football360 logo

جام‌جهانی چگونه کمر بازیکنان را شکست؟/ افزایش 200 درصدی مصدومیت!

03 آذر 1402 ساعت 19:1310 نظر
فشردگی و تعدد بازی‌های فوتبال در سطح حرفه‌ای هر روز قربانی تازه‌تری به جا می‌گذارد.

به گزارش فوتبال 360، عطش دیوانه‌وار هر روزه برای برگزاری بیشتر مسابقات فوتبال، برگزاری جام جهانی در زمستان و تعدد مسابقات به بهانه لیگ‌های مختلف و صدالبته طولانی شدن مدت زمان رقابت، یک قربانی اصلی دارد؛ بازیکنان. تحقیقات زیادی نشان داده‌اند مصدومیت بازیکنان به دلیل عطش زیاد برای بالا بردن تعداد مسابقات، چندین برابر شده است. گاوی، ستاره جوان بارسلونا به تازگی مجبور شده قید مستطیل سبز را بزند. لو دادن ادامه این سریال کار چندان سختی نیست؛ گاوی تنها مصدوم فوتبال در روزهای آتی نخواهد بود.

بازیکنان زیادی مدت‌هاست در زمین فوتبال دیده نشده‌اند؛ امبولو، تیبو کورتوا، ادر میلیتائو، وسلی فوفانا، یورین تیمبر، چائو انریکه، ایوان پرشیچ و نیمار جونیور. به این مصدومان، اخیرا بازیکنان دیگری هم اضافه شده‌اند؛ گاوی، ادواردو کاماوینگا و وینیسیوس. در کنار این اسامی، ستاره‌های دیگری هم هستند که شاید جزئی‌تر اما به هرحال طعم مصدومیت را چشیده‌اند؛ وارن زئیر امری، ارلینگ هالند، مارکوس راشفورد، جود بلینگام و مارکینیوش.

از شروع تابستان، بازیکنان به شکل دیوانه‌واری با مصدومیت پارگی رباط صلیبی و یا آسیب‌های کشاله و پیچیدگی مچ پا روبه‌رو شده‌اند. این روزها، فیزیوتراپ‌ها به شدت درگیر رسیدگی به مصدومانی هستند که کم و بیش طول دوره درمانشان زمان‌بر شده.

اسپانیا دقیقا به همین دلیل باید قید استفاده از گاوی در یورو را بزند. رئال مادرید هم مجبور است بدون کورتوا، میلیتائو، کاماوینگا، شوامنی و وینیسیوس بازی کند. شایعه شده کارلو آنچلوتی درحال تهیه نطقی آتشین علیه مسئولان برگزار کننده است که با این حجم از مسابقات، باعث مصدومیت بازیکنان شده‌اند. این بهمن مصدومیت، بیش از آنکه گمانه‌زنی باشد تبدیل به واقعیتی انکارناپذیر شده است.

رشد 200 درصدی مصدومیت 

طبق تحقیقات موسسه «هاودن» روی لیگ‌های معتبر اروپایی، مشخص شده بعد از جام جهانی، میزان مصدومیت آشیل پا 170 درصد، عضله دوقلو و ساق پا 200 درصد و همسترینگ 130 درصد افزایش پیدا کرده است. در بخشی از این تحقیقات اینطور نوشته شده که «در اکتبر 2022، 88 بازیکن مصدوم به طور میانگین 1135 روز را از میادین دور بوده‌اند. پس از برگزاری جام جهانی و در ژانویه 2023 تعداد دوری مصدومان به طور میانگین به 1941 روز افزایش پیدا کرده است.» طبق تحقیقات این موسسه 44 درصد بازیکنان حاضر  در جام جهانی و  یکی از 5 لیگ بزرگ اروپا، بعد از جام جهانی مصدوم شده و همچنین 23 درصد هم عنوان کرده‌اند از لحاظ ذهنی از انجام بازی فوتبال خسته شده‌اند.

در لیگ برتر انگلیس هم امسال در مقایسه با 4 سال گذشته، میزان مصدومیت‌ها 15 درصد افزایش پیدا کرده. نیوکاسل و منچستریونایتد قربانیان اصلی این اتفاق بوده‌اند و مجبور شده‌اند قید استفاده از 14 بازیکن را بزنند. ماه گذشته شوامنی گفت: «مطمئنا این روزها بازیکنان در مسابقات زیادی به میدان می‌روند.» او چند روز بعد، به دلیل فشار و شکستگی انگشتان پا، مصدوم شد و ادامه رقابت‌ها را از دست داد. شوامنی می‌گوید: «این روزها به ندرت هفته‌ای یک مسابقه برگزار می‌شود. سازماندهی مسابقات مختلف بسیار سختگیرانه شده است. شدت مسابقات در یک برهه زمانی چنان زیاد می‌شود که می‌طلبد ما بازیکنان به نشانه اعتراض کاری کنیم. برای یک بازیکن، حضور در 80 یا 90 مسابقه در یک فصل غیرممکن به نظر می‌رسد‌.»

این پایان داستان نیست چون سال آینده، فرمول جدید لیگ قهرمانان اروپا باعث می‌شود تیم‌ها به جای 6 بازی در مرحله گروهی، 8 بازی کنند؛ تعداد مسابقات بیشتر، درآمد بیشتر و صدالبته مصدومیت بیشتر. شدت و تعداد مسابقات به حدی شده که بازیکنی همچون رافائل واران را وا می‌دارد تا در سن 29 سالگی از بازی‌های ملی خداحافظی کند چون می‌خواهد دوام بیشتری در بازی‌های باشگاهی داشته باشد. او پیش‌تر در این مورد گفته بود: «در کوتاه مدت، می‌توان روی این اتفاقات چشم بست  اما در دراز مدت، قطعا انجام این تعداد بازی غیرممکن است.»

ژان‌پی‌یر پَکله، پزشک تیم ملی فرانسه در عصر ریمون دومنک هم گزاره‌های درخور توجهی را بیان می‌کند: «20 سال پیش، انجام 50 بازی در طول یک فصل، خیلی زیاد به نظر می‌رسید. فیفا قطعا با این حجم از مسابقات و ریتم دیوانه‌وار بازی‌ها، ریسک زیادی می‌کند. ایده‌آلش این است که بازیکنان یک هفته استراحت داشته باشند. اگر شما به عضله استراحت ندهید، آن را در معرض آسیب و پارگی قرار می‌دهید. حتی حرکات کششی هم تحت تاثیر قرار می‌گیرند چون عضله به حد کافی بیدار نمی‌شود و همین موضوع باعث بروز مصدومیت‌هایی مثل پارگی رباط صلیبی و پارگی رباط‌های مچ پا می‌شود.»

 فصل گذشته، شوامنی و وینیسیوس 62 و 64 مسابقه در ترکیب بودند. لوکا مودریچ با رئال مادرید و کرواسی 66 بازی کرد. پدری هم در فصل 2021-2020 در 73 مسابقه به میدان رفت. این موضوع به قدر کافی بیانگر واقعیت کنونی است.

مقایسه شرایط امباپه با آنری

گاوی 19 ساله به دلیل پارگی رباط صلیبی زانوی راستش، رقابت‌های یورو را از دست داد. وضعیت او بیانگر یک واقعیت تلخ دیگر است؛ اینکه بازیکنان جوان هم بیش از هر زمان دیگری به واسطه همین فشردگی و تعدد بازی‌ها در معرض آسیب دیدگی هستند. انتهای فصل پیش بود «فیف‌پرو»، سندیکای بازیکنان، آمارهای هشدار‌دهنده‌ای در مقایسه نسل کنونی با بازیکنان قدیمی منتشر کرد. به عنوان مثال، در سن مشابه، کیلیان امباپه 37 درصد دقایق بیشتر از آنری بازی کرده است. پدری 20 درصد بیشتر از ژاوی و وینیسیوس  12هزار دقیقه یعنی 133 مسابقه بیشتر از رونالدینیو در سن 23 سالگی داشته است. سال 2019 «فیف‌پرو» هشدار داد سلامتی بازیکنان در خطر است. 4 سال بعد از آن هشدار، مشخص شده پیش‌بینی‌شان چقدر دقیق بوده!



نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری