football360 logo

در انتظار نبرد خاص نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان؛ بمب انگیزه

30 فروردین 1403 ساعت 10:3546 نظر
زردپوشان بوندس‌لیگا به مصاف تیمی می‌روند که آمار خوبی در مقابلش ندارند.

به گزارش فوتبال 360، هر چقدر اوضاع در بوندس‌لیگا برای دورتموند بد پیش رفت، آنها در لیگ قهرمانان اروپا جبران کردند. صدرنشین گروه مرگ بودند و از مخصمه بزرگی با حضور مدعیانی مثل نیوکاسل، میلان و پاری‌سن‌ژرمن به عنوان تیم اول و سربلند بیرون آمدند. به نظر می‌رسید این سرگروهی شاید برای دورتموند در لیگ هم نیروی محرکه و انگیزه مضاعفی ایجاد کند اما زنبورها هر چه در لیگ قهرمانان ذخیره کرده بودند، برای لیگ قهرمانان هزینه کردند. حالا در نیمه نهایی هستند؛ بین 4 تیم برتر قاره اروپا و این در حالی اتفاق افتاده که برای بودن در جمع 4 تیم بالانشین بوندس‌لیگا تفاضل گل قابل قبولی ندارند. با این همه جاه‌طلبی دورتموند و ترزیچ در مرحله بعدی به سختی آزموده می‌شود و باید دید آیا دیوار زد ایدونا پارک برای ایستادگی در مقابل یک رقیب همیشه سرسخت هم مقاوم طراحی شده است یا خیر! پاریس با اعتماد به نفسی به اندازه بردن دورتموند در همین فصل آماده رسیدن به فینال می‌شود.

سوابق به نفع پاریس

حریف آینده پاریس در لیگ قهرمانان تیمی است که در 6 مسابقه فقط یک بار از پس این تیم بر آمده و 4 بار موفق به باز کردن دروازه پاری‌سن‌ژرمن شده است. آنها با انجام کار بزرگ غلبه بر بارسلونا در اسپانیا شمایل یک فینالیست را به نمایش گذاشتند و می‌خواهند برای دومین بار جام قهرمانی اروپا را از نزدیک ببیند و شاید این بار بتوانند آن را لمس بکنند و بالای سر ببرند. همه چیز در تاریخ بازی‌های دورتموند و پاریس به سود طرف فرانسوی است. بدشانسی دورتموند هم این است که بازی سرنوشت‌ساز برگشت در پاریس برگزار می‌شود و یاران امباپه این شانس را دارند هر اشتباهی هم در ایدونا پارک مرتکب شوند، آن را پیش چشم هواداران خودی و با حمایت آنها جبران کنند. کسی فکرش را نمی‌کرد اما پاریس پس از جدایی مسی، نیمار و راموس تبدیل به مدعی لیگ قهرمانان اروپا شده و باید بیش از اینها قدر  انریکه را بداند.

از دیدگاه فنی

اگر چه نمی‌توان دورتموند را نادیده گرفت و باید اعتراف کرد این تیم سرعت خوبی برای بردن بازی از یک‌سوم دفاعی به خط حمله دارد و مهاجمان سریعی هستند که می‌توانند در عمق دفاع رقبای تیم آلمانی نفوذهای موفقی اجام دهند اما این تمام ماجرا نیست. در شمایل کلی این فصل دورتموند تیمی را می‌بینیم که گاهی خوب عمل می‌کند و گاهی کار از مدیریتش خارج می‌شود و به طور غیر منتظره‌ای جریان بازی را از دست می‌دهد. در مجموع ادین ترزیچ تا اینجا نشان داده سرمربی قابل قبولی برای رقابت‌های حذفی و مرحله‌ای است و این قابلیت‌ها را در یک لیگ ندارد. دورتموند با غلبه بر بایرن مونیخ در آلیانس آرنا ثابت کرد برای یک بازی خاص می‌تواند غافلگیر کننده و خوب باشد اما در یک پروسه زمانی طولانی‌تر ممکن است کارش به مشکل بخورد. دغدغه اصلی هم برای شاگردان ترزیچ همین جاست؛ نقطه‌ای که آنها نه اولین بازی این فصل، بلکه سومین بازی خود در این فصل را در مقابل پی‌اس‌جی و سرمربی تحلیلگر و با تجربه‌اش انجام می‌دهند. شاید اگر دورتموند به پست رئال مادرید یا منچسترسیتی می‌خورد، امید کمتری برای آنها قائل می‌شدیم اما پاریس هم به اتکای سابقه بازی در مقابل دورتموند شبیه سیتی و رئال برای زنبورها خطرناک خواهد بود. آنها ناخواسته در یک رقابت حذفی وارد یک پروسه طولانی‌تر از یک مسابقه شدند و دوئلی با مدت زمان بیشتر را در برابر نماینده فرانسه خواهند داشت. 

مشکل بعدی دورتومند این است که حریف بعدی این تیم در لیگ قهرمانان اروپا هم مثل آنها از سرعت بالایی در تغییر منطقه بازی برخوردار است و این موضوع می‌تواند ترزیچ را در سازماندهی تیمش دچار مشکل کند. البته دغدغه‌ها فقط برای دورتموند نیست و پاری‌سن ژرمن هم مشکلات خودش را برای عبور از طرف مقابل و رسیدن به فینال خواهد داشت. در نگاه اولیه به وضعیت فنی 2 تیم باز هم  پاریس دست برتر را دارد.

تقابل آلمان و فرانسه

از زمان حمله آلمان نازی به فرانسه در جنگ جهانی، منازعات میان مردم 2 کشور حتی پس از جنگ هم در حرارت بالایی قرار داشته است. آنها در تکنولوژی رقابت می‌کنند، در صنعت رقابت می‌کنند، در اقتصاد با یکدیگر مقایسه می‌شوند، در ارائه شاخص‌های رفاهی بالا شانه به شانه پیش می‌روند و در فوتبال هم ماجرا از همین قرار است. دورتموند به عنوان نماینده آلمان و پاری‌سن‌ژرمن در قامت نماینده فرانسه ادامه دهنده همین مسیر و همین کشمکش مداوم هستند. شاید ترجیح آلمانی‌ها این بود  با بایرن مونیخ بالای سر پی‌اس‌جی بروند اما در این شرایط باید به دورتموند اعتماد کنند. شاید این مسابقه مقدمه‌ای برای تقابل احتمالی تیم‌های ملی 2 کشور در جام ملت‌های اروپا هم باشد.

تجربه انریکه

او ثابت کرد که قاعده بازی در لیگ قهرمانان و در شرایط دشوار را به خوبی بلد است و برای رقم زدن شب‌های طوفانی محتاج در اختیار داشتن فوق‌ستاره‌ای مثل مسی و بازیکن خلاقی مانند نیمار نیست. انریکه با رقم زدن یک بازگشت بزرگ در مقابل بارسلونا و در خاک اسپانیا نشان داد نقش اول بازگشت 6 گله چند سال قبل، روی نیمکت آبی و اناری‌ها نشسته بود و بدون او هرگز اتفاقات بزرگ آن دیدار رقم نمی‌خورد. ادین ترزیچ باید به مصاف اندیشه‌های پویای چنین رقیبی برود و باید از پس انریکه‌ای بر بیاید که بارسا برای باز گرداندنش سر و دست می‌شکند و تیم‌های بزرگ دیگری با شایعه پیوستن او رویاپردازی می‌کنند. در سوی مقابل انریکه، مردی روی نیمکت دورتموند هنوز در حال تلاش برای بقاست. ترزیچ سرمربی محبوب سکوهای سیگنال ایدونا پارک نیست؛ هر چقدر هم که برد مقابل اتلتیکومادرید زمینه آشتی او و هواداران را فراهم کرده باشد. آنها در کنار سران باشگاه، برای اعتماد دوباره به سرمربی جوان تیمشان نیاز دارند در همین فصل و از نزدیک ببینند ترزیچ بر تجربه انریکه غلبه می‌کند و می‌تواند بالاخره در یک جدال مستقیم رقیب بزرگ اسپانیایی نیمکت پاریس را شکست دهد.

غیر منتظره‌ها

این دستاورد گروه مرگ مسابقات است. در حالی که تصور رسیدن پاریس و دورتموند به نیمه‌نهایی برای دنبال کنندگان لیگ قهرمانان اروپا دور از ذهن و داده‌های اولیه بود، آنها را بین 4 تیم پایانی می‌بینیم و اتفاقا یکی از این ۲ تیم در فینال حاضر خواهد بود. فارغ از معیارهای فنی شاید سختی کار در گروه مرگ و عبور از گردنه‌های سختی برای صعود، دورتموند و پاری‌سن ژرمن را تبدیل به تیم‌هایی سرسخت و غیر قابل انتظار کرده که اکنون بالاتر از تصورات و داده‌های اولیه، رویای ایستادن بر بام اروپا را در سر می‌پرورانند.


نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری