football360 logo

شایسته‌سالاری با تکیه بر گزینه داخلی؛ حرفی در قواره یک شعار!

15 بهمن 1401 ساعت 12:3025 نظر
بحث انتخاب مربی داخلی برای تیم ملی فوتبال ایران داغ است؛ آن‌هم در شرایطی که فدراسیون فوتبال نشان داده چندان در زمینه انتخاب مربی ایرانی موفق نیست.

به گزارش فوتبال 360، خداحافظی کارلوس کی‌روش با تیم ملی فوتبال ایران و پیوستن احتمالی او به تیم ملی قطر، معادلات نیمکت تیم ملی فوتبال ایران را پیچیده‌تر کرده و نام چندین و چند مربی داخلی و خارجی برای جانشینی کی‌روش به میان آمده است. روز گذشته مهدی تاج در گفت‌وگویی تلویزیونی با ارائه صحبت‌های مبهم درباره آینده نیمکت تیم ملی، پاسخ روشنی به انتخاب سرمربی داخلی یا خارجی نداد اما باتوجه به اعلام تمایل وزارت ورزش به استفاده از مربی داخلی، به‌نظر می‌رسد که شاید فدراسیون فوتبال در این زمینه از تصمیم وزارت تبعیت کند.

مدیران فدراسیون فوتبال در شرایطی به‌دنبال انتخاب مربی ایرانی هستند که نگاهی به تجربه مشابه فدراسیون در حوزه زنان نشان می‌دهد که چندان در این زمینه مدیران فدراسیون فوتبال عملکرد خوبی نداشته‌اند و نتوانسته‌اند با شایسته‌سالاری به سراغ انتخاب سرمربی داخلی بروند و این نگرانی وجود دارد که در تیم ملی فوتبال مردان هم چنین اتفاق عجیب و غیرمنتظره‌ای رخ بدهد.

تیم ملی فوتبال زنان ایران در اختیار مریم آزمون است، هر چند که قرارداد این سرمربی با فدراسیون فوتبال به پایان رسیده اما به نظر می‌رسد که مدیران فدراسیون تمایل به تمدید قرارداد آزمون دارند. آن‌هم در شرایطی که در میان سرمربیان داخلی، بدون‌شک انتخاب آزمون، انتخاب بهترین گزینه نیست و مشخص نیست که در این زمینه چرا مدیران فدراسیون فوتبال توضیح بیشتری درباره علل انتخاب مریم آزمون ارائه نمی‌کنند!

موفق‌ترین سرمربی تاریخ فوتبال زنان در حسرت نیمکت تیم ملی!

مرضیه جعفری بدون‌شک براساس هر پارامتری باید گزینه اول فدراسیون فوتبال برای نیمکت تیم ملی فوتبال زنان باشد. سرمربی که در 14 دوره اخیر لیگ برتر توانسته تیمش را در 8 دوره قهرمانی کند و احتمال قطعی‌شدن نهمین قهرمانی جعفری در هفته آینده وجود دارد! باوجود این کارنامه موفق و استمرار موفقیت‌های جعفری در سالیان اخیر، عجیب اما واقعی است که این سرمربی کهنه‌کار و باتجربه کرمانی به نیمکت تیم ملی نرسیده و مدیران فدراسیون فوتبال به سراغ او نرفته‌اند.

سرمربی خاتون بم که روزهای بسیار سخت و عجیبی را در راه ساختن این تیم گذرانده و توانسته خاتون را به پرافتخارترین تیم تاریخ فوتبال زنان ایران تبدیل کند، جالب است که هیچگاه در موضع مدعی صحبت نکرده و وارد جنجال‌های رسانه‌ای برای رسیدن به نیمکت تیم ملی نشده اما آنچه واضح است اینکه برخلاف شعار شایسته‌سالاری مدیران فدراسیون فوتبال و انتخاب بهترین گزینه، حداقل در بخش زنان می‌توان گفت که با وجود عدم مطرح بودن به کارگیری سرمربی خارجی، آن‌ها در استفاده از بهترین گزینه داخلی ناکام بوده‌اند.


و برکناری‌ای که هیچ‌وقت شفاف نشد

شهاب‌الدین عزیزی‌خادم یکی از موفق‌ترین مدیران فدراسیون فوتبال در حوزه رسیدگی به فوتبال زنان بود. تیم ملی فوتبال زنان ایران در دوره عزیزی‌خادم احیا شد و توانست با عملکردی خیره‌کننده همه نگاه‌ها را متوجه خود کند. در برهه ریاست عزیزی‌خادم و نایب‌رئیسی شهره موسوی، تنها مقطعی بود که پالس مثبتی از سوی فدراسیون فوتبال برای استخدام مرضیه جعفری ارسال شد اما جعفری به دلیل بیماری فرزندش این پیشنهاد را رد کرد تا مدیران فدراسیون به سراغ انتخاب مریم ایراندوست بروند.

ایراندوست که روز گذشته وارد 44 سالگی‌اش شد، یکی از سرمربیان موفق فوتبال زنان است که توانست با عملکردی درخشان بهترین پاسخ ممکن را به اعتماد مدیران فدراسیون فوتبال بدهد و برای اولین‌بار در تاریخ، تیم ملی زنان ایران به جام ملت‌های آسیا راه پیدا کرد که دستاورد بی‌سابقه‌ای بود و انتظار می‌رفت با ثبت چنین اتفاق تاریخی، ایراندوست در تیم ملی بماند اما مدیران وقت فدراسیون فوتبال (بعد از عزل عزیزی‌خادم) در تصمیمی عجیب حاضر به تمدید قرارداد مریم ایراندوست نشدند و این سرمربی باتجربه از سمتش کنار رفت و جای خود را به مریم آزمون داد!


مریم ایراندوست در شرایطی از هدایت تیم ملی کنار رفت که مشخصاً دلایل فنی، علت برکناری ایراندوست نبود و هیچ‌گاه مدیران فدراسیون حاضر نشدند در این زمینه شفاف‌سازی کنند که باتوجه به کارنامه سرمربی تیم ملی فوتبال زنان در دوره یک‌ساله‌ای که سکان‌دار بود، علل برکناری او چه بود. با این وجود ایراندوست در پیامی اینستاگرامی به سبک کارلوس کی‌روش از تیم ملی فوتبال زنان خداحافظی کرد و با جمله‌ای کنایه‌ای نوشت: «مجبورم بروم چون صلاح ندانستند!»

مدیران فدراسیون فوتبال به‌ویژه در دوره جدید و باتوجه به حواشی انتخاب سرمربی تیم ملی فوتبال مردان، بارها و بارها از عباراتی مثل «شایسته‌سالاری» و یا «بررسی کارنامه‌ها برای انتخاب بهترین گزینه» استفاده کرده‌اند اما نگاهی به عملکرد مدیران فدراسیون در زمینه انتخاب سرمربی تیم ملی فوتبال زنان و یا حتی در مورد مشابه در تیم ملی فوتسال زنان نشان می‌دهد که شاید این عبارات در حد شعار کاربرد داشته و می‌توان با ذکر مثال توضیح داد که در میدان عمل، خبری از اجرایی‌شدن این وعده‌ها نیست.

*عکس: کیمیا قاسم‌زاده
نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری