football360 logo

نبرد بزرگ جام حذفی انگلیس در تئاتر رویاها؛ صد سال انتظار

27 اسفند 1402 ساعت 12:3236 نظر
لیورپول و منچستریونایتد این بار در جام حذفی به مصاف هم می‌روند.

به گزارش فوتبال ۳۶۰، مهم‌ترین مسابقه مرحله یک‌چهارم نهایی رقابت‌های جام حذفی انگلیس عصر امروز در شرایطی برگزار می‌شود که لیورپول و منچستر یونایتد در ۲ دنیای متفاوت به مقطع پایانی فصل نگاه می‌کنند؛ اریک تن‌هاخ می‌تواند با یک پیروزی ارزشمند خانگی و در‌هم‌شکستن رویای لیورپول برای چهارگانه، به یک نقطه عطف در این فصل پرحسرت دست پیدا کند و یورگن کلوپ با لشکری متشکل از جوانان به امید نابود کردن یک طلسم صد ساله به ورزشگاه اولدترافورد می‌آید. از آخرین پیروزی لیورپول در یک مسابقه جام حذفی در خانه رقیب سنتی، بیش از یک قرن می‌گذرد و حداقل روی کاغذ همه‌چیز برای از بین بردن این طلسم طولانی مهیاست. 


مرحله یک‌چهارم نهایی جام حذفی دیروز با ۲ مسابقه آغاز شد و برنده این مسابقه می‌تواند در مرحله نیمه‌نهایی یا فینال، یک جدال داغ و جذاب با منچسترسیتی، مدافع عنوان قهرمانی و برنده سه‌گانه اروپایی فصل گذشته داشته باشد. سطح هیجان و حساسیت در مسابقه امروز اما چیزی کم از آن فینال احتمالی نخواهد داشت. بزرگترین هماوردی تاریخ فوتبال انگلیس بین پرافتخارترین تیم‌های این کشور در مقطعی حیاتی برای هر ۲ تیم از راه رسیده. سرمربیان حتی برای برداشتن فشار از روی دوش بازیکنان، نمی‌توانند حساسیت بالای این جدال را انکار کنند و در گفت‌وگوهای اخیر یکسره به تب‌وتاب ویژه این مسابقه اذعان کرده‌اند. آخرین تقابل ۲ تیم در ورزشگاه آنفیلد با تساوی بدون گل به اتمام رسید و شیاطین سرخ با مقاومت جانانه در خانه دشمن، ۲ امتیاز به دیگر مدعیان قهرمانی لیگ برتر کمک کردند. حالا اما اوضاع تغییر کرده و تیم یورگن کلوپ به منچستر می‌آید؛ به ورزشگاهی که برای او با خاطرات درخشان و شاخص همچون هت‌تریک محمد صلاح و به ثمر رساندن ۹ گل در ۲ پیروزی پشت سر هم گره خورده؛ هرچند آخرین بازدید سرخ‌ها از اولدترافورد (چه در لیگ و چه در جام حذفی) ثمری جز شکست برای آنها نداشت. تا قبل از «مسابقه بزرگ» بخت لیورپول برای چهارگانه همچنان پابرجاست. بعد از سوت پایان مسابقه اما غریو شادی هواداران کدام تیم زیر خرگاه آسمان شهر منچستر به هوا بلند خواهد شد؟

فصل پرفشار، تیم یکدست

لیورپول همچنان به جنگیدن در ۴ خط ادامه می‌دهد و یورگن کلوپ ناچار شده تحت فشار موج مصدومیت‌ و برای جلوگیری از فرسودگی فیزیکی بازیکنان در مجموع از ۳۵ بازیکن مختلف در این فصل استفاده کند. جدا از فشردگی تقویم و ترافیک تورنمنت‌های ملی و باشگاهی که مورد اعتراض بسیاری از سرمربیان و بازیکنان در سطح اول فوتبال جهان قرار گرفته، سبک بازی پرانرژی یورگن کلوپ  با پرس و فشار دائمی، دویدن و جنگیدن تا آخرین لحظه و صرف کردن تمام توان بازیکنان، خطر مصدومیت بازیکنان را از هر تیم دیگری در لیگ برتر بالاتر می‌برد. با این حال جو عاطفی خاص کلوپ در حوالی آنفیلد، باعث می‌شود تک‌تک بازیکنان با تمام انگیزه‌ خود در بطن این تیم جاه‌طلب و همیشه‌برنده جذب شوند و مصدومیت هیچ مهره‌ای به رویکرد تیمی درخشان سرخ‌ها آسیب نزند. ستاره‌های اصلی تیم همچون آلیسون بکر، ترنت الکساندر آرنولد و محمد صلاح به دلیل مصدومیت قسمت‌های مهمی از فصل را از دست دادند اما لیورپول با تکیه بر چهره‌های جوان و نوپا، همچنان با قدرت به تاخت‌وتاز ادامه می‌دهد. تیم کلوپ در جدال هفته گذشته مقابل منچسترسیتی با ارائه نمایشی تهاجمی شایسته پیروزی بود و در نهایت با فرصت‌سوزی مهاجمان و یک تصمیم بحث‌برانگیز دیرهنگام ۲ امتیاز را از دست داد؛ هرچند ۴ نفر از ۵ بازیکن خط دفاعی جزء تیم اصلی اول فصل به شمار نمی‌رفتند. 


اسپارتا پراگ در مسابقه پنج‌شنبه شب فرصت اندکی برای نفس‌ کشیدن در جو وحشتناک آنفیلد به دست آورد و لیورپول پیش از پایان دقیقه ۱۴، با ۴ گل پیش افتاد. با توجه به برتری ۵ بر یک در دیدار رفت، لیورپول نیازی به تهاجم دائمی نداشت. تیم کلوپ اما در مقابل هر حریفی و در هر شرایطی بی‌رحمانه به میدان می‌آید:«مصدومیت‌ها ما را تحت تأثیر قرار داده‌اند اما ۲ نکته به ما کمک می‌کند؛ فرهنگ و حال‌وهوای رختکن از یک طرف و ساختار بازی  در زمین از سوی دیگر.»


سرمربی آلمانی در مورد تغییرات تیمش در این فصل می‌گوید: «ما در طول فصل به اندازه زیادی پیشرفت کرده‌ایم. شکل بازی ما تغییری نمی‌کند بلکه بازیکنان می‌دانند هنگام ورود به زمین باید دقیقاً چه کار کنند. همه‌چیز در اطراف ما تغییر کرده اما ما، نه. فقط به گونه‌ای که دوست داشتیم، بازی کرده‌ایم و این موضوع کمک زیادی به تیم می‌کند. این کار را از از اولین بازی فصل انجام داده‌ایم و به ما کمک زیادی کرده .» ثبات در لیورپول حرف اول را می‌زند و استانداردهای رختکن را بازیکنانی همچون ویرجیل فن‌دایک و محمد صلاح تعیین می‌کنند. این که بازیکنان محصول آکادمی لیورپول تا چه حد بااستعداد هستند شاید بعد از رفتن کلوپ مشخص شود اما حضور در ترکیب به چهره‌های جوان و جذابی همچون کانر بردلی، بابی کلارک و جیدن دنس انگیزه مضاعف می‌دهد. متئوژ موسیالوفسکی به عنوان جدیدترین چهره پنج‌شنبه گذشته در ترکیب لیورپول قرار گرفت. منچستریونایتد در طرف دیگر با مصدومیت‌های طولانی‌مدت لوک شاو، لیساندرو مارتینس، کاسمیرو و میسون ماونت مواجه شد و هری مگوایر و راسموس هویلوند در هفته‌های اخیر غایب بوده‌اند. تن‌هاخ می‌گوید: «هیچ تیمی نمی‌تواند با این همه مصدومیت کنار بیاید.» شاید جمله بهتر این باشد؛ «هیچ تیمی جز لیورپول!» سرخ‌ها با تمام قوا برای فتح اولدترافورد آماده می‌شوند. مشخص نیست فصل کم‌رمق یونایتد تا چه حد در نتیجه بازی اثر بگذارد. شیاطین سرخ معمولاً سخت‌ترین گردو برای شکستن هستند.

نجات تیم، نجات سرمربی

هواداران منچستریونایتد فصل درخشانی را پشت سر نمی‌گذارند. بحران مصدومیت از همان ابتدای فصل عرصه را بر سرمربی هلندی و تیمش تنگ کرد و هر موفقیت‌ مقطعی با شکست‌های غم‌انگیز سرکوب شد. شکست مقابل نیوکاسل رویای قهرمانی مجدد در جام اتحادیه را پایان داد و قرارگیری در رده چهارم گروه اول لیگ قهرمانان اروپا مانع از تداوم ماجراجویی اروپایی شد. با کاهش وسط هفته‌ها از تقویم فشرده فصل، اوضاع کمی بهتر  جلوه کرد و یونایتد توانست با درخشش راسموس هویلوند به ۵ برد متوالی در تمام رقابت‌ها دست پیدا کند. با این حال مصدومیت مهاجم آماده دانمارکی جدیدترین پتک بر سر شیاطین سرخ بود و اوضاع بار دیگر سینوسی شد.


در ورزشگاه اتحاد مقاومت دلهره‌آور شاگردان تن‌هاخ تا دقیقه ۸۰ دوام آورد اما جادوی هالند و فودن منچسترسیتی را به پیروزی رساند. با این حال فصل هنوز به پایان نرسیده. شکست سنگین تاتنهام در مسابقه دیشب نشان داد بخت یونایتد برای جبران ۶ امتیاز و بازگشت به منطقه صعود به لیگ قهرمانان اروپا همچنان زنده است و پیروزی در مسابقه امروز می‌تواند یک گام بزرگ در راه نجات تیم بحران‌زده و حفظ جایگاه اریک تن‌هاخ روی نیمکت باشد: «ما باید این فصل را نجات دهیم. این آخرین بخت برای کسب جام است. تنها ۳ پیروزی با قهرمانی فاصله داریم. باید با بهترین عملکردمان به زمین بیاییم، متحد به زمین برویم و با حریف روبه‌رو شویم.»


یونایتد با پیروزی مقابل همشهری‌های لیورپول روحیه خود برای این مسابقه را افزایش داد و تابستان سال گذشته در همین ورزشگاه و در مقابل همین تیم شاهد یکی از بهترین عملکرد‌های منچستریونایتد در دوران اریک تن‌هاخ بودیم. این ۲ تیم تا کنون ۱۹ بار در جام حذفی در مقابل هم به میدان رفته‌اند که حاصل آن ۱۱ پیروزی برای منچستریونایتد و ۴ پیروزی برای لیورپول بوده. همچنین در مجموع ۲۸ تقابل ۲ تیم در جام‌های داخلی، ۱۳ پیروزی نصیب منچستریونایتد شده و سرخ‌های مرسی‌ساید ۸ بار برنده از زمین بیرون آمده‌اند. این پانزدهمین فصل مختلف در تاریخ جام حذفی است که لیورپول و منچستریونایتد به مصاف هم رفته‌اند؛ بیشتر از هر مسابقه رودرروی دیگر در تاریخ فوتبال انگلیس و فقط کمتر از جدال لیورپول و اورتون (۱۹ فصل مختلف). منچستریونایتد از ساعت ۱۹:۰۰ امشب در ورزشگاه اولد ترافورد میزبان لیورپول خواهد بود. 

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری