football360 logo

قانون‌گذاران فوتبال به دنبال تغییرات بنیادی؛ مقررات زمان، تعویض و آفساید تغییر می‌کند

28 دی 1401 ساعت 14:0753 نظر
هیات بین‌المللی فوتبال در جلسه آینده خود چند تغییر اساسی در قوانین فوتبال را بررسی می‌کند.

به گزارش فوتبال ۳۶۰، این هفته قوانین مربوط به کنترل زمان بازی، تعویض‌ها و آفساید مورد بازبینی قانون‌گذاران فوتبال قرار می‌گیرد. یکی از وظایف نهادهای بالادستی فوتبال، تطبیق مقررات با تغییرات سبک بازی در سال‌های متمادی است. حفظ جوهره اصلی ورزش برتر در کنار به روز کردن قوانین کار دشواری است؛ این که مشکلات بازیکنان، تماشاگران و داوران حل شود و کیفیت بازی ارتقا یابد و استاندارد شود اما با این وجود ظاهر و حال‌وهوای همیشگی فوتبال حفظ شود. هرچند ماه یک بار عالی‌ترین مرجع قانون‌‌گذاری فوتبال موسوم به «هیات بین‌المللی فوتبال» برای تصویب مقررات جدید جلساتی برگزار می‌کند و این هفته راه‌حل‌های جلوگیری از اتلاف وقت و افزایش زمان مفید بازی از مهم‌ترین موضوعات مورد بررسی خواهد بود. علاوه بر آن مسئله سلامت بازیکنان و امکان تعویض موقت بازیکنان بعد از مصدومیت از مواردی است که در مورد آن تصمیم‌گیری خواهد شد. گل بحث‌برانگیز برونو فرناندس در دربی منچستر که با برداشت‌ها و تحلیل‌های متفاوت رسانه‌ها مواجه شد بار دیگر اصلاح قانون آفساید را به یکی از دغدغه‌های قانون‌گذاران تبدیل کرده. 

ساعت را نگه دارید! 

ایجاد وقفه‌های مکرر و توقف دائمی جریان بازی یکی از تجربه‌های منفی تماشاگران فوتبال است و تماشای پیوسته فوتبال در هیجان و تجربه بینندگان نقش بالایی دارد. رسیدن مدت زمان مفید بازی که توپ در جریان است به زمان ایده‌آل ۶۰ دقیقه از رویاهای نهادهای فوتبال است اما موضوع این است که قانون‌هایی که تاکنون تصویب شده در بهبود مدت زمان بازی تأثیر چندانی نداشته و تیم‌هایی که قصد اتلاف وقت و هدر دادن زمان بازی داشته باشند، معمولاً به هدف خود می‌رسند. اعلام وقت تلف‌شده بیش از حد معمول هم در مدیریت مدت زمان مسابقه نقش چندانی ندارد چون بیشتر زمان اضافه‌شده با تعلل و توقف پیگیری می‌شود. در نبود قوانین الزام‌آور، یک کرنر، خطا یا ضربه دروازه کافی است تا بیش از یک دقیقه از وقت بازی تلف شود. گاهی اوقات توپ‌جمع کن‌ها هم برای هدر دادن وقت، یار دوازدهم تیم میزبان می‌شوند. سپ بلاتر در دوران ریاست خود پیشنهاد زمان مفید ۳۰ دقیقه‌ای در هر نیمه را مطرح کرد اما با اینکه با فوتسالی کردن زمان در فوتبال دلیلی برای اتلاف وقت وجود نخواهد داشت، این پیشنهاد تغییر شیوه حفظ زمان با اقبال فوتبال‌دوستان مواجه نشد. 

۳ راه‌حل برای مدیریت زمان 

برای افزایش مدت زمان مسابقه ۳ راه حل پیشنهاد شده. یکی این که با افزایش اختیارات داور قوانین فعلی الزام‌آورتر شوند. به عنوان مثال دروازه‌بانی که بعد از دریافت توپ بیش از ۶ ثانیه برای زدن ضربه تعلل می‌کند با کارت زرد مواجه شود. یا هرگونه دور کردن توپ از مقابل بازیکنان حریف با هدف اخلال در روند بازی با جریمه داور مواجه شود. راه دوم این است که درست مشابه مسابقات جام جهانی گذشته، داور چهارم برای نگهداری دقیق‌تر زمان مسابقه با اقتدار بیش‌تری عمل کند. در قطر هر مسابقه به طور میانگین ۱۰۱ دقیقه طول کشید؛ حدود ۶ دقیقه وقت تلف‌شده برای هر نیمه. راه‌حل بنیادی‌تر اما محاسبه زمان فعال بازی با ساعتی شبیه ساعت‌های ورزش‌های آمریکایی است که در کنار ساعت اصلی، زمان فعال واقعی را اندازه بگیرد. الکس فرگوسن، سرمربی سابق منچستر یونایتد و دیوید دین، معاون اجرایی سابق آرسنال از طرفداران این طرح هستند. 

۹۰ دقیقه گم شده 

با این که طبق قوانین مدت‌زمان بازی فوتبال ۹۰ دقیقه تمام است و زمان تلف‌شده هم باید به انتهای آن اضافه شود، مدت مفید و فعال بازی در یک مسابقه فوتبال به ندرت به مرز دوسوم این عدد می‌رسد. طبق آنالیزهای «اسکای اسپورتس»، مدت زمان مفید بازی در رقابت‌های این فصل لیگ برتر با افت مواجه شده و توپ در کم‌تر از ۵۶ درصد از زمان بازی در جریان است. امسال در بیش از ۲۰ مسابقه هواداران کم‌تر از ۴۵ دقیقه فوتبال دیده‌اند. این البته مشکل خاص لیگ برتر نیست و تازه فوتبال انگلیس در مقایسه با سایر لیگ‌های معتبر اروپایی، بالاترین حد زمان مفید را به ثبت رسانده. در حال حاضر معمولا داور چهارم مسئولیت محاسبه مدت زمان تلف‌شده را دارد. قانون صراحتاً می‌گوید وقت تلف‌شده، تنها زمانی اضافه می‌شود که تأخیر در جریان مسابقه بیش از حد معمول باشد و این با روش محاسبه فعال زمان در تناقض است. هاوارد وب، رئیس کمیته داوران فوتبال انگلیس انتظار دارد بدون تغییر مقررات، قوانین فعلی با سختگیری بیش‌تری اعمال شود. او روش به کار گرفته‌ شده در جام جهانی را غیر عادی می‌داند و اقتدار داوران را موثرتر می‌داند: «ما باید اختیارات داور را افزایش دهیم تا علیه بازیکنانی که با ایستادن در مقابل ضربات آزاد و... از جریان مجدد بازی جلوگیری می‌کنند، اقدامی انجام دهند.» 

تعویض موقت؛ برای سلامت بازیکنان 

با گسترش روزافزون فوتبال، موضوع سلامت بازیکنان به یک دغدغه مهم تبدیل شده. یک برخورد شدید در داخل زمین ممکن است منجر به صدمات جبران‌ناپذیر شود اما خیلی وقت‌ها بدون انجام تدابیر پزشکی لازم، بازیکنان با یک بررسی ساده و کوتاه به زمین برمی‌گردند. در جریان دیدار ایران و انگلیس، باقی‌ماندن علیرضا بیرانوند در زمین با وجود مصدومیت شدید صورت با اعتراض رسانه‌ها مواجه شد. در حال حاضر بازیکن مصدوم یا باید قید ادامه بازی را بزند، یا این که به سرعت به زمین برگردد. طرح جدید که از قوانین راگبی در انگلیس الهام گرفته، به تیم‌ها اجازه می‌دهد بعد از مصدومیت یک بازیکن تا حداکثر ۱۵ دقیقه، او را به طور موقت با یک بازیکن نیمکت‌نشین تعویض کنند تا وضعیت سلامت یار مصدوم به طور کامل بررسی شود. گفته می‌شود علاوه بر اتحادیه بازیکنان، لیگ برتر، لیگ ۱ فرانسه و لیگ MLS آمریکا  از موافقان این طرح به شمار می‌روند. 

تغییر مجدد قانون آفساید 

در جلسه چهارشنبه همچنین موضوع ابهامات قانون آفساید بار دیگر مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. حواشی گل تعیین‌کننده برونو فرناندس در دربی منچستر همچنان ادامه دارد؛ تصمیمی که بعد از مسابقه با اعتراض شدید گواردیولا همراه شد. در جریان مسابقه شنبه، مارکوس راشفورد که به وضوح در شرایط آفساید قرار داشت، آنقدر توپ را مشایعت کرد که یاران منچسترسیتی با خیال راحت منتظر اعلام آفساید بودند اما داور به دلیل عدم تاثیرگذاری او روی توپ یا برخورد مستقیم با مدافعان یا جلوگیری از حرکت آن‌ها، نظر کمکش را رد کرد تا یونایتد به بازی برگردد. حالا ممکن است هیئت بین‌المللی فوتبال نکات تصریح‌‌کننده بیش‌تری برای اعمال درست قانون آفساید عرضه کند.

*سجاد اجاقی
نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری