football360 logo

همه آنچه باید از رقابت‌های مقدماتی یورو بدانیم؛ وعده ما، برلین 2024

01 فروردین 1402 ساعت 19:2223 نظر
تیم‌های ملی حاضر در اتحادیه فوتبال اروپا از پنجشنبه شب رقابت کسب سهمیه را آغاز خواهند کرد.
به گزارش فوتبال 360، وقفه فیفادی پیش رو، دیگر شاهد برگزاری تورنمنت دوستانه لیگ ملت‌های اروپا نخواهد بود و قرار است تیم‌های ملی اروپایی، از جمله اسپانیا، ایتالیا، هلند و کرواسی که در نیمه‌نهایی فصل جاری لیگ ملت‌ها هم حاضر هستند، در دیدارهایی حساس به مصاف یکدیگر رفته و گام نخستین برای کسب سهمیه حضور در جام ملت‌های اروپا را بردارند.
هفدهمین دوره برگزاری جام ملت‌های اروپا، سال آینده به میزبانی آلمان و در غیبت سیاسی روسیه برگزار خواهد شد و مانشافت به تبع میزبانی، مجوز حضور مستقیم در دور نهایی رقابت‌ها را به دست آورده. پنجشنبه شب ابتدا تیم‌های قزاقستان و اسلوونی به مصاف یکدیگر خواهند رفت و هیجان فوتبال ملی در اروپا، بامداد جمعه با برگزاری دیدار انگلیس مقابل ایتالیا در تکراری انتقامی از فینال دوره گذشته مسابقات به اوج خواهد رسید.
در جست‌وجوی 23 تیم نهایی
در نهایت این مسابقات، از میان 53 تیم حاضر در این مسابقات در نهایت 2 تیم بالانشین از گروه‌های 10 گانه به طور مستقیم بلیت حضور در آلمان را رزرو خواهند کرد و 3 جایگاه باقی مانده دیگر در جام ملت‌های اروپا، باتوجه به رده‌بندی نهایی مسابقات لیگ ملت‌های اروپا 23-2022 که در تاریخ 18 ژوئن به پایان می رسد، مشخص خواهند شد.
4 تیم حاضر در نیمه‌نهایی و همچنین بهترین تیم‌های هر سطح این تورنمنت باتوجه به عملکردشان، علاوه بر شانس صعود به جام ملت‌های اروپا، از این طریق هم در پنجره‌های فیفادی آینده شانس کسب سهمیه خواهند داشت.طبق قرعه‌کشی، 6 نیمه‌نهایی و 3 فینال در روزهای مورد اشاره میان 12 تیم برگزار خواهد شد و قهرمان‌های هر سطح پلی‌آف، 3 بلیت لحظه‌ آخری به مقصد آلمان را به نام خود خواهند زد.
شیوه جدید یوفا، کلاف پیچیده
این اولین بار در تاریخ این رقابت‌هاست که تیم‌ها از چارچوبی غیر از مسابقات رسمی تحت عنوان «مسابقات مقدماتی جام ملت‌ها اروپا» قادر خواهند بود سهمیه حضور در تورنمنت نهایی را کسب کنند. این هدف، تحت شرایطی و در صورت صدرنشینی تیم‌های سطح اول تا سوم در مسابقات مقدماتی، ممکن است شامل حال تیم‌های حاضر در سطح چهارم لیگ ملت‌های اروپا از جمله لتونی، استونی، مولداوی و آندورا هم بشود. رده‌بندی سطوح اول تا سوم لیگ ملت‌های اروپا 23-2022، به ترتیب صدرنشین گروه‌های 4 گانه به شرح ذیل بوده است:
سطح A: هلند، کرواسی، اسپانیا، ایتالیا
سطح B: رژیم صهیونیستی، بوسنی‌وهرزگووین، صربستان، اسکاتلند
سطح C: گرجستان، یونان، ترکیه، قزاقستان
هفته دهم و پایانی این مسابقات، روز 21 نوامبر 2023 به پایان خواهد رسید و روزهای 21 و 26 مارس 2024  برای برگزاری بازی‌های دور پلی‌آف و مشخص شدن 3 تیم دیگر در نظر گرفته شده است. درحالی که تورنمنت نهایی به میزبانی آلمان با دیدار افتتاحیه در تاریخ 14 ژوئن 2024 به میزبانی مونیخ آغاز خواهد شد، دیدار فینال این رقابت‌ها را الیمپیا اشتادیون برلین در شب 14 ِژوئیه میزبانی خواهد کرد و باید دید ایتالیا موفق به دفاع از عنوان قهرمانی خواهد شد یا تیم‌های دیگر که در جام‌جهانی شایستگی‌هایشان را به اثبات رساندند، برای هفدهمین مرتبه در تاریخ فوتبال اروپا، کاپ قهرمانی یورو را بالای سر خواهند برد.
میزبانی متوالی مونیخ برای دومین دوره
آلمان که با 3 قهرمانی و 3 نایب قهرمانی در تاریخ این رقابت‌ها پرافتخارترین است، پیش از این و در سال 1988، در قسمت غربی دیوار میزبان تورنمنت بود اما برای نخستین بار  ژرمن‌ها زیر پرچم متحد از تورنمنتی معتبر پس از جام‌جهانی 2006 میزبانی می‌کنند. باتوجه به میزبانی چندگانه و عجیب از تورنمنت 2020، شهر مونیخ به تنهایی یکی از 11 میزبان دوره گذشته مسابقات بود و از 3 دیدار دور گروهی آلمان مقابل تیم‌های فرانسه، مجارستان و پرتغال به علاوه یک چهارم نهایی بلژیک و ایتالیا میزبانی کرد و حالا دوباره استادیوم خانگی بایرن‌مونیخ، مسابقات یورو را به خود خواهد دید.
حضور ممتد ژرمن‌ها
آلمان‌ها با حضور قطعی‌شان در تورنمنت سال آینده، برای چهاردهمین دوره متوالی در این مسابقات حاضر خواهند بود و آلمان، چه زیر پرچم متحد و چه تحت عنوان آلمان غربی، به صورت متوالی در جام ملت‌های اروپا از سال 1972 حاضر بوده و 2 بار قهرمانی‌های این تیم بدون بهره‌مندی از اندک شرقی‌ها به دست آمده است. شیوه نهایی مسابقات یورو 2024 کاملاً مشابه دوره گذشته خواهد بود و 2 تیم صدرنشین از گروه‌های شش گانه در کنار 4 تیم برتر حاضر در رتبه‌های سوم راهی مرحله یک هشتم نهایی شده و مسابقات را تا فینال ادامه خواهند داد.
53 تیم در 10 گروه
گروه‌های 10گانه مرحله مقدماتی به شرح ذیل است و تیم‌ها به صورت رفت و برگشت از یکدیگر پذیرایی خواهند کرد (3 گروه پایانی، شامل 6 تیم است):
گروه A: اسپانیا، اسکاتلند، نروژ، گرجستان، قبرس
گروه B: هلند، فرانسه، جمهوری ایرلند، یونان، جبل‌الطارق
گروه C: ایتالیا، انگلیس، اوکراین، مقدونیه شمالی، مالت
گروه D: کرواسی، ولز، ارمنستان، ترکیه، لتونی
گروه E: لهستان، جمهوری چک، آلبانی، جزایر فارو، مولداوی
گروه F: بلژیک، اتریش، سوئد، آذربایجان، استونی
گروه G: مجارستان، صربستان، مونته‌نگرو، بلغارستان، لیتوانی
گروه H: دانمارک، فنلاند، اسلوونی، قزاقستان، ایرلند شمالی، سن مارینو
گروه I: سوئیس، رژیم صهیونیستی، رومانی، کوزوو، بلاروس، آندورا
گروه J: پرتغال، بوسنی‌وهرزگوین، ایسلند، لوکزامبورگ، اسلواکی، لیختن‌اشتاین
تاریخ مختصر یورو در یک نگاه
در تاریخ این مسابقات، 10 کشور عنوان قهرمانی را از آن خود کرده‌اند که در این میان آلمان (3)، اسپانیا (3)، ایتالیا (2) و فرانسه (2) با بیش از یک قهرمانی، پرافتخارتر از سایر قهرمانان نظیر روسیه، جمهوری چک، پرتغال، هلند، دانمارک و یونان بوده‌اند و کشورهای صربستان (2)، بلژیک و انگلیس با وجود حضورهایشان در فینال، هرگز دستشان به جام نرسیده است. آلمان و روسیه هرکدام با 3 نایب قهرمانی، ناکام‌ترین فینال‌ها بوده‌اند. صدالبته حساب نایب قهرمانی‌های مانشافت به‌عنوان پرافتخارترین تیم تاریخ، جداست. روسیه نتایج اتحاد جماهیر شوروی و کشورهای مستقل مشترک المنافع را به ارث برده، افتخارات آلمان غربی به نام آلمان زده شده، جمهوری چک روزگاری زیر پرچم چکسلواکی تیمی سرسخت و پرافتخار بوده و هر 2 نایب قهرمانی صربستان زیر پرچم یوگسلاوی در دهه 60 به دست آمده‌اند.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری