football360 logo

آشنایی با بچه‌شیرهای اطلس؛ انتقام نیجریه را از آن‌ها بگیر!

30 آبان 1402 ساعت 10:0621 نظر
تیم نوجوانان ایران برای دومین بار در مرحله یک‌هشتم نهایی جام جهانی باید به مصاف یک تیم آفریقایی برود.

به گزارش فوتبال 360، تیم ملی فوتبال نوجوانان ایران از ساعت 15:30 به وقت تهران باید در چارچوب مرحله یک‌هشتم نهایی رقابت‌های جام جهانی زیر 17 سال اندونزی به مصاف مراکش برود. شاگردان حسین عبدی پس از صعود به عنوان یکی از برترین تیم‌های سوم دور گروهی، حالا مهیای رقابت با تیمی می‌شوند که صدرنشین گروه نخست شد.

دومین حضور و دومین صعود با طعم سرگروهی

مراکش پس از 10 سال دوباره به جام جهانی نوجوانان صعود کرد تا دومین حضور خود در این تورنمنت را تجربه کند. آن‌ها در گروه یک با کسب 6 امتیاز در رده نخست قرار گرفتند. نماینده قاره آفریقا در بازی اول با 2 گل از سد پاناما گذشت. آن‌ها در دومین مسابقه با همین نتیجه برابر اکوادور شکست خوردند. اکوادوری که دیروز (دوشنبه) در مرحله یک‌هشتم نهایی با نتیجه 3 بر یک به برزیل باخت و از گردونه مسابقات حذف شد. در هفته سوم دور گروهی نوبت به برتری 3 بر یک مقابل تیم میزبان یعنی اندونزی رسید و مراکشی‌ها موفق شدند همانند سال 2013 در قامت تیم سرگروه به مرحله حذفی راه یابند. 

بازهم در یک‌هشتم نهایی حذف می‌شوند؟

ایران به جز سال 2001 که در مرحله گروهی با جام وداع کرد، در چهار حضور بعدی خود موفق شده دور نخست را با موفقیت پشت سر بگذارد. نوجوانان ایران در سال‌های 2009 و 2013 به ترتیب در یک‌هشتم نهایی به ترتیب با نتایج 2 بر یک و 4 بر یک برابر تیم‌های اروگوئه و نیجریه نتیجه را واگذار کردند اما سال 2017 زمانِ طلسم‌شکنی بود و شاگردان عباس چمنیان با حساب 2 بر یک از سد مکزیک گذشتند و نخستین حضور در جمع 8 تیم برتر جهان را لمس کردند. ماجرای مراکش هم جالب توجه است. آن‌ها در سال 2013 با 7 امتیاز و بدون باخت به دور دوم راه یافتند اما در این مرحله برابر دیگر تیم آفریقایی یعنی ساحل عاج با نتیجه 2 بر یک شکست را پذیرا شدند و حذفی غیر منتظره را تجربه کردند. آن‌ها به هیچ وجه دوست ندارند بار دیگر در اولین بازی دور حذفی ببازند و به خانه بازگردند. 

پیش‌بینی تلخ اعداد از نتیجه ایران و مراکش

ایران در پنجمین حضور خود برای پنجمین مرتبه باید به مصاف یک تیم از قاره آفریقا برود. تیم ملی نوجوانان در سال 2001 با نتیجه یک بر صفر به مالی نتیجه را واگذار کرد. 8 سال بعد پیروزی 2 بر صفر برابر گامبیا در دور گروهی حاصل شد. نیجریه، تیمی بود که با نتیجه 4 بر یک ایران را شکست داد و نوجوانان را در مرحله یک‌هشتم نهایی از جام جهانی حذف کرد. 4 سال بعد اما تیم تحت هدایت عباس چمنیان با نتیجه 3 بر یک گینه را از پیش رو برداشت تا تعداد برد و باخت‌های ایران برابر نمایندگان آفریقا در عدد 2 به تساوی برسد. حالا برای دومین مرتبه در مرحله یک‌هشتم شاهد جدال نوجوانان ایران و یک تیم از قاره سیاه هستیم. 

مراکشی‌ها هم سومین پیکارشان برابر آسیایی‌ها را تجربه خواهند کرد. آن‌ها در سال 2013 به مصاف ازبکستان رفتند و با نتیجه تساوی بدون گل متوقف شدند اما این‌بار توانستند بر اندونزیِ میزبان با حساب 3 بر یک چیره شوند و راهی دور دوم شوند. آن‌ها بدون باخت به مصاف سومین حریف خود از قاره کهن در جام جهانی زیر 17 سال خواهند رفت.

با حضور بازیکنان یوونتوس، پاری‌سن‌ژرمن و آژاکس

سعید شیبا، سرمربی 53ساله تیم زیر 17ساله‌های مراکش است. او با 43 بازی ملی و سابقه پوشیدن پیراهن تیم‌های الهلال، نانسی فرانسه، شارجه امارات و ... هدایت این تیم را در دست دارد. در لیست بازیکنان فراخوانده شده توسط او 10 بازیکن در لیگ مراکش مشغول به بازی هستند و 11 بازیکن در لیگ‌های آلمان، ایتالیا، بلژیک، هلند، امارات و فرانسه عضویت دارند. آدم بوفندار، بازیکن تیم یوونتوس است که در ایتالیا متولد شده و پدری مراکشی و مادری لهستانی دارد. عمران نزیه، از سال 2022 برای تیم بزرگسالان فولندام مشغول به بازی است و با وجود اینکه در هلند متولد شده و برای تیم‌های پایه این کشور هم به میدان رفته، حالا در جام جهانی زیر 17 سال، پیراهن تیم سرزمین پدری‌اش را به تن کرده است. در این تیم همانند تیم بزرگسالان مراکش بازیکنان قابل توجهی با ملیت‌های گوناگون حضور دارند و ممکن است برخی از آن‌ها در سطح بزرگسالان زیر پرچم کشور دیگری به میدان بروند.

مراکش تا به اینجا 5 گل به‌ثمر رسانده که همگی توسط 5 بازیکن مختلف بوده است. باید دید این تیم در جدال با شاگردان حسین عبدی می‌تواند برای اولین‌بار به یک‌چهارم نهایی صعود کند یا قرار است بازهم نوجوانان ایران همانند سال 2017 به جمع 8 تیم پایانی راه یابند.  

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری