football360 logo

مرور سومین قهرمانی زنان ایران در کافا؛ به صف‌شدن فوق‌ستاره‌ها برای بردن تیم‌های درجه 4؟

۲۱ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۳۰4 نظر
تیم ملی فوتسال زنان ایران در حالی روز گذشته قهرمانی‌اش در کافا 2024 را مسجل کرد که با توجه به سطح کیفی رقابت‌ها، میانگین سنی بالای تیم مورد انتقاد است.

به گزارش فوتبال 360، رقابت‌های فوتسال زنان آسیای مرکزی برای سومین دوره پیاپی در حال برگزاری است. البته که رقابت‌های کافا 2022 و 2023 با حضور 4 تیم برگزار شد اما شرایط در دوره جدید رقابت‌ها متفاوت است و در کنار تیم‌های ملی فوتسال زنان ایران، ازبکستان، قرقیزستان و تاجیکستان، تیم ملی فوتسال زنان ترکمنستان هم به جمع تیم‌های شرکت‌کننده در این تورنمنت اضافه شده تا رقابت‌ها با حضور 5 تیم به انجام برسد اما آنچه پیش از شروع رقابت‌ها مشخص بود، قهرمانی تیم ملی فوتسال زنان ایران در این تورنمنت بود!

زنان فوتسال ایران که تجربه 2 قهرمانی در قاره کهن را دارند، در 2 دوره قبلی رقابت‌های کافا هم قهرمان شده بودند و با توجه به سطح کیفی رقبا که از جمله تیم‌های درجه 3 و 4 فوتسال آسیا محسوب می‌شوند، عیان بود که شاگردان فروزان سلیمانی به آسانی می‌توانند عنوان قهرمانی را از آن خود کنند. آن‌ها در بازی نخست بردی 5 بر یک را برابر ازبکستان به‌دست آوردند و سپس توانستند قرقیزستان را با 11 گل شکست بدهند و برابر ترکمنستان هم با 9 گل به پیروزی رسیدند تا پیش از انجام آخرین بازی مقابل تاجیکستانِ میزبان، سومین قهرمانی پیاپی در کافا مسجل شده باشد.

وعده دروغی به نام جوان‌گرایی

تیم ملی فوتسال زنان ایران در حالی در تورنمنت کافا 2024 شرکت کرده که فروزان سلیمانی تصمیم گرفته تیمی پرستاره را همراه خود به دوشنبه تاجیکستان ببرد. در حالی‌که سطح کیفی رقابت‌ها در شرایط نازلی است و در شرایطی‌که فوتسال زنان ایران به تغییر نسل نیاز دارد، سلیمانی تصمیم گرفت تا ستاره‌هایی مانند فرزانه توسلی، نسترن مقیمی، مهسا کمالی، سارا شیربیگی و فرشته خسروی را که تجربه قهرمانی در جام ملت‌های آسیا 2023 را دارند، در فهرست خود جای بدهد!

زنان فوتسال ایران با میانگین سنی بیش از 28 سال در تورنمنت کافا شرکت کردند که این مسئله باعث شد تا این تیم در تورنمنت کافا 2024 به عنوان پیرترین تیم جام شناخته شود! جالب آنکه در این تورنمنت فروزان سلیمانی گاهاً تصمیم گرفت تا به صورت همزمان به ستارگان باتجربه تیمش در ترکیب اصلی میدان بدهد تا با حضور این بازیکنان، میانگین سنی ترکیب تیم در زمین تیم به عدد 32 برسد! جالب آنکه 4 تیم شرکت‌کننده در این تورنمنت، با مهره‌های جوان خود به تورنمنت کافا پا گذاشتند تا تجربه‌اندوزی کنند.

تیم ملی فوتسال زنان ازبکستان که در دوره قبلی در آستانه شگفتی‌ساز بود و به دنبال قهرمانی در تورنمنت کافا بود، در این دوره اولویت خود را تغییر داده است؛ به‌طوری‌که ازبک‌ها با هدف تغییر نسل در تیم‌شان به سراغ استفاده از فهرستی جدید در این تورنمنت رفته‌اند. این تیم در مقایسه با دوره قبلی رقابت‌ها، 11 تغییر در فهرست خود داشته و تنها 3 بازیکن از فهرست دوره قبلی ازبکستان در فهرست کنونی‌شان هستند که فروزا توردیبووا یکی از آن 3 بازیکن است و جالب آنکه این ستاره در دیدار با ایران موفق به گلزنی هم شد!

ای کاش به جوان‌ها اعتماد می‌شد

مهدیه محمودی‌نیا، مارال ترکمان و زیبا افروغ تنها دهه هشتادی‌های تیم ملی فوتسال زنان ایران در تورنمنت کافا هستند که این مسئله به خوبی جوان‌گرایی انجام شده در فهرست تیم ملی را عیان می‌سازد. جالب آنکه در هر 3 دوره رقابت‌ها، زنان فوتسال ایران با هدایت فروزان سلیمانی در این تورنمنت شرکت کرده‌‎اند و سلیمانی همواره بر جوان‌گرایی تاکید کرده اما او به جز صحبت در این‌باره، در میدان مسابقه ناتوان در جوان‌گرایی بوده و به نظر می‌رسد از ترس آنکه جایگاهش در تیم ملی به خطر بیفتد، تلاش کرده تا همواره با مشارکت جوانان، فهرست تیمش را چینش کند!

زنان فوتسال ایران سال آینده باید در تورنمنت‌های مهمی از جمله رقابت‌های داخل سالن آسیا و اولین دوره جام جهانی فوتسال زنان شرکت کنند. جالب آنکه سلیمانی در کنار وعده جوان‌گرایی، مدعی است که آماده‌ترین بازیکنان را به تیم ملی دعوت کرده اما بازخوانی فهرست او نشان می‌دهد که گزاره هم بیش از یک ادعا نیست! حمایت همه‌جانبه مسئولان فدراسیون فوتبال از سلیمانی بدون آنکه او را در زمینه عدم تغییر نسل بازخواست کنند، بیش از پیش به شرایط بحرانی تیم ملی فوتسال زنان ایران دامن زده و به نظر می‌رسد این شرایط بحرانی زیر سایه قهرمانی‌های به‌دست آمده در تورنمنت بی‌کیفیتی چون کافا نادیده گرفته می‌شد.

4 تیم رقیب فوتسال زنان ایران در تورنمنت کافا در حالی در این مسابقات شرکت کرده‌اند که یا فهرستی جوان در اختیار دارند یا بازیکنان‌شان کاملاً ناآماده هستند. تصویر وایرال‌شده از کاپیتان تیم ملی فوتسال زنان ترکمنستان که روز گذشته حریف زنان فوتسال ایران بود، به خوبی سطح کیفی ضعیف رقبا را آشکار می‌سازد و جالب آنکه در این شرایط، تیم ملی فوتسال زنان ایران در آستانه آوردگاه‌های مهمی چون مسابقات داخل سالن آسیا و جام جهانی و در حالی‌که نیاز مبرمی به تغییر نسل وجود دارد، در قامت پیرترین تیم تورنمنت موفق شد در راه رسیدن به عنوان قهرمانی کافا هت‌تریک کند!


برچسب‌ها

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری