football360 logo

پیش به سوی یورو ۲۰۲۴؛ آلبانی در محاصره بزرگان

10 اردیبهشت 1403 ساعت 13:0055 نظر
آلبانی با سخت‌ترین قرعه ممکن در جام ملت‌ها اروپا و 3 مدعی قهرمانی مواجه شده است.

به گزارش فوتبال 360، فقط 47 روز تا شروع رقابت‌های جام ملت‌های اروپا 2024 به میزبانی آلمان باقی مانده است و در این فاصله فوتبالدوستان در کشور آلبانی هر روز با دغدغه و اضطراب بیشتری روبه‌رو می‌شوند؛ از این جهت که قرعه مرحله گروهی مسابقات آنها را در دومین حضورشان با ایتالیای مدافع عنوان قهرمانی، اسپانیایی مدعی و کرواسی همیشه سرسخت همگروه کرده است. بازی در این گروه حتی برای 3 تیم مدعی و نامدار حاضر هم آسان نخواهد بود و آلبانی یقینا سخت‌ترین و البته هیجان‌انگیزترین مرحله از تاریخ فوتبال ملی‌اش را پیش رو  دارد. حتی حضور آلبانی هم نمی‌تواند لقب مرگ را از کنار نام این گروه بردارد و منتظر فینال‌های زودرس آن هستیم. از نبرد لاتین اروپای جنوبی میان اسپانیا و ایتالیا گرفته تا تقابل هر یک از این 2 قدرت با کرواسی قدرتمند، هر دور از مسابقات گروه دوم جام ملت‌ها را جذاب و دیدنی نشان می‌دهد. به مرور تیم‌های این گروه در فاصله‌ای 48 روزه تا شروع مسابقات می‌پردازیم.

اسپانیا؛ اعاده حیثیت

خبری از تیم همیشه مدعی و همیشه قهرمان دهه گذشته نیست. عصر تیکی تاکای نشات گرفته از سبک بازی بارسلونا دوره‌اش را سپری کرده و اسپانیا صلابت گذشته را در رقابت‌های بین‌المللی اخیر نشان نمی‌دهد. آنها پس از 3 قهرمانی بزرگ در 3 رقابت پیاپی و جولان تاریخی در فوتبال ملی دنیا هنوز موفق نشده‌اند خودشان را پیدا کنند و حیثیت فوتبالی ماتادورها با حذف‌های زودهنگام در مراحل یک‌هشتم پایانی در مخاطره است. بنابراین بار سنگینی روی دوش لوییس دلافونته و بازیکنانش قرار گرفته و آنها باید از اعتبار فوتبال کشورشان دفاع کنند. اسپانیا از دروازه تا خط حمله آمیخته‌ای از جوانان و با تجربه‌هاست. قرار گرفتن نام ستاره‌های برجسته‌ای مثل رودری، عصای دست پپ گواردیولا یا کارواخال، ستاره خط دفاعی کهکشانی‌ها در کنار بازیکنان کم سن و سالی مثل لامینه یامال 16 ساله و نیکو ویلیامس 21 ساله، نشان می‌دهد دلافونته تجربه و انگیزه را با هم در ترکیبش دارد. 

روند آماده‌سازی ماتادورها برای یورو 2024 در سال جدید میلادی با 2 بازی دوستانه در مقابل برزیل و کلمبیا پیگیری شده است. البته اسپانیا یقینا بازی‌های دیگری هم تا پیش از شروع رقابت‌ها خواهند داشت اما بازی‌های قبلی با یک شکست و یک تساوی موجی از نگرانی را در بین فوتبالدوستان اسپانیایی به راه انداخته و آنها در مورد کارایی دلافونته و دستیارانش دچار تردید شده‌اند. اسپانیا دوره قبلی جام ملت‌ها را با شکست در برابر همگروهی این دوره‌اش یعنی ایتالیا در مرحله نیمه نهایی به اتمام رساند و برای جبران آن مسابقه انگیزه‌های بسیاری دارد. آنها که 3 قهرمانی مسابقات را در ویترین افتخارات خودشان دارند باید برای اولین مسابقه این دوره در برابر کرواسی در ورزشگاه المپیک برلین با گنجایشی بالغ بر 74 هزار نفر آماده شوند؛ حریفی که ثابت کرده قابل دستکم گرفتن نیست و می‌تواند تا ادعای فتح رقابت‌های بزرگ نیز پیش برود. اسپانیا به آلمان سفر می‌کند تا با تیم این دوره‌اش برای اعتبار در معرض از دست رفتنش  دفاعی جانانه نشان دهد.

کرواسی؛ قدرت ثابت شده

باید به نتایج کروات‌ها در رقابت‌های بزرگ بین‌المللی گذشته نگاه کنیم. عنوان سوم جام جهانی قبل، نایب قهرمان لیگ ملت‌های اروپا و نایب قهرمان جام جهانی 2018 با تداوم موفقیت در میادین بزرگ، دیگر باید به عنوان یک قدرت در فوتبال جهان شناخته شود. کرواسی اما با وجود موفقیت در جام‌های جهانی از دوره‌های اخیر جام ملت‌های اروپا خیر چندانی ندیده و در پی جبران کارنامه متوسطش در این مسابقات است. آنها را با ستاره‌هایی مثل لوکا مودریچ و متئو کواچیچ در خط میانی صاحب یکی از خطوط میانی برجسته رقابت‌ها می‌شناسیم. باید به این خط میانی برجسته یوشکو گواردیول، گران‌ترین مدافع تاریخ فوتبال و یوسیپ استانیشیچ از لورکوزن شکست‌ناپذیر این فصل را هم اضافه کنیم تا متوجه سطح کیفی بازیکنان تحت هدایت زلاتکو دالیچ باشیم. با این همه ستاره اصلی کرواسی روی نیمکت نشسته و دالیچ کسی است که فوتبال دوستان کشورش را برای یک موفقیت بزرگ دیگر به هیجان و صرافت می‌اندازد.

این تیم روند آماده‌سازی‌اش برای یورو 2024 در سال جدید میلادی را با رقبای آفریقایی شروع کرده و با غلبه بر تونس و مصر آمادگی‌اش را به رخ رقبا می‌کشد. تقویم بازی‌های دوستانه آینده کرواسی هم تا اینجا 2 بازی مقابل مقدونیه و پرتغال را نشان می‌دهد و برنامه‌ریزی منطقی و قابل قبولی برای حضور در یک رویداد بزرگ فوتبالی به نظر می‌رسد. کرواسی آخرین حضورش در جام ملت‌های اروپا را با حذف در مرحله یک‌هشتم پایانی در مقابل همین تیم اسپانیا به اتمام رساند و این بار با انگیزه جبران و انتقام به میدان می‌آید و آنها که جام جهانی گذشته و حذف برزیل در مقابل کرواسی را دیدند می‌دانند تیم دالیچ ظرفیت انتقام گرفتن از هر ابر قدرتی در دنیای فوتبال را دارد. کرواسی با حضورش در گروه مرگ مرحله جدیدی از تاریخ فوتبال کشورش را به نگارش در می‌آورد و آنها می‌خواهند با صعود قاطعانه از این گروه به دنیای فوتبال با صدایی بیشتر و واضح‌تر از جام جهانی‌ها اعلام کنند یکی از قدرت‌‌های همیشه بزرگ عرصه‌های بین‌المللی هستند.

ایتالیا؛ مدافع عنوان قهرمانی

قهرمان مردم ناپل پس از بر آورده کردن آرزوی بزرگ سکونشینانی که در ورزشگاه دیگو مارادونا حاضر می‌شدند و بعد از فتح تاریخی اسکودتو با ناپولی، زیر بار تعهد تیم ملی کشورش رفته است. اسپالتی جانشین مانچینی شد تا ایتالیا ضمن تضمین صعود به جام جهانی بعدی در دفاع از عنوان قهرمانی دوره قبلش در یورو هم قابلیت‌های لازم را داشته باشد. آتزوری به جز در خط حمله در همه نقاط زمین ستاره‌هایی قابل اتکا را در ترکیبش می‌بیند. آنها باز هم در خط دفاعی همیشه بزرگ و همواره معروف خود ستاره‌هایی را معرفی کرده‌اند که قرار است بونوچی و کیلینی نسل بعدی نام بگیرند. ستاره‌های مثا الساندرو باستونی، جورجیو اسکالوینی و لوکا مانچینی خط دفاع لاجوردی‌پوشان را تشکیل می‌دهند و همه آنها در تیم‌های خودشان ستاره‌هایی با اعتبار و قابل تکیه به شمار می‌روند. ایتالیا در خط حمله با درخشش اخیر اسکاماکا در آتالانتا مواجه شده و شاید این ستاره بتواند با درخشش در فینال لیگ اروپا نظر اسپالتی را برای قرار گرفتن در ترکیب اصلی تیم ملی کشورش در یورو 2024 به دست بیاورد.

روند آماده‌سازی ایتالیا برای جام ملت‌های اروپا با 2 بازی در سال جدید میلادی دنبال شده و 2 بازی دیگر هم در تقویم آنها قرار دارد. ایتالیا تا اینجا در دیدارهای دوستانه موفق به غلبه بر اکوادرو و ونزوئلا شده و برای آینده با ترکیه و بوسنی دیدار می‌کند. رقبای آنها از بین بزرگان اروپا و جهان انتخاب نشده‌اند و این رویکرد اسپالتی شاید برای حفظ اعتماد به نفس و عادت دادن شاگردانش به بردن بازی‌ها انتخاب شده باشد. آخرین حضور ایتالیا در جام ملت‌ها به قهرمانی آنها با بردن انگلیس در فینال منجر شد. مدافع عنوان قهرمانی تا اینجا با سرمربی جدیدش خوب کار کرده و باید منتظر نسخه نهایی آتزوری در رقابت‌ها باشیم و ببینیم ایتالیا چگونه برای دفاع از قهرمانی به میدان می‌رود. آنها 2 قهرمانی در ویترین افتخارات خودشان دارند و برای سومین عنوان قهرمانی اروپا آماده می‌شوند. میزبانی آلمان، ایتالیا را به یاد فتح جام جهانی در خاک این کشور می‌اندازد و شاید همان خاطرات، الهام‌بخش آتزوری برای درخشش دوباره در سرزمین ژرمن‌ها نام بگیرد. این تیم در اولین بازی خود در جام ملت‌های اروپا 2024 باید با حریف ساده‌تر و بخت برگشته گروه یعنی آلبانی در ورزشگاه بزرگ سیگنال ایدونا به میدان برود. ایتالیا برای سرگروهی می‌جنگد و روحیه سرمربی‌اش دور از این است که از نام گروه مرگ یا رقبایی مثل کرواسی و اسپانیا هراسی داشته باشد.

آلبانی؛ بخت شوم

به هر شکل ممکن آلبانی از دور مقدماتی به مرحله نهایی رقابت‌ها راه پیدا کرد تا دومین تجربه‌اش از حضور در جام ملت‌های اروپا را در پیش داشته باشد. آنها ترجیح می‌دادند در این مرحله با رقبایی ساده‌تر مواجه شوند اما قرعه‌ای به نامشان خورده که بیش از امید صعود، هیجان دیدن ستاره‌های بزرگ و رویارویی‌های الهام‌بخش را برایشان به همراه دارد. آلبانی بدون تعارف برای این دوره از رقابت‌ها خوش اقبال نبود و حتی فرض شگفتی‌آفرینی هم برای آنها خوش‌بینانه به نظر می‌رسد. شاخص‌ترین ستاره‌های ترکیب تیم سیلوینیو آرماندو برویا از فولام و کریستین اصلانی از اینتر هستند اما  سرمربی این تیم ستاره‌های جوان و جویای نامی را هم در آستینش دارد که می‌توانند از ویترین یورو 2024 راهی به باشگاه‌های بزرگ پیدا کنند. 

اولین و آخرین حضور آلبانی در این مرحله از رقابت‌ها به سال 2016 و حذف این تیم در مرحله گروهی باز می‌گردد. این دومین تجربه آلبانی از حضور در رقابت‌های بزرگ بین‌المللی به شمار می‌رود و آنها در روند آماده‌سازی برای این رویداد مهم تا اینجای سال جدید میلادی 2 شکست را در مقابل سوئد و شیلی پشت سر گذاشته‌اند و یک بازی دیگر را مقابل لیختن اشتاین در تقویم خود دارند. آلبانی در بهترین رویاهایش هم شانسی برای صعود از گروه مرگ نمی‌بیند و آنها می‌آیند تا از شانه به شانه شدن با ستاره‌های نام‌دار و بزرگ رقبای برجسته خودشان لذت ببرند و تجربه‌ای ارزنده از این دوره رقابت‌ها رقم بزنند.


نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری