football360 logo

راه‌ سخت تیمی که می‌خواهد تاریخ‌ساز شود؛ عبور از تونل وحشت

29 فروردین 1403 ساعت 12:0011 نظر
پاریسی‌ها برای رسیدن به نیمه‌نهایی کار سختی داشتند.

به گزارش فوتبال 360، دور برگشت مرحله یک‌چهارم نهایی فصل ۲۴-۲۰۲۳ لیگ‌قهرمانان آغاز شد و در اسپانیا، بارسلونا در نهایت ناباوری، برتری مقابل پاریس در بازی رفت را از دست داد؛ تقابل حساس و مهمی که شاگردان ژاوی به‌ دنبال حفظ برتری خفیف مسابقه رفت بودند و پاریسی‌ها هم می‌خواستند خارج‌ از خانه اوضاع را به‌ نفع خود تغییر دهند و موفق‌ به صعود به نیمه‌نهایی شوند. نبرد این 2 تیم علاوه‌ بر حساسیت‌های همیشگی بر سر صعود از جنبه‌های دیگری هم حائز اهمیت بود؛ تقابل انریکه با تیم سابق، بازگشت عثمان دمبله به اسپانیا و فشار جدی علیه او و نبرد کیلیان امباپه با بارسلونایی‌ها جذابیت این مسابقه را افزایش داده بودند.

در دیگر مسابقه، بورسیادورتموند در آلمان میزبان اتلتیکومادرید و امیدوار به شکست دور رفت بود و در نهایت 2 بازی، مثل دور گروهی شاهد تقابل دورتموند و پاری‌سن‌ژرمن در یک دیدار تکراری این بار در نیمه‌نهایی هستیم. مرحله یک‌چهارم نهایی با ۲ مسابقه، امشب تمام می‌شود و منچسترسیتی میزبان رئال‌مادرید خواهد بود. در دیگر مسابقه چهارشنبه، بایرن‌مونیخ و آرسنال در آلمان مقابل هم قرار می‌گیرند و این در شرایطی است که هر 2  مسابقه در دور رفت بدون برنده بوده‌.

رویای به باد رفته

در فصل جاری لیگ‌قهرمانان بارسلونا با تیم‌های پورتو پرتغال، شاختاردونتسک اوکراین و رویال‌آنتورپ بلژیک در گروهی نسبتاً آسان همگروه بود و با این‌حال شرایط نسبتاً پیچیده‌ای را برای صعود تجربه کردند و درنهایت بالاتر از پورتو به‌عنوان صدرنشین صعود کردند. شاگردان ژاوی در گام اول با درخشش ژائو فلیکس و روبرت لواندوفسکی مقابل رویال‌آنتورپ به برد 5 بر صفر رسیدند و در دور دوم با تنها گل فران تورس در پرتغال به برد خفیف برابر پورتو دست یافتند. در سومین مسابقه خود از سد شاختار عبور کردند و دور رفت را با ۳ برد تمام کردند. دور برگشت برای بارسلونا با شکست یک بر صفر  مقابل تیم اوکراینی شروع شد و آن‌ها در گام پنجم بازهم مقابل پورتو، پیروزی را به چشم دیدند اما در آخرین مسابقه مقابل رویال‌آنتورپ شکست خوردند و مرحله گروهی را با ۱۲ امتیاز تمام کردند. شاگردان ژاوی در اولین مرحله حذفی لیگ‌قهرمانان جاری مقابل ناپولی قرار گرفتند و در مسابقه رفت و در روز گلزنی ویکتور اوسیمن و روبرت لواندوفسکی، دو تیم به تساوی رسیدند و در نبرد برگشت کاتالانی‌ها به برد 3 بر یک رسیدند. در مرحله یک‌چهارم و در مسابقه رفت تیم ژاوی با 2 گل رافینیا و تنها گل آندریاس کریستنسن به پیروزی 3 بر 2  در پاریس رسید اما ضعف در خط  دفاعی  سرانجام دیشب کار دست کاتالونیایی‌ها داد.

پس از حذف از لیگ قهرمانان، تیم پرفراز و نشیب ژاوی در فصل جاری اکنون در رده دوم لالیگا قرار دارد و امید چندانی به قهرمانی ندارد و البته خطر بزرگی هم رتبه دوم آن‌ها را چندان تهدید نمی‌کند. آن‌ها با رئال‌مادرید صدرنشین ۸ امتیاز فاصله دارند و با کسب ۲۱ برد و ۷ تساوی از ۳۱ مسابقه ۷۰ امتیازی هستند. در ۳ مسابقه لیگ متحمل باخت شده‌اند و بعد از کهکشانی‌ها کم‌ترین شکست و بیش‌ترین برد را دارند؛ ۶۲ بار دروازه رقبا را باز کرده‌اند و ۳۴ بار دروازه خودشان باز شده‌است و صاحب سومین خط حمله هجومی لالیگا هستند. بارسلونایی‌ها در ۱۴ مسابقه کلین‌شیت کرده‌اند و با خلق آمار ۶۶ XG بهترین تیم در این زمینه بوده‌اند و البته بیش‌ترین خلق موقعیت و هدردادن موقعیت‌های مسلم گلزنی را داشته‌اند. لواندوفسکی با ۱۳ گل اکنون بهترین گلزن کاتالانی‌ها در لالیگاست و این روزها شرایط خوبی را سپری می‌کند. بارسلونا در مسابقات خارج‌از خانه لیگ عالی بوده‌ و تنها تیم بدون شکست در مسابقات بیرون‌از خانه هستند اما در خانه عملکرد ضعیف‌تری داشته‌اند و این موضوع در بازی دیشب بار دیگر به چشم آمد. آن‌ها در استادیوم خانگی خود در فصل جاری لالیگا از ۱۶ مسابقه به ۱۲ برد و ۳ باخت رسیده‌اند و از این نظر در رده پنجم قرار دارند.

بعد از نبرد در دور رفت مقابل تیم فرانسوی برهه سختی برای آبی و اناری‌ها شروع شد و آن‌ها پس‌از مسابقه برگشت مقابل پاری‌سن‌ژرمن در دومین روز از دومین ماه سال ۱۴۰۳ مهمان رئال‌مادرید خواهند بود و ال‌کلاسیکو مهمی را برگزار می‌کنند و پس‌ از آن والنسیا، خیرونا و رئال‌سوسیداد رقبای بعدی آن‌ها در لیگ هستند و درصورت صعود تقویم فشرده‌تری خواهند داشت. تا پیش‌از فصل جاری بارسلونا برای ۲ فصل متوالی در همان مرحله گروهی لیگ‌ قهرمانان حذف شد و قبل‌ از آن در آخرین صعود خود از گروه در یک‌هشتم فصل ۲۱-۲۰۲۰ مغلوب همین پاری‌سن‌ژرمن شدند. آخرین صعود کاتالانی‌ها به نیمه‌نهایی لیگ‌قهرمانان  به فصل ۱۹-۲۰۱۸ باز می‌گردد که لیورپول درمجموع با یک بازگشت شگفت‌انگیز به برد 4 بر 3 درمجموع رسید. بعد از آن بارسلونا هرگز روز خوش ندید و حتی بعد از آن متحمل باخت سنگین  8 بر 2  مقابل بایرن‌مونیخ شد. 

پاریس می‌تازد

پاری‌سن‌ژرمن یکی‌ از تیم‌های بدشانس دور گروهی بود و درکنار دورتموند، میلان و نیوکاسل گروه مرگ را تشکیل داده. در شرایطی که یک تیم بزرگ باید از رقابت‌های اروپایی وداع می‌کرد، شاگردان انریکه از مهلکه فرار کردند. تیم پاریسی در گام اول مرحله گروهی درمقابل دورتموند با گل‌های امباپه و اشرف حکیمی به برتری 2 بر صفر رسید و در دور دوم متحمل شکست عجیب 4 بریک مقابل نیوکاسل شد. پایان مرحله رفت گروهی با برد  3 بر صفر مقابل میلان و شروع دور برگشت با شکست مقابل تیم ایتالیایی برای پاری‌سن‌ژرمن همراه  بود و آن‌ها در ۲ مسابقه آخر خود مقابل نیوکاسل و دورتموند متوقف  و با ۸ امتیاز بعد از زنبورها و بالاتر از میلان راهی مراحل حذفی شدند. در مرحله یک‌هشتم نهایی قرعه‌ای مناسب نصیب شاگردان مرد اسپانیایی شد و مقابل رئال‌سوسیداد اسپانیا قرار گرفتند. بردهای 2 بر صفر و 2 بر یک در 2 مسابقه حکم صعود بی‌دردسر پاریسی‌ها را امضا کرد.

یکی‌از تکراری‌ترین اتفاق‌های فوتبالی طی دهه اخیر، قهرمانی‌های متوالی پاری‌سن‌ژرمن در لیگ فرانسه بوده‌ و به‌نظر این اتفاق امسال هم رخ خواهدداد. آن‌ها اکنون صدرنشین قاطع فرانسه هستند و تیم دوم لیگ یعنی برست ۱۰ امتیاز کمتر از آن‌ها کسب کرده‌. پاریسی‌ها از ۲۸ مسابقه آمار فوق‌العاده ۱۸ برد، ۹ مساوی و فقط  یک باخت را ثبت کرده‌اند و ۶۵ بار گلزنی کرده‌اند و ۲۴ بار هم گل خورده‌اند. این عملکرد باعث شده‌ بیش‌ترین تعداد برد، کمترین باخت، بیش‌ترین گل‌زده را داشته‌ باشند و دومین تیم با کمترین تعداد گل‌خورده هستند. پاریسی‌ها در امور دفاعی ضعف مشهودی دارند و در فصل جاری لیگ فقط موفق‌ به ثبت ۱۱ کلین‌شیت شده‌اند و ۴ تیم در این زمینه عملکرد بهتری نسبت‌ به آن‌ها داشته‌اند. آن‌ها در لیگ جاری ۸۹۲ بار در محوطه جریمه رقبا لمس توپ داشته‌اند. دومین تیم برتر در این زمینه لیون با ۷۸۸ لمس توپ است و فاصله این 2 تیم عددی بیش‌از صد لمس توپ است! امباپه اکنون با ۲۴ گل آقای‌گل مطلق لیگ فرانسه نام دارد و عثمان دمبله با ارسال ۸ پاس‌گل بهترین گل‌ساز لیگ فرانسه است. پاری‌سن‌ژرمن بعد از تقابل با بارسلونا در لیگ مقابل لیون و لوریان قرار می‌گیرد.  پیش‌از فصل جاری پاریسی‌ها ۲ فصل متوالی در یک‌هشتم نهایی مقابل رئال‌مادرید و بایرن‌مونیخ حذف شدند و پیش از این، آخرین صعودشان به نیمه‌نهایی با شکست مقابل منچسترسیتی در فصل ۲۱-۲۰۲۰ همراه  بود. تنها حضور این تیم پاریسی در فینال لیگ‌قهرمانان به فصل ۲۰-۲۰۱۹ مربوط می‌شود که در فینال مغلوب بایرن‌مونیخ شدند و حالا امیدوارند بار دیگر به فینال برسند.

رکوردها در اختیار پاریس

تیم‌های بارسلونا و پاری‌سن‌ژرمن تاکنون در تمام رقابت‌های رسمی 15 بار مقابل هم قرار گرفته‌اند که بارسلونایی‌ها عملکرد بهتری داشته‌اند و صاحب ۶ برد شده‌اند، پاریس 5 بار برده و تساوی‌های این 2 تیم در عدد ۴ مشترک است. طی این 15 مسابقه سهم بارسلونا 28 گل بوده‌ و پاریسی‌ها 27 گل به‌ ثمر رسانده‌اند. در 5 تقابل رسمی آخر آبی و اناری‌ها آمار ۲ برد و یک تساوی و 2 شکست داشته‌اند؛ سهم آن‌ها 11 گل بوده‌ و پاریسی‌ها 12 بار گلزنی کرده‌اند. بارسلونا و پاری‌سن‌ژرمن تاکنون ۷ بار به‌ میزبانی اسمی و رسمی کاتالانی‌ها مقابل هم قرار گرفته‌اند که میزبان صاحب ۴ برد شده‌ و 2 بار باخته. ژاوی و انریکه فقط همین 2 بار بار مقابل هم قرار گرفته‌اند. در سوی مقابل انریکه تاکنون 4 بار مقابل بارسلونا به‌عنوان سرمربی قرار گرفته‌ که پیش از بازی دیشب در هر ۳ مسابقه بازنده مطلق بوده‌!

*امیرحسین بیوک

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری