football360 logo

گاه‌شمار تاریخ فوتبال؛ بیست‌وهفتم مارس، جهان فوتبال سپاسگزارِ «پیکلز»!

08 فروردین 1403 ساعت 17:465 نظر
27 مارس 1966 کاپ طلایی جام‌جهانی فوتبال به لطف سگی به نام پیکلز یافته شد.
به گزارش فوتبال 360، سال 1966 کاپ طلایی جام‌جهانی اگرچه مصنوعی از جنس طلا به ارزش 3000 پوند بود اما ارزش جام فراتر از طلایی که در آن به کار رفته بود، به مبلغ 30000 پوند بیمه شده بود و نگهبان 24 ساعته از آن مراقبت می‌کرد.
چند ماه پیش از آغاز تورنمنت جام‌جهانی 1966 که به میزبانی انگلستان برگزار می‌شد، در شرایطی که مدافع عنوان قهرمانی برزیل بود و برای دومین مرتبه متوالی جام را در دستانش نگه داشته بود، جام طلایی به اتحادیه فوتبال انگلیس تحویل داده شد تا در آستانه آغاز مسابقات، به خوبی از پس محافظت آن برآیند.
قرار بود این جام در دفتر مرکزی اتحادیه فوتبال به دور از مکان‌های عمومی و حتی در دسترس برخی کارمندان نگه‌داری شود اما ماه فوریه، یک کمپانی متمول به اتحادیه فوتبال قول داد از عهده حفاظت از این جام برخواهد آمد و با قرار دادن نگهبانی 24 ساعته برای آن، جام را صحیح و سالم به مراسم فینال مسابقات جهت اهدای جام به تیم قهرمان برساند.
24 ساعت فرصت برای مدیریت بحران در خفا
4 نگهبان به صورت شبانه روزی از این جام با یونیفرم مشخص محافظت می‌کردند و حتی از چشم بسیاری مردم عادی نیز دور نگه داشته شده بود اما روز 20 مارس، حدود ساعت 12:10 ناگهان جام به سرقت رفت. قفل درب‌های محافظ از فضای پشتی شکسته شده و همزمان با تغییر شیفت نگهبانی، این جام از پشتِ جایگاهش بیرون آورده شده بود؛ بدون سر و صدا و بدون آنکه کسی متوجه سرقت شود.
خیلی زود پلیس برای بافتن جام دست به کار شد و همزمان با بازجویی از نگهبان‌ها، یکی از ماموران حفاظتی اذعان داشت شخصی غریبه را در محوطه پیش از آنکه جام به سرقت برود، دیده که با تلفن صحبت می‌کرده و روی خود را از ماموران مخفی نگه می‌داشته است. قرار بر آن شد اگر جام تا 24 ساعت پیدا نشد، خبر رسمی از بابت به سرقت رفتن جام ژول ریمه به جهان مخابره شود.
جکسون که بود؟
همین اتفاق نیز رخ داد و پس از 24 ساعت، خبری از یافتن سرنخی برای دسترسی دوباره به جام نبود. روز دوشنبه 21 مارس، تلفن دفتر رئیس اتحادیه فوتبال زنگ خورد و آقای جو میرس، تماسی ناشناس دریافت کرد. تماسی مشکوک که او را تهدید می‌کرد نامه‌ای به مقصد خانه‌اش فرستاده شده و دستورالعملی که باید جهت بازپس ستاندن جام طلایی دنبال شود، به اطلاعش خواهد رسید. سارقان تهدید کرده بودند در صورتی که از وجود این نامه یا برقراری تماس، پلیس مطلع شود یا دستورالعملی که مدنظرشان بوده مو به مو اجرا نشود، جام طلایی را ذوب کرده و برای همیشه نابودش می‌کنند.
مردی که خود را جکسون می‌نامید، به آقای رئیس اطمینان داد در صورت اجرای دقیق دستورالعمل، تا روز جمعه جام را به اتحادیه بازخواهند گرداند. بر خلاف درخواست اما آقای میرس با پلیس تماس گرفت. پس از هماهنگی با پلیس و انجام دستورالعمل‌های مراقبت پلیسی و فریب سارقان به شیوه خاص، در نهایت شخص پشت تماس به دام افتاد و مشخص شد ادوارد بچلی بوده که چندین پرونده سرقت خودرو و اجناس خرده‌ریز در پرونده‌‎اش داشته است.
بچلی سارق نیست!
بچلی در بازجویی‌ها چیزی را گردن نگرفت و گفت از محل مخفی سازی جام، بی‌اطلاع است. تنها شخصی ناشناس با اهدای مبلغی به ارزش 500 پوند از او درخواست کرده تا نقش واسطه و تماس با آقای میرس، همچنین دنبال کردن دستورالعمل‌ها را بر عهده داشته باشد. بازجویی‌ها ادامه داشت و تنها چند روز تا آغاز مسابقات باقی مانده بود.
روز 27 مارس، دیوید کوربت، شهروند لندن به همراه سگش به نام «پیکلز» در محله‌ای از جنوب شرقی پایتخت انگلستان مشغول پیاده‌روی بودند که ناگهان پیکلز شروع به استشمام خاک زیر یکی از درختان کرد. پس از اصرار پیکلز، دیوید مشغول به کندن خاک شد و روزنامه‌ای یافت که دور جسمی سخت پیچیده شده بود. پس از بازکردن روزنامه، جام طلایی به چشم این مرد خورد که نام چند کشور در قسمت زیرینش حکاکی شده بود.
تو یک قهرمانی، پیکلز!
جام به سرعت به نزدیک‌ترین ایستگاه پلیس تحویل داده شد و یکی از کارمندان اتحادیه فوتبال با حضور در ایستگاه پلیس، جام را شناسایی و اصالت آن را تایید کرد. پیکلز خیلی زود به یک سلبریتی تبدیل شده بود و پس از رسانه‌ای شدن ماجرا، میهمان برنامه‌های مختلف تلویزیونی می‌شد. صاحب این سگ، همراه با بازیکنان تیم ملی انگلیس پس از قهرمانی در جام‌جهانی 1966 که نخستین جام تاریخ فوتبال انگلیس بود، شام مشترک صرف کرد و در جشن قهرمانی‌شان حاضر بود.
او مبلغ 6000 پوند مژدگانی از بابت یافتن جام ژول ریمه و تحویل آن به پلیس دریافت کرد و اگرچه پیکلز یک سال بعد دیده بر جهان فرو بست اما پیش از انکه جام ژول ریمه برای همیشه به نام برزیل، فاتح سه دوره مسابقات سند بخورد، قهرمان تاریخ فوتبال لقب گرفت و سال 2018، سرانجام یک روزنامه نگار انگلیسی از دست یافتن به هویت اصلی دزد جام خبر داد و یادداشت اختصاصی در این باره در بخش حوادث به چاپ رساند.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری