football360 logo

چشمک منچسترسیتی به رکورد تاریخی میلان؛ شوق پرواز جلوی چشم قوها

29 فروردین 1403 ساعت 09:3349 نظر
منچسترسیتی دومین تیم تاریخ با تجربه 2 حذف متوالی رئال مادرید می‌شود؟
به گزارش فوتبال 360، آخر هفته‌ای از این جذاب‌تر برای منچسترسیتی در تصور نمی‌گنجید؛ جایی که سیتیزن‌ها مقابل لوتون پیروز شده و به صدر جدول بازگشتند، سپس این بازگشت به صدر با شکست لیورپول و آرسنال همراه شد تا شاگردان پپ بار دیگر مدعی نخست قهرمانی لیگ برتر انگلیس لقب بگیرند. حالا منچسترسیتی در میانه هفته برای اعاده حیثیت در لیگ قهرمانان اروپا، پادشاه قاره را پیش رو دارد.
لیگ قهرمانان اروپا
دور برگشت مرحله یک چهارم نهایی
منچسترسیتی – رئال مادرید
چهار‌شنبه 29 فروردین
ساعت 22:30 به وقت تهران
استادیوم اتحاد
داور: دنیله اورساتو (ایتالیا)
منچسترسیتی برای چهارمین صعود متوالی به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا و پر و بال دادن به رویای تکرار سه‌گانه، باید از رئال مادرید در خانه پذیرا باشد و در دومین فصل متوالی، پرافتخارترین تیم تاریخ مسابقات را از دور کنار بزند. منچسترسیتی در بازی دور رفت به میزبانی سانتیاگو برنابئو، فاصله‌ای تا کسب پیروزی و هموار شدن مسیر صعود به جمع 4 تیم برتر مسابقات نداشت اما پیروزی  یک بر صفر را با تساوی  3 بر 3  عوض کرد تا صرفاً امید به بازی برگشت داشته باشد.
سرنوشتی گره خورده به تاریخ
  رئال در مجموع 10 باری که در بازی خانگی دور رفت یک مرحله حذفی لیگ قهرمانان موفق به پیروزی نشده، تنها 2 بار در پایان جدال دور برگشت، صعود به مرحله بعد را جشن گرفته. فصل قبل، رئال پس از عدم تجربه پیروزی خانگی در بازی دور رفت در بازی برگشت مقابل سیتی مجازات و حذف شد. 
 هر 2 تجربه موفقیت آمیز تکیه بر بازی برگشت برای رئال مادرید به میزبانی منچستر به دست آمده و کهکشانی‌ها تیم قرمزپوش شهر را پس از عدم تجربه پیروزی در سانتیاگو برنابئو، یک بار در یک چهارم نهایی فصل 00-1999 در قامت مدافع عنوان قهرمانی از دور مسابقات کنار زدند و تجربه دیگر به مرحله یک هشتم نهایی فصل 13-2012 بازمی‌گردد.
تکیه بر جای بزرگان
آخرین سفر پسران کارلتو به شهر منچستر اما خاطرات خوشی با خود به همراه نیاورد. آنها بازی دور رفت را با تساوی یک بر یک در سانتیاگو برنابئو ترک کردند و در بازی برگشت، شکست سنگین 4 گله در نیمه آبی پوش شهر منچستر در یک قدمی حضور در دومین فینال متوالی سهمشان شد.آن‌ها، خود، مدافع عنوان قهرمانی بودند و تاج و تخت را به منچسترسیتی تسلیم کردند.
منچسترسیتی امشب اگر موفق به حذف کردن رئال مادرید شود، دومین تیم تاریخ مسابقات لقب خواهد گرفت که توانسته رئال مادرید را در 2 فصل متوالی از دور مسابقات کنار بزند. قبلا تنها میلان، چنین کاری را رقم زد. نخستین حذف در مرحله نیمه‌نهایی فصل 89-1988 به وقوع پیوست و تکرارِ موفقیت‌آمیزِ آن در مرحله یک هشتم‌نهایی فصل 90-1989 شکل گرفت و هر 2 بار میلان را جام بالای سر برد. 
فصل گذشته برناردو سیلوا، 2 از 4 گل تیمش در بازی دور برگشت را به ثمر رساند و در بازی دور رفت فصل جاری هم موفق شد دروازه رئال مادرید را باز کند. به این ترتیب او تعداد گل‌هایش در 7 مصاف با رئال مادرید را به 4 افزایش داد. در میان تیم‌هایی که برناردو با پیراهن منچسترسیتی بیش از 5 مرتبه با آنها رو به رو شده، تنها واتفورد (115) نسبت به رئال مادرید (144) میانگین یک گل زده به ازای دقایق کمتری را از سیلوا شاهد بوده.

برناردو یکی از چند بازیکن اصلی ترکیب نام داشت که مقابل لوتون به صلاحدید پپ گواردیولا استراحت کرد و همچون فیل فودن، رودری، کایل واکر و جک گریلیش به میدان نرفت تا با انرژی کافی مقابل صدرنشین فوتبال اسپانیا، صفِ بازیکنان منچسترسیتی را بیاراید. فودن بدون شک در دیدار امشب حاضر خواهد بود و آماده است تا روند گلزنی‌هایش در دیدارهای لیگ قهرمانان اروپا را بهبود بخشد.
فودن رکورد آگوئرو را می‌شکند؟
فودن در هر 5 دیدار اخیر ثابتش در لیگ قهرمانان اروپا، مزد اعتماد سرمربی را با گلزنی داده  و بهترین روند گلزنی میان بازیکنان تاریخ منچسترسیتی را همراه با آگوئرو دارد. سرخیو از فوریه 2018 تا مارس 2019 در 5 دیدار متوالی با پیراهن منچسترسیتی در لیگ قهرمانان اروپا گل زد و امشب احتمال از دست دادن و شکسته شدن رکوردش توسط فیل فودن  را می‌بیند.
برای دیدار امشب، اگرچه منچسترسیتی مصدومی به اردوگاهش نمی‌بیند و با حداکثر توان به مصاف با رئال مادرید می‌آید اما پپ گواردیولا بهتر از هر کس دیگری می‌داند تبعات دست کم گرفتن پادشاه اروپا، چه خواهد بود. او وقتی پس از واگذاری فینال فصل 2021-2020 به چلسی، رویای تبدیل نایب قهرمانی به قهرمانی را داشت، به سد محکم رئال مادرید برخورد و زمانی که بازیکنانش نسبت به کسب پیروزی اطمینان پیدا کرده بودند در چشم بر هم زدنی 2 گل دیرهنگام دریافت کرده و از دور مسابقات کنار رفتند.
دست‌های بسته کارلتو
ستاره رئال مادرید در آن دیدار، رودریگو بود. او در بازی دور رفت هم موفق به گلزنی مقابل این تیم شد و تعداد گل‌هایش مقابل قهرمان انگلیس در ادوار حذفی لیگ قهرمانان اروپا را به 3 افزایش داده. تنها کریم بنزما (4) موفق شده بیشتر از رودریگو در این بازی‌ها دروازه منچسترسیتی را باز کند و ستاره برزیلی در صورت حضور در میدان و گلزنی در دیدار امشب به رکورد بنزما خواهد رسید.
بر خلاف پپ، دستان کارلتو برای انتخاب ترکیب در این دیدار کاملاً بسته است و درحالی که بعید نیست رودریگو این دیدار را از دست بدهد، اورلین شوامنی به تبع دریافت کارت زرد در دیدار دور رفت از همراهی تیمش محروم است و زوج آنتونیو رودیگر در این دیدار را ناچو یا ادر میلیتائو تشکیل خواهند داد.
لذت بهره‌مندی از نبوغ کروس
در خط هافبک، آنچلوتی چاره‌ای جز اعتماد به تونی کروس و کاماوینگا نخواهد داشت. نبوغ کروس رمز گشودن خط دفاعی مستحکم منچسترسیتی در بازی خانگی‌اش در لیگ قهرمانان اروپا خواهد بود. تونی کروس تحت فشار رقبا موفق شده 95 درصد دقت پاس به ثبت برساند و درحالی که همزمان با پرس حریفان، 273 مرتبه اقدام به ارسال پاس کرده، 259 پاس او به مقصد رسیده‌اند و این دقت پاس از هر هافبک دیگری در این مسابقات بیشتر بوده است.
رئال مادرید در بازی دور رفت، 2 بار از حریف عقب افتاد و در نهایت بازی را با تساوی خانگی ترک کرد اما بیش از 18 دقیقه جریان دیدار را از حریف انگلیسی عقب نبود و با احتساب تمامی دیدارها در این فصل از مسابقات، پسران کارلتو تنها 43 دقیقه و 48 ثانیه از رقیبانشان در جریان دیدارها عقب بوده‌اند. این، کمترین میزان دنبال کردن جریان بازی در وضعیت بازنده در این فصل لیگ قهرمانان اروپا بوده است.
23 گل در 5 دیدار
5 تقابل اخیر منچسترسیتی و رئال مادرید در لیگ قهرمانان اروپا،  23 گل داشته و میانگین 4.6 گل به ازای هر 90 دقیقه از این دیدار به ثبت رسیده است. در 2 از 5 بازی اخیر، گل نخست دیدار پیش از فرا رسیدن دقیقه 2 بازی به ثمر رسیده و کوین دی‌بروینه آوریل 2022 یک دقیقه و 34 ثانیه پس از شروع، دروازه رئال مادرید را گشود و در بازی دور رفت  برناردو سیلوا،  یک دقیقه و 49 ثانیه بعد از به صدا درآمدن سوت آغاز بازی موفق شد مقابل رئال مادرید گلزنی کند.
منچسترسیتی در هر 3 دیدار خانگی اخیرش مقابل رئال مادرید پیروز بوده و سرمربی سیتیزن‌ها در هر 3 دیدار، کسی نبوده جز پپ گواردیولا. آخرین سرمربی که موفق شده تیمش را در 4 دیدار خانگی متوالی مقابل رئال مادرید به پیروزی برساند، اوتمار هیتسفلد بوده. او در فاصله سال 2000 تا 2002 این ماموریت مهم را در قامت سرمربی بایرن‌مونیخ مقابل رئال مادرید به سرانجام رساند.
چه تقابلی بهتر از مصاف باتجربه‌ترین‌ها؟
در بازی امشب، پپ گواردیولا و کارلو آنچلوتی برای هشتمین بار در دوران حرفه‌ای خود از چارچوب مسابقات لیگ قهرمانان اروپا مقابل یکدیگر قرار خواهند گرفت.  آن‌ها 6 تقابل را روی نیمکت تیم‌های فعلی‌شان مقابل یکدیگر تجربه کرده‌اند. تنها تقابل سر الکس فرگوسن با اوتمار هیتسفلد  و کارلو آنچلوتی با یورگن کلوپ (9)، بیش از جدال کارلتو و پپ، برای مربیان در تاریخ لیگ قهرمانان تکرار شده است.
پیروزی عصر شنبه منچسترسیتی مقابل لوتون، روند شکست‌ناپذیری تیم پپ از چارچوب تمامی رقابت‌ها در بازی‌های خانگی را به 41 افزایش داد و درحالی که شاگردان پپ در این 41 دیدار، 35 بار به پیروزی رسیده‌اند، اگر امشب مقابل رئال مادرید شکست خانگی را تجربه نکنند، با رکورد تاریخ باشگاه (42)  در فاصله سال‌های 1919 تا 1921، برابری خواهد کرد.
بازی شماره 200 به هدف صد و چهاردهمین پیروزی
مصاف با رئال مادرید، بازی شماره 200 منچسترسیتی در بالاترین سطح فوتبال اروپاست. در این مدت، سیتیزن‌ها 113 پیروزی به چنگ آورده‌اند؛ تعداد پیروزی‌هایی برابر با پیروزی‌های رئال مادرید (113) در 200 بازی نخستینش در بالاترین سطح فوتبال اروپا.
اگر امشب شاگردان پپ موفق به کسب پیروزی شوند، سومین تیم برتر تاریخ مسابقات از نظر کسب بیشترین پیروزی در 200 بازی نخست تاریخشان در لیگ قهرمانان اروپا لقب خواهند گرفت و با عبور از رکورد رئال مادرید، با لیورپول (114) برابر شده و تنها یوونتوس (115) و آژاکس (118) را بالاتر از خود می‌بینند.
از طرف مقابل رئال مادرید با در نظر گرفتن 90 دقیقه مدت زمان قانونی مسابقات، در 37 دیدار اخیرش شکست ناپذیر بوده و آخرین شکستش به سپتامبر سال گذشته مقابل اتلتیکومادرید بازمی‌گردد. در این مدت 27 پیروزی به چنگ آورده و از 10 تساوی‌اش در این مسیر، 2 تساوی مربوط با دیدارهای حذفی مقابل اتلتیکومادرید بوده. یک دیدار به قهرمانی رئال مادرید در در سوپرجام فوتبال اسپانیا منتهی شد و دیگر دیدار به میزبانی جام حذفی را رقیب همشهری از سپیدپوشان مادریدی برد.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری