football360 logo

آشنایی با اولین حریف ایران در مسیر جام جهانی 2026؛ اژدهای بی‌آزار

25 آبان 1402 ساعت 09:5617 نظر
تیم ملی هنگ‌کنگ در تمام مصاف‌های قبلی با ایران در طول تاریخ در سطح بزرگسالان بازنده بوده است.

به گزارش فوتبال 360، تیم ملی فوتبال ایران نخستین بازی خود در دور دوم انتخابی جام جهانی 2026 را باید از ساعت 18 برابر هنگ‌کنگ در ورزشگاه آزادی به انجام برساند. شاگردان امیر قلعه‌نویی به مصاف تیمی خواهند رفت که همواره در طول تاریخ و در رده بزرگسالان مقابل ایران بازنده بوده است.

6 از 6 برای ایران با درخشش عمو غفور

این هفتمین رویارویی ایران و هنگ‌کنگ به حساب می‌آید. 2 تیم تا به حال در جام ملت‌های آسیا، مقدماتی جام ملت‌های آسیا و انتخابی جام جهانی به مصاف یکدیگر رفته‌اند که آمار 100 درصد پیروزی برای سمتِ قدرتر ماجرا به ارمغان آمده است. از 15 گل رد‌وبدل شده، 14 گل نصیب ایران شده و نماینده شرق آسیایی فقط یک گل به‌ثمر رسانده که دست بر قضا آخرین گل دوئل‌های ایران و هنگ‌کنگ قلمداد می‌شود. غفور جهانی با 3 گل بهترین گلزن مصاف‌های این دو تیم است و از بین نفرات کنونی حاضر در اردوی تیم ملی کریم انصاری‌فرد (2بار) و سردار آزمون، سابقه گلزنی برابر تیم 150 رنکینگ فیفا را در کارنامه خود دارند.

با هنگ‌کنگ به جام جهانی می‌رویم!

ایران و هنگ‌کنگ برای سومین مرتبه در انتخابی جام‌های جهانی به پست هم خورده‌اند. در مقدماتی جام جهانی 1978، دو پیروزی 2 بر صفر و 3 بر صفر برای ملی‌پوشان به ارمغان آمد و در انتخابی جام جهانی 2022 هم شاهد بردهای 2 بر صفر و 3 بر یک ایران بودیم که اولی با هدایت مارک ویلموتس و دومی با سرمربیگری دراگان اسکوچیچ حاصل شد. حالا بعد از حدود 46 سال هنگ‌کنگ به ایران می‌آید تا برابر تیم بزرگسالان پنجه در پنجه بیندازد و دست بر قضا بازهم این بازی در آبان‌ماه به انجام می‌رسد.

بازگشت به جام ملت‌ها پس از 55 سال

هنگ‌کنگ یکی از 20 تیمی بود که در دور اول انتخابی جام جهانی 2026 حضور داشت. آن‌ها موفق شدند در مجموع دو بازی با نتیجه 4 بر 2 از سد تیم ملی بوتان بگذرند و به دور دوم صعود کنند. آن‌ها هیچ‌وقت شانس حضور در جام جهانی را به دست نیاورده‌اند اما قرار است پس از غیبتی حدودا 55 ساله طعم حضور در جام ملت‌های آسیا را بچشند. در سه حضور قبلی با وجود کسب عناوین سوم، چهارم و پنجم در سال‌های 1956، 1964 و 1968 آن‌ها هیچ بردی در این تورنمنت به دست نیاورده‌اند و حالا باید با امارات، ایران و فلسطین پیکار داشته باشند. مصاف با ایران به میزبانی الریان در تاریخ 19 ژانویه به انجام می‌رسد.

دیدار با ایران، مهم‌ترین مصاف سال

 آمار هنگ‌کنگ در سال 2023، 2 برد، 2 مساوی و 4 باخت بوده است. آن‌ها به جز برتری 4 بر صفر برابر بوتان موفق شدند در دیداری دوستانه 10 گل وارد دروازه برونئی کنند. در سوی دیگر ماجرا مالزی، ویتنام، تایلند و بوتان موفق به شکست این تیم شده‌اند. کامبوج و سنگاپور هم رقبای تدارکاتی هنگ‌کنگ بوده‌اند که برابر این تیم به تساوی رسیده‌اند. حالا مهم‌ترین و دشوارترین بازی سال برای شاگردان یورن اندرسون از راه رسیده است.

آقای گل اسبق بوندس‌لیگا، شکست‌دهنده عنایتی و ساکن پیشین کره شمالی مقابل امیر

یورن اندرسون در سال 2021 و پس از انتخابی جام جهانی 2022 جایگزین میکسو پاتلاینن شد. او مهاجم اسبق تیم‌های شناخته‌شده‌ای چون نورنبرگ، آینتراخت فرانکفورت، فورتانادوسلدورف، هامبورگ و ... بود و در سال‌های 1985 و 1990 به ترتیب در نروژ و آلمان عنوان آقای گلی را تصاحب کرد که دومی باعث شد یورن تبدیل به اولین بازیکن خارجی‌ای شود که در آلمان بهترین گلزن فصل می‌شود. اندرسون دوران مربیگری پرنوسانی را پشت سر گذاشته است. او در قامت مربی آکادمی کارش را در لوزان سوئیس استارت زد و در ادامه سرمربی تیم دسته دومی روت‌وایس‌اوبرهاوزن در آلمان شد و پس از آن نوبت به دستیاری در مونشن‌گلادباخ رسید. اوج کار او حضور در باشگاه ماینز بود. این سرمربی نروژی موفق شد ماینز را به بوندس‌لیگا برساند اما از کارش برکنار شد. چند سال بدون حضور پررنگ در فوتبال، یک تصمیم عجیب را در پی داشت. او در سال 2016 تبدیل به اولین سرمربی خارجی کره‌شمالی پس از سال 1993 شد. همکاری اندرسون با این کشور در سال 2018 به اتمام رسید. 3 سال بعد هنگ‌کنگ به سراغ کسی رفت که مادری هندبالیست داشت و پسرش «نیکلاس» مدتی برای تیم فوتبال وردربرمن بازی کرد. یورن در 17 مسابقه‌ای که سرمربی تیم بزرگسالان هنگ‌کنگ بوده به 5 برد، 3 مساوی و 9 باخت دست یافته و این تیم را بعد از سالیان مدید به جام ملت‌های آسیا رسانده است. در کنار آن باید به حضورش در تیم المپیک اژدهایان هم اشاره کنیم. تیم او بود که موفق شد با یک گل از سد شاگردان رضا عنایتی بگذرد و نهایتا مقام چهارم بازی‌هایی آسیایی هانگژو را به ارمغان بیاورد. تک گل آن دیدار به وسیله پون پوی‌هین زده شد که حالا در تیم ملی بزرگسالان هم حضور دارد.

با حضور  لژیونر از چین و یک تازه‌وارد نیجریه‌ای‌الاصل

سرمربی هنگ‌کنگ در نشست خبری پیش از بازی برابر ایران اعلام کرد که چند بازیکن اصلی خود را به دلایل مختلف از جمله مصدومیت و مسائل خانوادگی در اختیار ندارد. به همین خاطر نمی‌توان به صورت دقیق درباره ترکیب این تیم صحبت کرد اما اگر نگاهی به لیست 23 نفره اعلام شده بیندازیم آن‌ها 18 بازیکن شاغل در لیگ داخلی و 5 بازیکن لژیونر دارند. مهره‌های داخلی در 6 تیم عضویت دارند که تیم مشهور کیتچی با 5 سهمیه صدرنشین است. چهار بازیکن لژیونر در سطوح اول و دوم چین مشغول هستند و جوان‌ترین عضو تیم یعنی مایکل اوده‌بولوزور با 19 سال سن در سطح پنجم فوتبال آلمان برای تیم دوم اینگول‌اشتات بازی می‌کند. این بازیکن در ماه آگست سال 2023 برای اولین‌بار برای تیم اصلی هم به میدان رفت. تیمی که هم‌اکنون در سومین سطح شرکت می‌کند. مایکل می‌توانست برای تیم ملی نیجریه هم بازی کند اما در سپتامبر 2023 تصمیم گرفت شانس خود را در هنگ‌کنگ امتحان کند. او یکی از عوامل اصلی پیروزی برابر بوتان بود.

باید دید شاگردان امیر قلعه‌نویی در اولین آزمون خود در انتخابی جام جهانی 2026 و جام ملت‌های 2027 برابر هنگ‌کنگ چه نتیجه‌ای را کسب خواهند کرد. ما در تمام پیکارهای قبلی حداقل 2 گل به این تیم کم‌نام‌ونشان آسیایی زده‌ایم و بعید است اژدهای بی‌آزار بتواند کاری که با تیم امید انجام داد را دوباره تکرار کند.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری