football360 logo

صعود زنان بارسلونا به فینال لیگ قهرمانان؛ بازگشت قهرمانانه در لندن

08 اردیبهشت 1403 ساعت 22:5815 نظر
بارسلونا با جبران شکست نوکمپ، چلسی را در استمفوردبریج شکست داد و راهی فینال لیگ قهرمانان اروپا شد.
به گزارش فوتبال 360، لیگ قهرمانان اروپا در رده زنان، به مرحله نیمه‌نهایی رسیده و بارسلونا شکست مقابل چلسی در دور رفت را در خانه رقیب با پیروزی 2 گله جبران کرد و به فینال راه یافت تا به انتظار مشخص شدن حریفش از دیگر دیدار نیمه‌نهایی تمام فرانسوی میان پاری‌سن‌ژرمن و لیون باشد.
بارسلونا که این فصل مدافع عنوان قهرمانی است در دور گروهی مسابقات به‌عنوان یکی از 3 تیم بدون باخت بالاتر از بنفیکا و اینتراخت فرانکفورت جای گرفت و راهی جمع 8 تیم برتر مسابقات شد‌ این تیم با 27 گل زده و تنها 5 گل خورده، عنوان بهترین خط حمله و خط دفاعی مسابقات را به نام خود زد.
یکه‌تازِ انگلیس، ناکام در اروپا
شاگردان جوناتان خیرالدس در مرحله یک‌هشتم نهایی از سد بران نروژ  گذشتند و در مرحله نیمه‌نهایی حریف چلسی، قهرمان 4 دوره اخیر سوپرلیگ فوتبال زنان انگلیس شدند. چلسی که تحت هدایت اِما هِیس در اندیشه تبدیل نایب قهرمانی اروپایی سال 2021 به قهرمانی بود، پس از پیروزی در بازی دور رفت به میزبانی بارسلون نسبت به این هدف امیدوار شد اما زنان آبی و اناری با بسته نگه داشتن دروازه‌شان در استمفوردبریج و به ثمر رساندن 2 گل، اجازه ندادند حتی سرنوشت دیدار به 120 دقیقه گره بخورد و با تکمیل بازگشتشان، برای پنجمین بار در 6 سال اخیر به فینال لیگ قهرمانان اروپا رسیدند.
در سال‌های اخیر، بارسلونا تنها در فصل 20-2019 به فینال لیگ قهرمانان اروپا صعود نکرده بود. آن سال رویای آبی و اناری‌ها در مرحله نیمه‌نهایی به دست ولفسبورگ متوقف شد. چلسی سال 2021 به فینال لیگ قهرمانان اروپا رسید اما در دیدار فینال با 4 گل توسط شاگردان لوئیس کورتس در تیم بارسلونا در هم کوبیده شد و شانس قهرمانی را از دست داد تا زنان بارسلونا نخستین قهرمانی تاریخشان در لیگ قهرمانان اروپا را تجربه کنند.
پرافتخارترین تیم تاریخ در اندیشه فینال یازدهم
در دیگر دیدار نیمه‌نهایی، لیون و پاری‌سن‌ژرمن که هر ۲ بدون شکست به جمع 4 تیم برتر مسابقات رسیده و در مسیر رسیدن به نیمه‌نهایی به ترتیب از سد تیم‌های بنفیکا و هکن سوئد گذشته بودند، فرداشب (یکشنبه) از چارچوب دیدار دور برگشت به مصاف یکدیگر خواهند رفت تا حریف بارسلونا در دیدار فینال مشخص شود. بازی دور برگشت به میزبانی پارک دپرنس برگزار می‌شود و پاریس برای صعود به سومین فینال خودش باید شکست ۳ بر ۲ در بازی دور رفت را مقابل رقیب فرانسوی جبران کند.

در تاریخ لیگ قهرمانان اروپا، لیون تنها تیم فرانسوی است که سابقه قهرمانی داشته و با 8 قهرمانی، رکورددار است. لیون در فاصله سال‌های 2016 تا 2020 موفق شد 5 قهرمانی متوالی تجربه کند و از این نظر رکوردی خارق‌العاده با 5 بار دفاع موفق از عنوان قهرمانی (لیون سال 2012  با غلبه بر اینتراخت فرانکفورت از عنوان قهرمانی اروپایی‌اش با موفقیت دفاع کرده بود) را به نام خود زده است.
لیون در مسیر تبدیل شدن به پرافتخارترین تیم تاریخ فوتبال زنان در اروپا با 8 قهرمانی و 2 نایب قهرمانی، 2 بار در سال‌های 2019 و 2022 در دیدار فینال بارسلونا را شکست داده و قهرمانی سال 2022 این تیم در شرایطی به دست آمد که بارسلونا مدافع عنوان قهرمانی بود و در دیدار فینال با نتیجه ۳ بر یک مغلوب لیون شد اما سال بعد قاطعانه به قهرمانی دومش دست یافت.
پاریس طلسم می‌شکند؟
این پنجمین صعود تاریخ بارسلونا به فینال لیگ قهرمانان اروپا است. زنان آبی و اناری امیدوارند در فینال سن‌مامس، بیلبائو در  25 می، قهرمانی سومشان را برای نخستین بار در خانه جشن بگیرند. در تاریخ لیگ قهرمانان اروپای زنان پس از لیون با 8 قهرمانی، اینتراخت فرانکفورت (4) دومین تیم پرافتخار تاریخ است و تیم‌های ولفسبورگ، اومئو سوئد، توربینه پوتسدام و بارسلونا، هرکدام با 2 قهرمانی در رتبه سوم قرار دارند. در این میان، بارسلونا با تنها یک قهرمانی دیگر به تنهایی تبدیل به سومین تیم پرافتخار تاریخ مسابقات خواهد شد.
در لیگ قهرمانان اروپای زنان، آرسنال (2007) و دویسبورگ (2009) هم طعم قهرمانی را چشیده‌اند و پاری‌سن‌ژرمن تنها تیم تاریخ مسابقات است که بیش از یک بار به فینال رسیده (2015 و 2017) اما هرگز لذت فتح جام را تجربه نکرده است.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری