football360 logo

صعود دورتموند به نیمه‌نهایی پس از 11 سال؛ فریاد زرد

29 فروردین 1403 ساعت 11:0137 نظر
دورتموند برای نخستین مرتبه در دوران پسا یورگن کلوپ به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا راه یافت.
به گزارش فوتبال 360، شاگردان ترزیچ در یک بازی سراسر هیجان و جذابیت، موفق شدند مقاومت اتلتیکومادرید را در هم شکسته و شاگردان دیگو سیمئونه که برای رسیدن به این مرحله از سد اینتر گذشته بودند را با شکست بدرقه کنند.
سیگنال ایدونا پارک سه‌شنبه شب وعده‌گاه صعود دورتموند به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا برای نخستین مرتبه پس از 11 سال شد و زنبورها برای این طلسم‌شکنی در خانه‌ 4 بار دروازه رقیب اسپانیایی را گشودند. اتلتیکو در بازی دور رفت با نتیجه 2 بریک پیروز شده بود اما در بازی دور برگشت، درخشش زردها این تیم را با نتیجه 4 بر 2  بدرقه و در مجموع با نتیجه 5 بر 4، صعود را سهم دورتموند کرد.
4 گل پس از 10 سال
پسران ترزیچ، نیمه نخست را با 2 گل برنده به رختکن رفتند اما جبران 2 گل خورده برای اتلتیکو در نیمه دوم به طوفان «دی شوارتس‌گلبن» منتهی شد و 2 گل نیکلاس فولکروگ و مارسل زابیتسر در عرض 3 دقیقه، برتری را بار دیگر سهم دورتموند کرد. دورتموند پس از رئال مادرید در فینال فصل 2013-2014 لیگ قهرمانان، دومین تیم زننده 4 گل به اتلتی در یک بازی در مرحله‌ای پس از دور گروهی لیگ قهرمانان نام گرفت. 

دورتموند و پاری‌سن‌ژرمن در دور گروهی 2 مرتبه به مصاف یکدیگر رفتند و بار دیگر در نیمه‌نهایی رقیب یکدیگر خواهند بود. و زنبورها خوش شانس بودند که در راه صعودشان، موقعیت لحظه آخری آلوارو موراتا به گل تبدیل نشد تا بازی را به وقت‌های اضافه بکشاند. امید گل آن شوت موراتا، 0.63 بود و صدالبته راهی به درون دروازه پیدا نکرد.

متس هوملس 35 ساله در این دیدار گل نخست اتلتیکو مادرید را به اشتباه به سود رقیب وارد دروازه خودی کرد و  رکورد 22 ساله مسن‌ترین زننده گل به خودی در ادوار حذفی از تاریخ لیگ قهرمانان اروپا را شکست. آخرین بار لوران بلان با 36 سال و 142 روز سن به اشتباه دروازه تیم خودی را (با پیراهن منچستریونایتد مقابل دپورتیوو لاکرونیا در آوریل 2002) را باز کرده بود.
گل از همه رنگ
با وجود نتیجه رقم خورده، اتلتیکو مادرید دومین فصل برتر تاریخش از نظر گل زده در لیگ قهرمانان اروپا را تجربه کرد و گل‌های شماره 22 و 23 وارد دروازه دورتموند شدند اما از بخت بدِ، شاگردان سیمئونه رکورد بدترین عملکرد تاریخ از  نظر گل خورده را هم شکستند و گل‌های شماره 10، 11، 12 و 13 فصل را در بازی برگشت به میزبانی دورتموند وارد دروازه‌ خود دیدند.
غرش زابیتسر
زابیتسر با درخشش فوق‌العاده‌اش در این دیدار، نخستین اتریشی تاثیرگذار روی 3 گل تیمش در یک بازی مرحله حذفی تاریخ لیگ قهرمانان (از زمان برپایی شیوه جدید رقابت‌ها) شد. او البته یک بخت مسلم گلزنی  را از دست داد اما شانس آورد چون فرصت‌سوزی رقیب، جای حسرت برایش باقی نگذاشت.

این بازیکن اتریشی نخستین گل خود پس از 29 بازی در لیگ قهرمانان اروپا به ثمر رساند. او پیش از این مارس 2020 موفق شده بود در جریان دیدار تاتنهام و لایپزیش گلزنی کند و همچنین نخستین بازیکن دورتموند پس از آندریاس مولر لقب گرفته که موفق می‌شود در یک دیدار دور حذفی با پیراهن دورتموند، 2 پاس گل ارسال کند. مولر پیش از او در فینال 1997 موفق به انجام این کار شد.
ارسال دومین پاس گل پس از 87 بازی
5 از 6 گل یولیان برانت در لیگ قهرمانان اروپا با پیراهن دورتموند در بازی‌های خانگی به ثمر رسیده و گل نخست او در این دیدار، نخستین گل دوران حرفه‌ای‌اش در چارچوب دیدارهای دور حذفی مسابقات بود. همچنین پاس گل متس هوملس برای او، دومین پاس گل این بازیکن در تاریخ لیگ قهرمانان اروپا نام داشت و پس از 87 بازی از راه رسید. هوملس پیش‌تر مقابل آژاکس، 11 سال و 147 روز پیش، نخستین پاس گل خود در لیگ قهرمانان اروپا را برای هم‌تیمی‌اش فرستاد.
چهارمین نیمه‌نهایی تاریخ
برای چهارمین بار در تاریخ لیگ قهرمانان دورتموند موفق به صعود به جمع 4 تیم نهایی مسابقات می‌شود. آنها از فصل 13-2012 تاکنون هرگز چنین عملکرد قابل قبولی در لیگ قهرمانان اروپا از خود بر جای نگذاشته بودند. آخرین سرمربی که دورتموند را به نیمه‌نهایی رسانده بود، یورگن کلوپ  نام داشت و اکنون ادین ترزیچ امیدوار است دستاورد مرد آلمانی سابق روی نیمکت این تیم را با صعود به فینال احتمالی تکرار کند.
11 گلزن متفاوت
در این فصل لیگ قهرمانان اروپا، تنها منچسترسیتی تعداد گلزن‌های بیشتری را بدون توجه به گل به خودی‌ها در ترکیب خود (12)، نسبت به دورتموند داشته. ایان ماتسه و مارسل زابیتسر به ترتیب دهمین و یازدهمین گلزنان متفاوت دورتموند در فصل جاری لیگ قهرمانان اروپا بوده‌اند.
حسرت کلین‌شیت روخی بلانکوس
همچنین اتلتیکو مادرید که حسرت کلین‌شیت را مدت‌هاست با خود به دوش می‌کشد، برای یازدهمین دیدار متوالی از چارچوب تمامی رقابت‌ها دروازه‌اش را باز شده دید و این طولانی‌ترین روند عدم تجربه کلین‌شیت در تاریخ اتلتیکو مادرید پس از ژوئیه 2004 بوده است. روخی بلانکوس سال 2004 هم در 11 بازی متوالی موفق به بسته نگه داشتن دروازه نشده بودند.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری