football360 logo

به‌روزرسانی فهرست گلزنان خارجی داربی؛ یامگا رقیب ژستد شد

25 آذر 1402 ساعت 23:0073 نظر
شمار بازیکنان خارجی گلزن در تاریخ داربی پایتخت به عدد 6 رسید و نام کوین یامگا به این فهرست اضافه شد.

به گزارش فوتبال 360، بازیکنان خارجی سرشناسی در طول دهه‌های اخیر به فوتبال ایران آمده‌اند و برای 2 تیم پرطرفدار پرسپولیس و استقلال به میدان رفته‌اند اما اکثریت این بازیکنان با یک رویای مهم به کار خود در فوتبال ایران پایان دادند؛ گلزنی در داربی. نگاهی به تاریخچه داربی پایتخت نشان می‌دهد که بازیکنان خارجی نتوانسته‌اند همواره در طول تاریخ چهره‌های موفق داربی باشند و موفق‌‍ترین خارجی تاریخ نبرد سرخابی‌ها، ایمون زاید مهاجم پیشین پرسپولیس محسوب می‌شود.

استقلالی‌ها در طول 5 دهه اخیر نتوانسته بودند توسط یک بازیکن خارجی در داربی پایتخت به گل برسند تا اینکه سرانجام این طلسم در بیست‌ویکمین دوره لیگ برتر شکسته شد و نام اولین گلزن خارجی تاریخ باشگاه استقلال در داربی پایتخت وارد تاریخچه این رقابت‌ها شد. بازخوانی آمار و ارقام داربی حکایت از آن دارد که تا پیش از شروع سومین دوره لیگ برتر فوتبال ایران، خبری از گلزن خارجی در داربی پایتخت نبود و تمامی گل‌های ردوبدل‌شده میان سرخابی‌ها توسط بازیکنان داخلی به‌ثبت رسیده بود که اتفاق عجیبی است!

ترائوره، مهاجمی که طلسم‌ها را شکست

استقلال در دور رفت سومین دوره لیگ برتر موفق شد در داربی برابر پرسپولیس به پیروزی برسد؛ آن‌هم در مسابقه‌ای که علی سامره و محمود فکری برای استقلال گل زدند اما پیش از آنکه دقیقه 90 از راه برسد، عیسی ترائوره مهاجم آفریقایی پرسپولیس توانست سنت‌شکنی کند و نام خود را به عنوان اولین گلزن خارجی تاریخ داربی پایتخت وارد تاریخچه رقابت‌ها کرد. البته گل او برای پرسپولیسی‌ها خوش‌یمن نبود و آن مسابقه با شکست 2 بر یک سرخ‌پوشان به پایان رسید.

زاید، بنسون و رسن در نقش خارجی‌های درخشان پرسپولیس

ایمون زاید در جریان کامبک رویایی پرسپولیس برابر استقلال در دور برگشت لیگ یازدهم عملکردی خیره‌کننده داشت و توانست هت‌تریک کند تا همزمان چندین افتخار مهم را از آن خود کند. یکی از مهم‌ترین افتخاراتی که نصیب مهاجم ایرلندی پرسپولیس شد، رسیدن به عنوان برترین گلزن خارجی تاریخ داربی پایتخت بود. ضمن اینکه او در کنار همایون بهزادی، تنها بازیکنان تاریخ داربی هستند که در یک دیدار موفق به‌ثبت هت‌تریک شده‌اند.

بشار رسن در فصل 99-1398 توانست هم در دور برگشت لیگ برتر به استقلال گل بزند و هم اینکه در نیمه‌نهایی جام حذفی دروازه آبی‌ها را باز کرد تا بعد از زاید، دومین گلزن خارجی برتر داربی باشد. در این میان باید به گلزنی جری بنسون در جدال با استقلال هم اشاره داشت؛ جایی‌که مهاجم هندوراسی موفق شد در دور رفت لیگ پانزدهم، با گلزنی خود در واپسین ثانیه‌ها ناجی پرسپولیس شود و تیمش را از شکست نجات داد تا در مجموع، 4 بازیکن خارجی پرسپولیس در تاریخ داربی سابقه گلزنی داشته باشند.

طلسمی که ژستد برای آبی‌ها شکست

رودی ژستد مهاجم فرانسوی استقلال در دور برگشت لیگ بیست‌ویکم توانست طلسم حدوداً 50 ساله آبی‌ها در داربی را بشکند و به اولین گلزن خارجی تاریخ باشگاه استقلال تبدیل شد؛ گلی که در مسیر ثبت قهرمانی بدون شکست استقلال در تاریخ لیگ برتر تاثیر بسزایی داشت و همین مسئله باعث شد تا بیش از پیش به گل تاریخی ژستد توجه شود. جالب آنکه پیش از ژستد، ستاره‌های گلزن و سرشناسی از جمله مامه تیام و شیخ دیاباته برای استقلال در داربی پایتخت به میدان رفته بودند اما در گلزنی نتوانسته بودند موفق عمل کنند و دستِ خالی میدان مسابقه را ترک کرده بودند.

و حالا یامگا، ششمین گلزن خارجی تاریخِ داربی!

کوین یامگا در دور رفت‌وبرگشت لیگ‌های بیست‌ویکم و بیست‌ودوم شانس حضور در ترکیب استقلال را در داربی پایتخت به‌دست آورد اما نتوانسته بود در جدال با سرخ‌پوشان پایتخت گل بزند و نام خود را به فهرست بازیکنان خارجی گلزن در تاریخ داربی پایتخت اضافه کند. سرانجام این طلسم در رویارویی اخیر پرسپولیس و استقلال شکسته شد و یامگا در واپسین لحظات مسابقه توانست از روی نقطه پنالتی گل بزند تا در کنار رودی ژستد، 2 بازیکن خارجی تاریخ باشگاه استقلال باشند که در داربی موفق به گلزنی مقابل پرسپولیس شده‌اند.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری