football360 logo

ادعای جنجالی افشاریان؛ نتیجه 50 بازی فصل گذشته با سوت داوران تغییر کرد!

۲۷ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۱۵41 نظر
رئیس کمیته داوران نسبت به اشتباهات داوری در فصل گذشته واکنش نشان داد.

به گزارش فوتبال 360، سمینار پیش‌فصل داوران و کمک‌داوران فوتبال ایران که قرار است در بیست‌وسومین دوره لیگ برتر فوتبال ایران قضاوت کنند، در حال انجام است و مهدی تاج به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال در کنار خداداد افشاریان در نقش رئیس کمیته داوران، میهمانان ویژه این سمینار هستند. افشاریان در سخنرانی، گزارش عملکرد فصل گذشته کمیته داوران را شرح داد و نسبت به اشتباهات داوی رخ داده در لیگ بیست‌ودوم واکنش نشان داد و آمار عجیبی را درباره میزان اشتباهات داوران به زبان آورد.

مهدی تاج در سخنرانی خود با حمایت از عملکرد داوران، ادعای جالبی را مطرح کرد و این‌طور توضیح داد که کنفدراسیون فوتبال آسیا نسبت به عملکرد رئیس فدراسیون فوتبال ایران گرفته و از رویه عدم حمایت تاج از داوران انتقاد کرده است! تاج به مانند سخنرانی‌های چند روز گذشته خود، بار دیگر در صحبت‌هایش نسبت به موضوع حق‌پخش تلویزیونی هم کنایه زد و علیه رویکرد صداوسیما درباره داوران در فصل گذشته موضع‌گیری نسبتاً تندی داشت.

من، کمیته داوران و همین‌طور فدراسیون فوتبال مقصر بودیم!

خداداد افشاریان با اشاره به قضاوت‌های انجام شده در فصل گذشته توضیح داد: «در فصل گذشته داوران ما 240 بازی را قضاوت کردند. نتیجه 12.5 درصد بازی‌‌های لیگ یعنی تعداد 30 بازی توسط داوران تغییر پیدا کرد، یعنی نتیجه را به اشتباه به حریف دادند. در نتیجه 20 مسابقه هم دخیل نبودند ولی یک بازی که نتیجه آن 3 بر صفر بوده با اشتباه 4 بر صفر شده و نتیجه تغییر کرده است».

افشاریان درباره اینکه جمعاً چه میزان از بازی‌ها سرنوشت‌شان با سوت داور تغییر کرده، گفت: «در مجموع  21 درصد بازی‌ها با رفتارهای داوران ما بالا و پایین شده است. به هر حال هر جا که انسان قضاوت می‌کند اشتباه هم هست و در دنیا هم وجود دارد. آن‌ها از (VAR) کمک می‌گیرند. یقین دارم داوران ما اشتباهات‌شان را کم می‌کنند و اتفاقات خوبی در فصل آینده می‌افتد. من، کمیته داوران و همینطور فدراسیون فوتبال مقصر بوده‌ایم».

رئیس کمیته داوران همچنین درباره روند تغییر و تحولات در جایگاه داوران در طول فصل گفت: «مصوب کردیم که هر داوری با هر مقام و پستی اگر جزو 4 نفر آخر داوران لیگ برتر به لحاظ امتیازی باشد، به لیگ یک می‌رود و 4 نفر از لیگ یک به لیگ برتر منتقل می‌شوند. از هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال تقاضایی داریم که با توجه به گردش مالی که در لیگ برتر وجود دارد دستمزد خوبی به داوران پرداخت و احترام‌شان حفظ شود و کمک کنند کمیته داوران و جامعه داوری ما به آرامش برسد».

اشتباهات داوران سازمان‌یافته نیست

مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال هم درباره آمارهای ارائه شده گفت: «آقای افشاریان آمار خوبی دادند که ۲۱ درصد داوران ما اشتباه داشتند. اینکه به سمتی برویم که اشتباه را بپذیریم یک شجاعت است و از افشاریان تشکر می‌کنم. مطمئنا بعد از این صحبت‌ها مردم به جامعه داوران بیشتر احترام می‌گذارند تا اینکه شما مثلا می‌گفتید «نخیر داوران ما هیچ اشتباهی ندارند». اگر این حرف عنوان شود یا مغرضیم یا جاهل. یک وقت می‌گوییم داوری اشتباه دارد اما این اشتباهات سازمان یافته است که بنده اعلام می‌کنم این اشتباهات سازمان‌یافته نیست».

تاج با اشاره به انتقاد مدیران کنفدراسیون فوتبال آسیا گفت: «ما از طرق مختلف مراقبت‌های جدی روی جامعه داوران داریم که نمی‌خواهم بگویم به چه شکل است. هر ۵ یا ۶ هفته یکبار به داوران قصاوت می‌رسد و یکی از دلایل این اشتباهات همین است که بازی‌های کمی به آنها می رسد. داوری‌ها باید متصل باشد وگرنه اشتباهات بالا می‌رود. باید دفاع از داوری منطقی باشد. برخی‌ها بیشتر از خودشان دفاع می‌کنند تا داوری و من احساس خوبی از این حرف‌ها ندارم. یکی از انتقادات جدی (AFC) به من این بود که بد است شما از داورهایتان دفاع نمی‌کنید».

کجای دنیا داور با تیم قهرمان خوشحالی می‌کند؟

رئیس فدراسیون فوتبال درباره حضور داوران در برنامه‌های تلویزیونی گفت: «اینکه خود داور برود شبکه تلویزیونی خوب نیست. تلویزیون دوست دارد برنامه‌اش داغ شود و بدش نمی‌آید همه ما برویم صحبت کنیم. کسی که پول ما را نمی‌دهد که نمی تواند مدعی ما شود. تلویزیون باید بیاید جواب بدهد. مدعی ما کسانی هستند که خودشان مقصر اصلی هستند. یکی از درآمدهای ما حق پخش است که پرداخت نمی‌شود. یکی تبلیغات دور زمین و یکی هم پول (AFC) است که آن هم تعلیق است».

مهدی تاج در بخشی از صحبت‌هایش درباره دستمزد داوران، کنایه‌ای هم به حضور یکی از داوران در جشن قهرمانی پرسپولیس زد و گفت: «خدا را شکر همین مبلغ را داده‌ایم. حق الزحمه داوران لیگ برتر یک و دو را داده‌ایم. اینکه این مبلغ فوق‌العاده ناچیز است، درست است اما اینکه بر اساس دلار مقایسه کنیم خوب نیست. اینکه بخواهیم نسبت به پرداختی بقیه مقایسه کنیم خوب نیست. قطعا تغییراتی را در دستمزد خواهیم داشت. در حال حاضر ۵ میلیون تومان است. ان‌شاءالله یک افزایشی خواهیم داشت. واقعا از داوران‌محترم تشکر می‌کنم. انتطار دارم قانون را که عدم مصاحبه است، رعایت کنید. در زمین هم نباید کار ناشایستی از او ببینیم. یک تیمی قهرمان می‌شود داور در خوشحالی تیم شرکت کند و دنبال آن بدود. کجای دنیا این را می بینیم؟»

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری