football360 logo

بازی‌های همزمان دور گروهی، ارمغانی از جام‌جهانی 1982؛ روزی که جهان برای الجزایر گریست!

02 بهمن 1402 ساعت 09:039 نظر
رسوایی خیخون در جام‌جهانی، تاریخ فوتبال جهان را دستخوش تغییر کرد.
به گزارش فوتبال ۳۶۰، تبانی‌هایی که در تاریخ فوتبال، حتی در بالاترین سطح رخ داده و رسماً اثبات نشدند، تاثیر زیادی بر سیر پیشرفت این ورزش در طول تاریخ داشتند. اتفاق کم‌وبیش مشابه به تقابل مالت و اسپانیا در انتخابی  یورو 1984 که ماتادورها با 12 گل مالت را در هم کوبیدند در جام‌جهانی 1982 هم رخ داده بود؛ جایی که آلمان غربی در واپسین دیدار دور گروهی مقابل اتریش به پیروزی با حداقل یک یا حداکثر 2 گل نیاز داشت تا بالاتر از الجزایر، همراه با اتریشِ از پیش صعود کرده راهی دور حذفی شود و این آغاز ماجرا بود! بازی در استادیوم ال‌مولینون برگزار می‌شد و به «رسوایی خیخون» در تاریخ فوتبال مشهور شده است.
آن الجزایرِ تاریخ‌ساز
پیش از آغاز این مسابقه در تاریخ 25 ژوئن 1982، الجزایر هر ۳ بازی‌اش در دور گروهی را انجام داده بود و علاوه بر قطعی کردن حذف شیلی از دور مسابقات، امید داشت با 4 امتیاز و باتوجه به رخداد هر نتیجه‌ای جز پیروزی یک گله آلمان غربی مقابل اتریش به دور حذفی راه پیدا کند. الجزایر تورنمنت را شگفت‌انگیز آغاز کرده بود و پس از پیروزی خارق‌العاده مقابل آلمان غربی در بازی نخست، تبدیل به نخستین تیم عرب یا آفریقایی در تاریخ جام‌جهانی شد که مقابل اروپایی‌ها پیروزی را به چنگ می‌آورد.
این غیرمنتظره‌ترین اتفاق در تاریخ جام‌جهانی پس از برتری کره‌شمالی مقابل ایتالیا در جام‌جهانی 1966 بود  و الجزایری‌ها با برتری در بازی سوم دور گروهی مقابل شیلی  تبدیل به نخستین تیم آفریقایی یا عرب در تاریخ جام‌جهانی با تجربه بیش از یک پیروزی شدند.
هر نتیجه‌ای جز پیروزی یک بر صفر!
4 امتیاز الجزایر برای صعود از این گروه، کافی به نظر می‌رسید و اتریش که هر 2 بازی نخستش در تورنمنت را با پیروزی پشت سر گذاشته بود، امیدهای الجزایر برای صعود از گروه را بیشتر و بیشتر می‌کرد. باتوجه به آنکه بازی پایانی الجزایر در گروه، یک روز قبل از تقابل اتریش و آلمان غربی به انجام رسیده و نتیجه‌اش مشخص شده بود، هر ۲ تیم اروپایی می‌دانستند برای صعود، هرکدام به رقم خوردن چه اتفاقی احتیاج خواهند داشت.
هر نتیجه‌ای جز پیروزی آلمان غربی، الجزایر را به دور حذفی می‌فرستاد و از طرف مقابل چگونگی کسب پیروزی ژرمن‌ها مقابل اتریش برای الجزایر مهم بود. اگر شاگردان یوپ دروال با بیش از 3 گل به پیروزی می‌رسیدند، اتریش تیم حذف شده لقب می‌گرفت و الجزایر به همراه آلمان راهی دور حذفی می‌شد.
تبانی تمام اروپایی
بازی با سوت رابرت ولنتاین اسکاتلندی آغاز شد و آلمان غربی که بازی را طوفانی آغاز کرده بود، پس از 10 دقیقه توسط هورست هروبش به گل رسید و پس از آن اتفاق، ناگهان بازی افت فاحشی داشت. ژرمن‌ها صاحب توپ و میدان بوده در نیمه زمین خودی پاس‌کاری می‌‎کردند و مادامی که یک بازیکن از تیم حریف برای گرفتن توپ به سمت آنها نمی‌آمد، تمایلی به تغییر روند پاس‌کاری‌ها نداشتند.
در آن صورت پاس به دروازه‌بان داده می‌شد و اتریشی‌ها پس از عقب‌نشینی مجدد به تماشای رد و بدل شدن توپ بین بازیکنان آلمان می‌ایستادند. تنها بازیکن اتریش که کمی بیش از هم‌تیمی‌هایش برای گرفتن توپ تلاش می‌کرد، والتر شاخنر بود که او هم زورش به چند بازیکن در نیمه زمین آلمان غربی نمی‌چربید.
ادامه بازی را تماشا نکنید!
ابرهارد اشتانیک، گزارشگر تلویزیون آلمان پس از چند دقیقه تصمیم گرفت دیگر ادامه بازی را گزارش نکند و روبرت زیگر، گزارشگر اتریشی با تصمیمی مشابه از بینندگان تلویزیونی خواست ادامه بازی را تماشا نکرده و تلویزیون‌ها را خاموش کنند. روی سکوها، صدای اعتراض هواداران بلند شده بود و فریاد تشویق الجزایر در این دیدار، توسط اکثر قریب به اتفاق تماشاگران حاضر در استادیوم به آسمان می‌رفت.
یکی از شعارهای اعتراضی به زبان اسپانیایی، تکرار جمله مشهور «اجازه بده یکدیگر را ببوسند!»  بود که کاربردش در مراسم‌های عروسی است. کم‌کاری بازیکنان حاضر در زمین، هواداران آلمان و اتریش را هم نگران می‌کرد؛ کسانی که امیدوار بودند در واپسین دیدار دور گروهی، تکراری پرهیجان از تقابل ۲ تیم در جام‌جهانی 1978 را ببینند اما بازیکنان حاضر در میدان، خیلی زود همه را ناامید کردند.
نوش‌دارو پس از مرگ «روباه صحرا»
بازی به کسل کننده‌ترین شکل ممکن با همان یک گل به پایان رسید و 2 تیم دست در دست یکدیگر به دور حذفی رسیدند. هرچند مسیر اتریش خیلی زود به دست فرانسه مسدود شد و آلمان غربی هم در دیدار فینال مغلوب ایتالیا شد تا دست ژرمن‌ها از رسیدن به جام قهرمانی کوتاه بماند.
پس از پایان بازی، گاردین تیتر زد «جهان برای الجزایر گریست» و روزنامه اسپانیایی اِل‌کومرسیو گزارش این دیدار را در بخش جنایی به جای قسمت ورزشی به چاپ رساند. هرچند الجزایر اعتراض رسمی به مقامات فیفا تقدیم کرده بود اما مدرکی مبنی بر اثبات تبانی وجود نداشت. در جریان دیدار، قانونی رسماً زیر پا گذاشته نشده بود!
باتوجه به اتفاقی کم‌وبیش مشابه در جریان دیدار اسپانیا و ایرلند شمالی، فیفا چاره‌ای جز تغییر قانون برای ادوار آینده، به محض آغاز دور گروهی جام‌جهانی 1986 نداشت اما 35 سال پس از آن اتفاق، راین‌هولت هینترمایر در مصاحبه با کیکر از آن دیدار تحت عنوان تبانی یاد کرد و مهر تاییدی بر ادعای الجزایری‌ها زد.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری