football360 logo

انگلیس بار دیگر شکست ناپذیر باقی می‌ماند؟/ حکایت به چشمه رفتن و تشنه برگشتن!

08 فروردین 1402 ساعت 11:526 نظر
تیم ملی انگلیس این بار هم می‌خواهد بدون شکست راهی دور نهایی جام ملت‌ها شود.
به گزارش فوتبال 360، انگلیس با کسب پیروزی مقابل ایتالیا و اوکراین، بازی‌های سخت دور مقدماتی یورو 2024 را بدون شکست پشت سر گذاشت تا بار دیگر به صعود با عدد صفر مقابل تعداد شکست‌هایش در جدول دور مقدماتی مسابقات جام ملت‌های اروپا، نزدیک و نزدیک‌تر شود.
انگلیس‌ها که ابتدا در نخستین دوره برگزاری این مسابقات با دیده تکبر به رقابت‌های درون قاره‌ای می‌نگریستند و همچون آلمان غربی، ایتالیا و هلند غایبان بزرگ دوره نخست بودند، پس از توفیق رقابت‌ها تصمیم به شرکت گرفتند و برای کسب مجوز حضور، باید در مسابقات مقدماتی به میدان می‌رفتند.
اولین تلاش، نافرجام
در تجربه نخست، انگلیس پر مدعی، خیلی زود قافیه را باخت و موفق نشد در اولین تلاش، مجوز حضور در جام ملت‌های اروپا را کسب کند. آنها در دور مقدماتی که به صورت بازی‌های رفت و برگشت در 3 مرحله انجام می‌شد، همان ابتدا مغلوب فرانسه شدند و از کسب پیروزی برابر آبی‌ها چه در خانه و چه به میزبانی حریف، عاجز ماندند.
پس از این، دومین حضور انگلیس در سومین دوره برگزاری مسابقات موفقیت‌آمیز بود و انگلیس‌ها که عنوان قهرمان جهان را یدک می‌کشیدند، با تجربه تنها یک باخت مقابل اسکاتلند و با درخشش سر بابی چارلتون و جف هرست در دور مقدماتی که برای نخستین بار به صورت گروهی برگزار می‌شد، مجوز حضور در رقابت‌ها را به دست آورده اما در دور نهایی، به رتبه‌ای بهتر از سومی در خاک ایتالیا دست نیافتند.
تیم شکست ناپذیرِ سر آلف رمزی
انگلیس در چهارمین دوره برگزاری مسابقات، دور گروهی مسابقات مقدماتی را بدون باخت مقابل سوئیس، یونان و مالت به اتمام رساند اما در دور پلی‌آف، درحالی که هنوز مجوز افزایش تعداد تیم‌های حاضر در دور نهایی به بیش از 4 تیم صادر نشده بود، پلی‌آف را به آلمان غربی واگذار کرد و از صعود به دور نهایی مسابقات باز ماند.
دوره بعد، «سه‌شیر» کاملاً دور از انتظار ظاهر شد و قافیه صعود از گروه را بالاتر از پرتغال به چکسلواکی، قهرمان همان دوره مسابقات باخت. این درحالی بود که انگلیس چکسلواکی را در خانه با 3 گل در هم کوبیده بود اما تساوی در 2 دیدار رفت و برگشت مقابل پرتغال، شانس صعود را از شاگردان دان روی گرفت.
برای قهرمانی، گل زدن کافی نیست
انگلیس که شانس حضور در جام‌جهانی 1978 را هم تحت هدایت ران گرینوود از دست داده بود، برای اعاده حیثیت در دور مقدماتی مسابقات یورو 1980 حاضر شد و بدون شکست درحالی که کوین کیگان را در خط حمله می‌دید، با 22 گل زده و تنها 5 گل خورده، بالاتر از جمهوری ایرلند، ایرلند شمالی، دانمارک و بلغارستان راهی دور نهایی به میزبانی ایتالیا شد اما رتبه‌ای بهتر از سوم در گروهی که ایتالیا، اسپانیا و بلژیک حضور داشتند، پیدا نکرد.
سر بابی رابسون، معنای نتایج سینوسی
تحت هدایت سر بابی رابسون، انگلیس بار دیگر صعود از دور مقدماتی مسابقات را درحالی واگذار کرد که دومین خط تهاجمی برتر مسابقات را به خود می‌دید اما قبول شکست خانگی مقابل دانمارک و تساوی مقابل یونان، وایکینگ‌ها را به دور بعدی مسابقات فرستاد.
پس از فاجعه 1984، این شانس به رابسون داده شد تا سکان‌دار هدایت سه‌شیر باقی بماند و درحالی که تیم را به دور یک چهارم نهایی جام‌جهانی رسانده بود، بدون شکست و با در اختیار گرفتن بهترین خط حمله مسابقات از دور مقدماتی مسابقات یورو 1988 سربلند خارج شد و پیش از آنکه در جام‌جهانی 1990 ایستادن در رتبه چهارم را تجربه کند، دور گروهی مسابقات یورو را با 3 شکست متوالی و فاجعه‌بار مقابل تیم‌های جمهوری ایرلند، اتحاد جماهیر شوروی و هلند به پایان رساند.
پایانِ شکست‌ناپذیری، گاهی تلخ‌تر از زهر
یورو 1992، باز هم انگلیسِ شکست ناپذیر در دور مقدماتی را به خود دید اما صعود از دور گروهی برای دومین دوره متوالی و درحالی که آخرین بار 20 سال پیش تیم ملی انگلیس در جمع تیم‌های حاضر در دور حذفی مسابقات جام ملت‌های اروپا قرار گرفته بود، سهم سه‌شیر نشد و تیم همیشه پر مدعی جهان فوتبال، از کسب پیروزی مقابل تیم‌های دانمارک، سوئد و فرانسه در دور نهایی عاجز ماند تا قعرنشین گروه لقب بگیرد.
دریغا از ضربات پنالتی!
درحالی که به نظر می‌رسید یورو 96، تورنمنتِ انگلیس و برای قهرمانی خانگی انگلیس باشد، این تیم که حضور در دور حذفی مسابقات را به تبع میزبانی به دست آورده بود، تا نیمه‌نهایی رسید و رکورد حضور در مراحل بالاتر در تاریخش را شکست اما کابوس ضربات پنالتی ومبلی مقابل آلمان در نیمه‌نهایی، پس از آنکه انگلیس به همین شیوه اسپانیا را از دور مسابقات کنار زده بود، دامن‌گیر سه‌شیر و گرت ساوتگیت شد و ژرمن‌ها در خانه مدعیان ابداع فوتبال، جام را برای سومین بار در تاریخ بالای سر بردند.

پس از حسرت بزرگ، انگلیس باید بار دیگر برای کسب جواز حضور در دور نهایی از دریچه مسابقات مقدماتی عبور می‌کرد و درحالی که جام‌جهانی 1998 را هم در جمع ۱۶ تیم برتر جهان به پایان رسانده بود، به‌عنوان تیم دوم گروه پایین‌تر از سوئد راهی مسابقات پلی‌آف دور مقدماتی شد و اسکاتلند را از سر راه برداشت تا قافیه صعود از گروه در دور نهایی را به رومانی و پرتغال ببازد.
در فاصله حضور در یک چهارم نهایی در 2 جام‌جهانی متوالی، انگلیس در یورو 2004  حضور در یک چهارم نهایی را تجربه کرد و در شرایطی که شکست ناپذیر از دور مقدماتی عبور کرده بود، در دور نهایی به میزبانی پرتغال و در سال شگفتی‌سازی یونان راه به نیمه‌نهایی نبرد تا امیدهایش برای کسب جام، به یورو 2008 موکول شود.
پایانِ ناخوشِ مک‌لارن
در چهل‌وهشتمین سالگرد تاسیس مسابقات جام ملت‌های اروپا، انگلیس که به یک چهارم نهایی جام‌جهانی رسیده بود، حتی نتوانست از دور مقدماتی مسابقات صعود کند و شاگردان استیو مک‌لارن، تنها توانستند به اندازه رژیم صهیونیستی امتیاز جمع کنند و قافیه صعود به دور نهایی را به کرواسی و روسیه باختند.
انگلیس که پس از 24 سال نتوانسته بود راهی مسابقات جام ملت‌های اروپا شود، فوراً مک‌لارن را پس از تنها 18 بازی از کار برکنار کرد و دوران او را به کوتاه‌مدت‌ترین دوره یک سرمربی روی نیمکت سه‌شیر، تبدیل کرد. سکان هدایت تیم ملی‌ به فابیو کاپلو داده شد.
گذر از تراژدی با کاپلو
پس از آن تراژدی بزرگ و تا پیش از مسابقات یورو 2020، انگلیس که روی هاجسون را  روی نیمکتش دیده بود در 2 تورنمنت متوالی جام ملت‌های اروپا، بدون شکست در دور مقدماتی جواز صعود به دور نهایی را کسب کرد و درحالی که با کسب صددرصد درصد پیروزی  به یورو 2016 رسیده بود، هرگز صعود به نیمه‌نهایی را تجربه نکرد.
یورو 2020 با میزبانی عجیب 12 کشور، انگلیس را که میزبان بازی‌های نیمه‌نهایی و فینال بود، همچون سایر تیم‌های میزبان به دور مقدماتی فرستاد. شاگردان ساوتگیت که جام‌جهانی را در رتبه چهارم به پایان رسانده و اولین جام ملت‌های اروپا را تجربه می‌کردند در دور مقدماتی تنها یک شکست مقابل جمهوری چک در خانه این تیم تجربه کردند اما ضربات پنالتی مقابل چشمان تماشاگران در ومبلی، این بار در دیدار فینال همانا و قبول شکستی که یک طرف ماجرا نام ساوتگیت بود، همان!

انگلیس حالا در شرایطی مسابقات مقدماتی جام ملت‌های اروپا 2024 را آغاز کرده که هم در خانه ایتالیا به‌عنوان جدی‌ترین رقیب پیروز بوده و هم اوکراین، دیگر تیم سرسخت گروه پس از مقدونیه شمالی را با شکست بدرقه کرده است. سه‌شیر که بدون شک گرت ساوتگیت را تا پایان یورو 2024 روی نیمکتش خواهد دید و جام‌جهانی را هم بار دیگر در جمع 8 تیم به پایان رسانده، یکی از مدعیان درجه یک فتح تورنمنت و همچنین به پایان رساندن دور مقدماتی مسابقات بدون شکست خواهد بود اما باید دید سرانجام در هفدهمین دوره برگزاری مسابقات جام ملت‌های اروپا درحالی که انگلیس تنها در 10 دوره حاضر بوده است، طلسم عدم کسب جام قاره‌ای برای سه‌شیر پایان خواهد یافت و سرانجام جام نقره‌ای را در خانه خواهیم دید یا نه؟
حسرت را پایان بده!
انگلیس که در تاریخ برگزاری مسابقات، 16 بار برای حضور در دور نهایی تلاش کرده، 5 دوره از کسب چنین دستاورد آسانی ناکام مانده و در 7 دوره بدون تجربه شکست در دور مقدماتی به دور نهایی مسابقات رسیده، می‌خواهد برای هشتمین بار در تاریخ این مسابقات در دور مقدماتی شکست ناپذیر باقی بماند اما آنچه برای هواداران نایب قهرمان اروپا اهمیت دارد، نه کسب رکورد و برجای گذاشتن عملکردی خارق‌العاده از منظر آمار، بلکه کسب جام در پایان مسابقات خواهد بود.
تنها 7 سرمربی در طول تاریخ موفق شده‌اند انگلیس را بدون شکست به جام ملت‌های اروپا برسانند اما همه در راه کسب قهرمانی ناکام بوده‌اند. آیا ساوتگیت که در این مسیر، تجربه تراژیک چه به‌عنوان مربی و چه به‌عنوان بازیکن کم نداشته است، همان مرد طلسم شکن برای سه‌شیر خواهد بود؟

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری