football360 logo

تغییراتی که عصای دست «یحیی» شد؛ از «بلانِ» وطنی تا «اوسمارِ» اورجینال!

15 خرداد 1402 ساعت 12:3045 نظر
به نظر می‌رسد یکی از عوامل موفقیت پرسپولیس در فصل اخیر، تقویت کادرفنی سرخ‌پوشان پایتخت است.

به گزارش فوتبال 360، پرسپولیس در فصل 01-1400 روزهای خوبی را نگذراند و شاگردان یحیی گل‌محمدی بعد از 5 قهرمانی پیاپی در لیگ برتر، در دوئل با حریف سنتی‌شان استقلال رقابت را واگذار کرده و نتوانستند در مسیر رسیدن به عنوان قهرمانی لیگ برتر و جام حذفی گام‌های موفقی را بردارند و فصل را بدون کسب جام به پایان بردند. آن‌ها حتی در فینال سوپرجام هم ناکام بودند و در دیدار مقابل فولاد خوزستان شکست خوردند تا از 3 جام ممکن، هیچ افتخاری نصیب پرسپولیسی‌ها نشود!

یحیی گل‌محمدی به واسطه این عملکرد تا لبه پرتگاه رفت اما پیش از آنکه فصل جدید رقابت‌های باشگاهی فوتبال ایران آغاز شود، تصمیم مهمی گرفت و به سراغ زیرورو کردن فهرست پرسپولیس رفت؛ او به مدیران باشگاه اعلام کرد که باید فهرست پرسپولیس هم در زمینه بازیکن و هم در زمینه مربی دستخوش تغییر شود و با توجه به حمایت حداکثری هواداران پرسپولیس از تصمیم گل‌محمدی، سرخ‌پوشان پایتخت نقل‌وانتقالات تابستانی اخیر را با 13 خروجی و 11 ورودی بگذرانند!

سرمربی پرسپولیس در کادرش هم مجبور به تغییر شد و با توجه به گلایه هواداران از عملکرد دستیاران گل‌محمدی، سرمربی سرخ‌پوشان پایتخت تصمیم گرفت تا به سراغ استفاده از دستیاران خارجی برود و در شرایطی که حمید مطهری، داوود فنایی و مظاهر رحیم‌پور در جمع دستیاران گل‌محمدی بودند، اما شرایط برای لیگ بیست‌ودوم تغییر کرد و هر 3 مربی از پرسپولیس جدا شده و جای خود را به دستیار خارجی دادند. بررسی آمار و ارقام سرخ‌پوشان پایتخت نشان می‌دهد که تغییرات انجام شده در کادرفنی مثبت بوده و دستیارهای جدید یحیی گل‌محمدی توانسته‌اند تاثیر خود را روی موفقیت تیم‌شان بگذارند.

تغییر مغز متفکر جواب داد

گل‌محمدی در سالیان گذشته دستیاران سرشناسی داشته که وارد عرصه سرمربیگری شدند که در این‌باره می‌توان به مجتبی حسینی و ساکت الهامی اشاره داشت. در ادامه این رویه، سرمربی پرسپولیس تصمیم گرفت تا دستیار اول خود را تغییر بدهد و حمید مطهری بعد از جدایی از پرسپولیس، در نقش سرمربی نساجی مشغول به فعالیت شد که روزهای خوبی را پشت سر نگذاشت و از هدایت این تیم کنار رفت.

یحیی گل‌محمدی برای انتخاب جانشین مطهری به سراغ یک گزینه برزیلی رفت و اوسمار ویه‌را را که در فوتبال برزیل سابقه طولانی در عرصه مربیگری داشت، انتخاب کرد تا در نقش مغز متفکر کادرفنی پرسپولیس فعالیت خود را آغاز کند. تعویض‌های هوشمندانه یحیی در کنار چینش ترکیب‌های موفق و برنده به نظر می‌رسد که محصول همفکری و همکاری سرمربی پرسپولیس با دستیار برزیلی‌اش باشد که منجر به کسب 3 قهرمانی در لیگ برتر، جام حذفی و سوپرجام شد.

از بدن‌های روی فرم تا دروازه‌بانان آماده!

پرسپولیس فصل گذشته یکی از ضعف‌هایش ناکامی در حفظ نتیجه بود و بخشی از این مسئله به آمادگی جسمانی سرخ‌پوشان پایتخت باز می‌گشت. سرمربی پرسپولیس برای تغییر و تحولات در زمینه آمادگی جسمانی بازیکنانش، به سراغ تغییر مربی بدنساز پرسپولیس رفت و پپه لوسادا مربی اسپانیایی که رزومه موفقی را هم داشت، جانشین مظاهر رحیم‌پور شد. عملکرد سرخ‌پوشان پایتخت به‌ویژه در دیدار پایانی فصل مقابل استقلال در فینال جام حذفی نشان از آمادگی جسمانی بالای سرخ‌پوشان داشت؛ به‌طوری که آن‌ها تا پایان 120 دقیقه قبراق در زمینه مسابقه مشغول به فعالیت بودند اما حریف‌شان نتوانست عملکرد خوبی از خود نشان بدهد که این مسئله نشان از عملکرد موفق مربی جدید پرسپولیس دارد.

سرخ‌پوشان پایتخت فصل گذشته 21 گل دریافت کردند که بسیاری از هواداران پرسپولیس در کنار اشتباهات فردی حامد لک، این کارنامه را محصول عملکرد ناموفق داوود فنایی در نقش مربی دروازه‌بانان پرسپولیس می‌دانستند و همین مسئله زمینه‌ساز جدایی فنایی از تیم پرسپولیس شد. برای جانشینی او، یحیی گل‌محمدی درخواست جذب ولسلی ننکا را داد که این مربی برزیلی باتجربه که در تیم‌هایی مانند الریان قطر و تیم ملی قطر کارنامه خوبی را از خود به جای گذاشته بود، مربی دروازه‌بانان پرسپولیس شد و توانست در مسیر اوج‌گیری دوباره علیرضا بیرانوند نقش پررنگی را ایفا کند.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری