football360 logo

پسران ژاوی از پاریس پذیرایی می‌کنند؛ خنجر انریکه، بیخ گلوی بارسلونا

28 فروردین 1403 ساعت 09:4621 نظر
انریکه برای صعود، باید در قامت نخستین سرمربی سابق بارسلونا، تیم قبلی‌اش را از دور مسابقات کنار بزند.
به گزارش فوتبال 360، پسران ژاوی پس از تجربه کسب پیروزی تحسین برانگیز در پارک دپرنس که بار دیگر هویت این باشگاه را به رخ کشید، امشب از رقیب فرانسوی پذیرایی خواهند کرد تا برای نخستین بارپس از 5 سال به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا صعود کنند.
لیگ قهرمانان اروپا
دور برگشت مرحله یک‌چهارم نهایی
بارسلونا – پاری‌سن‌ژرمن
سه‌شنبه 28 فروردین
ساعت 22:30 به وقت تهران
استادیوم مونجوییک
داور: ایستوان کواکس (رومانی)
آخرین بار بارسلونا فصل 19-2018 تحت هدایت والورده به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان رسید بود اما پس از برتری 3 بر صفر در بازی دور رفت، مغلوب جاه‌طلبی شاگردان یورگن کلوپ در جهنم آنفیلد پس از بازی برگشت و بازگشت 4 گله شد.
نگاه‌ها به ژاوی
وقتی بارسلونا برای آخرین بار موفق به فتح لیگ قهرمانان اروپا شد، ژاوی، سرمربی امشب در آخرین فصل بازی، پیراهن باشگاه را بر تن کرد و این تیم به لطف درخشش مثلث مرگبار مسی، سوارس و نیمار، موفق شد بر یوونتوس در دیدار فینال فصل 15-2014 غلبه کند.
اکنون بار دیگر ژاوی این بار در قامت سرمربی عزم رفتن در پایان فصل کرده. افتخار در یک قدمی این تیم قرار گرفته و بارسلونا برای صعود به جمع 4 تیم اروپا برای نخستین بار پس از 5 سال، تنها کافی است مقابل پاریس در خانه کوچک این روزهایش بازنده نباشد.
در آستانه سیزدهمین نیمه‌نهایی تاریخ
بازی دور رفت به میزبانی پارک دپرنس، هویت پیروزی طلب باشگاه بارسلونا را بار دیگر به نمایش گذاشت و زمانی که تیم برخلاف تصورات با یک گل از حریف پیش افتاد و سپس نتیجه را در ابتدای نیمه دوم واگذار کرد به لطف تعویض‌های طلایی ژاوی موفق شد بار دیگر نتیجه را به سود خود تغییر داده و با برتری یک گله، دست پر از پایتخت فرانسه به خانه بازگردد.
امشب پسران ژاوی برای تاریخ‌سازی، تنها به برداشتن یک گام نیاز دارند و کسب تساوی هم آنها را برای سیزدهمین بار در تاریخ باشگاه راهی مرحله نیمه‌نهایی می‌کند. در طول تاریخ مسابقات، تنها رئال مادرید (16) موفق شده بیشتر از بارسلونا به نیمه‌نهایی مسابقات برسد و بلوگرانا در کنار بایرن‌مونیخ  قرار دارند و نمی‌خواهند قافیه رقابت آماری را به باواریایی‌ها ببازند.

بارسلونا تحت هدایت ژاوی هرگز به عقب نشستن و دفاع کردن مطلق عادت نکرده و در مسیر کسب پیروزی دوباره بر پاریس امید تیم به خلاقیت ایلکای گوندوغان خواهد بود. ستاره آلمانی فصل گذشته بازوبند کاپیتانی را در جمع سیتیزن‌ها بر بازو داشت و فاتح لیگ قهرمانان اروپا لقب گرفت و این فصل با پیراهن بارسلونا بیشتر از هر بازیکن دیگری در این مسابقات موقعیت گلزنی ایجاد کرده است (24).
گوندوغان، یادآور ژاویِ بازیکن
گوندوغان همچنین بهترین میزان امید پاس گل (3.7) را در میان بازیکنان حاضر در تورنمنت داشته و این، مهم‌ترین عامل برای بر جای گذاشتن 4 پاس گل از جانب او بوده است. قبلا، هافبکی که بیشتر از گوندوغان در یک فصل از لیگ قهرمانان اروپا با پیراهن بارسلونا موقعیت برای هم‌تیمی‌ها خلق کرده، ژاوی، سرمربی گندوغان در بازی امشب بوده. او فصل 13-2012 موفق شد در جمع بلوگرانا 33 موقعیت گلزنی ایجاد کرد.
در بازی لالیگایی تیم مقابل کادیس، اگرچه ستارگان باتجربه‌تر تیم همچون گوندوغان استراحت کردند اما پائو کوبارسی، مدافع جوان باشگاه به خوبی مقابل یک رقیب دیگر کسب تجربه کرد تا بار دیگر آماده درخشش در یک دیدار حساس، مقابل یکی از بهترین مهاجمان جهان فوتبال شود. کوبارسی تیمش را در بازی انتهای هفته به سمت بر جای گذاشتن چهاردهمین کلین‌شیت فصل هدایت کرد و در 17 سالگی، همچون یک مدافع باتجربه خیال ژاوی را از بابت فاز تدافعی تیم راحت کرده است.
کوبارسی، نمادی برای یک مدافع کامل
این مدافع جوان در بازی دور رفت به میزبانی پاریس بیشتر از هر بازیکن دیگری (13) پاس خط‌شکن ارسال کرد و در این میان، از زمانی که کوبارسی موفق شد برای نخستین بار در لیگ قهرمانان اروپا به میدان برود (12 مارس مقابل ناپولی)، تنها ویلیام سالیبا (32) با پیراهن آرسنال بیشتر از کوبارسی (27) در مجموع پاس خط‌شکن ارسال کرده است.
بارسلونا امشب اگرچه در نوکمپ به میدان نمی‌رود اما مصاف با پاریس برای این تیم همواره خاطره یکی از باشکوه‌ترین بازگشت‌های تاریخ لیگ قهرمانان اروپا را به همراه دارد. سال 2017  بارسلونا تحت هدایت لوئیس انریکه، شکست 4 بر صفر دور رفت را با پیروزی 6 بریک جبران کرد و «ریمونتادا» را به فرهنگ واژگان فوتبالی افزود.

معمار آن بازگشت باشکوه، لوئیس انریکه، امشب در تلاش است تیم جدیدش را با غلبه بر بارسلونا به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا رهسپار کند. در این صورت، او نخستین سرمربی سابق بارسلونا در تاریخ لقب خواهد گرفت که بلوگرانا را از لیگ قهرمانان اروپا در قامت سرمربی تیم رقیب کنار می‌زند.
انریکه، سومین اسپانیاییِ خاص تاریخ می‌شود؟
در طول تاریخ، تنها 2 سرمربی اسپانیایی موفق به حذف بارسلونا شده‌اند و هیچ کدام سابقه هدایت این تیم را در کارنامه نداشته‌اند. یکی رافا بنیتس روی نیمکت لیورپول در دور یک‌هشتم نهایی فصل 07-2006 و دیگری ویسنته دل‌بوسکه در قامت سرمربی رئال مادرید در مرحله نیمه‌نهایی فصل 02-2001.
برای ثبت نام انریکه در تاریخ فوتبال از این نظر، پاریس نیاز مبرمی به از سر گیری درخشش کیلیان امباپه خواهد داشت. امباپه فصل بعد بازیکن رئال مادرید می‌شود و دستکم یک بار دیگر میهمان این استادیوم خواهد شد اما برای ادای دینش به پاریس، چاره‌ای جز درخشش در این دیدار مقابل بارسلونا ندارد.
امباپه، تهدید جدی آمار رونالدو و بنزما
کیلیان یکی از بهترین مسافران در لیگ قهرمانان اروپا بوده و در 11 تجربه حضورش در ادوار حذفی لیگ قهرمانان اروپا به عنوان یکی از بازیکنان تیم میهمان، موفق شده 13 گل به ثمر برساند و تنها کریستیانو رونالدو (23 گل در 39 بازی خارج از خانه) و کریم بنزما (14 گل در 34 بازی خارج از خانه) را از این نظر بالاتر از خود می‌بیند. امباپه در صورت گلزنی در این دیدار، کنار کریم بنزما قرار خواهد گرفت؛ با این تفاوت که 22 بازی کمتر از رباینده توپ طلای سال گذشته جهان فوتبال انجام داده.
ویتینیا، نبض تپنده پاریس در میانه میدان
دیگر امید پاریس برای صعود از این مرحله، به ویتینیا خواهد بود. او در بازی دور رفت، یکی از بهترین بازیکنان تیم فرانسوی بود و یک گل زد.ستاره جوان نخستین بازیکن تاریخ لیگ قهرمانان اروپا لقب گرفت که در یک بازی از ادوار حذفی لیگ قهرمانان اروپا، بیش از صد لمس توپ داشته (101)، بیش از 2 پاس اشتباه برای هم‌تیمی‌ها نفرستاده (82 پاس به مقصد رسیده از مجموع 84 پاس) و دروازه تیم حریف را هم باز کرده است؛ پس از ژاوی در سال 2008 مقابل سلتیک با پیراهن بارسلونا (یک گل، 110 لمس توپ و 89 پاس موفق از مجموع 91 پاس ارسالی).
برخلاف بارسلونا، انتهای هفته پاریس در لیگ یک به میدان نرفت و تیمی که 10 اختلاف امتیاز با رتبه دوم جدول رده‌بندی دارد، به طور تمام و کمال تمرکزش را برای بازی برگشت به میزبانی مونجوییک برای کنار زدن بارسلونا از دور مسابقات گذاشته. شاگردان انریکه پس از این بازی به مصاف لیون می‌روند که در نیم فصل دوم از حضیض به اوج رسیده‌اند.
3.6 گل زده به ازای هر بازی
بازی‌های بارسلونا و پاریس همواره از دید یک بیننده بی‌طرف هم جذابیت خاص خودش را داشته و پر گل از آب در آمده است. گلی کریستنسن در بازی دور رفت، گل شماره 50 در چهاردهمین دیدار تاریخ 2 تیم بود.
مصاف‌های 2 تیم با یکدیگر میانگین 3.6 گل زده به ازای هر بازی را به هواداران فوتبال هدیه کرده و در میان رقبایی که بارسلونا حداقل 10 بار در لیگ قهرمانان اروپا مقابلشان صف‌آرایی کرده، پاری‌سن‌ژرمن بهترین نرخ گلزنی را به بلوگرانا هدیه کرده است.
سودای یادآوری واپسین قهرمانی
بارسلونا در تاریخ لیگ قهرمانان اروپا، تنها 2 از 9 بازی‌اش در ادوار حذفی مسابقات را به پاری‌سن‌ژرمن واگذار کرده و درحالی که 4 پیروزی به چنگ آورده، امشب برای تجربه پیروزی در هر دو دیدار رفت و برگشت مقابل این تیم برای دومین مرتبه در تاریخ تلاش می‌کند. بلوگرانا قبلا فصل 15-2014 در مسیر قهرمانی و از چارچوب مرحله یک‌چهارم نهایی موفق به انجام این ماموریت شده بودند.
آخرین باری که 2 تیم در خاک اسپانیا به مصاف یکدیگر رفتند، بارسلونا شکست 4 بر یک در بازی دور رفت مرحله یک هشتم‌نهایی فصل 21-2020 را به میزبانی نوکمپ تجربه کرد و آن دیدار به توالی 5 دیدار شکست‌ناپذیری خانگی بارسلونا مقابل پاریس پایان داد. آن شب مسی تنها گلزن بارسلونا بود و کیلیان امباپه برای پاریس هت‌تریک کرد تا تساوی  یک بر یک بازی دور برگشت به میزبانی پایتخت فرانسه برای صعود پاریسی‌ها کافی باشد.
شکست‌ناپذیری در چهاردهمین بازی، رمز صعود
بارسلونا آخرین بار در ماه ژانویه مقابل ویارئال در یک بازی دراماتیک با نتیجه 4 بر 3  شکست را تجربه کرده و در شرایطی که همان شب ژاوی تصمیمش مبنی بر استعفا در پایان فصل را در کنفرانس خبری بازی اعلام کرد، از آن پس  در 13 بازی شکست ناپذیر بوده و در این میان 10 پیروزی به چنگ آورده‌.
از طرف مقابل، هفته گذشته پاری‌سن‌ژرمن در خانه مقابل بارسلونا روند 27 بازی متوالی شکست‌ناپذیری‌اش در تمامی رقابت‌ها را به دست شاگردان ژاوی پایان یافته دید و شاگردان انریکه در شرایطی 19 پیروزی در این مسیر کسب کرده بودند که آخرین شکستشان در ماه نوامبر سال گذشته مقابل میلان رقم خورد.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری