football360 logo

کارشناسی داوری هفته بیست‌ودوم؛ هفته اشتباهات جنجالی

18 اسفند 1401 ساعت 12:0040 نظر
هفته بیست‌ودوم لیگ برتر در اوج جنجال و حاشیه و تصمیمات پرماجرای داوران به پایان رسید.

به گزارش فوتبال 360، فدراسیون فوتبال بارها وعده پیاده‌سازی سیستم (VAR) را در فوتبال ایران داده اما هنوز این وعده عملیاتی نشده و تاخیر در استفاده از تکنولوژی کمک داور ویدئویی باعث شده تا همچنان با اشتباهات داوری، سوژه اصلی مسابقات لیگ برتر باشد. در هفته بیست‌ودوم رقابت‌ها هم، حاشیه مسابقات از متن آن بیشتر بود و جنجال‌های گسترده‌ای درباره تصمیمات داوران در هفته اخیر رخ داد که اوج آن در تقابل استقلال تهران و گل‌گهر سیرجان بود.

نوید مظفری کارشناس داوری فوتبال 360، با بررسی صحنه‌های جنجالی هفته بیست‌ودوم نظر خود را درباره عملکرد داوران اعلام کرده و تصمیمات آن‌ها را مورد بررسی قرار داده است.

استقلال تهران - گل‌گهر سیرجان

در صحنه برخورد شایان مصلح با امیرارسلان مطهری در محوطه جریمه گل‌گهر، هیچ خطایی روی مهاجم استقلال رخ نمی‌دهد و ادامه بازی تصمیم درست داور مسابقه است.

در دقیقه 24، گل تیم گل‌گهر سیرجان در شرایط سالم به‌ثمر رسیده و هیچ خطای آفسایدی در این صحنه رخ نداده است.

کمک داور مسابقه در لحظه برخورد مرتضی تبریزی و عارف غلامی، به اشتباه خطای مهاجم گل‌گهر را اعلام می‌کند؛ نوید مظفری معتقد است که در این صحنه، کمک داور مسابقه به دلیل جا ماندن از صحنه برخورد، نتوانست به درستی لحظه برخورد را آنالیز کند و تصمیم اشتباهی گرفت. در این صحنه، ادامه بازی تصمیم بهتری بود.

در دقیقه (6+90) تقابل استقلال و گل‌گهر، بازیکن شماره 20 گل‌گهر (محمدرضا حسینی) با زانوی خودش روی بازیکن استقلال خطا می‌کند و خطای پنالتی تصمیم صحیح داور مسابقه است.

برخورد کیروش استنلی و آرمان رمضانی در دقیقه (1+90) و پیش از به‌ثمر رسیدن گل اول استقلال، خطا بود و داور مسابقه در این صحنه اشتباه کرد چون ادامه بازی تصمیم درستی نبود و داور باید خطای بازیکن استقلال را اعلام می‌کرد.

تراکتور تبریز - پرسپولیس تهران

محمد عمری در صحنه برخورد با احسان مرادیان دروازه‌بان تراکتور باید به دلیل نوع خطا از داور مسابقه کارت زرد دریافت می‌کرد.

در صحنه اعلام پنالتی به سود تیم تراکتور، داور مسابقه تصمیم درستی گرفت و خطای سروش رفیعی روی محمد عباس‌زاده را به درستی تشخیص داد.

در لحظه برخورد عیسی آل‌کثیر با محمد حسینی در محوطه جریمه تراکتور، خطایی رخ نداد و داور مسابقه به درستی به سود پرسپولیس یک ضربه کرنر اعلام کرد.

عیسی آل‌کثیر روی پاس سروش رفیعی در موقعیتی آفساید با دروازه‌بان تراکتور تک‌به‌تک شد که از سوی کمک داور مسابقه به درستی این صحنه آفساید تشخیص داده شد.

بازهم در صحنه ایجاد فرصت روی دروازه تراکتور برای تیم پرسپولیس، کمک داور مسابقه به درستی پرچم خود را بالا برد چون در لحظه ارسال سینا اسدبیگی، مهاجم سرخ‌پوشان پایتخت در موقعیت آفساید قرار دارد.

تصمیم داور به ادامه مسابقه در لحظه تک‌به‌تک شدن دانیال اسماعیلی‌فر با دروازه‌بان تراکتور درست بود اما اسماعیلی‌فر در لحظه آخر از دست خود استفاده می‌کند که اعلام خطای هند هم دیگر تصمیم درست داور مسابقه بود.

رضا اسدی روی سروش رفیعی مرتکب خطا شد اما با توجه به شرایط مسابقه، آوانتاژ بهترین تصمیم از سوی داور مسابقه بود؛ البته که در اولین توقف بازی، باید داور مسابقه به بازیکن شماره 9 تراکتور (اسدی) اخطار بدهد.

ریکاردو آلوز روی وحید امیری مرتکب خطا شد و وحید کاظمی تصمیم درستی در این صحنه گرفت و خطای بازیکن تراکتور ر اعلام کرد.

ملوان بندرانزلی - آلومینیوم اراک

در دقیقه 18، داور مسابقه باید خطای مدافع تیم آلومینیوم اراک را به دلیل گرفتن مهاجم تیم حریف اعلام می‌کرد و تصمیم درست، اعلام یک ضربه پنالتی باید به سود تیم ملوان بود که داور در این صحنه اشتباه کرد.

مهران موسوی مدافع تیم آلومینیوم اراک در دقیقه 40 در شرایطی روی سهیل فداکار مرتکب خطا می‌شود و از داور اخطار می‌گیرد، که نوید مظفری کارشناس داوری فوتبال 360 معتقد است که در این صحنه داور مسابقه باید مدافع آلومینیوم اراک را اخراج می‌کرد.

اعلام پنالتی به سود تیم ملوان در دقیقه 60 به درستی از سوی داور مسابقه انجام شد.

در دقیقه 88، در تصاویر تلویزیونی مشخص نیست که آیا مدافع ملوان مرتکب خطا می‌شود یا خیر و به همین علت در این صحنه باید به تصمیم داور مسابقه با وجود آنکه فاصله زیادی هم با صحنه دارد، احترام گذاشت.

برخورد میلاد جهانی با میلاد فخرالدینی در دقیقه (2+90) از سوی داور مسابقه به درستی پنالتی تشخیص داده شد. نوید مظفری در صحنه به‌ثمر رسیدن گل تیم آلومینیوم از روی ریباند ضربه پنالتی معتقد است که در قوانین آمده با توجه به اینکه دروازه‌بان ضربه اول را مهار کرده و سپس رضا جبیره اقدام به گلزنی کرده، داور مسابقه باید در این صحنه یک ضربه آزاد غیرمستقیم به سود تیم ملوان بندرانزلی اعلام می‌کرد. ورود زودهنگام بازیکنان در هنگام زدن ضربه پنالتی باید توسط خود داور مسابقه دیده شود.

سپاهان اصفهان - هوادار تهران

در دقیقه 10 و پیش از به‌ثمر رسیدن گل اول سپاهان، فرشاد احمدزاده روی مسعود شجاعی مرتکب خطا شده اما داور مسابقه این صحنه را به اشتباه خطا تشخیص نداد که در نهایت گل اول طلایی‌پوشان به‌ثمر رسید.

در صحنه اعلام پنالتی به سود تیم سپاهان، داور مسابقه در تصویر دیده نمی‌شود و جای‌گیری کمک داور مسابقه هم درست نیست اما به هر حال تصمیم درستی را گرفته‌اند و پنالتی به درستی تشخیص داده شد.

در لحظه برخورد فریبرز گرامی و فرشاد احمدزاده، به درستی خطای مدافع تیم هوادار تشخیص داده شد و یک ضربه پنالتی به سود سپاهان مجدداً اعلام شد. جالب اینکه در صحنه هم داور مسابقه در تصویر دیده نمی‌شود اما بازهم تصمیم درستی را می‌گیرد!

در دقیقه 41 و خطای محمد کریمی روی مسعود شجاعی، داور مسابقه سخت‌گیرانه به هافبک سپاهان اخطار داد و در این صحنه، نیازی به نشان دادن کارت زرد به کریمی نبود.

نفت مسجدسلیمان - نساجی مازندران

داور مسابقه به درستی خطای دروازه‌بان نساجی را تشخیص داد و به سود نفت مسجدسلیمان اعلام پنالتی کرد اما نوید مظفری کارشناس داوری فوتبال 360 معتقد است که در این صحنه، متوجه نشان دادن کارت زرد به علیرضا حقیقی به واسطه خطای انجام شده نمی‌شود.

در دقیقه 58 و در محوطه جریمه نفت مسجدسلیمان، بازهم داور مسابقه تصمیم درستی گرفت و خطای شبیه‌سازی مهاجم نساجی را اعلام کرد. مظفری درباره برخورد داور مسابقه با مدافع نفتی‌ها می‌گوید که نباید داور به خودشان اجازه بدهند که به بازیکنان دست بزنند، همان‌طور که بازیکنان حق ندارند که داور مسابقه را لمس کنند.

خطای مدافع نفت مسجدسلیمان روی مهاجم نساجی در دقیقه (4+90) مشخص و واضح است و او باید با کارت زرد در این صحنه جریمه شود.

در دقیقه (5+90) و برخورد امیرمهدی جان‌ملکی با حسین شنانی، هیچ خطایی روی بازیکنان نفت مسجدسلیمان رخ داد و شنانی باید حتما به دلیل شبیه‌سازی از داور مسابقه کارت زرد بگیرد.

مس رفسنجان - صنعت‌نفت آبادان

در دقیقه 7، پیش از اعلام ضربه پنالتی برای مسی‌ها باید خطای آفساید جفرسون باهیا اعلام می‌شد؛ البته که در ادامه، خطای هند و اعلام ضربه پنالتی به درستی از سوی داور مسابقه تشخیص داده شد.

در دقیقه 40 هم خطای بازیکن مس رفسنجان به روی مدافع باید اعلام می‌شد.

پیکان تهران - ذوب‌آهن اصفهان

مهاجم ذوب‌آهن به دلیل شبیه‌سازی در محوطه جریمه پیکان باید از داور مسابقه اخطار می‌گرفت و ضربه آزاد غیرمستقیم برای تیم پیکان اعلام می‌شد.

در صحنه به‌ثمر رسیدن گل ذوب‌آهن، به نظر می‌رسد که کمک داور مسابقه به اشتباه این گل را آفساید اعلام کرد؛ چون در این صحنه، کارشناس داوری فوتبال 360 معتقد است که مدافعان پیکان آفساید را پر کرده و ضربه بازیکن ذوب‌آهن در شرایطی صحیح وارد دروازه پیکان شد.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری