football360 logo

درآمد برابر فوتبال زنان با مردان، سرانجام به تصویب رسید؛ آنها موفق شدند!

02 دی 1401 ساعت 17:362 نظر
با تصویب درآمد برابر تیم‌های ملی در مجلس نمایندگان، فقط رضایت رسمی بایدن نیاز است.
به گزارش فوتبال 360، تلاش چندین ساله زنان فوتبالیست ایالات متحده سرانجام نتیجه داد و با تصویب لایحه درآمد برابر تیم ملی فوتبال زنان با مردان در این کشور توسط مجلس نمایندگان، تنها یک امضای رسمی توسط جو بایدن تا عملی شدن این مهم فاصله است.
جو بایدن که پیش از این و در چارچوب تبلیغ برای انتخابات ریاست جمهوری گذشته، رسماً از این طرح حمایت کرده و خود را پشتیبان شماره یک فوتبال بانوان می‌دانست، قول داده بود در صورت راه یافتن به کاخ سفید، این طرح را به سرانجام برساند و حالا فوتبال ایالات متحده در آستانه برگزاری جام‌جهانی 2026 مردان در کشورش، در یک قدمی رسیدن به این دستاورد تاریخی است.
برابری در بیش از 50 رشته ورزشی
مجلس نمایندگان آمریکا که ماه گذشته انتخابات میان‌دوره‌ای را پشت سر گذاشت، چهارشنبه شب به وقت محلی سرانجام لایحه دریافت برابر میان تیم‌های ملی فوتبال مردان و زنان را به تصویب رساند و این قانون، نهاد مسئول در امر ورزش کشور را ملزم می‌کند به تمامی ورزشکاران حرفه‌ای که زیر پرچم ایالات متحده در هر مسابقاتی شرکت می‌کنند، بدون در نظر گرفتن جنسیت، دستمزدی برابر پرداخت کند. این قانون بیش از 50 رشته ورزشی در کشور را در بر می‌گیرد که تیم ملی فوتبال، سرآمدترین آنهاست و کمیته ملی المپیک این کشور، وظیفه نظارت بر اجرایی شدنش را دارد.
مسئله، تنها دستمزد برابر نیست
این لایحه پیش‌تر با قاطعیت آرا به تصویب مجلس سنا رسیده بود و حالا پس از رای گرفتن در مجلس نمایندگان به سمت میز بایدن خواهد رفت تا امضای نهایی پای آن خودنمایی کند؛ امضایی که بدون شک زده خواهد شد و تصمیم تاریخی ایالات متحده برای برابری جنسیتی در ورزش را عملی خواهد کرد. علاوه بر درآمد برابر، این لایحه سایر موضوعات نظیر «حقوق قانونی برابر» و «توزیع عادلانه جوایز» را هم عملی می‌کند و هر 2 مجلس دموکراتیک منتخب در ایالات متحده با تصویبش پیامی روشن به کاخ سفید ارسال کرده‌اند.
نقش پر رنگ راپینو و مورگان
در جریان تصویب این لایحه در مجلس سنا، سناتور ماریا کنتول در سخنرانی خود گفت: «از قهرمانان ملیِ ایالات متحده که با تلاش‌هایشان نقشی بسزا در تصویب این لایحه داشتند، بیشترین سپاسگزاری را دارم. باید از حمایت‌های مگان راپینو و الکس مورگان، آن گونه که شایسته است، سپاگزاری کنیم. آنها قهرمانان ملی ما و پیشگام برابری جنسیتی در کشور هستند. پس از قهرمانی در جام‌جهانی 2019، تیم ملی فوتبال زنان، رهبری این مسیر پر پیچ و خم را بر عهده گرفت و سرانجام باعث افتخار است تا اعلام کنیم لایحه اکنون به تصویب رسیده است. آنها برای همه این موضوع را روشن کردند که نه‌تنها فوتبال حرفه‌ای زنان، بلکه ورزش زنان مستحق برابری جنسیتی و در راس آن، برابری دستمزد است».
همه‌چیز از قهرمانی جام‌جهانی آغاز شد
لایحه حقوقی که اکنون آخرین گام را هم پشت سر گذاشته است، یک شکایت از جانب بازیکنان تیم ملی فوتبال زنان ایالات متحده بود که علیه تبعیض جنسیتی تنظیم شد و مراتب شکایت را به دادگاه فدرال رساند. حالا این دستاورد تاریخی به سرانجام رسیده و ورزش ایالات متحده، بیش از پیش مدیون مگان راپینو و الکس مورگان است. تیم ملی فوتبال زنان ایالات متحده، یکی از 7 تیمی است که در تمامی ادوار برگزاری جام‌جهانی حاضر بوده و با 4 قهرمانی، پرافتخارترین و موفق‌ترین تیم جهان است. آنها با اختلافی قابل قبول نسبت به تیم ملی فوتبال آلمان، رتبه یک در رنکینگ فیفا را در اختیار دارند و سال آینده در جام‌جهانی 2023 به میدان خواهند رفت.

برچسب‌ها

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری