک بازی نسبتا متفاوت، جایگاه متفاوت در ترکیب تیم، سن و سال، شرایط گوناگون مسی و امباپه و همین طور برنامه‌های تاکتیکی غیرمنطبق 2 تیم در فینال 2022 باعث شده آمارهای مربوط به عملکرد این 2 بازیکن کاملا با یکدیگر گوناگون باشد و شاید هرگز نتوانیم بگوییم در دوئل مسی و امباپه فارغ از نتیجه‌ای که به دست آمده، چه کسی برنده میدان بود. شاید این فوتبال و جام جهانی قطر بود که برنده تقابلی تاریخی میان برنده توپ‌های طلای سال‌های گذشته و مدعی توپ‌های طلای سال‌های پیش رو نام گرفت. کشور کوچک و مترقی قطر با خاطراتی که از دوئل مسی و امباپه در خاکش ثبت کرد به یکی از به یاد ماندنی‌ترین میادین فوتبالی دنیا تبدیل شد و لذت این رویارویی را فارغ از اعلام برنده نهایی رقابت تن به تن ورزشگاه بزرگ لوسیل و هواداران حاضر در آن بردند. مسی و امباپه بار دیگر ثابت کردند فوتبال هنوز و همیشه و به درازای زندگی، داستان جدید و جذاب برای تعریف کردن دارد.


نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری