football360 logo

تصاویر ماندگار جام بیست و دوم؛ مسی شرمنده، بونوی تسخیرناپذیر

28 آذر 1401 ساعت 18:5314 نظر
جام جهانی اخیر صحنه‌های تاریخی زیادی را به خاطرات فوتبالدوستان اضافه کرد.

به گزارش فوتبال 360، برای انتخاب بهترین فیلم از بین آثار کریستوفر نولان کار سختی در پیش داریم، چرا که باید از بین فیلم‌های به یاد ماندنی اینتراستلار، ممنتو، پرستیژ، اینسپشن و دیگر آثار بزرگ و ارزشمند کارنامه فاخر این کارگردان برخی را خط بزنیم. برای انتخاب بهترین کتاب نوشته شده به دست مارک تواین به مشکل برمی‌خوریم، زیرا مجبور می‌شویم از بین آثاری مانند هاکلبریفین، شاهزاده و گدا و ماجراهای تام سایر، 2 عنوان را حذف کنیم و در مجموع انتخاب بهترین از بین بهترین‌ها همیشه دشوار است و با انتخاب هر کدام از موارد مورد بررسی احساس می‌کنیم به دیگر موارد ظلم کرده‌ایم. جام جهانی 2022 برای انتخاب بهترین فریم‌هایش به ما احساسی مانند انتخاب از بین آثار نولان یا تواین می‌دهد و سخت است که از بین این همه صحنه‌های به یاد ماندنی، گزیده‌ای را استخراج کنیم. با این حال صرف نظر کردن از این کار نیز دغدغه‌های خاص خودش را دارد و به این بهانه به مرور 5 فریم ماندگار جامی می‌پردازیم که یکی از زیباترین جام‌های جهانی بوده است. صد البته که این به معنی زیبا و ماندگار نبودن دیگر لحظات و تصاویر ثبت شده در قطر نیست.

تصویر اول؛ دست روی صورت مسی در شکست مقابل عربستان


تصویر دست روی صورت لیونل مسی برای هواداران این فوق ستاره یادآور تلخ‌ترین لحظات فوتبالی او بوده است. دنبال کنندگان مسی آرزو می‌کردند او هرگز در قطر دستش را روی صورتش قرار ندهد؛ اما آنها هرگز و باز هم با مراتب بالایی از بار کلمه هرگز، فکرش را هم نمی‌کردند که چنین تصویری در اولین مسابقه آرژانتین و در مقابل عربستان رقم بخورد. شاگردان رنار شاید خودشان ندانند اما یکی از به یاد ماندنی‌ترین تصاویر تاریخ جام‌های جهانی را به وجود آوردند و در پایان مسابقه مسی با دست بر روی صورت از شکست ناباورانه تیمش حکایت می‌کرد.

تصویر دوم؛ تکنولوژی در خدمت سامورایی‌ها برای باور کردن گل صحیح


پیروزی ژاپن در برابر اسپانیایی که تا پیش از شروع رقابت‌ها با سرمربی موفقی مانند انریکه یک مدعی قهرمانی به شمار می‌رفت به خودی خود صحنه‌های بدیعی را برای جام بیست و دوم رقم زد. با این حال آنچه در جدال سامورایی‌ها با ماتادورها بیش از دیگر پدیده‌ها جلب توجه می‌کرد، صحنه گل مشکوک ژاپنی‌ها بود. گلی که چشم بینندگان تلویزیونی مردود بودن آن را مورد تایید قرار می‌داد اما تکنولوژی با تمام قدرتش اثبات کرد که این گل صحیح بوده است. شاید اگر تیم‌هایی به جز ژاپن و اسپانیا شاهد چنین صحنه‌ای از نزدیک بودند، رقم خوردن این خاطره به این اندازه بزرگ جلوه نمی‌کرد اما ژاپنی‌ها که خودشان صادر کننده تکنولوژی هستند، تاثیر این پدیده را در یک میدان از نزدیک مشاهده کردند؛ تاثیری که در ادامه منجر به حذف ژرمن‌ها برای دومین جام جهانی متوالی در مرحله گروهی شد.

تصویر سوم و باز هم صحنه‌گردانان چشم بادامی


تا پیش از این برتری ژاپن را حتی در بازی قبلی آنها مقابل آلمان یک شگفتی قلمداد می‌کردیم. این شگفتی‌ها اما با تکرار و تکرار در رقابت‌های گذشته و با یک تکرار نزدیک در جام جهانی اخیر در مقابل اسپانیا به واژه دیگری تبدیل شد. ژاپن دیگر یک حریف بی ادعای آسیایی نیست که با ممارست زیاد و ارائه بازی تخریبی و تدافعی به سختی در یک مسابقه بزرگ نتیجه بگیرد، بلکه نتیجه پایان بازی این تیم مقابل اسپانیا به وضوح از تغییر سطح فوتبال چشم بادامی‌ها حکایت می‌کرد. آنها اکنون در فوتبال دنیا هواداران غیر ژاپنی دارند و درست مثل قدرت‌های بزرگ فوتبال یک قدرت همیشه آماده و خطرناک به شمار می‌روند. ژاپن با پیروزی در مقابل اسپانیا پس از شکست دادن آلمان در اولین بازی مرحله گروهی، فوتبالش را به اندازه یک گام بزرگِ شخصیتی ارتقا داد و اسکوربورد ورزشگاه در پایان بازی مقابل اسپانیا این موضوع را کاملا تایید می‌کرد.

‌تصویر چهارم؛ چهره پیروزمندانه یاسین بونو در شب ناکامی اسپانیا


ماتادورها به هر دری زدند بسته بود. آنهایی که در اولین بازی خود رقیب را 7 تایی کرده و تمام راه‌های گلزنی را  امتحان کرده بودند، هر چه تلاش کردند موفق به باز کردن دروازه مراکش نشدند. در ابتدا تصور می شد اسپانیا فقط قادر به عبور از خط دفاع حریف آفریقایی‌اش نیست و در ضربات پنالتی قفل این دروازه شکسته خواهد شد اما ضربات پنالتی ثابت کرد  اسپانیا حتی اگر از دفاع هم عبور می‌کرد با سد نفوذ ناپذری به نام یاسین بونو مواجه بود؛ سنگربانی که هرگز در مقابل ستاره‌های لاروخا تسلیم نشد و بدون گل خورده و با چهره پیروزمندانه‌ای از نبرد با اسپانیا بیرون آمد؛ چهره‌ای که هرگز از خاطره فوتبال دوستان اسپانیایی پاک نخواهد شد.

تصویر پنجم؛ پرتغال و بهترین پیروزی در شب نیمکت نشینی رونالدو


قرار بود فوق ستاره پرتغالی قهرمان تیم ملی کشورش در قطر و الهام‌بخش هم‌تیمی‌ها برای رسیدن به موفقیت باشد. با این حال واکنش منفی او هنگام خروج از زمین در بازی مقابل کره جنوبی حواشی زیادی را برایش به وجود آورد. حاشیه‌هایی که بیرون ماندن رونالدو از زمین را طولانی‌تر هم کرد و پرتغال بازی حساس بعدی خود مقابل سوئیس را بدون کریستیانو رونالدو شروع کرد. رونالدو که خودش یکی از سلاطین هت‌تریک فوتبال دنیا به شمار می‌رود و در این زمینه رکورد دار است از روی نیمکت شاهد 5 گل تیمش و هت‌تریک ستاره‌ای به جز خودش برای پرتغال بود. این صحنه‌ای نبود که پیش از شروع جام جهانی منتظر آن بودیم اما اتفاقات گوناگون دست به دست هم دادند تا سرمربی سلسائوی اروپا ثابت کند می‌تواند بدون رونالدو و بی‌نیاز از او هم رقبایش را شکست دهد و حتی قهرمانان دیگری هم در اختیار دارد که با کنار گذاشتن رونالدو ظهور خواهند کرد. گونسالو راموس با هت‌تریکش مقابل سوئیس، چهره‌ای به یاد ماندنی از رونالدو روی نیمکت به یادگار گذاشت؛ چهره‌ای که نمی‌دانست باید برای موفقیت تیمش خوشحال باشد و یا از نبودن در جمع هم‌تیمی‌ها افسوس بخورد.

ماجرا ادامه دارد

این پایان تصاویر به یاد ماندنی جام بیست و دوم نیست و شاید به این آسانی هم نشود پایان مشخصی برای این تصاویر پیدا کرد. با این حال باز هم به سراغ لحظه‌های خاص رقم خورده در این جام جهانی خواهیم رفت و فریم‌های جذاب دیگر آن را مرور خواهیم کرد.


حسین سعیدی نیکو

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری