football360 logo

آمار و ارقام جدید فیفا از جام جهانی 2022؛ پربیننده‌ترین جام تاریخ

30 دی 1401 ساعت 16:5612 نظر
یک ماه بعد از اتمام جام جهانی، فیفا آمار جالب و منحصر به فردی از تورنمنت پائیزی قطر منتشر کرد.

به گزارش فوتبال ۳۶۰، حالا یک ماه از فینال پرهیجان جام جهانی و تاجگذاری تاریخی آلبی‌سلسته به یاری لیونل مسی با برتری مقابل فرانسه می‌گذرد؛ رقابت‌هایی که با حواشی بیرون زمین فراوان همراه شد و به تعبیر رسانه‌ها «روی دریای خون» برگزار شد اما هزینه‌های میلیاردی حاکمان این شبه جزیره کوچک باعث شد جذاب‌ترین، پرگل‌ترین و پربیننده‌ترین جام تاریخ لقب بگیرد. شگفتی‌های پی‌درپی تیم‌های مدعی را یکی پس از دیگری راهی خانه کرد تا در نهایت آرژانتین و فرانسه در مهیج‌ترین فینال ممکن به تساوی ۳ بر ۳ برسند. طبق ادعای فیفا چیزی حدود ۸۹ هزار نفر برای تماشای فینال در ورزشگاه لوسیل حاضر بودند و مجموع بینندگان تلویزیونی این مسابقه از ۱.۵ میلیارد نفر فراتر رفت. یک ماه بعد از اتمام بزرگ‌ترین رویداد تک‌ورزشی جهان، فیفا آمار خاص و جدیدی از جام جهانی را منتشر کرده. 

پربیننده‌ترین جام تاریخ 

طبق اعلام فیفا، ۵۵۰ میلیون نفر دیدار افتتاحیه جام جهانی بین قطر و اکوادور را از تلویزیون تماشا کردند و تعداد بینندگان مسابقه فینال از سه‌برابر این رقم هم فراتر رفت که رکورد تاریخ فوتبال به حساب می‌رود. آمارهای اولیه نشان می‌دهد ۵ میلیارد نفر از مردم جهان به نوعی با اخبار و تصاویر مربوط به جام جهانی سرگرم شده‌اند. در حالی که ۳.۴ میلیون نفر تماشاگر، از نزدیک شاهد مسابقات جام جهانی بودند که نسبت به جام جهانی روسیه، پیشرفت ۴۰۰ هزار نفری را نشان می‌دهد. جمعیت ۸۹ هزار نفری که تماشاگر بازی‌های برگزار شده در استادیوم لوسیل بودند، رکورد بیش‌ترین تماشاگر یک مسابقه جام جهانی بعد از فینال جام جهانی ۱۹۹۴ بین برزیل و ایتالیا (۹۴ هزار و ۱۹۴ نفر) را از آن خود کردند. 

سلطه فوتبال در شبکه‌های اجتماعی 

فستیوال فوتبالی فیفا علاوه بر چمن سبز در فضای مجازی هم جولان می‌کرد و در مجموع ۹۳.۶ میلیون پست مرتبط با حوادث جام جهانی در شبکه‌های مختلف مجازی بارگزاری شد؛ در حالی که این پست‌ها مجموعاً ۲۶۲ میلیارد بار دیده شده و ۵ میلیارد و ۹۵۰ بازخورد از فعالان فضای مجازی گرفت. بیش از ۱.۸۵ میلیون هوادار قطری در جشنواره تماشاگران فیفا در دوحه حاضر شدند و موزیک ویژه جام‌ جهانی موسوم به «توکو تاکا» ۴۵۰ میلیون بار در یوتیوب دیده‌ شد. همچنین تمام پکیج‌های اسپانسری منطقه‌ای و جهانی فیفا که شامل ۶۰۰ برنامه تجاری مختلف می‌شد به فروش رفت. 

رکوردهای ویژه 

جام پائیزی فیفا برای بزرگان فوتبال هم اتفاقات خاصی رقم زد. کریستیانو رونالدو به نخستین بازیکن تاریخ تبدیل شد که در ۵ دوره مختلف جام جهانی (از ۲۰۰۶ تا ۲۰۲۲) موفق به گلزنی می‌شود. لیونل مسی به نخستین بازیکن تاریخ تبدیل شد در هر ۴ مسابقه مرحله حذفی دروازه حریفان را باز کرده. در ۵۴ سال اخیر که مرحله یک‌ هشتم نهایی به جام جهانی اضافه شده ،هیچ بازیکنی موفق به انجام این کار نشده‌ بود. مسی همچنین رکورد بیش‌ترین حضور در بازی‌های جام جهانی (۲۶ مسابقه) را از لوتار ماتیوس گرفت. سریع‌ترین گل جام را آلفونسو دیویس در ثانیه ۶۸ برای کانادا در مقابل کرواسی به ثمر رساند. گاوی (۱۸ سال و ۱۱۰ روز) با یک شوت دیدنی در مقابل کاستاریکا به جوان‌ترین گلزن تاریخ جام جهانی بعد از پله در جام جهانی ۱۹۵۸ تبدیل شد. آمار ۱۷۲ گلی که با پنالتی امباپه در انتهای فینال به دست آمد، جام جهانی قطر را به پرگل‌ترین جام تاریخ (از نظر تعداد گل و نه میانگین گل) تبدیل کرد؛ در حالی که رکورد پیشین با ۱۷۱ گل در اختیار جام جهانی فرانسه و‌ روسیه بود. استفانی فراپارت به نخستین داور زن تاریخ جام جهانی تبدیل شد. او به همراه دستیارانش، نوزا بک و کارن دیاز، اولین تیم داوری زنان در تاریخ جام را تشکیل دادند. 

جام شگفتی‌ها 

جام جهانی قطر با نتایج غیرمنتظره زیادی همراه شد و تیم‌های قدرتمند زیادی مانند آرژانتین و فرانسه فینالیست، برزیل، اسپانیا، آلمان و بلژیک طعم شکست در مقابل تیم‌های کوچک‌تر را چشیدند. برای نخستین بار در ۲۰ سال اخیر و سومین بار در تاریخ جام، تیم‌هایی از ۴ قاره مختلف به عنوان سرگروه راهی دور حذفی شدند. برای نخستین بار ۳ تیم آسیایی (استرالیا، ژاپن و کره جنوبی) به مرحله یک هشتم نهایی راه پیدا کردند. برای اولین بار یک تیم آفریقایی، عربی و مسلمان (مراکش) به جمع ۴ تیم برتر دنیا رسید. 


نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری