football360 logo

ماموریت دشوار آرسنال برای سومین صعود به نیمه‌نهایی؛ به حق کارهای نکرده!

29 فروردین 1403 ساعت 10:0026 نظر
از زمان آخرین حضور آرسنال در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان، بایرن‌مونیخ 8 بار به جمع 4 تیم برتر مسابقات رسیده است.
به گزارش فوتبال 360، آرسنال از کورس قهرمانی لیگ برتر انگلیس عقب افتاده و در شرایطی امشب میهمان بایرن‌مونیخ در باواریا خواهد بود که شاگردان آرتتا نمی‌خواهند حسرت از دست دادن شانس حضور در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا را همراه با تماشای صدرنشینی منچسترسیتی در لیگ برتر داشته باشند.
لیگ قهرمانان اروپا
دور برگشت مرحله یک چهارم نهایی
بایرن‌مونیخ - آرسنال
چهار‌شنبه 29 فروردین
ساعت 22:30 به وقت تهران
استادیوم آلیانتس آرنا
داور: دنی ماکلی (هلند)
بایرن‌مونیخ پس از کسب تساوی ارزشمند 2 بر 2  در امارات، پذیرای آرسنال خواهد بود تا با صعود به جمع 4 تیم برتر اروپا، زهر متوقف شدن نوار 11 قهرمانی متوالی‌اش در بوندس‌لیگا به دست بایر لورکوزن را اندکی ترمیم کند. بایرن‌مونیخ آخرین بار فصل 20-2019 تحت هدایت هانسی فلیک به نیمه‌نهایی این تورنمنت رسید و پس از آن، 3 فصل متوالی مسیر باواریایی‌ها در لیگ قهرمانان اروپا، همزمان با رسیدن به ایستگاه یک‌چهارم نهایی متوقف شد.
خاطرات را فراموش کن!
پاری‌سن‌ژرمن، ویارئال و منچسترسیتی، 3 تیمی بوده‌اند که در 3 فصل اخیر لیگ قهرمانان اروپا مسیر بایرن‌مونیخ در این مرحله از مسابقات را سد کرده‌اند و این بار شاگردان توخل نمی‌خواهند طلسم ناکامی‌شان به دستان آرسنال 4 ساله شود.
آرسنال برای انجام این هدف، همزمان با به صدا درآمدن سوت آغاز دیدار، باید خاطراتش از استادیوم آلیانتس آرنا در سال‌های گذشته را به دست فراموشی بسپارد و با رویای کسب پیروزی از باواریا و به ارمغان آوردن حضور در جمع 4 تیم برتر اروپا، به لندن بازگردد.
10 گل در عرض 180 دقیقه
آرسنال در 2 سفر اخیرش به آلیانتس آرنا با نتایج مشابه 5 بر یک شکست را پذیرفته و در طول 180 دقیقه حضور در خانه بایرن‌مونیخ، 10 بار دروازه‌اش را باز شده دیده. توپچی‌ها یک بار سال 2015 به دستان بایرن در هم کوبیده شدند و بار دیگر سال 2017.
در بازی دور رفت، این تیم سرانجام روند 3 شکست متوالی 5 بر یک مقابل بایرن‌مونیخ را با تساوی 2 بر 2  متوقف کرد و در شرایطی که بوکایو ساکا نخستین گل دیدار را به ثمر رساند، شاگردان توخل با 2 گل از حریف پیش افتادند تا گل نجات‌بخش لئاندرو تروسار، چیزی جز یک تساوی را به تیم انگلیسی در خانه‌اش هدیه ندهد.

پس از پایان بازی دور رفت، بازیکنان، مربیان و هواداران بایرن‌مونیخ به شدت از عملکرد تیم داوری در آن دیدار خشمگین بودند. آن‌ها ادعا داشتند داور مسابقه، یک پنالتی مسلم را از بایرن‌مونیخ دریغ کرده و گروه کمک‌داوران ویدئویی کمکی به او برای تشخیص خطای هند گابریل پس از برداشتن پاس رایا با دست در محوطه جریمه نداشته‌اند.
پنالتی کدام تیم سوخت؟
از طرف مقابل در سمت دیگر میدان آرسنالی‌ها معتقد بودند سرنگونی بوکایو ساکا همزمان با تکل نویر باید به سود میزبان پنالتی اعلام می‌شد تا توپچی‌ها با کسب پیروزی خانگی به استقبال بازی برگشت به میزبانی آلیانتس آرنا بروند. حالا در بازی دور برگشت، هر 2 تیم روی کاغذ به یک اندازه برای کسب پیروزی شانس خواهند داشت اما در عمل، جو وحشتناک آلیانتس آرنا برای از پای درآوردن هر حریفی از جمله آرسنال کفایت خواهد کرد.
قدم‌های اودگارد در کفش فابرگاس
بایرن‌مونیخ امشب ضمن کسب پیروزی، برای صعود به نیمه‌نهایی مسابقات برای سیزدهمین بار در تاریخ تلاش خواهد کرد اما از طرف مقابل، آرسنال در تاریخش تنها 2 بار صعود به نیمه‌نهایی را تجربه کرده. از  وقتی آرسنال آخرین بار در سال 2009 موفق شد راهی جمع 4 تیم برتر مسابقات شود، تاکنون بایرن‌مونیخ 8 مرتبه به نیمه‌نهایی رسیده و 2 بار جام را بالای سر برده است.
مارتین اودگارد در بازی دور رفت موفق شد 5 موقعیت گلزنی برای هم‌تیمی‌ها ایجاد کند و به رکورد سسک فابرگاس در سال 2010 مقابل پورتو رسید. سسک در آن بازی بیشترین موقعیت خلق شده برای هم‌تیمی‌های آرسنالی‌اش در طول 14 سال اخیر را در جریان یک دیدار از لیگ قهرمانان اروپا را به ثبت رساند.
ساکا، نزدیک‌ترین به رکورد آنری
همچنین بوکایو ساکا در شرایطی در فصل جاری مسابقات روی 8 گل تیمش تاثیر مستقیم داشته (4 گل و 4 پاس گل) که این میزان، بهترین عملکرد یک بازیکن انگلیسی در تاریخ مسابقات، همزمان با تجربه نخستین حضورش در لیگ قهرمانان اروپا بوده است.
ساکا امشب همزمان با جدال مقابل بایرن‌مونیخ به دنبال اندک فرصت‌ها برای اعاده حیثیت خواهد بود و با تاثیرگذاری روی 2 یا 3 گل دیگر به لطف عملکرد خط دفاعی بایرن‌مونیخ، به رکورد تیری آنری می‌رسد. آنری تنها بازیکن تاریخ آرسنال است که در یک فصل از لیگ قهرمانان اروپا، موفق شده از نظر تاثیرگذاری مستقیم روی گل‌های تیمش، آمار 2 رقمی را ثبت کند؛ تاثیر روی 10 گل همزمان با فصل 03-2002 و تاثیر روی 11 گل همزمان با 04-2003 . هیچ بازیکنی جز بوکایو ساکا در 20 سال اخیر موفق نشده تا  این اندازه به رکورد آنری نزدیک شود.
ذهن زیبا
سبک بازی میکل آرتتا در فصل جاری مسابقات اروپایی، باعث شده آرسنال شیوه بازی منحصر به فردی را به نمایش بگذارد و تیمِ آرتتا، تنها تیمی است که بازیکنانش در مجموع بیشترین پاس خط شکن در فاز تدافعی حریفان (111) را برای یکدیگر در جریان دیدارهای این فصل ارسال کرده‌اند.
نکته جالب توجه اینجاست خلق چنینی آماری در جمع توپچی‌ها، صرفاً به عهده یک یا 2 بازیکن نبوده و بن وایت (16)، بوکایو ساکا (11)، یاکوب کیویور (11) و اودگارد (10) بازیکنانی با تعداد پاس خط شکن دورقمی در فاز تدافعی حریفان بوده‌اند. ثبت چنین آماری همزمان توسط 4 بازیکن از یک تیم در فصل جاری لیگ قهرمانان اروپا بی‌نظیر بوده و آرسنال با تکیه بر همین شاخص، امید به نفوذ در فاز تدافعی بایرن‌مونیخ برای به ارمغان آوردن پیروزی از باواریا خواهد داشت.
واپسین امید مولر برای رکوردشکنی
در سمت مقابل میدان، امید بایرن‌مونیخ به تجربه فاز تهاجمی‌اش خواهد بود. میزبان علاوه بر هری کین، شانس استفاده از توماس مولر هم دارد. مولر هرچند بعید است در مصاف امشب شانسی برای به میدان رفتن از ابتدا داشته باشد اما قادر خواهد بود بازی شماره 150 خود با پیراهن بایرن‌مونیخ در این مسابقات را تجربه کند.
در این صورت، مولر به سومین بازیکن تاریخ لیگ قهرمانان اروپا تبدیل خواهد شد که تعداد بازی‌هایش در این مسابقات از مرز 150 بازی با پیراهن یک تیم عبور کرده و تنها ژاوی (151 بازی با پیراهن بارسلونا) و ایکر کاسیاس (150 بازی با پیراهن رئال مادرید) را در کتاب تاریخ این مسابقات، پس از خداحافظی احتمالی‌اش بالاتر از خود خواهد دید. او امیدوار است ضمن به میدان رفتن در دیدار امشب، تیمش در نیمه‌نهایی حاضر باشد تا با انجام 2 بازی دیگر، به تنهایی رکورددار تاریخ مسابقات شود.
آرسنال، رقیب محبوب هری کین
دیگر مهره قابل اتکای بایرن در فاز تهاجمی، هری کین است. رقیب سال‌های نه‌چندان دور آرتتا در تیم دیگر شهر لندن در 20 تجربه حضورش مقابل آرسنال، موفق شده 15 گل به ثمر برساند و امید دارد همچون بازی دور رفت، امشب هم گلزنی مقابل رقیب محبوبش از نظر گلزنی را تجربه کند.
کین همزمان با بازی امشب، همچنین یک رکورد دیگر را هم مدنظر دارد. او در صورت گلزنی، تبدیل به چهارمین بازیکن تاریخ مسابقات خواهد شد که تجربه گلزنی مقابل آرسنال در بازی‌های رفت و برگشت را به دست می‌آورد. پیش از این، تنها لیونل مسی (16-2015)، روبرت لواندوفسکی (17-2016) و آرین روبن (17-2016) چنین کاری انجام می‌دهند.
توخل در اندیشه سومین نیمه‌نهایی با سومین تیم
توخل که جدایی‌اش از جمع باواریایی‌ها در پایان فصل قطعی شده، امید دارد با سومین تیم متفاوت در دوران حرفه‌ای خود تجربه حضور در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا را به دست آورد. او قبلا در قامت سرمربی پاری‌سن‌ژرمن و چلسی موفق به صعود به نیمه‌نهایی شده بود و صدالبته تجربه‌اش روی نیمکت چلسی به قهرمانی در این مسابقات ختم شد.
تنها سرمربی در تاریخ لیگ قهرمانان اروپا که موفق شده روی نیمکت بیش از 3 تیم متفاوت صعود به نیمه‌نهایی مسابقات را تجربه کند، ژوزه مورینیو بوده. او این تجربه را با تیم‌های پورتو، اینتر، چلسی و رئال مادرید به دست آورده. امید توخل برای نزدیک شدن به رکورد مورینیو، آمار تاریخی بایرن‌مونیخ خواهد بود. بایرن تنها یک بار از 18 باری که در بازی رفت یک مرحله حذفی لیگ قهرمانان شکست نخورد در نهایت طی بازی برگشت خانگی حذف شد. این اتفاق در بازی با لیورپول در مرحله یک‌هشتم نهایی فصل 19-2018 رخ داد.
طلسم عبور از بایرن سرانجام می‌شکند؟
آرسنال در تاریخ لیگ قهرمانان اروپا تنها یک بار موفق شده در خانه‌اش بر بایرن‌مونیخ غلبه کند و این درحالی است که 2  تیم 6 بار به میزبانی مونیخ به مصاف یکدیگر رفته‌اند. تنها پیروزی تاریخ آرسنال مقابل بایرن‌مونیخ در خانه این تیم به مارس 2013 در دوربرگشت مرحله یک‌هشتم نهایی بازمی‌گردد. شاگردان آرسن ونگر با 2 گل بر بایرن‌مونیخ غلبه کردند اما در نهایت به خاطر شکست 3 بر یک در لندن و با توجه به قانون گل زده در خانه حریف در مجموع با تساوی 3 بر 3  از دور مسابقات کنار رفتند و بایرن‌مونیخ قهرمان آن دوره رقابت‌ها لقب گرفت.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری