football360 logo

بازگشت بارسا به ابتدای قرن بیست و یکم؛ دوران گذار یا قرار؟

۲۳ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۲۹28 نظر
بارسلونا سیاه‌ترین روزهای خود در قرن جدید را پشت سر می‌گذارد.

به گزارش فوتبال 360، شکست تحقیرآمیز 5 بر 3  برابر ویارئال در ورزشگاه المپیک بارسلون، ژاوی اِرناندس سرمربی آبی و اناری‌ها را به فکر وارد کردن شوک به تیمش انداخت. این شوک چیزی نبود جز اعلام پایان کار با بارسا در انتهای فصل جاری. ژاوی در صحبت‌های خود پس از این تصمیم گفته بود بازیکنانش با کاهش فشار روانی راهی زمین خواهند شد و از آنجایی که مسئولیت این وضعیت را سرمربی برعهده گرفته، تیم به آزادی ذهنی می‌رسد. این محاسبات به هیچ عنوان درست نبود و حالا بارسا در شرایطی به مراتب بدتر از ماه گذشته قرار گرفته است.

بدترین بارسا در قرن بیست و یکم


کار تیم تحت هدایت ژاوی از گرفتن چند نتیجه بد گذشته است. آنها در فصل 2024-2023 بدترین عملکرد خود را در قرن جدید ثبت کرده‌اند. به عنوان مثال 23 سال از وقتی بارسا طی 24 هفته از رقابت‌های لالیگا 33 گل دریافت کرد، گذشته است. چنین آماری حالا با دریافت 3 گل از گرانادا قعر جدولی که به طور میانگین در هر بازی تنها یک گل به ثمر رسانده بود، رنگ واقعیت گرفته . بارسا تا هفته بیست و چهارم لالیگا 33 گل خورده بود و حالا به دوران قبل از لاپورتا و رایکارد بازمی‌گردد؛ وقتی بارسا هیچ نام و نشانی از باشگاه فعلی نداشت، پای ثابت لیگ قهرمانان نبود، بسیاری از هواداران فعلی‌اش هنوز حتی به دنیا نیامده بودند و قهرمانی‌اش در لالیگا یک اتفاق جذاب و نه تکراری به حساب می‌آمد. ژاوی به عنوان بازیکنی جوان آن دوران را تجربه کرده بود و سپس با ورود لاپورتا و رایکارد و رونالدینیو و سایر فوق ستاره‌ها، بخش جدید تاریخ آبی و اناری‌ها کلید خورد. حالا 23 سال بعد و پس از پایان نمایش قدرت کاتالان‌ها با محوریت نابغه آرژانتینی، همه چیز دوباره در حال شبیه شدن به همان دوران است. بی نظمی در بارسا بیداد می‌کند، خط دفاع متزلزل و فاز هجومی چشم انتظار شعبده بازی‌های جوانان و نوجوانانی چون پِدری و یامال است.
«اشتباهات در حال رقم زدن مرگ ما هستند.»  این جمله‌ را ژاوی پس از نجات یافتن از شکست برابر گرانادا به زبان آورد تا بخش کوچکی از فاجعه را بیان کرده باشد. از دست دادن رقابت برای فتح لالیگا؟ ای کاش مشکلات در همین حد و اندازه‌ها بود. خوان لاپورتا از شدت عصبانیت پس از دیدار با گرانادا ممکن بود سکته کند و حالا  نه در اندوه از دست دادن جام قهرمانی بلکه به فکر کشیدن ترمز این سقوط و جلوگیری از بروز فجایع بیشتر است. چهارده هفته تا پایان لالیگا باقی مانده و به جز یک انفجار هسته‌ای، بعید به نظر می‌رسد با این روند چیزی بتواند فاصله 10 امتیازی با صدر جدول و کهکشانی‌ها را پاک کند اما مشکل بزرگ‌تر فاصله 5 امتیازی با جیرونا رده دومی نام دارد. بارسا تنها 3 امتیاز بیشتر از اتلتیکو و 6 امتیاز بیشتر از بیلبائو احیا شده با ارنستو والورده دارد و این یعنی تهدید بزرگی به نام از دست دادن لیگ قهرمانان فصل آینده. به این موضوع احتمال از دست دادن 50 میلیون یورو درآمد ناشی از عدم حضور در جام جهانی باشگاه‌ها، از دست دادن احتمالی درآمد ناشی از حضور در مراحل بالاتر لیگ قهرمانان در جدال سخت با ناپولی و از دست دادن درآمد حضور در سوپرجام سال آینده در عربستان سعودی را هم اضافه کنید؛ چنین مساله‌ای می‌تواند مهره‌های کمر بارسا بحران زده به لحاظ اقتصادی را  به شکل دردناکی جابه‌جا کند!

تصمیم جدید از سوی لاپورتا؟

«ژاوی را اخراج نخواهم کرد چون شایسته چنین رفتاری نیست.» این جمله را لاپورتا در مصاحبه‌ای اختصاصی پس از شکست برابر ویارئال به زبان آورد اما سوال اصلی اینجاست؛ تا کجا می‌تواند پای حرفش بایستد. هیئت مدیره و مجمع عمومی باشگاه به قدر کافی از شرایط اقتصادی و حواشی باشگاه خسته شده‌اند و لاپورتا همین حالا مخالفان زیادی که او را شایسته صندلی ریاست باشگاه نمی‌دانند، برابر خود می‌بیند. اگر قرار باشد حفظ ژاوی به سقوط بیشتر بارسا بینجامد، لاپورتا چه تصمیمی باید بگیرد؟ نام رافا مارکس به عنوان نزدیک‌ترین گزینه برای هدایت بارسا به گوش رسیده اما به گفته برخی رسانه‌های داخلی اسپانیا، لاپورتا اعتقاد چندانی به او در این مقطع ندارد اما یک نکته مهم در مورد مارکس وجود دارد؛ آوردن او روی نیمکت در شرایط فعلی خرج خاصی برای بارسا نخواهد داشت. موضوعی که برای انتخاب یک مربی جدید و استخدام او کاملا متفاوت خواهد بود. رسانه آس به نقل از برخی اشخاص نزدیک به بارسا ادعا کرده با وجود اینکه 2 سال تا پایان دوره ریاست لاپورتا باقی مانده اما اگر وضعیت به همین شکل پیش برود، برگزاری مجمع فوق العاده و بررسی عدم صلاحیت لاپورتا برای ادامه ریاست باشگاه و برگزاری انتخابات زودهنگام خارج از تصور نخواهد بود.
ژاوی مدت‌هاست به انتهای خط رسیده. شوک روانی به تیم نتیجه عکس داده و همه چیز بدتر شده. شرایط اقتصادی با اتمام اهرم‌های اقتصادی لاپورتا رو به بدتر شدن می‌رود و سلتاویگو و ناپولی در ایستگاه‌های بعدی منتظر تغذیه خود از پیکر نیمه جان بارسا هستند. آیا آبی و اناری‌ها از این دوران سیاه گذر می‌کنند یا با توقف در آن به همان تیم 23 سال پیش تبدیل خواهند شد؟

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری