football360 logo

برترین خریدهای فصل 24-2023؛ بیا این ور بازار

03 خرداد 1403 ساعت 10:0025 نظر
تقریبا به پایان فصل نزدیک شده‌ایم و بررسی برترین خریدهای اروپا جالب توجه است.

به گزارش فوتبال 360، هرگز نمی‌توان به صورت قطعی گفت چه انتقالی به خوبی انجام می‌شود. شما هزاران بازیکن را می‌توانید خریداری کنید که شاید برای تیم بدرخشند اما مشخص نیست دقیقا چه کسی می‌تواند جزو برترین‌ها باشد. عوامل مختلفی می‌توانند یک خرید خوب را به اشتباهی بزرگ تبدیل کنند. این هرگز قابل اندازه‌گیری نیست و از چنین متغیرهایی می‌شود به رابطه با مربی، مشکلات تناسب اندام، سبک تمرینات، مشکلات زبانی، تفاوت‌های فرهنگی و... اشاره کرد.

از سوی دیگر برای رسیدن به برترین خریدها نمی‌توانیم تنها بازیکنان بزرگ و آنها که گران‌قیمت بوده‌اند را انتخاب کنیم و متغیرهایی مانند گل‌های به ثمر رسیده، تاثیرگذاری در بازی، جام‌ها، قیمت‌های مناسب و حتی کمک‌رسانی در بزنگاه‌های حساس و... در انتخاب برترین‌ها تاثیرگذار باشند. در ادامه مطلب به 21 بازیکن منتخب وبسایت گل خواهیم پرداخت.

21. سرجیو دِست-پی‌اس‌وی؛ قرضی

دست شاید می‌توانست یکی از برترین انتقالات این فصل لقب بگیرد اما شاید شانس با او همراه نبود. تا پیش از مصدومیت جدی بازیکن بارسلونا، آیندهووم سعی داشت این قرارداد قرضی را به خریدی دائمی تبدیل کند اما شرایط پس از آسیب‌دیدگی زانوی او تغییر کرد. با عدم موفقیت در بارسلونا و یک انتقال قرضی نسبتا بد به میلان، بارسا برای راحت شدن از دست بازیکن آمریکایی‌اش، او را به هلند فرستاد. آینده می‌توانست برای دفاع چپ قرضی  به شکل دیگری رقم بخورد زیرا او 2 گل و 7 پاس‌گل و  یک فصل تماشایی را از خود به نمایش گذاشت.

20. ژاوی سیمونز-لایپزیش؛ قرضی

دومین سال دوره‌های قرضی سیمونز همانند دوره اول بسیار خوب پشت سر گذاشته شد. به راستی  لایپزیش می‌تواند مدرسه بازیکن‌سازی لقب بگیرد زیرا هافبک فعلی، با آن شخص که آنها از پاریس تحویل گرفتند، بسیار متفاوت است. هافبک 21 ساله یکی از بیشترین تاثیرگذاری‌ها را با 10 گل و 15 پاس‌گل در تیمش داشته که می‌تواند او را به یکی از برترین انتقالات فصل تبدیل کند. قرارداد قرضی برای یک فصل دیگر هم تمدید می‌شود اما دقیقا مشخص نیست مقصد او کجا خواهد بود. بارسلونا و لایپزیش برای فصل بعد به او علاقه زیادی دارند اما پاریسی‌ها با توجه بر مالکیتی که روی هافبک هلندی دارند، احتمالا برنده چنین انتقال‌های قرضی در سال‌های آتی هستند. قیمت ژاوی سیمونز در سال گذشته از 40 میلیون یورو به 80 میلیون یورو افزایش پیدا کرده. سود چنین فروشی می‌تواند برای فرانسوی‌ها باشد.

19. جردی شوتن-پی‌اس‌وی؛ 12.1 میلیون یورو

هافبک دفاعی سابق بولونیا اکنون 27 ساله است و پس از سال 2022 و دیدار هلند مقابل ولز به مدت 18 ماه به تیم ملی دعوت نشد اما اکنون یکی از بازیکنان کلیدی هلند در مسابقات یورو خواهد بود. از او به عنوان زوج اصلی دی‌یونگ در هلند یاد می‌شود و یکی از ستون‌های تیم برای این مسابقات است. تمام این‌ها به دلیل موفقیت او در پی‌اس‌وی بود که به عنوان یکی از اصلی‌ترین بازیکنان در مسیر قهرمانی از او یاد می‌شود.

18. لویس اوپندا-لایپزیش؛ 43.2 میلیون یورو

لایپزیش  با کمترین هزینه بازیکنان را تبدیل به ستاره می‌کند اما باشگاه آلمانی برای مهاجم بلژیکی رکورد خرید خود را شکست و شاید حالا دلیل پرداخت این مبلغ به لانس کاملا مشخص باشد. مهاجم 24 ساله در فصل جاری 28 گل را به ثمر رساند و حالا مشتریان فراوانی را در سراسر جهان دارد و احتمالا حداقل 80 میلیون یورو برای او  پول خرج می‌کنند. بلژیک در یورو روی این بازیکن حساب ویژه‌ای باز کرده و احتمالا پس از یورو در باشگاه‌های بزرگی به روی او باز شود.

17. الکسیس‌ مک‌آلیستر-لیورپول؛ 41 میلیون یورو

کاملا مشخص بود بعد از آن فصل رویایی برای مک‌آلیستر در برایتون و آرژانتین، یک باشگاه بزرگ او را از چنگ تیم دزربی خارج می‌کند. آن باشگاه فرصت‌طلب لیورپول بود و به سرعت مرد آرژانتینی را به خدمت گرفت. مک‌آلیستر چه وقتی در محور عقب هافبک کار می‌کند و چه به عنوان هافبک هجومی، یکی از برترین بازیکنان تیم کلوپ بود. شاید تنها 7 گل و 7 پاس‌گل از الکسیس به ثبت رسیده باشد اما بدون شک می‌تواند بهترین بازیکن قرمزها  و یکی از برترین انتقالات اروپا لقب بگیرد.

16. کول پالمر-چلسی؛ 50 میلیون یورو

عموما منچسترسیتی در نقل‌ و انتقالات اشتباهات زیادی را انجام نمی‌دهد اما فروش کول پالمر به چلسی، آن هم با چنین قیمتی یک اشتباه بزرگ در تاریخ سیتیزن‌ها به حساب می‌آید. پالمر یکی از استعدادهای برتر این فصل بود و میان تیم سراسر مشکل چلسی، همانند یک ستاره استثنایی می‌درخشید. به ثمر رساند 42 گل در تمام رقابت‌ها نشان می‌دهد او  این باشگاه را همانند یک ارتش یک نفره جلو می‌برد و تیم جایگاهش را به هافبک انگلیسی‌اش مدیون است.

15. دکلان رایس-آرسنال؛ 123 میلیون یورو

شاید امروز بگوییم توپچی‌ها با خرید رایس هم نتوانستند بر سیتیزن‌ها غلبه کنند اما احتمالا همه به آرتتا حق بدهند رکورد انتقالات انگلیس را در رقابت با گواردیولا برای داشتن رایس تغییر دهد. شاید اگر این هافبک قدرتمند نبود، آرسنال همین جایگاه را هم کسب نمی‌کرد و منچسترسیتی هفته‌ها قبل قهرمانی را قطعی می‌کرد. رایس در امارات درخشید و با وجود حضور در بخش‌های دفاعی هافبک، در تمام رقابت‌ها 16 گل را از خود بر جای گذاشت که برخی از این گل‌ها در کسب امتیازات  بسیار مهم بودند.

14. هری کین-بایرن مونیخ؛ صد میلیون یورو

دیدن اینکه بایرن مونیخ برای یک بازیکن 30 ساله چنین مبلغی را هزینه می‌کند، بسیار شگفت‌انگیز بود اما  باشگاه نیاز به یک گلزن تمام‌عیار داشت و هری کین هم نشان داد ارزش پرداخت این مبلغ را داشته. شاید به طرز عجیبی طلسم اسپرزی عدم کسب جام برای هری به پایان نرسید و بایرن پس از سال‌ها یک فصل را بدون جام پشت سر گذاشت، اما او در گلزنی حتی از تصورات مدیران هم پیشی گرفت و با 44 گل فصل را تمام کرد. بایرن مونیخ مطمئنا از این خرید پشیمان نیست زیرا بازیکن انگلیسی عملکرد خوبی را داشت و احتمالا آینده روشن باشد.

13. ایسکو-رئال بتیس؛ رایگان

بسیاری احساس می‌کردند دوران افتخارات ایسکو دیگر تمام شده و باید به زودی شاهد خداحافظی او با فوتبال باشیم. با این وجود بتیس یک ریسک بزرگ انجام داد و نتیجه آن بسیار شگفت‌انگیز بود. ایسکو نشان داد هنوز تمام نشده و عملکرد او در ایجاد فرصت‌های گل نشان دهنده این موضوع بود. او همچنین 9 گل و 7 پاس‌گل از خود برجای گذاشت که عملکرد بسیار خوبی به حساب می‌آید. احتمالا بتوانیم بگوییم ایسکو پاداش زحمات اخیرش را  با تمدید قرارداد تا سال 2027 دریافت کرده و  پرتلاش ادامه مسیر فوتبال را می‌پیماید.

12. کریستین پولیشیچ-میلان؛ 20 میلیون یورو

شاید میلان مشکلات زیادی را در فوتبال داشته باشد اما کسی هست بتواند بگوید خرید پولیشیچ اشتباه بود؟ عملکرد بال آمریکایی میلان در فصل بسیار خوب بود و به ثمر رساندن 15 گل و 10 پاس گل مهر تاییدی برای بهترین عملکرد آماری کاپیتان آمریکا است. این شاید بهترین تصمیم دوران فوتبالی کریستین باشد و احتمالا روزهای خوب برای او و میلان ادامه‌دار شود.

11. یان زومر-اینتر؛ 6.8 میلیون یورو

احتمالا نتوانیم هوشمندتر از بپه ماروتا در نقل و انتقالات پیدا کنیم. او آندره اونانا را 50 میلیون یورو به منچستریونایتد فروخت و با کمتر از یک‌پنجم آن مبلغ جانشینی مطمئن‌تر از او در چارچوب اضافه کرد. شاید زومر 35 ساله باشد و به پایان فوتبالش نزدیک باشد اما عملکرد او و همچنین قیمت صرف شده برایش به میزانی مناسب بوده که این انتقال را یکی از هوشمندترین و برترین انتقالات تبدیل می‌کند. مرد سوئیسی بیش از هر سنگربان دیگری در این فصل توانسته دروازه خود را بسته نگه دارد (25 مرتبه).

10. گرانیت ژاکا-بایر لورکوزن؛ 15 میلیون یورو

2 قیمت 25 میلیون و 15 میلیون یورو برای فروش ژاکا وجود دارد و هیچ کدام از این 2 قیمت تایید رسمی از هیچ سویی نشده. تفاوت 2 قیمت بسیار زیاد است اما نمی‌تواند جایگاه ژاکا را در این لیست تغییر دهد زیرا او نشان می‌دهد تفاوت شاید در نگاه و سبک مربیان است و اثبات این شاید، ثبت بهترین فصل فوتبالی در 31 سالگی باشد. او همراه تیم سراسر آمادگی و شگفتی آلونسو در مسیری فوق‌العاده حضور دارد که  قطعا بهترین دورانش خواهد بود. آلونسو از ژاکا هافبکی مستحکم و مطمئن ساخته.

9. ریکاردو کالافیوری-بولونیا؛ 4 میلیون یورو

شاید اگر بازل و رم کالافیوری را رایگان از دست داده‌ بودند، کمتر عصبانی می‌شدند تا اینکه او را با چنین مبلغ اندکی به فروش برسانند. مطمئنا افسوسی بزرگ برای این 2 باشگاه خواهد بود چون این مدافع به راحتی از کنار آنها پر کشیده اما نمی‌توان نقش تیاگو موتا در پرورش او را نادیده گرفت. فصل عجیبی برای موتا بوده و همراه با ژابی آلونسو گویی چوبی جادویی در دست گرفته‌اند و با وردی سحرآمیز از بازیکنان ساده یک ابربازیکن ساخته‌اند. موتا حتی در مورد پست ریکاردو توانسته معجزه کند و از بازیکن پست دفاع چپ نوعی از دفاع مرکزی را ساخته و شاید کمتر بازیکنی را بتوان مشابه او یافت. او در همه‌ متغیرها شاید یکی از برترین‌ها باشد و این جایگاه قطعا برازنده کالافیوری خواهد بود.

8. جود بلینگام-رئال مادرید؛ 103 میلیون یورو

شاید قیمت خرید جود با قهرمانی در لیگ قهرمانان افزایش چشمگیری داشته باشد اما قطعا نمی‌شود او را در این لیست در جایگاه‌های برتر جای نداد. هافبک جدید مادرید نقشی خاص را در فصل اول خود بر دوش داشت و عملا یکی از مهاجمان اصلی رئال در فصل 24-2023 بود. 23 گل  و 12 پاس گل در کنار قهرمانی لالیگا که می‌تواند به قهرمانی در لیگ قهرمانان هم ختم شود، او را تبدیل به یکی از اصلی‌ترین کاندیدهای توپ طلا تبدیل می‌کند و قطعا مادریدی‌ها در خریدش سود بزرگی را کسب کردند. او همچنین می‌تواند برای مدت‌های طولانی یکی از تاثیرگذارترین بازیکنان رئال مادرید باشد و عملا یکی از برترین خریدهای فصل بود.

7. مارکوس تورام-اینتر؛ رایگان

یکی دیگر از شاهکارهای ماروتا، خرید رایگان تورام بود که بسیار سخت اما توسط او ممکن شد. مهاجم سرسخت نراتزوری با سرعت بالا، دوندگی بی‌امان و بازی‌سازی فوق‌العاده برای لائوتارو مارتینس و گلزنی او، فداکارانه بازی کرد و در کنار او 15 گل را به نام خود به ثبت رساند. قطعا با وجود این عملکرد جای تعجبی وجود ندارد هواداران اینتر جدایی روملو لوکاکو را فراموش کرده‌اند زیرا یکی از بهترین‌ گزینه‌ها را در پست مهاجم مرکزی به باشگاه آورده‌اند.

6. ویکتور گیوکرش-اسپورتینگ لیسبون؛ 21 میلیون یورو

گیوکرش فصل قبل در لیگ قهرمانی انگلیس بازی می‌کرد و در یک‌قدمی تیم‌های برتر بود اما تمام باشگاه‌های کوچک و بزرگ این مهاجم 25 ساله را نادیده گرفتند تا به پرتغال برود و حالا همه خواستارش باشند. تیم‌های بزرگ یک دلیل مشخص برای علاقه به ویکتور دارند و آن 43 گلی است که در فصل جاری به ثمر رساند. بازیکن 21 میلیونی حالا قیمتی بیش از 60 میلیون یورو دارد و شاید اسپورتینگ به راحتی او را از دست ندهد و از باشگاه‌های علاقه‌مند، مبلغ بیشتری را درخواست کند.

5. ویکتور بانیفیس-بایرلورکوزن؛ 20.5 میلیون یورو

با وجود از دست دادن چیزی حدود 2.5 ماه از فصل، بانیفیس 21 گل و 10 پاس گل را به نام خود ثبت کرده است. اکنون قیمت او بیش از  دوبرابر شده و بسیار ساده درخواستی که سرمربی از او داشته را به بهترین شکل ممکن در زمین پیاده کرده است. او با هیبت بزرگش سرعتی بسیار خوب دارد. مهاجم 23 ساله از دید باشگاه‌های نامدار پنهان مانده بود. به هر حال آلونسو او را به تیم آورد و به بهترین شکل ممکن از  ویکتور استفاده کرد.

4. آرتم داوبیک-ژیرونا؛ 7.7 میلیون یورو

ژیرونا یکی دیگر از شگفتی‌های فصل اروپا بوده. این تیم کوچک پس از بزرگانی مانند رئال مادرید و بارسلونا توانست در جایگاه سوم لالیگا قرار بگیرد. آنها کار بزرگی را به سرانجام رساندند و یکی از ارکان به ثبت رسیدن این شگفتی داوبیک 26 ساله بود. او با قیمتی بسیار کم به باشگاه اضافه شد و در فصل اولش در کمال ناباوری 21 گل را به ثمر رسانده است. بازیکن اوکراینی شهرت زیادی را کسب کرده و فروشش بودجه خوبی را به این باشگاه کوچک اضافه می‌کند.

3. الکساندر سورلوث-ویارئال؛ 10 میلیون یورو

سورلوث گویا تنش به تن ارلینگ هالند خورده و مرد نروژی ویارئال قصد دارد همانند هالند در بریتانیا در اسپانیا عنوان آقای گلی را به دست آورد. تمام این افتخارات تنها در سال اول ورود به ویارئال و تنها با مبلغ 10 میلیون یورو رقم خورده. او قطعا یکی از برترین خریدهای فصل بود و با اینکه احتمال کمی برای آینده درخشانش وجود دارد، نمی‌شود او را در لیست برترین‌ها قرار نداد.

2. پیر امریک اوبامیانگ-مارسی؛ رایگان

هیچکس توقع نداشت اوبامیانگ پس از انتقال بد به چلسی و آن آشوب در باشگاه بتواند دوباره به روزهای اوج بازگردد. این نکته را نباید فراموش کنیم اکنون 34 سال دارد اما در اوج روزهایی که باید او را فراموش می‌کردیموبا عملکردش خودش را به فوتبال ثابت کرد. شاید لیگی که او در آن بازی می‌کند، چندان در چشم نباشد اما در آستانه ۳۵ سالگی ، توانسته گل‌های بیشتری نسبت به ساکا، بلینگام و فودن به ثمر برساند.

1. الکس گریمالدو-بایر لورکوزن؛ رایگان

شاید بهتر است بهترین نقل و انتقالات فصل مربوط به بهترین تیم فعلی اروپا باشد و میان بازیکنان لورکوزن چه کسی سزاوارتر از گریمالدو؟ اگر کسی گریمالدو را نشناسد با توجه به زدن 12 گل و 19 پاس گل احساس می‌کند یک هافبک یا مهاجم کاذب است. با این حال پست تخصصی او دفاع چپ بوده اما توانست در ترکیب خاص آلونسو، تفکرات مربی را بپذیرد و کاملا در نقش جدیدش همانند یک هافبک چپ تخصصی کار کند. برای چنین بازیکن خاصی با این عملکرد احتمالا در تیم‌های بزرگ مبالغ بیش از 50 میلیون یورو صرف می‌شود. شاید باور نکنید اما او رایگان به تیم جذاب ژابی اضافه شده. شاید دیدن نام‌های بزرگ در بالای لیست بسیار جذاب‌تر به نظر می‌رسید اما بازیکنانی هستند که شاید نامشان بزرگ نباشد اما واقعا بهترین‌ هستند.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری