football360 logo

برزیل در ادامه راه صعود؛ سلسائو در مسیر بازگشت

02 آذر 1402 ساعت 17:1814 نظر
طلایی‌پوشان برزیلی برای بازگشت به رده‌های بالای جدول انتخابی جام جهانی چه مسیری دارند؟

به گزارش فوتبال 360، تیم همیشه حاضر جام‌های جهانی در مرحله مقدماتی جام جهانی 2026 به مشکل برخورد کرده و اوضاع مطلوبی ندارد. 3 شکست در 6 مسابقه و ایستادن در رتبه ششم جدول مرحله مقدماتی جام جهانی در آمریکای جنوبی نشان از حال نامساعد فوتبال ملی برزیل دارد. البته این بار و با اضافه شدن تعداد سهمیه‌های آمریکای جنوبی با توجه به بیشتر شدن تیم‌های شرکت‌کننده در جام جهانی، برزیل در رده ششم هم در منطقه صعود قرار دارد اما این جایگاهی نیست که برزیلی‌ها انتظارش را داشته باشند. آنها در حالت عادی برای سرگروهی و فتح لیگ 10 تیمی منطقه خود و در بدترین شرایط هم برای ایستادن پشت سر آرژانتین تلاش می‌کردند.

وضعیت فعلی؛ فاجعه

2 پیروزی ابتدایی اوضاع را برای برزیل عادی نشان می‌دادند تا اینکه این تیم در سومین بازی خودش در مقابل ونزوئلا متوقف شد. این تساوی و خاطره تلخ آن برای سلسائو فقط می‌توانست با یک برد قدرتمندانه مثل پیروزی 5 بر یک آنها در اولین بازی این مرحله فراموش شود. با این حال برزیل و فرم بد این تیم دلایل نامناسبی برای فراموشی توقف در مقابل ونزوئلا را رقم زدند. 3 بازی بعدی برزیل با 3 باخت متوالی همراه شد تا ضمن فراموشی بازی ونزوئلا، وضعیت هشدار برای سلسائو اعلام شود. آنها پس از گذشت 6 مسابقه در نیمی از بازی‌های خود شکست خورده‌اند و در 5 بازی گذشته در انتخابی جام جهانی هرگز بیشتر از یک گل در هر مسابقه به ثمر نرسانده‌اند. حال خط حمله برزیل به شدت وخیم است و طلایی‌پوشانی که دروازه‌بان‌ها را دریبل می‌کردند، اکنون راه دروازه رقبا را گم کرده‌اند. وضعیت در خط دفاعی هم خوب نیست و برزیل در این 6 مسابقه فقط یک بار موفق به ثبت کلین‌شیت شده است. این تیم با 7 امتیاز از 6 بازی پشت سر آرژانتین مقتدر، اروگوئه سرسخت، کلمبیای آماده، ونزوئلای شگفتی‌ساز و اکوادور در جایگاه ششم جدول قرار گرفته‌ و تردیدها درباره عیار کادر فنی برزیل به شدت در حال بیشتر شدن است. اگر وضعیت به همین منوال ادامه داشته باشد اوضاع برای ادامه کار فرناندو دینیس روی نیمکت سلسائو سخت می‌شود و باز هم شایعات جذب امثال آنچلوتی، زیدان و دیگر سرمربیان مطرح فوتبال دنیا روی خروجی رسانه‌ها قرار می‌گیرد. برزیل اگر می‌خواهد با همین سرمربی به جام جهانی برسد، باید دست بجنباند و در ادامه مسابقات فرم بهتری از خودش نشان دهد. این جایگاه واقعی آنها نیست.

مسیر جبران

بازی‌های مرحله انتخابی جام جهانی 2026 در منطقه آمریکای جنوبی با پایان هفته ششم به تعطیلی طولانی مدتی خواهد رفت و برزیل این شانس را دارد تا به بهبود کیفیت تیمش بپردازد. آنها در ادامه راه باید یک بازی نسبتا آسان را در مقابل پاراگوئه انجام بدهند؛ مسابقه‌ای که برزیل برای از یاد بردن تمام لحظات تلخ 3 بازی قبلی، به یک برد پر گل و برزیلی احتیاج خواهد داشت. بنابراین یک پیروزی قدرتمندانه و در شان فوتبال ملی برزیل می‌تواند اولین گام سلسائو برای فراموشی روزهای سخت اخیر و بازگشت به جایگاه واقعی نام بگیرد. بخت با برزیل یار بوده و بازی بعدی این تیم هم یک مسابقه خانگی در برابر شیلی است که حال و روز خوبی ندارد. این بازی می‌تواند برای سلسائو ریتم برد را به وجود بیاورد و مهاجمان برزیل باید در 2 مسابقه ابتدایی آینده تیمشان راه دروازه رقبا را پیدا کرده و گلزنی را تمرین کنند. بخت بعدی در مقابل پرو در خانه برزیل را می‌زند. نیمار و هم‌تیمی‌هایش در نهمین مسابقه خود در انتخابی جام جهانی 2026 باید به مصاف تیم قعرنشین جدول بروند و باز هم بیشتر از گذشته به ترمیم اعتماد به نفس خود بپردازند. هر گونه تعلل در 3 بازی آینده برزیل در مقدماتی جام جهانی به منزله ادامه تیره‌روزی‌ها خواهد بود و مشکلات را برای سلسائو دامنه‌دار می‌کند. شروع واقعی برای جبران با این 3 پیروزی به دست می‌آید اما این تمام راه نیست.

جاده خطرناک می‌شود

دور برگشت برای برزیلی‌ها با دیداری در مقابل تیم شگفتی‌ساز ونزوئلا شروع خواهد شد. آنها این بار باید در مقابل خلق شگفتی و جاذبه‌های آن بایستند. هر نتیجه‌ای به جز برد در خانه ونزوئلا برای برزیل در حکم توقف دوباره و شکسته شدن اعتماد به نفس زخمی و غرور عفونت کرده آنهاست. با برتری در این 4 مسابقه احتمالا سلسائو جایگاهش را در جدول ترمیم کرده باشد و از اینجا به بعد باید برای اهداف بلندتری آماده شود؛ اهدافی که در فاز نتیجه گرفتن به ایستادن در رتبه اول یا دوم روز پایانی مسابقات و در فاز روحی به بازسازی حیثیت و غرور برزیل مربوط می‌شود. حریف بعدی به شدت سرسخت و غافل‌گیر کننده است. برزیلی‌ها در گام بعدی باید شکست در برابر اروگوئه در دور رفت با با پیروزی در خانه مقابل این تیم جبران کنند که صد البته کار آسانی نخواهد بود. حریف بعدی کلمبیاست؛ تیم آماده‌ای که جسارت ایستادن در مقابل هر حریفی در آمریکای جنوبی را دارد. اگر مسیر برزیل تا پیش از بازی مقابل کلمبیا با بردن تمام بازی‌ها طی شود، شاید توقف در برابر این رقیب و کسب یک تساوی هم برای سلسائو، پیش روی کلمبیا قابل قبول باشد. همه این اتفاقات را باید کنار گذاشت و سابقه برزیل نشان می‌دهد، چنین فرمی در بازی‌های بعدی یک انتظار طبیعی از آنهاست. ماجرا تازه بعد از مسابقه کلمبیا شروع خواهد شد.

روز انتقام

مسی و آرژانتین با قهرمانی در جام جهانی، همان جامی که برزیل در آن ناکام بود و به نیمه نهایی هم نرسید و با پیروزی در خاک سلسائو در چند وقت اخیر به هر شکل ممکن، حریف سنتی خود را اذیت و تحقیر کرده‌اند. این روزها صدای محبوب آرژانتینی‌ها صدای فریادهای مارادونا پس از قهرمانی در جام جهانی و روی دوش هواداران است که می‌گفت؛ «ببینید، این برزیل نیست، آرژانتین قهرمان شده است». مارادونا هم قهرمانی‌ بزرگش در جام جهانی را یک موفقیت در برابر برزیل می‌داند و این رقابت سنتی شاید مهم‌ترین بازی این 2 تیم باشد. برزیل پس از کلمبیا باید به مصاف آرژانتین در بوینس آیرس برود. حریفی که در خانه سلسائو، آن شب پر از اتفاق و جنجالی را با پیروزی خودش و شکست برزیل به اتمام رساند. برزیل هر چه در بازی‌های قبلی امتیاز کسب کرده باشد و حتی اگر تمام بازی‌های خودش پیش از برخورد مجدد با مسی را با برد سپری کرده باشد، شکست دوباره مقابل آلبی سلسته همه چیز را به تنظیمات کنونی و بحرانی طلایی‌پوشان باز می‌گرداند. آنها برای رقم زدن یک بازگشت واقعی، برای زنده کردن آرزوی ششمین جام جهانی و برای اعاده حیثیت باید آرژانتین را در خانه این حریف شکست دهند. این برد به معنی پایان ماموریت کادر فنی برزیل در مسیر رسیدن به جام جهانی و در راه مدعی شدن دوباره برای قهرمانی این رقابت‌هاست. سنگ آخر سلسائو سنگ بزرگی خواهد بود اما اگر برداشته نشود، ابر بحران باز هم بالاسر نیمار و هم‌تیمی‌هایش سایه می‌اندازد و روزگار آنها را با حسرت و یاس همراه می‌کند. شاید این گزاف نباشد اگر بگوییم برزیلی‌ها پس از شکست خانگی در مقابل آرژانتین و مسی با تمام وجود به انگیزه‌ای برای بازی برگشت در مقابل این تیم نیاز دارند. فقط باید یک برزیلی باشید که بفهمید باخت در برابر آرژانتین یعنی باختن همه چیز و پیروزی پیش روی این حریف یعنی به دست آوردن و زنده کردن همه رویاهای از دست رفته! مسیر بازگشت برزیل به جایگاه واقعی آسان نیست اما از سلسائو انتظار می‌رود  این نقشه را مو به مو اجرا کند.


نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری