football360 logo

پیوند ادامه‌دار حسرت و فوتبال ایران؛ کو صعود، کو قهرمانی؟

23 بهمن 1402 ساعت 22:30157 نظر
ناکامی در راه رسیدن به عنوان قهرمانی جام ملت‌های آسیا 2023 باعث شد تا حسرت‌ها در عرصه ملی و باشگاهی برای فوتبال ایران ادامه داشته باشد.

به گزارش فوتبال 360، تیم ملی فوتبال ایران با هدایت امیر قلعه‌نویی در جام ملت‌های آسیا 2023 حضور یافت و بعد از صعودی مقتدرانه از مرحله گروهی و عملکردی پرنوسان در دوئل با سوریه که به صعودی مشقت‌بار به جمع 8 تیم برتر قاره ختم شد، ملی‌پوشان فوتبال ایران در حساس‌ترین دوئل مرحله یک‌چهارم نهایی برابر ژاپن قرار گرفتند؛ مسابقه‌ای که از آن به عنوان فینال زودرس رقابت‌ها یاد می‌شد و به نظر می‌رسید که برنده این دیدار کار سختی برای رسیدن به عنوان قهرمانی در جام ملت‌های آسیا 2023 نداشته باشد.

شاگردان قلعه‌نویی با ارائه یک نمایش درخشان برابر ژاپن توانستند این تیم پرستاره را شکست بدهند و به جمع 4 تیم برتر قاره آسیا راه یافتند. برد حیثیتی مقابل ژاپن با ارائه یک عملکرد خوب، فوتبال‌دوستان ایرانی را امیدوار کرده بود که ملی‌پوشان می‌توانند از سد قطر هم بگذرند و به مرحله فینال برسند اما در پایان یک بازی پرماجرا، تیم ملی ایران شکست 3 بر 2 را برابر عنابی‌پوشان پذیرفت تا طلسم ناکامی‌های فوتبال ملی ایران در جام ملت‌های آسیا ادامه پیدا کند.

بیش از نیم‌قرن حسرت برای قهرمانی در جام ملت‌ها

ملی‌پوشان فوتبال ایران آخرین‌بار در جام ملت‌های آسیا 1976 توانستند به فینال برسند و در همان دوره عنوان قهرمانی را هم به‌دست آوردند تا برای سومین دوره پیاپی جشن قهرمانی در قاره آسیا را بگیرند. بعد از آن قهرمانی، دیگر فوتبال ملی ایران نتوانسته در قاره کهن به قهرمانی برسد و حتی در مسیر رسیدن به مرحله فینال هم ناکام بوده است. با توجه به برگزاری دوره بعدی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا در سال 2027 به میزبانی کشور عربستان، باید گفت حسرت قهرمانی تیم ملی ایران در جام ملت‌های آسیا از نیم‌قرن عبور کرد!

از حسرت المپیکی‌شدن تا ناکامی در جام جهانی و لیگ قهرمانان آسیا!

فوتبال ایران صرفاً در جام ملت‌های آسیا همواره در 5 دهه اخیر ناموفق نبوده است؛ بلکه این عدم موفقیت به دیگر تورنمنت‌ها هم سرایت کرده است. در مسیر رسیدن به المپیک، تیم ایران بعد از حضور در المپیک 1976، دیگر نتوانسته در این تورنمنت حضور یابد و با توجه به ناکامی در مسیر کسب سهمیه حضور در المپیک 2024 پاریس، باید گفت که حسرت حضور در المپیک هم به بیش از نیم‌قرن افزایش پیدا کرده است! در جام جهانی، تیم ملی ایران 6 بار حضور یافته اما هیچ‌گاه نتوانسته از مرحله گروهی صعود کند تا حسرتی 48 ساله در این مسیر به‌ثبت برسد!

تیم‌های باشگاهی هم در لیگ قهرمانان آسیا روزگار خوبی ندارند. بعد از 2 قهرمانی استقلال در قاره کهن و قهرمانی تیم پاس تهران، 31 سال است که هیچ نماینده‌ای از ایران نتوانسته به عنوان قهرمانی برسد و با وجود 2 حضور پرسپولیس در مرحله فینال در طول یک‌دهه اخیر، سرخ‌پوشان ناکام در طلسم‌شکنی بودند تا فوتبال ملی و باشگاهی ایران در آوردگاه‌های مهم در سطح قاره آسیا و مسابقات جهانی، با حسرت‌های مهمی مواجه باشند و طلسم‌های بزرگ در کارنامه فوتبال ایران دیده شود؛ طلسم‌هایی که می‌توان امیدوار به شکستن آن‌ها بود؛ اگر برنامه‌ریزی مناسب و سرمایه‌گذاری لازم از سوی مسئولان فدراسیون فوتبال انجام شود!


نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری