football360 logo

پشت پرده حقایقی درباره دستمزد بازیکنان فوتبال؛ پول پارو می‌کنند یا حقشان است؟

16 مهر 1402 ساعت 16:5029 نظر
همواره مباحثی درباره دستمزد بازیکنان فوتبال مطرح می‌شود که الزاما صحیح نیست.

به گزارش فوتبال 360، فوتبال به عنوان یک صنعت، سال‌ها تبدیل به یک پدیده اقتصادی شده و مطابق با انتظار، گردش مالی به کار رفته در این صنعت، بعضا چنان عجیب و غریب است که موجب سرگیجه می‌شود. در همین راستا، عموما هم دستمزد و پول پرداخت شده به بازیکنان، دود از سر بلند می‌کند. همیشه، خاصه در فضای مجازی، مباحثی درباره پول و قراردادهای مالی بازیکنان فوتبال مطرح می‌شود و گمانه‌زنی‌های متعددی به همراه دارد. در این مطلب به تعدادی از این پرسش‌ها پرداخته و تحلیل شده که آیا شایعات رایج در مورد پول بازیکنان فوتبال صحت دارد یا خیر.

ایده شماره یک
به فوتبالیست‌ها بیشترین پول را می‌دهند

اشتباه

این موضوع در سطح جهانی درست نیست. به طور میانگین، بازیکنان شاغل در بسکتبالِ آمریکا بیشترین دستمزد را می‌گیرند. جالب است بدانید بعد از آنها، بازیکنان هندی کریکت بیشترین پول‌ها را می‌گیرند! در دنیای فوتبال، کریستیانو رونالدو بیشترین پول را می‌گیرد  و مسی و امباپه او را تعقیب می‌کنند اما این مثلث نام‌آشنا نباید دلیلی برای سردرگمی باشد. در بین فهرست 50 ورزشکاری که بیشترین درآمد را در سال 2023 داشته و مجله تخصصی «فوربس» آن را اعلام کرده فقط نام 6 بازیکن فوتبال دیده می‌شود. بازیکنان گلف، بسکتبالیست‌ها و بازیکنان فوتبال آمریکایی، شرایط بهتری دارند.

ایده شماره 2
امباپه بیشترین دستمزد را در بین فوتبالی‌ها دارد

اشتباه

این موضوع هم درست نیست. این بار هم با رجوع به همان گزارش مجله فوربس می‌توان به این نتیجه رسید کریستیانو رونالدو در بین فوتبالی‌ها بیشترین پول را در فصل 2023-2022 به جیب زده است. باشگاهش، یعنی النصر عربستان، دستمزد 43 میلیون یورویی در سال به او می‌پردازد و در کنارش پاداش‌های فردی و تیمی در قرارداد رونالدو گنجانده که بسته به نتایج النصر، حساب بانکی رونالدو پرتر می‌شود. در این میان، اگر قراردادهای تجاری کریستیانو رونالدو هم به دستمزد فوتبالی او اضافه شود، درآمد رونالدو در یک سال به 128 میلیون یورو می‌رسد. بعد از کریستیانو رونالدو، دیگر بازیکن فوتبالی که بیشترین پول را در فصل مشابه و با درنظر گرفتن همه منابع به جیب زده، لیونل مسی است. او 122 میلیون یورو در فصل درآمد داشته. کیلیان امباپه (113 میلیون یورو)، نیمار جونیور (82 میلیون یورو) و محمد صلاح (50 میلیون یورو) در رده‌های بعدی قرار دارند. امباپه البته در 2 عرصه پیشتاز جلوه می‌کند؛ اول اینکه بیشترین درآمد را در بین بازیکنان فرانسوی دنیای فوتبال دارد و دیگر اینکه بیشترین دستمزد را (94 میلیون یورو) در زمین فوتبال، بدون تبلیغات به جیب می‌زند.

ایده شماره 3
مردها بیشتر از زنان در فوتبال درآمد دارند

درست

اصطلاح بیشتر در این زمینه درست نیست بلکه مردان خیلی خیلی بیشتر از زنان در دنیای فوتبال درآمد دارند. فقط کافی است برای مثال وضعیت را در کشوری مثل فرانسه مورد بررسی قرار داد. در لیگ زنان این کشور، باشگاه لیون به طور میانگین بیشترین دستمزد را به بازیکنانش می‌دهد. این رقم 12 هزار یورو خالص در ماه است.  این رقم دستمزد میانگین یک بازیکنی است که در لیگ 2 مردان همین کشور بازی می‌کند. فاصله بسیار  زیاد به نظر می‌رسد. در باشگاهی مثل «سویائو» دستمزد پرداخت شده به به بازیکنان زن از حداقل دستمزد (حدود هزار و 700 یورو) هم کمتر است. به این ترتیب، بازیکنان زن باشگاه‌های کوچک، مجبور هستند کنار فوتبال حرفه‌ای، شغل دیگری هم داشته باشند. حالا شاید بشود به صورت کلی‌تری این مساله را زیر ذره‌بین برد. در بین زنان فوتبالیست با بیشترین دستمزد، نام بازیکن فرانسوی، ماری-آنتوان کاتوتو دیده می‌شود. او برای فصل گذشته 600 هزار یورو خالص دریافتی داشته است. کارلی لوید آمریکایی هم در مدت زمان مشابه 495 هزار یورو از کنار فوتبال عایدی داشته. سم کر استرالیایی هم با دستمزد 480 هزار یورو در فصل در رده سوم قرار دارد. مرور این دستمزدها در مقایسه با پولی که به مردان پرداخت می‌شود، ناچیز به نظر می‌آید اما اصلی‌ترین دلیل این بی‌عدالتی چیست؟ حق پخش تلویزیونی، اسپانسر و علاقه به حضور در ورزشگاه‌ها برای تماشای بازی فوتبال زنان اندک است!

ایده شماره 4
بازیکنان فوتبال پول پارو نمی‌کنند

درست

به طور کلی، بازیکنان فوتبال ثروتمند نیستند. میانگین دستمزد خالص در لیگ 2 فرانسه به صورت ماهیانه 12 هزار یورو است. در لیگ یک فرانسه این رقم به 95 هزار یورو می‌رسد. البته در مقایسه با میانگین پرداختی حقوق در فرانسه که 3 هزار و 300 یوروست، شاید این رقم بسیار بالا باشد اما در مقایسه با پول پرداخت شده به نیمار و صلاح،این ارقام چیزی نیست. 45 درصد بازیکنان فوتبال در سراسر دنیا ماهیانه کمتر از 900 یورو دستمزد می‌گیرند. همین موضوعات باعث می‌شود تا شعار کلیشه‌ای فوتبالیست‌ها در پول غوطه‌ور هستند، کمرنگ شود. در این بین باید به این مورد هم اشاره شود؛ بازار کار بازیکنان فوتبال هم ۲ قسمت است؛ در یک سو، بازیکنان اندکی که بسیاری از باشگاه‌های فوتبال در پی جذب آنها هستند. این بازیکنان در مذاکرات دست بالا را دارند و می‌توانند دستمزدهای خوبی برای خودشان تعیین کنند. سوی دیگر، بازیکنان بی‌شماری هستند که تقاضای اندکی برای جذب آنها وجود دارد. بدیهی است این دسته پول زیادی نمی‌گیرند و عمر ورزشی بسیار کوتاهی دارند. خلاصه اینکه در 2 سالن مجزا، رویاهای متفاوتی به فروش می‌رسد.

ایده شماره 5
مهاجمان پول بیشتری می‌گیرند

درست

وقتی به دستمزدی که به طور میانگین به بازیکنان پست‌های مختلف پرداخت می‌شود، نگاه کنیم پی‌ می‌بریم، ترتیب به این گونه است؛ ابتدا مهاجمان، بعد هافبک‌ها، سپس مدافعان و سرانجام، دروازه‌بان بیشترین دستمزد را می‌گیرند. حالا چه نتیجه‌ای از این بخش می‌توان گرفت؟ اینکه هر چه گل بیشتری زده شود، دستمزد هم بالاتر می‌رود. دلیل این مورد بسیار ساده است؛ گل است که مستقیما تیم را برنده می‌کند و در نتیجه بیشتر به چشم می‌آید.

ایده شماره 6
فوتبالیست‌ها از تبلیغات بیشتر از فوتبال پول در می‌آورند

اشتباه

باید همه منابع درآمدی کنار هم چیده شود. حقوق ثابت و پاداش، 2 موضوعی است که مستقیما با باشگاه مرتبط است. پاداشی وجود دارد که بسته به عملکرد و نتایج است. بعضی از پاداش‌ها هم عجیب و غریب جلوه می‌کند؛ مثلا پاداش برای داشتن رفتار خوب، خوب حرف زدن با رسانه، ارتباط خوب با هواداران و غیره. به این موارد باید حقوق مرتبط با چهره بازیکنان هم اضافه شود که عایدی‌اش یا نصیب باشگاه می‌شود و یا به جیب خود بازیکن می‌رود. سرانجام هم  نوبت به درآمدهای تجاری و تبلیغاتی می‌رسد. برعکس ایده مطرح شده، این مورد آخر، شامل حال خیلی از فوتبالیست‌ها نمی‌شود. مطمئنا استتثنا‌هایی در این بین وجود دارند؛ کریستیانو رونالدو 85 میلیون یورو خارج از زمین فوتبال درآمد دارد یا بازیکنان آمریکایی مثل الکس مورگان و مگان رپینو. البته مسی هم تقریبا به همان اندازه زمین فوتبال از تبلیغات هم پول به جیب می‌زند.

ایده شماره 7
به فوتبالیست‌ها زیادی پول می‌دهند

اشتباه 

دستمزدی که به بهترین بازیکنان دنیا داده می‌شود می‌تواند توجیه شود. عمر مفید فوتبالی یک فوتبالیست به طور میانگین بین 4 تا 6 سال است. بازیکنان بسیار اندکی هستند که می‌توانند خودشان را سال‌های زیادی در سطح بالا حفظ کرده، از مصدومیت در امان بمانند و رقیب جدی برایشان پیدا نشود! برای خیلی از مردم، پرداخت دستمزد زیاد به یک رئیس عالی‌رتبه پذیرفتنی‌تر است تا پرداخت پول به بازیکنی که در زمین به دنبال یک توپ می‌دود اما وقتی امباپه فرانسه را قهرمان دنیا کرد، تاثیر اجتماعی – اقتصادی کمتری در مقایسه با یک رئیس بزرگ کمپانی‌ فرانسوی داشت؟


نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری