football360 logo

به بهانه تقابل دروسی و آلونسو؛ پر هیجان و تند و تیز یا آرام و صبور؟

13 اردیبهشت 1403 ساعت 19:526 نظر
2 تیم رم و لورکوزن با شخصیت‌های مختلفی روی نیمکت مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند.

به گزارش فوتبال 360، آنها رهبران خطوط میانی تیم‌های خود در دوران بازی بوده‌اند. اختلاف سنی 2 سال میان ژابی آلونسو و دانیله دروسی و نزدیک بودن پست بازی این 2 هافبک میانی سابق به یکدیگر، مقایسه میان آنها را منطقی جلوه می‌دهد. هر 2 بازیکن سابق تیم‌های ملی ایتالیا و اسپانیا از فرهنگی نزدیک به یکدیگر برخاسته‌اند و متعلق به جنوب خونگرم‌تر و پر تب و تاب قاره سبز هستند. شاید این 2 سرمربی کنونی تیم‌های لورکوزن و رم، بازمانده‌های سرداران بزرگ امپراتوری رم در قدیم باشند که اکنون میراث رهبری را در خودشان دارند؛ اما گونه‌های رهبری آنها در دوران فوتبال و حالا روی نیمکت با یکدیگر متفاوت است. آلونسو مرد خونسرد درون میدان و روی نیمکت نام دارد. معمولا کمتر شاهد در هم رفتن سگرمه‌هایش یا شدت گرفتن فریادهایش هستیم و دروسی چهره پر جنب و جوش سابق ترکیب رم و نیمکت کنونی این تیم است و می‌توانیم در یک مسابقه یا حتی در یک جلسه تمرین همه احساسات اعم از خشم، هیجان، شادی، جدیت، شوخی و سایر پدیده‌های رفتاری را در چهره دائما در حال تغییرش پیدا کنیم. تقابل این 2 شخصیت شاید جالب‌ترین جنبه رویارویی تیم‌هایشان در نیمه نهایی لیگ اروپا نام بگیرد.

آلونسوی خونسرد

ستاره سابق تیم ملی اسپانیا برخلاف هم‌تیمی‌هایی مثل سرخیو راموس و دیگر بازیکنان پرشور ماتادورها همواره با سیمایی آرام در میادین ظاهر می‌شد. او بیشتر از اهالی جنوب اروپا به شمالی‌های این قاره شبیه به نظر می‌رسد و تداعی مردمان منظم، پایبند به اصول و خونسرد کشورهایی مثل آلمان، سوئد و سوییس را می‌کند. آلونسو این ویژگی را در ترکیب تیم‌هایی مثل رئال مادرید، لیورپول و بایرن مونیخ هم در شیوه اداره خط میانی این تیم‌ها با موفقیت به کار می‌برد. انتخاب‌های او برای پوشیدن پیراهن باشگاه‌ها در طول زمان و به اقتضای شرایط بهتر، منطقی و از روی تدبیر بر اساس معیارهای موجود بوده است. در بایرن مونیخ توپ می‌زد چون بهترین تیم بوندس‌لیگا بود. در رئال مادرید بازی می‌کرد زیرا به شکلی کهکشانی تجهیز شد و شاید پوشیدن پیراهن لیورپول جسورانه‌ترین تصمیم دوران بازی آلونسو نام بگیرد. ستاره سابق تیم ملی اسپانیا در هر شرایطی از مسابقه، چه وقتی تیمش در آستانه یک برد قدرتمندانه بود و چه زمانی که به باختن یک مسابقه نزدیک می‌شدند، با سیمایی آرام دیده می‌شد. آرامش او پشت توپ‌ها در میانه زمین و دقت آلونسو در طراحی حملات تیم خودی و متوقف کردن یورش رقبا، زمینه اصلی سبک فوتبالش به شمار می‌رفت. مرد اسپانیایی همان شخصیت را روی نیمکت هم حفظ کرده و حتی پس از فتح بدون شکست بوندس‌لیگا هم شاهد شادی‌های فراتر از انتظار از او نیستیم. با همان روحیه آرام یک مدیر صبور ژابی آلونسو در حال تاخت و تاز در 3 عرصه است و می‌خواهد لیگ اروپا را به افتخارات این فصل لورکوزن اضافه کند. آلونسو با مغز و تدبیرش در میادیدن ظاهر می‌شد و با همین ویژگی هم تیمش را هدایت می‌کند.

دروسی پرهیجان

اگر تیمش در جریان یک مسابقه عقب می‌افتاد، هم‌تیمی‌هایش را با فریادهایی سنگین و تهییج برخاسته از تعصب برای جبران آماده می‌کرد. وقتی رم یا تیم ملی ایتالیا موفق به گلزنی یا برتری در یک دیدار می‌شد از هواداران پرشور روی سکوها و گاهی حتی از هولیگان‌ها شلوغ‌تر و شادتر به نظر می‌رسید. هنوز تصویر چنگ زدن او به فنس‌های کنار جایگاه هواداران پس از گلزنی رم، یکی از بهترین تصاویر برای شناختن شخصیت پر جنب و جوش دنیله دروسی است. برای ستاره سابق آتزوری موفقیت بدون هیجان معنی نداشت و گاهی حتی از روی نیمکت هم برای پیروزی تیمش رگ گردن متورم می‌کرد و سرخ می‌شد. در مورد او اینگونه نقل می‌شود حتی سرمربی‌ها از خشمش هراس داشتند و سعی می‌کردند در حضور دروسی اشتباه نکنند. این شخصیت پر تب و تاب و برون‌گرا تمام دوران بازی خودش را با تعصبی ویژه و برخاسته از یک عشق ابدی در رم سپری کرد و حاضر نبود به هیچ دلیلی و با هیچ پیشنهادی و بر اساس هیچ مصلحتی پیراهن تیم محبوبش را با پیراهن دیگری عوض کند. دروسی هم روی نیمکت همچنان همان شخصیت پرشور و برانگیزاننده است. صحنه‌ای که بازیکنش از او زمان باقی مانده از مسابقه را می‌پرسد و دیدن خشم دروسی از این سوال نشان می‌دهد ویژگی‌های هیجانی سابق او با همان جزئیات به رختکن منتقل شده‌اند. دروسی با قلبش بازی می‌کرد و با قلب و احساسش هم مربیگری را دنبال می‌کند.

عقل و احساس

تقابل میان داده‌های فکری و تدبیر و آینده‌نگری با داشته‌های احساسی و هیجانی موضوعی نیست که با رویارویی آلونسو و دروسی برای اولین بار در یک صحنه رونمایی شده باشد. این برخورد حتی دست‌مایه داستانی از جین آستین با عنوان «عقل و احساس» است. برنده واقعی این میدان به هیچ وجه قابل پیش‌بینی نخواهد بود و صد البته معیارهای فنی 2 تیم فوتبال با مربیانی برخوردار از این تفاوت هم در ارتباط است. با این وجود باز هم شاهد یک نمایش داستانی و سینمایی در نیمه‌نهایی لیگ اروپا خواهیم بود. آلونسو با انتخاب‌هایش در دوران بازی ثابت کرده روی اسب بازنده شرط‌بندی نخواهد کرد و دروسی نشان داده برد و باخت فقط اتفاقاتی هستند که می‌آیند و می‌روند و او پای تعصبش روی پیراهن رم و ایتالیا می‌ماند. لیگ اروپا در مرحله نیمه نهایی و با بازی امشب منتظر جدال عقل و احساس روی نیمکت‌های مربیگری فوتبال باشگاهی خواهد بود و باید دید کدام یک برنده این نبرد نام می‌گیرد؛ تدبیر و آرامش ژابی آلونسو در لورکوزن یا شور و هیجان و احساس دروسی در رم.

*حسین سعیدی نیکو


نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری