football360 logo

افشاگری جنجالی «اکیپ»؛ آرژانتین در زمان گل سوم، بیش از 11 بازیکن داشت!

29 آذر 1401 ساعت 14:2042 نظر
نشریه اکیپ در گزارشی، صحت گل سوم آرژانتین را زیر سوال برده است.
به گزارش فوتبال 360، بیش از 24 ساعت از بالای سر بردن جام قهرمانی جهان توسط لیونل مسی و یارانش می‌گذرد و هنوز بحث‌ها بر سر جذابیت فینال و اتفاقاتی که در آن رخ داد، داغِ داغ است.
برخی مشغول تمجید از امباپه هستند، برخی از رفتار عجیب امیلیانو مارتینس با جایزه دستکش طلایی گله می‌کنند، برخی از میزبانی قطر رضایت دارند و برخی دیگر معتقدند میزبانی این کشور از جام‌جهانی، لکه ننگ پاک نشدنی از چهره تشکیلات فیفاست. آرژانتینی‌ها هنوز خوشحالی‌هایشان تمام نشده و از طرف مقابل، هر زمان نشریات فرانسوی میان آنالیزهایشان از شکست، فرصتی برای استراحت پیدا می‌کنند، نتیجه دیدار و تصمیمات داوری را زیر سوال می‌برند.
آفساید نه! حضور بیش از 11 بازیکن
نشریه اکیپ که پس از دیدار فینال، اعتراض عجیبی به اهدای پنالتی به آنخل دی‌ماریا در دقیقه 21 دیدار داشت، حالا در گزارشی جدید مدعی شده است گل سوم آرژانتین در نیمه دوم وقت‌های اضافه که توسط لیونل مسی به ثمر رسید و آلبی سلسته را  پیش انداخت در شرایطی غیرقانونی به ثمر رسیده و گروه داوری باید آن را با اطمینان خاطر رد می‌کردند. بحث اصلی، بر سر آفساید بودن یا خطای فیزیکی بازیکنان پیش از به ثمر رسیدن و گل و حتی شک بر سر رد شدن یا نشدن توپ از خط نیست.
ادعای اکیپ، چندان بی‌راه نیست
فرانسوی‌ها معتقدند زمانی که هنوز بازی در جریان بوده و شوت لائوتارو مارتینس توسط هوگو یوریس ناقص برگشت داده شده، تعداد بازیکنان آرژانتین در زمین بازی بیش‌تر از 11 نفر بوده و نگاهی به تصاویر ثبت شده از لنز دوربین بالای استادیوم، نشان می‌دهد ادعای آن‌ها بی‌راه نیست. تنها چند صدم ثانیه پیش از به ثمر رسیدن گل، 2 نفر از بازیکنان آرژانتین که در کنار زمین مشغول گرم کردن بودند، چند میلی‌متر از خط‌کشی کنار زمین پاهایشان به داخل مستطیل سبز وارد شد و همین مورد، می‌توانست کافی باشد تا گروه داوری بازی را متوقف و گل لیونل مسی را مردود اعلام کنند!
کمک داور پرچم زد؟
پس از آنکه امباپه در دقایق پایانی دیدار موفق شد اندوخته‌های آرژانتین در نیمه نخست را بر باد دهد، پس از چند موقعیت نصفه و نیمه در وقت‌های اضافه اول دیدار، تیم‌ها زمین بازی‌شان را جابه‌جا کردند و زمانی که دقیقه 108، لئو مسی موفق شد کار نیمه تمام لائوتارو مارتینس را به خوبی تمام کند، کمک داور دیدار پرچمش را به نشانه آفساید بالا برد اما شیمون مارچینیاک، تصمیم او را نپذیرفت و با دستانش به دایره وسط میدان اشاره کرد. هرچند کمک داور هم بعد از اندکی، پرچم را پایین آورد اما برای چند لحظه، همه فرانسوی‌ها امیدوار بودند گل پذیرفته نشود.
داور بازی، کارآگاه جنایی نیست!
هرچند امباپه دوباره بازی را به تساوی کشاند اما نگاهی به قوانین فیفا در رابطه با موقعیت‌های قانونی دیدار، این ادعای فرانسوی‌ها را تایید می‌کند که در این میان، انتقادی متوجه داور نیست. ماده سوم قوانین فیفا، بند 8 به وضوح اشاره بر این دارد که «اگر داور، همزمان با به ثمر رسیدن گل متوجه حضور افراد اضافی در زمین مسابقه شود، پیش از آن که بازی با احتساب گلِ به ثمر رسیده از سر گرفته شود و بازیکنان تیم حریف بازی را آغاز کنند، قاضی میدان این حق را دارد که گل را غیرقانونی اعلام کند.» همچنین در این بند، شرایط جریمه شخصی بازیکنانی که از 11 نفر اصلی تیم نبوده و حضورشان در زمین مسابقه، باعث تاثیرگذاری مستقیم روی به ثمر رسیدن گل می‌شود، توضیحاتی ارائه کرده است.
چرا گل آرژانتین قبول شد؟
طبیعتاً داور اول دیدار در زمان به ثمر رسیدن گل حواسش تمام و کمال به صحنه گلزنی بوده و طبیعی است که نگاهی به وضعیت نیمکت تیم‌ها در آن لحظه نداشته باشد. کمک داور نزدیک‌تر به صحنه هم مشغول آفساید گیری و کمک به داور اول است و در این میان، کمک داور دیگر یا داور چهارم می‌توانستند با دقتی خارق‌العاده، موضوع را به اطلاع داور برسانند اما پاسخ این سوال که چرا داور گل را مردود اعلام نکرد، به‌ وضوح این است که «مارچینیاک صحنه را ندید!» و کاملاً حق داشت صحنه را نبیند.
فرانسه می‌تواند اعتراض کند
کولو موانی تنها چند ثانیه پس از به ثمر رسیدن گل سوم فرانسه، این شانس را داشت تا در موقعیتی تک به تک، تیمش را از ورود به ضیافت مرگبار پنالتی‌ها نجات داده و پیروزی دراماتیک را به آبی‌ها هدیه دهد اما با درخشش امی مارتینس اینگونه نشد تا سرنوشت بازی را ضربات پنالتی تعیین کنند. در این میان، فرانسه بدون شک می‌تواند با ارائه لایحه قانونی به گل سوم آرژانتین در این دیدار اعتراض کند اما هیچ چیز تغییر نخواهد کرد و نه نتیجه دیدار باز خواهد گشت و نه جام قهرمانی سوم از ویترین افتخارات آرژانتین به ویترین افتخارات فرانسه می‌رسد.
آبی‌ها هم شرایطی مشابه داشتند
بررسی تصاویر نشان می‌دهد حتی در زمان تک به تک شدن کولو موانی هم برخی بازیکنان نیمکت نشین فرانسه به درون زمین مسابقه پا گذاشته‌اند و اگر آن توپ به گل تبدیل می‌شد، شرایطی مشابه در این سمت میدان وجود داشت. البته که چندان قوانین سخت‌گیرانه‌ای در این رابطه و در این حد حضور بازیکنان در زمین در چنین شرایطی به ثبت نرسیده است و تاریخ فوتبال، کم از این دست صحنه‌ها به خود ندیده. سال 1966 و در آن فینال جنجالی، گل سوم جف هرست در شرایطی از خط دروازه آلمان عبور کرد که نه‌تنها بازیکنان ذخیره، بلکه برخی تماشاگران نیز وارد زمین ومبلی شده بودند و درنهایت این گل هم پس از آنکه گل دوم به بحث‌برانگیزترین شکل ممکن پذیرفته شده بود، اختلاف گل «سه‌شیر» را با رقیب افزایش داد.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری