football360 logo

در ستایش کوه تسخیرناپذیر منچسترسیتی؛ سال بدون شکست رودری

10 فروردین 1403 ساعت 09:0056 نظر
رودری در هیچ‌یک از ۵۸ مسابقه یک سال اخیر خود متحمل شکست نشده است.

به گزارش فوتبال ۳۶۰، تساوی ۳ بر ۳ تیم‌های ملی برزیل و اسپانیا در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو یک هفته به‌یادماندنی را برای رودری، هافبک دفاعی تنومند منچسترسیتی رقم زد. او در این مسابقه ۲ بار از روی نقطه پنالتی تیمش را به گل رساند و به یک رکورد ارزشمند دست یافت؛ شکست‌ناپذیری در تمام مسابقات یک سال اخیر برای باشگاه و تیم ملی. رودری در هیچ‌یک از بازی‌های یک سال اخیر برای منچسترسیتی و اسپانیا، بازنده نشده و این رکورد محشر شامل ۳۶۶ روز، ۵۸ مسابقه و ۵ هزار دقیقه فوتبال می‌شود.


رودری از روز شکست اسپانیا در مقابل تیم ملی اسکاتلند در چارچوب رقابت‌های مقدماتی جام ملت‌های اروپا در ۲۸ مارس ۲۰۲۳ در ۷ تورنمنت مختلف برای باشگاه و تیم ملی به میدان رفته و هرگز متحمل شکست نشده. او در این مدت به همراه منچسترسیتی به قهرمانی در لیگ برتر، لیگ قهرمانان اروپا، جام حذفی، سوپرجام اروپا و جام‌جهانی باشگاه‌ها رسید و با گل کردن پنالتی خود در انتهای مسابقه مقابل کرواسی، کشورش را به قهرمانی در لیگ ملت‌های اروپا رساند. او در ۵۸ مسابقه یک سال اخیر، ۴۶ پیروزی و ۱۲ تساوی کسب کرده و به همراه سیتیزن‌ها برای تکرار سه‌گانه اروپایی می‌جنگد. در لیگ برتر انگلیس آمار رودری خیره‌کننده‌تر است. پیروزی ۳ بر یک شاگردان گواردیولا در داربی اخیر منچستر رودری را به رکورد ۵۹ مسابقه لیگ برتری بدون شکست متوالی رساند؛ رکوردی که پیش‌تر با ۵۸ مسابقه شکست‌ناپذیری در اختیار ریکاردو کاروالیو، مدافع وسط سابق چلسی بود.


تجربه نکردن شکست در مدتی طولانی نقش مهمی در افزایش روحیه و اعتماد به نفس بازیکن دارد. رودری پیش از مسابقه دوستانه هفته گذشته مقابل کلمبیا گفته بود: «شکست‌ناپذیری برای مدتی طولانی غرور قابل توجهی به انسان می‌دهد اما من به دنبال ثبت این نوع رکوردهای فردی نیستم. اگر این رکوردها به معنی کمک کردن من به موفقیت تیم باشد، اتفاق خوبی است؛ البته چنانچه به کسب پیروزی و جام منجر شود. در مورد این رکوردها می‌توان سر میز شام با دوستان حرف زد و مدتی کوتاه به خاطر آن تحسین شد اما هدف اصلی من رقابت بر سر جام‌هاست.»


تردیدی نداریم بازی کردن رودری در قدرتمندترین تیم حال حاضر فوتبال باشگاهی جهان در ثبت این رکورد خارق‌العاده اثرگذار بوده اما منچسترسیتی به لطف حضور مهره‌هایی همچون او به این قدرت و افتخارات دست پیدا کرده. مقایسه عملکرد یک تیم با و بدون حضور یک بازیکن خاص کار دشواری است چون با توجه به تغییر شرایط و برنامه بازی‌ها نمی‌توان نتایج تیم را به سادگی در معرض بررسی قرار داد. با این حال بررسی آمار تفاضل گل و تفاضل امیدگل منچسترسیتی در هنگام حضور و غیبت ستاره اسپانیایی که توسط مرجع آماری «اوپتا» منتشر شده، نشان می‌دهد نقش رودری سال به سال افزایش پیدا کرده و تیم گواردیولا طی ۲ سال اخیر به شدت وابسته به حضور او بوده ‌است.  


نقش حیاتی بازیکن سابق اتلتیکو مادرید در ترکیب برنده سه‌گانه اروپایی فصل گذشته برای هواداران منچسترسیتی نیاز به توضیح ندارد. آنها اثر غیبت مقطعی او را در نیمه نخست فصل جاری فوتبال انگلیس به خوبی چشیده‌اند. خطای خشونت‌آمیز رودری در مصاف با ناتینگام فارست به کارت قرمز مستقیم و محرومیت ۳ مسابقه‌ای او منجر شد. منچسترسیتی در همین ایام در ۲ مسابقه متوالی لیگ شکست خورد و از جام اتحادیه هم کنار رفت. این اتفاق در رقابت‌های ۵ سال گذشته تیم بی‌سابقه بوده است. منچسترسیتی در ۱۳ مسابقه اخیر خود در تمام رقابت‌ها بدون رودری، ۵ بار متحمل شکست شده.


کار هافبک‌های منچسترسیتی برای مقابله با نفوذ مهاجمان پرسرعت حریف در ضدحملات در غیاب او دشوارتر می‌شود. رودری هم در هنگام مالکیت و هم در هنگام دفاع بهترین هافبک دفاعی جهان است و گواردیولا در غیاب او، تلاش کرد با افزایش تراکم بازیکنان در مقابل دفاع، این جای خالی بزرگ را پر کند؛ شگردی بدون نتیجه‌. سرمربی کاتالونیایی بعد از شکست تیمش مقابل ولورهمپتون گفته بود: «چون رودری را در اختیار نداشتیم، تلاش کردم محافطت بیشتری روی توپ انجام شود.» ۳ هافبک در میانه زمین و ۲ بال که چندان پیش نمی رفتند هم نتوانستند به خوبی نقش رودری را در زمین ایفا کنند.


رودری علاوه بر کار دفاعی در به ثمر رساندن گل‌های دیدنی و شلیک‌های دوردست در مسابقات مهم مهارت دارد؛ گواردیولا بعد از گل تساوی‌بخش دیرهنگام او در مصاف با چلسی گفت: «رودری با اختلاف بهترین هافبک جهان در حال حاضر نام دارد چون قادر به انجام هر کاری است. عجب بازیکنی خریده‌ایم؛ تصور این که در نبود او تا چه حد می‌توانستیم افتخارات سال‌های اخیر را به دست آوریم، مشکل است.» بررسی‌های آماری رسانه ورزشی اتلتیک نشان می‌دهد اگرچه ارلینگ هالند در زمینه شوت در چارچوب و کوین دی‌بروینه (در صورت مصدوم نبودن) در پاس‌های منجر به گل عملکرد خیره‌کننده‌ای دارند، رودری بیشتر از هر بازیکن دیگر منچسترسیتی در حملات منجر به شوت تیم گواردیولا نقش ایفا کرده. چنین نقشی با شلیک به سمت دروازه، ایجاد موقعیت شوت‌زنی یا طرح‌ریزی حمله بروز پیدا می‌کند.


رودری را به گل‌های شاخص و ارزشمند می‌شناسیم. او تاکنون ۲۰ گل با پیراهن منچسترسیتی در چارچوب رقابت‌های لیگ برتر به ثمر رسانده. از این تعداد، ۹ مورد منجر به پیش‌ افتادن سیتیزن‌ها در بازی شده . ضمناً گل پیروزی‌بخش او در مصاف دشوار مقابل اینتر در فینال رقابت‌های فصل گذشته لیگ قهرمانان اروپا هم برای هواداران تیم فراموش‌نشدنی خواهد بود. او در همه‌جای زمین حاضر می‌شود، با تکل‌‌های کارساز و قدرت بدنی بالا در مقابل مهاجمان ایستادگی می‌کند، در مواقع نیاز در عرض جابه‌جا می‌شود و با هوشیاری بالا هیچ‌وقت فضای مقابل محوطه جریمه را در اختیار بازیکنان حریف قرار نمی‌دهد. 


در هر موقعیتی می‌توانید توپ را به رودری بسپارید و از حفظ مالکیت مطمئن باشید. سبک بازی توأم با مالکیت توپ شدید منچسترسیتی منجر به حمله دائمی بازیکنان حریف برای قطع و کسب توپ می‌شود. آمار منتشرشده توسط «اسکیل‌کرنر» نشان می‌دهد رودری تقریباً بیشتر از هر بازیکن دیگر لیگ برتر هنگام مالکیت توپ، تحت فشار بازیکنان حریف قرار می‌گیرد. او از نظر تعداد فشار متحمل‌شده در هر ۳۰ دقیقه مالکیت توپ در رده ششم کل فوتبال اروپا قرار دارد (۵۹.۶ اقدام در هر ۳۰ دقیقه) و در عین حال هیچ بازیکنی به جز تونی کروس، نتوانسته به اندازه او (۹۳ درصد) در این شرایط توپ را حفظ کند. 


گواردیولا به خوبی می‌داند رودری چه در دفاع و چه در حمله یک سرمایه ارزشمند برای منچسترسیتی به شمار می‌رود. تیم فعلی او، بدون هالند و دی‌بروینه می‌تواند خود را با شرایط جدید وفق دهد اما بدون رودری کار برای اشتعال موتور حمله و مقاومت در برابر ضدحملات دشوار است. منچسترسیتی از ساعت ۱۹:۰۰ روز یکشنبه در ورزشگاه اتحاد میزبان آرسنال خواهد بود. این یک بخت جدی برای حفظ رویای قهرمانی مجدد در لیگ برتر به شمار می‌رود.

* سجاد اجاقی

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری