football360 logo

«تاج» و ترس از تصمیم‌های بزرگ؛ فرش قرمز زیرپای تشنگانِ قدرت!

05 خرداد 1402 ساعت 13:3056 نظر
رئیس فدراسیون فوتبال عملکرد منفعلانه در حوزه ساماندهی تیم‌های ملی زنان داشته است.

به گزارش فوتبال 360، فدراسیون فوتبال این روزها درگیر ساماندهی تیم‌های امید و بزرگسالان فوتبال مردان است و به نظر می‌رسد که مدیریت و ساماندهی تیم‌های ملی فوتبال زنان در دستور کار مدیران فدراسیون قرار ندارد! مهدی تاج در دوره قبلی ریاست خود بر فدراسیون فوتبال، به سراغ انتخاب لیلا صوفی‌زاده رفت که بررسی کارنامه مدیریتی او نشان می‌دهد که صوفی‌زاده هیچ‌گاه نتوانست در قامت یک نایب‌رئیس موفق عمل کند و کمیته زنان در دوره مدیریت او عملکردی ضعیف از خود به جای گذاشت.

شهاب‌الدین عزیزی‌خادم در دوره مدیریتش بر فدراسیون فوتبال، توجه ویژه‌ای به توسعه فوتبال و فوتسال زنان داشت و هر چند عمر مدیریتی او به یک‌سال نرسید اما تیم ملی زنان ایران سامان پیدا کرد. در کنار اردوهای بین‌المللی، حمایت‌های ویژه لجستیکی از جمله تامین پرواز اختصاصی برای سفرهای برون‌مرزی تیم و طراحی لباس متحدالشکل از جمله دستاوردهای دوره عزیزی‌خادم محسوب می‌شود که به صعود تاریخی به جام ملت‌های آسیا برای اولین‌بار ختم شد.

تاج در بازگشت دوباره‌اش به ساختمان سئول به نظر می‌رسد که تصمیم دارد تا بر مبنای همان مسیر قبلی قدم بردارد و بی‌توجهی آشکار رئیس فدراسیون فوتبال به مسائل مرتبط با حوزه زنان در نوع عجیب و جالب‌توجه است. مهدی تاج بعد از ماه‌ها بلاتکلیفی سمت نایب‌رئیس زنان، در اسفندماه در کسوت سرپرست نایب‌رئیسی به مریم منظمی حکم داد اما بررسی عملکرد 3 ماهه منظمی نشان می‌دهد که او قصد دارد جا پای لیلا صوفی‌زاده بگذارد و فعلاً هیچ پیشرفتی در حوزه زنان به‌چشم نمی‌آید!

آزمودن دوباره «آزمون» خطاست

مریم آزمون در طول عمر 18 ساله تیم ملی فوتبال زنان ایران همواره سعی داشته تا در عرصه ملی جایگاه خود را حفظ کند. این سرمربی 49 ساله در طول سالیان اخیر یا در نقش سرمربی تیم جوانان مشغول به فعالیت بوده و یا در کسوت سرمربی تیم ملی بزرگسالان کار خود را دنبال کرده است. بعد از عزل شهاب‌الدین عزیزی‌خادم، یکی از اولین تغییرات رخ داده در تیم‌های ملی، در تیم ملی زنان ایران بود که مریم ایراندوست از سمت خود کنار رفت.

حسن کامرانی‌فر دبیرکل وقت فدراسیون فوتبال این موضوع را اعلام کرد و خبر از سرمربیگری دوباره آزمون در تیم ملی زنان داد. آزمون در طول یک‌سال گذشته در کسوت سرمربی موقت منصوب شده و جالب آنکه قراردادی هم با فدراسیون فوتبال ندارد اما به نظر می‌رسد که او به این شرایط راضی است و با وجود مشکلات عدیده زیرساختی سعی داشته تا بتواند جایگاهش در تیم ملی را حفظ کند!

آزمون که در عرصه باشگاهی موفقیت چشمگیری در زمینه سرمربیگری نداشته و به جز گذر از مرحله اول انتخابی المپیک، موفقیت مهمی در رزومه مربیگری او به چشم نمی‌آید، همواره سعی داشته تا در سکوت کارش را در تیم ملی پیش ببرد و جالب آنکه منتقدان خود را هم همواره نکوهش کرده و به آن‌ها تاخته است. انتظار می‌رفت بعد از تعیین‌تکلیف سمت نایب‌رئیسی زنان در ساختار فدراسیون، تکلیف تیم ملی فوتبال زنان به صورت قطعی مشخص شود اما به نظر می‌رسد که مریم منظمی هم به حفظ شرایط کنونی فعلاً راضی است و خبری از تغییر و تحولات نیست.

مهدی تاج و کمیته زنان نه‌تنها به ساماندهی تیم ملی بزرگسالان زنان بی‌توجه هستند که در عرصه تیم‌های پایه هم چنین مسئله‌ای به چشم می‌خورد و چرخش سریالی سرمربیگری تیم‌های جوانان و نوجوانان میان گزینه‌های مانند مریم جهان‌نجاتی و شادی مهینی باعث شده تا بسیاری از سرمربیان باتجربه که در لیگ برتر سابقه فعالیت موفق دارند، از چرخه سرمربیان ملی بیرون بمانند!

فوتسال زنان در نقش بچه سرراهی!

تیم ملی فوتسال زنان ایران در کانون بی‌توجهی‌های فدراسیون فوتبال است. به‌طوری که در طول 5 سال گذشته، کمترین اردوی برگزار شده میان تیم‌های ملی متعلق به تیم ملی فوتسال زنان ایران است و جالب آنکه این اتفاق در شرایطی رخ داده که فوتسال زنان ایران عنوان پرافتخارترین تیم قاره آسیا را یدک می‌کشد و در شرایطی که رقبا در حال آماده‌سازی هستند، تیم ملی فوتسال زنان ایران در شرایطی بحرانی روزگار خود را می‌گذراند.

مسئولان فدراسیون فوتبال (چه در دوره شهاب‌الدین عزیزی‌خادم و چه در دوره مهدی تاج) کمترین توجه را به تیم ملی فوتسال زنان داشته‌اند. جالب آنکه همواره برای شرکت در مسابقات کم‌اهمیتی مانند کافا و دوئل دوستانه با روسیه، مسئولان فدراسیون با تصمیمات ضرب‌الاجلی به سراغ سامان دادن تیم ملی فوتسال زنان رفته‌اند؛ به‌طوری که در سالیان گذشته، فروزان سلیمانی گزینه آلترناتیو نیمکت تیم ملی فوتسال زنان بوده و در نقش سرمربی موقت، مسئولیت هدایت پرافتخارترین تیم قاره آسیا را برعهده می‌گرفت.

فوتسال زنان ایران بعد از پایان مسابقات نوروزگاه و دوئل با روسیه، مجدداً به خواب عمیقی فرو رفته و جالب آنکه فروزان سلیمانی که در طول 2 سال گذشته به عنوان سرمربی موقت فعالیت داشته، در ماه‌های گذشته سکوت پیش کرده است؛ آن‌هم در شرایطی که تیم‌های مانند ژاپن، تایلند، کویت، اندونزی و ... در حال آماده‌سازی خود برای حضور در مسابقات داخل سالن آسیا که آبان‌ماه سال جاری برگزار می‌شود، هستند. بررسی کارنامه سلیمانی در سالیان گذشته نشان می‌دهد که او هم در شرایطی مشابه آزمون، گزینه مناسبی برای هدایت تیم ملی فوتسال زنان نیست اما پارامترهای انتخاب سرمربی از سوی مسئولان فدراسیون به نظر می‌رسد با پارامترهای فنی متفاوت باشد!

مدیران فدراسیون نه‌تنها به فکر سامان دادن تیم ملی بزرگسالان نیستند، بلکه ایده‌ای هم برای توسعه فوتسال زنان ایران ندارند و همچنان خبری از تشکیل تیم‌های پایه فوتسال زنان نیست تا پرافتخارترین تیم قاره آسیا، در بحرانی‌ترین شرایط روزگار خود را بگذراند و در شرایطی که نسل طلایی فوتسال زنان ایران به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود، خبری از ساخت یک نسل قدرتمند برای پشتوانه‌سازی و ادامه فعالیت پرقدرت در قاره آسیا نیست!

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری