football360 logo
360-club
360-club-icon

داربی منچستر، مرهمی روی زخم‌ها؛ جدالی از جنس خاص

۰۵ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۵۸55 نظر
داربی منچستر در شرایط جالبی از راه رسیده است.

به گزارش فوتبال 360، روزهای پایانی فصل ۲۴-۲۰۲۳ در لیگ‌ها و کشورهای مختلف فرا رسیده‌ و با برگزاری مسابقات اندکی، پرونده فوتبال باشگاهی در فصل فعلی بسته خواهد شد. در کشورهای مهم و شاخص فوتبالی فقط برگزاری مسابقات فینال و یا پلی‌آف صعود و سقوط مانده و تقریباً تکلیف تمام اتفاقات مشخص شده‌است و در انگلیس، امروز و در پنجمین روز از خردادماه چهره قهرمان جام‌حذفی مشخص خواهد شد. از ساعت ۱۷:۳۰ به‌وقت ایران، منچسترسیتی و منچستریونایتد در استادیوم ومبلی مقابل هم قرار می‌گیرند و برای قهرمانی در دومین جام مهم داخلی انگلیس تلاش می‌کنند. جام‌حذفی انگلیس یکی‌از قدیمی‌ترین مسابقات رسمی تاریخ فوتبال است و حالا قهرمانی در این جام شاگردان گواردیولا را به دوگانه داخلی می‌رساند و یونایتدی‌ها برای پایانی خوش در فصلی بد و ضعیف نیاز مبرمی به برد و قهرمانی در جام‌حذفی دارند. علاوه‌ بر جدایی احتمالی اریک تن‌هاخ از منچستریونایتد، اهمیت همیشگی داربی شهر منچستر، حساسیت و جذابیت این فینال را افزایش داده‌است.

منچسترسیتی و منچستریونایتد ستارگان شاخصی در ترکیب خود دارند و گروه داوری هم از چهره‌های شاخصی تشکیل شده و داوران سرشناسی، اندی مدلی را که به‌ عنوان داور اصلی انتخاب شده‌است، کمک می‌کنند. داور VAR مایکل اولیور سرشناس و باسابقه است و سایمون هوپر در نقش داور چهارم در فینال حضور دارد. مدلی داربی منچستر را در هفته بیست‌و‌هفتم قضاوت کرد و دوباره و این‌بار در جام‌حذفی سوت خواهد زد. او طی فصل جاری ۳۳ مسابقه رسمی ازجمله ۲۳ نبرد لیگ و ۵ تقابل جام‌حذفی را داوری کرده‌ و برای هردو تیم 3  بار در فصل کنونی قسوت زده. سیتیزن‌ها در فصل ۲۴-۲۰۲۳ با داوری او به ۲ برد و  یک تساوی مقابل چلسی رسیدند و سهم یونایتد ۲ برد دربرابر برنتفورد و وستهام و  یک شکست بود. مدلی جز داوران نسبتاً کم‌تجربه‌تر انگلیس است . او درمجموع ۱۱ بار قضاوت مسابقات منچسترسیتی را برعهده داشته‌ و  آمار ۸ برد، ۲ تساوی و فقط  یک باخت مقابل تاتنهام در فصل قبل لیگ برای سیتیزن‌ها ثبت شده. در سوی دیگر ۹ بار داور تقابل‌های شیاطین سرخ بوده. قرمزها تحت‌داوری او آمار ۶ برد و ۳ باخت ازجمله شکست 7 بر صفر به لیورپول در فصل گذشته لیگ‌برتر را داشته‌اند. این داور حالا برای اولین‌بار فینالی را در بالاترین سطح فوتبال انگلیس سوت خواهدزد.

امروز علاوه‌ بر فینال جام‌حذفی انگلیس و برگزاری چندین مسابقه از لالیگا و سری‌آ، فینال‌های مختلفی در کشورها و حتی قاره‌های مختلف برگزار می‌شود و تکلیف بسیاری از جام‌ها امروز مشخص خواهدشد. در آلمان و در استادیوم المپیک شهر برلین از ساعت ۲۱:۳۰ به‌ وقت ایران تیم‌های کایزرسلاترن و بایرلورکوزن در فینال جام‌حذفی این کشور مقابل هم قرار می‌گیرند و در فرانسه از ۲۲:۳۰ لیون و پاری‌سن‌ژرمن فینال جام‌حذفی را برگزار خواهند کرد. در آسیا، مسابقه برگشت فینال لیگ‌قهرمانان بین العین امارات و یوکوهامامارینوس ژاپن در امارات انجام می‌شود و فینال لیگ‌قهرمانان آفریقا را الاهلی مصر و اسپرانس تونس برگزار می‌کنند تا روزی پر از فینال را در ۳ قاره تجربه کنیم. استادیوم ومبلی که میزبان فینال جام‌حذفی انگلیس است، روزهای مهم و پرهیاهویی را سپری می‌کند و فردا، یک‌شنبه ۶ خرداد نیز از فینال پلی‌آف  لیگ قهرمان بین لیدزیونایتد و ساوتهمپتون را میزبانی می‌کند. این ورزشگاه کمتر از ۱۰ روز دیگر، یعنی شنبه ۱۲ خرداد میزبان فینال لیگ‌قهرمانان اروپا بین بورسیادورتموند و رئال‌مادرید  است و روزهای حساسی را این استادیوم برای فوتبال‌دوستان میزبانی می‌کند.

لیگ، جام‌حذفی و تکرار مکررات

فصل ۲۴-۲۰۲۳ برای سیتیزن‌ها پایانی عالی داشت و این عملکرد درخشان باعث‌ شد منچسترسیتی به چهارمین قهرمانی متوالی در ۴ سال اخیر و ششمین قهرمانی طی ۷ فصل اخیر خود برسد. آن‌هاحالا برای پایانی دلپذیرتر درپی قهرمانی در جام‌حذعی با برد مقابل همشهری‌ها هستند. در دور سوم جام‌حذفی ۲۴-۲۰۲۳ که شروع کار تیم‌های لیگ‌برتری بود، منچسترسیتی با قرعه آسانی روبه‌رو شد و توانستند با درخشش فیل فودن و خولیان آلوارس به برد مقابل هادرزفیلد برسند و  شاگردان مرد اسپانیایی شروع طوفانی داشتند. در دور چهارم منچسترسیتی مقابل تاتنهام قرار گرفت و با تنها گل ناتان آکه به برد خفیفی رسید و سپس در یک‌هشتم نهایی با ۵ گل از هالند و  یک گل از متئو کواچیچ لوتون‌تاون را با نتیجه ۲-۶ درهم کوبیدند. منچسترسیتی در مرحله یک‌چهارم نهایی مقابل نیوکاسل قرار گرفت و دبل برناردو سیلوا حکم صعود آن‌ها به نیمه‌نهایی را امضا کرد و در مرحله ماقبل فینال مقابل چلسی قرار گرفتند. درخشش ستاره پرتغالی یعنی برناردو سیلوا تداوم داشت و تنها گل او باعث برد آبی‌های شهر منچستر مقابل آبی‌های شهر لندن شد و سیتیزن‌ها بعد از عبور از سد رقیبانی سخت، حالا در ومبلی حاضر هستند.

شاگردان پپ گواردیولا در جام‌حذفی عملکرد درخشانی داشته‌اند و با ثبت ۱۵ گل‌زده در ۵ مسابقه جز بهترین خطوط حمله هستند. آن‌ها به‌ازای هر مسابقه فقط میانگین ۰.۴ گل‌خورده داشته‌اند و با کلین‌شیت در ۴ مسابقه بهترین آمار را دارند؛ سومین تیم برتر در لمس توپ در محوطه جریمه رقبا هستند و ارلینگ هالند با ثبت ۵ گل بهترین گلزن سیتیزن‌ها در فصل فعلی جام‌حذفی است و با ثبت ۲ گل دیگر، به‌ تنهایی آقای‌ گل تورنمنت خواهد شد. برناردو سیلوا  با ۳ گل دومین گلزن برتر آبی‌ها است و کوین دی‌بروینه با ارسال ۵ پاس‌گل بهترین عملکرد را دارد. هر ۴ کلین‌شیت منچسترسیتی در جام‌حذفی امسال توسط اشتفان اورتگا رقم خورده و باتوجه‌به مصدومیت ادرسون، حضور اورتگا در فینال قطعی است. سیتیزن‌ها در لیگ با ۲۸ برد، ۷ تساوی و ۹۱ امتیاز بالاتر از آرسنال قهرمان شدند و اولین تیمی هستند که در ۴ فصل متوالی جام قهرمانی لیگ را بالای سر برده‌است.

منچسترسیتی تاکنون در جام‌حذفی ۷ بار قهرمان شده و با استون‌ویلا برابر است. درصورت کسب قهرمانی در دیدار امروز، تعداد قهرمانی‌های منچسترسیتی در این رقابت‌ها به تاتنهام، لیورپول و چلسی می‌رسد. آبی‌های شهر منچستر برای اولین‌بار در تاریخ خود در فصل ۰۴-۱۹۰۳ به فینال جام‌حذفی رسیدند که با غلبه‌ بر بولتون جام را هم تصاحب کردند. آن‌ها از فصل ۸۲-۱۹۸۱ تا ۱۰-۲۰۰۹ هرگز حتی به فینال این رقابت‌ها نرسیدند و با قهرمانی مقابل تیم استوک‌سیتی در فصل ۱۱-۲۰۱۰ طلسم‌شکنی کردند. آخرین‌باری که منچسترسیتی توسط منچستریونایتد در جام‌حذفی متحمل باخت شد نیز به فصل ۱۲-۲۰۱۱ بر می‌گردد؛ وقتی سیتیزن‌ها در دور سوم  3 بر 2 مغلوب تیم الکس فرگوسن شدند و در آن مسابقه آبی‌ها با اخراج وینسنت کمپانی در دقایق آغازین با دردسرهای بسیاری روبه‌رو بودند.

درپی مرهمی بر فصل ضعیف

شاگردان اریک تن‌هاخ در فصل جاری لیگ‌برتر انگلیس در رده هشتم قرار گرفتند و در حال‌حاضر تنها راه رسیدن آن‌ها به تورنمنت‌های اروپایی فقط قهرمانی در جام‌ حذفی است و برای رسیدن‌ به این مهم کار بسیار سخت و دشواری درپیش دارند. شروع کار یونایتدی‌ها در فصل کنونی جام‌حذفی در خانه ویگان بود و با گل‌های دیگو دالو و برونو فرناندس از روی نقطه پنالتی، منچستری‌ها به برد  2 بر صفر مقابل تیم دوازدهم لیگ یک انگلیس (سطح سوم) رسیدند. قرعه‌های آسان و راحت منچستریونایتد در دور چهارم جام‌حذفی تداوم داشت و آن‌ها در گام دوم دربرابر نیوپورت‌کانتی قرار گرفتند. این تیم فصل را در جایگاه هجدهم جدول ۲۴ تیمی لیگ 2 انگلیس (سطح چهارم) تمام کرد و شیاطین سرخ در روز حضور بیش‌تر ستارگان و نفرات اصلی خود به برد سخت 4 بر 2 مقابل نیوپورت‌کانتی رسیدند. در مرحله یک‌هشتم نهایی منچستری‌ها برای اولین‌بار در فصل فعلی جام‌حذفی مقابل یک تیم از بالاترین سطح فوتبال انگلیس، یعنی ناتینگام‌فارست قرار گرفتند و در روز درخشش آندره اونانا، دروازه‌بان منچستر و گلزنی کاسمیرو توانستند به برد خفیف  یک بر صفر برسند و راهی یک‌چهارم نهایی شدند. در مرحله ماقبل نیمه‌نهایی تیم بحران‌زده تن‌هاخ مقابل یک مدعی جدی و اصلی قهرمانی یعنی لیورپول قرار گرفت و در شرایطی که آنفیلدی‌ها درپی کسب سه‌گانه برای خداحافظی یورگن کلوپ بودند، شیاطین سرخ دست به کار بسیار بزرگی زدند و مانع‌ از پیش‌روی شاگردان کلوپ شدند. منچستری‌ها در مقابل لیورپول، برای نخستین‌بار در فصل فعلی جام‌حذفی در خانه و در استادیوم الدترافورد میزبان بودند و گل دقیقه ۱۰ اسکات مک‌تومینای با گل‌های الکسیس مک‌آلیستر و محمد صلاح جبران شد و تا کار قرمزهای شهر منچستر گره بخورد اما آنتونی در دقیقه ۸۷ کار را به تساوی کشاند تا تکلیف تیم صعودکننده حداقل در وقت‌های اضافی مشخص شود. در شروع وقت‌های اضافه، هاروی الیوت لیورپولی با گلزنی خود دست بالاتر را به شاگردان کلوپ داد اما گل‌های مارکوس رشفورد و آماد دیالو در دقایق ۱۱۲ و ثانیه‌های پایانی ورق را به‌نفع منچستریونایتد برگرداند و شاگردان مرد هلندی با  بازگشتی فوق‌العاده توانستند به‌جمع ۴ تیم پایانی برسند. در مرحله پایانی رقیب منچستریونایتد، کاونتری‌سیتی بود؛ این تیم فصل ۲۴-۲۰۲۳ را در رده نهم لیگ قهرمانی (سطح دوم فوتبال انگلیس) تمام کرد و  عملکردی تحسین‌برانگیز مقابل شیاطین سرخ داشت و درحالی که تا قبل‌از دقیقه ۶۰ با گل‌های مک‌تومینای، هری مگوایر و برونو فرناندس از رقیب نامدار خود عقب بود، کار را به تساوی کشاند و یونایتدی‌ها را در آستانه حذف قرار داد. در ثانیه‌های پایانی وقت‌های اضافه، قرمزهای شهر منچستر دروازه خود را بازشده دیدند اما با خوش‌شانسی از مهلکه فرار کردند.آن‌ها توسط VAR از شکست در نیمه‌نهایی فرار کردند و در ضربات پنالتی با وجود خراب‌شدن پنالتی کاسمیرو، درنهایت به بردی ارزشمند مقابل کاونتری‌سیتی رسیدند و توانستند راهی فینال جام‌حذفی شوند. منچستریونایتد اکنون برای دومین‌سال متوالی در فینال جام‌حذفی حضور دارد/ آخرین‌بار در فصل‌های ۰۴-۲۰۰۳ و ۰۵-۲۰۰۴  اتفاق مشابهی برای آن‌ها رخ داد.

شیاطین سرخ مثل لیگ، در جام‌حذفی هم با مشکلات زیادی در خط دفاع روبه‌رو هستند و در فصل جاری آمار ۸ گل‌خورده و فقط ۲ کلین‌شیت را به‌ثبت رسانده‌اند اما در خط حمله در جام‌حذفی اوضاع خوبی دارند و ۱۴ بار گلزنی کرده‌اند؛ بیش‌ترین آمار خلق XG را دارند. آن‌ها با ایجاد ۲۵ موقعیت عالی گلزنی، صاحب بهترین عملکرد بین تمام تیم‌ها هستند و البته بیش‌ترین موقعیت عالی گلزنی را هم هدر داده‌اند. قرمزها در فصل فعلی جام‌حذفی با ۲۴۷ لمس توپ در محوطه جریمه رقبا رکورددار هستند و با ۸ ضربه به تیر دروازه رقبا، بدشانس‌ترین تیم جام‌حذفی در فصل ۲۴-۲۰۲۳ بوده‌اند. برونو فرناندس پرتغالی با آمار ۳ گل و ۲ پاس‌گل موثرترین ستاره منچستریونایتد در جام‌حذفی امسال بوده‌ و بعد از او آنتونی با ۲ گل و دیگو دالو با ۲ پاس‌گل، بیش‌ترین آمار گل و پاس‌گل را داشته‌اند. برونو فرناندز با ۵ و الخاندرو گارناچو با ۴ خلق موقعیت عالی برای گلزنی صاحب بهترین عملکرد در این زمینه هستند و هر ۲ کلین‌شیت آن‌ها در جام‌حذفی هم توسط آندره اونانا کامرونی به‌ ثبت رسیده‌است.

فصل ۲۴-۲۰۲۳ برای منچستریونایتد و اریک تن‌هاخ فصلی بسیار ضعیف و حتی فاجعه‌وار بود. آن‌ها لیگ را با ۶۰ امتیاز مثل نیوکاسل تمام کردند و در رده هشتم قرار گرفتند و بدترین جایگاه بعد از دوران سرالکس فرگوسن را در لیگ تجربه کردند. آمار ۱۸ برد و ۱۴ باخت از ۳۸ مسابقه و دریافت ۵۸ گل باعث‌ شد قرمزهای شهر منچستر یکی‌از ضعیف‌ترین فصل‌های خود در تاریخ را پشت‌سر بگذارند و حالا برای کسب سهمیه اروپایی فقط به قهرمانی در جام‌حذفی نیاز دارند. بعد از نایب‌قهرمانی فصل قبل جام‌حذفی، قرمزها امیدوارند ضمن بالابردن جام از شاگردان پپ گواردیولا هم انتقام بگیرند و درصورت قهرمانی، برای اولین‌بار از فصل ۱۶-۲۰۱۵ در جام‌حذفی موفق‌به کسب جام می‌شوند. آخرین تیمی که مثل منچستریونایتد در ۲ فینال متوالی جام‌حذفی انگلیس حاضر بود و در هردو نایب‌قهرمان شد، چلسی در فصل‌های ۲۱-۲۰۲۰ و ۲۲-۲۰۲۱ است که با باخت مقابل لسترسیتی و لیورپول در بالابردن جام ناکام ماند. اولین حضور منچستریونایتد در فینال جام‌حذفی به فصل ۰۹-۱۹۰۸ و برد مقابل بریستول‌سیتی برمی‌گردد و توانستند در اولین حضور، اولین جام را کسب کنند. آن‌ها در فصل ۵۷-۱۹۵۶ برای نخستین‌بار در فینال حاضر شدند اما از بالابردن جام قهرمانی ناکام ماندند. در طول تاریخ رقابت‌های جام‌حذفی انگلیس، منچستریونایتد با ۱۲ قهرمانی و ۹ نایب‌قهرمانی، بعد از آرسنال پرافتخارترین تیم رقابت‌هاست و از تیم‌های سوم و چهارم یعنی چلسی و لیورپول ۴ قهرمانی بیش‌تر کسب کرده‌اند. پرافتخارترین تیم شهر منچستر ۲ فینال آخر خود در جام‌حذفی را واگذار کرده‌است و در طول تاریخ هیچ‌گاه در ۳ فینال متوالی این رقابت‌ها نباخته‌است. آن‌ها برای رقم‌نخوردن این رکورد منفی باید اولین برد خود در فینال جام‌حذفی را مقابل تیم منچسترسیتی تجربه کنند.

نکات آماری

تیم‌های منچسترسیتی و منچستریونایتد در تمام تقابل‌های رسمی ۱۵۲ بار مقابل هم قرار گرفته‌اند که آمار نزدیکی دارند؛ قرمزها ۶۲ برد و آبی‌ها ۵۲ پیروزی داشته‌اند و در ۳۸ مسابقه هم به تساوی رسیده‌اند. باوجود بردهای بیش‌تر یونایتد، سیتیزن‌ها گل‌های بیش‌تری به‌ثمر رسانده‌اند و ۲۲۷ بار گلزنی کرده‌اند و ۲۱۷ گل هم دریافت کرده‌اند. در ۷ تقابل رسمی آخر این 2 تیم، منچسترسیتی آمار ۶ برد و ۲۱ گل‌زده داشته‌ و یونایتدی‌ها فقط آمار یک برد و ۸ گل‌زده را ثبت کرده‌اند. آخرین تساوی سیتی و یونایتد به هفته دوازدهم فصل ۲۱-۲۰۲۰ باز می‌گردد که 2 تیم به تساوی بدون‌گل رسیدند و وین رونی از منچستریونایتد با ۱۲ گل و سرخیو آگوئرو از سیتیزن‌ها با ۹ گل بهترین گلزنان تاریخ داربی شهر منچستر هستند.

منچسترسیتی و منچستریونایتد تاکنون ۷۴ بار به میزبانی اسمی و رسمی آبی‌ها مقابل هم صف‌آرایی کرده‌اند که بازهم آماری تقریباً برابر دارند و ۲۹ پیروزی برای میزبان و ۲۷ برد برای منچستریونایتد درکنار ۱۸ نتیجه مساوی رقم خورده‌است. تاکنون ۸ بار داربی شهر منچستر در جام‌حذفی برگزار شده‌ که قرمزها با ۵ برد عملکرد بهتری داشته‌اند و برای دومین‌بار در فینال مقابل هم قرار گرفته‌اند. اولین نبرد رسمی 2 تیم به فصل ۲۶-۱۹۲۵ بر می‌گردد  و به تساوی ۱-۱ رسیدند و برد 6 بریک سیتیزن‌ها در فصل ۱۲-۲۰۱۱ لیگ و پیروزی 5 بر صفر یونایتدی‌ها در فصل ۹۵-۱۹۹۴ بهترین عملکرد این‌ 2 مقابل یکدیگر بوده‌است.

اریک تن‌هاخ، سرمربی منچستریونایتد، تاکنون فقط ۵ بار در نبردهای رسمی مقابل پپ گواردیولا و منچسترسیتی قرار گرفته‌است که حاصل آن یک برد و ۴ شکست بوده‌است. مرد اسپانیایی درقامت سرمربی بارسلونا، بایرن‌مونیخ و منچسترسیتی ۲۵ بار مقابل شیاطین سرخ قرار گرفته‌ا ست. طی این ۲۵ مسابقه رسمی سهم گواردیولا ۱۵ برد و ۳ تساوی بوده‌است و ۷ بار باخته‌. او فقط مقابل آرسنال و چلسی بیش‌تر از منچستریونایتد بازی کرده. درحال‌حاضر ارلینگ هالند و برونو فرناندز ارزشمندترین ستارگان منچسترسیتی و منچستریونایتد هستند.

*امیرحسین بیوک

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری