football360 logo

شب تلخ آبی و اناری در مونجوییک؛ با من هرچه کرد آن آشنا کرد!

29 فروردین 1403 ساعت 10:5427 نظر
شکست تلخ بارسلونا مقابل پاریس آمار قابل توجهی بر جای گذاشت.
به گزارش فوتبال 360، در شبی که رونالدو آرائوخو تبدیل به نخستین بازیکن اخراجی تاریخ بارسلونا در جریان یک دیدار خانگی از چارچوب مسابقات دور حذفی لیگ قهرمانان اروپا لقب گرفت، شاگردان ژاوی قافیه صعود را به پاریس باختند تا برتری شیرین 3 بر 2  بازی دور رفت با خاطره تلخ شکست 4 بر یک بازی برگشت، ماجراجویی لیگ قهرمانان اروپا را برای بلوگرانا تمام کند.
پاریس بازی را به مراتب با انرژی بیشتری آغاز کرده بود و زهرش را در همان 30 دقیقه ابتدایی ریخت. بردلی بارکولا، باعث شد رونالدو آرائوخو چاره‌ای جز خطا پشت محوطه جریمه و دریافت کارت قرمز نداشته باشد. تیمی که دقیقه 12 به گل رسیده و حاشیه امن صعودش را به 2 گل افزایش داده بود در ادامه هم جزیان بازی را به پاریس واگذار کرد و هم با دریافت 4 گل مقابل چشمان تماشاگرانش از دور مسابقات کنار رفت.
صعود پاریس به نیمه‌نهایی با تاریخ‌سازی
بارسلونا جریان بازی را به جز در 10 دقیقه پایانی دیدار به پاریس واگذار کرده بود و در همان 10 دقیقه پایانی هم بار دیگر دروازه‌اش باز شد. به این ترتیب پاریس به عنوان تنها تیم تاریخ موفق شده بیش از یک بار بارسلونا را در خانه‌اش با 4 گل یا بیشتر شکست دهد. پاریس پیش‌تر فوریه 2021  هم بارسلونا را در نوکمپ با شکست  4 بر یک مواجه کرد.

لامینه یامال در این دیدار، تبدیل به جوان‌ترین بازیکن تاریخ لیگ قهرمانان اروپا شد که در یک دیدار از ادوار حذفی این مسابقات، روی حداقل یک گل تیمش تاثیر مستقیم می‌گذارد. هرچند او پس از اخراج رونالدو آرائوخو با تصمیم ژاوی قربانی شد و جایش را به مارتینس داد تا خلاء خط دفاعی تیم پر شود.
خودزنی به سبک ژاوی
از همان ابتدای این دیدار، مشخص بود استراتژی بارسلونا عقب نشستن و تکیه بر ضد حملات به تیم حریف خواهد بود. مالکیت توپ تنها 37.1 درصد پیش از خارج شدن کارت قرمز از جیب داور به قصد اخراج آرائوخو، دلیلی بر این ادعاست. بارسلونا پس از اخراج توانی برای بازگرداندن نتیجه یا مقاومت جانانه نداشت و اگر هم اندکی امکان برای رویاپردازی باقی مانده بود، عملکرد فوق‌العاده عثمان دمبله، راه را کاملا بست!
دمبله دستاورد زلاتان را تکرار کرد
قبل از دمبله، تنها زلاتان در دسامبر 2014 و او هم با لباس پاریس موفق شده بود در یک بازی مرحله حذفی لیگ قهرمانان در قامت بازیکن سابق بارسا، دروازه آبی و اناری‌ها را ورزشگاه اختصاصی‌شان باز کند.
بارسلونا، بدون هویت آبی و اناری
در نیمه نخست این دیدار، پاریس 20 لمس توپ درون محوطه جریمه بارسلونا داشت و از طرف مقابل تعداد لمس توپ‌های بارسلونا در محوطه 18 یاردی تیم حریف از 4 تجاوز نکرد. بارسلونا در نیمه نخست تنها 2 شوت به سمت دروازه پاریس زد. این، کمترین میزان شوت بارسلونا در نیمه نخست یک دیدار خانگی از ادوار حذفی تاریخ لیگ قهرمانان اروپا بوده است.

بارسلونا همچنین در جریان این دیدار، مالکیت توپ 32.7 درصد داشت و این بدترین میزان مالکیت توپ آبی و اناری‌ها در یک دیدار از لیگ قهرمانان اروپا، چه در دیداری خانگی و چه در دیداری خارج از خانه نام دارد. چنین عملکرد فاجعه‌بار و به دور از هویت بارسلونا، برای پایان دادن به روند شکست‌ناپذیری تیم تحت هدایت ژاوی کافی بود. این نخستین شکست ژاوی پس از اعلام استعفایش محسوب می‌شد.
امباپه، بهترین بازیکن فصل اروپا
همچنین کیلیان امباپه به مرز تاثیر مستقیم روی 50 گل در فصل جاری از چارچوب تمامی رقابت‌ها رسید و گل شماره 41 فصل جاری خود را هم به ثمر رساند. 41 گلی او در فصل جاری مسابقات، بیش‌تر از هر بازیکن دیگری در جمع بازیکنان حاضر در 5 لیگ معتبر اروپایی بوده است.
دومین بازگشت تاریخ پاریس در لیگ قهرمانان
برای دومین بار در تاریخ پاریس به دنبال شکست در بازی دور رفت، موفق شد بازی برگشت را با موفقیت به پایان رساند و در نهایت صعود کند. پیش از این تنها فصل 20-2019 سابقه داشت تیم فرانسوی دیدار دور رفت مرحله حذفی مقابل دورتموند را با شکست پشت سر گذاشته و در بازی برگشت، نتیجه را جبران کند. حالا بار دیگر پاری‌سن‌ژرمن باید به مصاف دورتموند برود.
انریکه، نخستین دشمن نام‌آشنای تاریخ
سرمربی پاری‌سن‌ژرمن، لوئیس انریکه پس از دیدار سه‌شنبه شب تبدیل به نخستین سرمربی تاریخ شد که سابقه هدایت بارسلونا را داشته و روی نیمکت یک تیم دیگر، تیم سابقش را از گردونه مسابقات حذف می‌کند. پیش از این هرگز سابقه نداشت سرمربی سابق بارسلونا این تیم را از لیگ قهرمانان اروپا کنار بزند و انریکه پس از ویسنته دل‌بوسکه (نیمه نهایی 2002 روی نیمکت رئال مادرید) و رافائل بنیتس (یک هشتم نهایی 2007 روی نیمکت لیورپول)، سومین سرمربی اسپانیایی موفق در حذف کردن بارسا در مراحل حذفی لیگ قهرمانان نام گرفت.
چهارمین صعود به جمع 4 تیم
این شانزدهمین فصل حضور پاری‌سن‌ژرمن در لیگ قهرمانان اروپاست و پاریس برای چهارمین بار در تاریخش راهی نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا شد. پیش‌تر این تیم در سال‌های 1995، 2020 و 2021 موفق شده بود به جمع 4 تیم برتر مسابقات راه پیدا کند و امیدوار است این فصل سرانجام طلسم عدم قهرمانی‌اش توسط سرمربی که سابقه فتح رقابت‌ها را دارد، شکسته شود.
دومین گلزن برتر خارج از خانه تاریخ
امباپه در آخرین فصل حضورش در پیراهن پاریس، موفق شد آمار گل زده یک بازیکن در بازی‌های خارج از خانه در تاریخ این مسابقات را بهبود بخشد و ضمن عبور از کریم بنزما، از این پس تنها کریستیانو رونالدو (23 گل در 39 بازی) را بالاتر از خودش به‌عنوان بهترین گلزن خارج از خانه تاریخ مسابقات می‌بیند.
همچنین کیلیان در دوازدهمین بازی خارج از خانه خود در این مسابقات، برای پانزدهمین بار گلزنی کرد. او بیشتر از هر حریف دیگری، دروازه بارسلونا را در این مسابقات گشوده و گل دومش در این دیدار، ششمین گل دوران حرفه‌ای او به بارسلونا بود.
2 گل تا شکستن رکورد تاریخ
در حالی که هنوز 2 بازی دیگر تا پایان مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا باقی مانده در جریان 6 دیدار این مرحله مسابقات 29 گل به ثمر رسیده و به ثمر رسیدن تنها 2 گل دیگر در هرکدام از دیدارهای همزمان امشب، رکورد بیشترین گل زده در مراحل یک‌چهارم نهایی تاریخ مسابقات را می‌شکند.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری