football360 logo

پرونده کامل استقلال در فصلی که گذشت؛ تیمِ تک‌ستاره!

20 تیر 1402 ساعت 12:3033 نظر
در این گزارش شرحی کامل از آن‌چه که درون زمین بر استقلالِ فصل قبل گذشت را خواهید خواند.

به گزارش فوتبال360، با پایان لیگ 22، تحلیل کاملی از استقلال خواهیم داشت. در فصلی که گذشت، دست استقلال از رسیدن به جام کوتاه ماند، ولی با ارائه فوتبالی تهاجمی، قلب هواداران را به دست آورد. تیم ساپینتو در عمده آمارهای فنی لیگ، جزو بهترین‌های فصل بود. تیمی که بیشتر از همه شوت زد، باکیفیت‌ترین موقعیت‌ها را ساخت و بیشترین گل را زد.


این درخشش اما منجر به قهرمانی نشد که علت آن را باید در ضغف دفاعی آبی‌ها جست‌وجو کرد. استقلالِ ساپینتو نسبت به تیم قهرمان فرهاد مجیدی، در فاکتورهای هجومی ارتقا پیدا کرد اما بیش از 2 برابر آن تیم گل خورد. 


استقلال سخت‌گیری بیشتری در شوت‌زدن حریفان داشت و تعداد تکل آن‌ها هم کمتر شد که نشان از ساختار درست دفاعی دارد، اما تیم ساپینتو به اندازه تیم فرهاد اشتباهات فردی نداشت و چانشی شانس را هم از دست داده بود. 


نتایج ادوار لیگ برتر اما نشان می‌دهد معمولا تیمی قهرمان می‌شود که بهترین دفاع را دارد. در 11 تا از 15 فصل اخیر، تیمی قهرمان لیگ شد که بهترین خط دفاع را داشت. در ادوار لیگ برتر هم 3 مرتبه تیمی قهرمان شد که بهترین خط حمله را داشت، 9 مرتبه تیمی که فقط بهترین خط دفاع را داشت و 3 قهرمان هم این دو عنوان را هم‌زمان با هم داشتند. 


مطابق انتظار در فوتبال تهاجمی ساپینتو، بهترین عملکرد را بازیکنان جلوی زمین داشته‌اند. در بین 5 بازیکن برتر این فصل استقلال، روزبه چشمی نماینده نیمه عقب زمین این تیم بوده و سایر نفرات از بین بازیکنان تهاجمی بوده‌اند.


مهدی قایدی و محبی، نماینده‌های استقلال در تیم منتخب فصل هم بودند. زوج بوشهری که روی هم رفته 20 گل زدند، 8 پاس‌گل دادند و 6 پنالتی گرفتند.


این دو، تنها ستاره‌های زیر 25 سال استقلال هم بوده‌اند. با توجه به اینکه استقلال در فصل جدید شانس زیادی برای تمدید قرارداد با این دو بازیکن ندارد، کادرفنی آبی‌ها باید هر چه زودتر برای پوست‌اندازی تیم هم فکری کند. 


با حضور قایدی و محبی، معدل سنی آبی‌ها قابل قبول بود. با اتخاذ فیلتر حضور در بیش از یک‌سوم از مسابقات فصل، استقلال به همراه تراکتور سومین تیم جوان لیگ بوده.


برای اینکه مدیران استقلال بدانند حفظ مهدی قایدی در فصل جدید چه اهمیت بالایی دارد، کافی است نگاهی مختصر به آمار او داشته باشند. مهدی قایدی در این فصل بیشتر از همه بازیکنان لیگ شوت و شوت در چارچوب زد. قایدی با 12 گل زده، دومین گلزن برتر فصل بود. او بیشترین اقدام به دریبل و بیشترین کسب پنالتی هم داشت. ستاره‌ای که با 4 پاس‌گل و کسب 4 پنالتی، در 7 بازی بهترین بازیکن زمین شد تا از این حیث رکورددار باشد.


تک ستاره آبی‌ها در فصلی که گذشت، بالاترین بهره‌وری را هم از موقعیت‌هایش برد. قایدی در حالی 12 گل زد که امید گل می‌گوید او باید 7 یا 8 گل می‌زد. این آمار نشان می‌دهد که قایدی بالاترین کیفیت ضربه به توپ را بین تمامی بازیکنان لیگ دارد.


قایدی با 28 دریبل موفق، در تیم منتخب تکنیکی‌ترین بازیکنان فصل هم جای داشت. برخلاف انتظار اما، در این فصل 6 بازیکن دریبل موفق بیشتری از قایدی داشتند.


استقلال که شوت‌زن‌ترین تیم فصل بود، بیشترین نماینده را هم در تیم منتخب شوت‌زن‌ترین بازیکنان فصل داشت. از قایدی که بیشترین شوت و شوت در چارچوب را بین تمامی بازیکنان فصل زده تا حسین حسینی که پنالتی‌اش به هوادار، او را به این تیم رساند.


اگر خلاق‌ترین بازیکنان فصل کنار هم قرار بگیرند هم استقلال 3 نماینده دارد. آرش رضاوند، محمد محبی و سعید مهری جزو بازیکنانی بودند که بیشتر از سایرین با پاس‌های کلیدی، گره دفاعی خط حریف را باز کردند.


مهری با توجه به شوت‌های پرتعداد و پاس‌های کلیدی‌اش، در تیم ساپینتو متحول شد. نسبت به فصل گذشته، سعید مهری بیشترین پیشرفت را بین تمامی بازیکنان لیگ داشت.


آرش رضاوند هم در مدل فوتبال ساپینتو حسابی نشست. بازیکنی که در توپ‌گیری از حریفان، سومین بازیکن برتر فصل و در خلق موقعیت، پنجمین بازیکن برتر لیگ بود. رضاوند با این نمایش، سومین هافبک میانی برتر فصل هم شد.


بازیکنی که بعد از قایدی، بالاترین نمره را کسب کرد اما محمد محبی بود. زدن 8 گل، ارسال 4 پاس‌گل و گرفتن 2 پنالتی، محمد محبی را هم به جمع امتیازآورترین بازیکنان فصل اضافه کرد. محبی در هر بازی حداقل یک شوت در چارچوب می‌زد. او بعد از قایدی بیشترین دریبل موفق را بین بازیکنان استقلال داشت و در خلق موقعیت هم با ارسال 62 پاس‌کلیدی، خسیس نبود.

همانطور که بالاتر گفته شد، کوین یامگا چهارمین بازیکن برتر استقلال در این فصل بود. استقلال با حضور یامگا و سیلوا، دو تا از باکیفیت‌ترین بازیکنان خارجی لیگ را داشت. کوین یامگا با 7 گلی که زد و 3 پاس‌گلش، دومین بازیکن خارجی برتر فصل بود. 

و در پایان، استقلال برای فصل جدید سراغ جواد نکونام رفته که همیشه 1-3-2-4 آرایش محبوبش بوده. نکونام فصل قبل هم در 18 تا از 20 مسابقه‌ای که روی نیمکت فولاد نشست، با این آرایش بازی کرده بود. چینشی که بعید نیست برای فصل پیش‌رو در استقلال هم پیاده شود.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری