football360 logo
360-club
360-club-icon

رقابت هلند و انگلیس برای رسیدن به اسپانیا؛ خان ششم «سه‌شیر»

20 تیر 1403 ساعت 18:4220 نظر
رقیب اسپانیا در فینال یورو 2024 امشب از میان هلند و انگلیس انتخاب خواهد شد.
به گزارش فوتبال 360، صعود اسپانیا به فینال یورو 2024 به‌دنبال غلبه بر فرانسه و رکوردشکنی به‌عنوان نخستین تیم تاریخ مسابقات که در یک تورنمنت 6 پیروزی به چنگ می‌آورد، تاریخ جام ملت‌های اروپا را از نو نوشت و شاگردان دلافوئنته امشب حریفشان در دیدار فینال را خواهند شناخت.
جام ملت‌های اروپا
مرحله نیمه‌نهایی
انگلیس – هلند
چهار‌شنبه 20 تیر
ساعت 22:30 به وقت تهران
استادیوم سیگنال ایدونا پارک وستفالن
داور: فلیکس سوایر (آلمان)
سه‌شیر رویای تبدیل نایب قهرمانی دوره گذشته به قهرمانی در این دوره مسابقات را دارد و برای این مهم، از سد اسلواکی و سوئیس گذشته‌اند. از سمت مقابل هلند  آخرین بار سال 1988 در فینال حاضر بوده و به عنوان قهرمانی رسیده و  در مسیر حضور در جمع 4 تیم برتر مسابقات رومانی و ترکیه را از سد راه کنار زد.
پایان کار در 90 یا 120 دقیقه؟
انگلیس تحت هدایت ساوت‌گیت بار دیگر برای سومین تورنمنت در 6 سال اخیر به جمع 4 تیم برتر مسابقات رسیده و تنها تورنمنتی که پسران این سرمربی محافظه‌کار از رسیدن به نیمه‌نهایی در آن عاجز بوده‌اند، جام‌جهانی 2022 بوده. در این تورنمنت سه‌شیر برای رسیدن به دومین فینال اروپایی متوالی، باید از سد هلند بگذرد و نکته اینجاست برخلاف رقیب امشب، انگلیس در هر ۲ دیدار از مرحله حذفی تورنمنت، نتیجه دیدار را در پایان 120 دقیقه یا ضربات پنالتی مشخص کرده.
در طول تاریخ مسابقات تا به حال سابقه نداشته یک تیم در 4 دیدار از دور حذفی مسابقات سرنوشتش به ورای 90 دقیقه قانونی مسابقات گره بخورد و پیش از این تنها پرتغال 2016، اسپانیا 2020 و ایتالیا 2020 در 3 دیدار از بازی‌هایشان به میزبانی دور حذفی یورو در پایان 120 دقیقه یا ضربات پنالتی شاهد گره خوردن سرنوشت به 120 دقیقه بوده‌اند.
2 گام تا تاریخ‌سازی
ساوت‌گیت زیر شدیدترین انتقادات از جانب رسانه‌های انگلیسی زبان و هواداران این تیم قرار گرفته اما با صرف‌نظر از سبک بازی تیمش، نتیجه‌گرایی او، پرافتخارترین سال‌های تاریخ فوتبال انگلیس از نظر پیشروی در تورنمنت‌های معتبر را رقم زده.
در فاصله سال 1996 تا 2018، انگلیس به مدت 22 سال در تورنمنت‌های معتبر هرگز طعم صعود به نیمه‌نهایی را نچشید اما تحت هدایت ساوت‌گیت از سال 2018 تاکنون، در 3 از 4 تورنمنت معتبر موفق شده به جمع 4 تیم برتر مسابقات صعود کرده و یک بار فینالیست شود.
پیش به سوی دومین فینال متوالی
از طرف دیگر، تیمی که به فاصله 64 سال از جام‌جهانی 1966 تا یورو 2020 موفق نشده بود به فینال صعود کند، اکنون در آستانه تجربه دومین فینال متوالی در جام ملت‌های اروپاست. در طول تاریخ، تنها 3 کشور و 5 بار یک تیم به ۲ فینال متوالی یورو رسیده و انگلیس امیدوار است نامش در کنار اتحاد جماهیر شوروی (1960 و 1964)، آلمان (1972 و 1976، 1976 و 1980، 1992 و 1996) و اسپانیا (2008 و 2012) از نظر تکرار حضور در فینال قرار گرفته و در نهایت نامش را در میان قهرمانان تاریخ فوتبال اروپا وارد کند.
این چهارمین صعود تاریخ انگلیس به نیمه‌نهایی جام ملت‌های اروپاست و تیمی که 2 تجربه ابتدایی حضورش در این مرحله را با شکست در سال‌های 1968 و 1996 به پایان برد، دوره گذشته از این مرحله برای نخستین بار گذشت و به فینال رسید تا امیدوار به قهرمانی در خاک آلمان تحت عنوان «نایب قهرمان اروپا» باشد.
مانع بلند پیش روی هلند
در سمت مقابل میدان اما هلند برای ششمین بار حضور در نیمه‌نهایی یورو را تجربه خواهد کرد و در شرایطی که هر 4 تجربه اخیرش به شکست در جمع 4 تیم برتر انجامیده، تنها سال 1988 موفق شد از این مرحله عبور کرده و در نهایت جام را بالای سر ببرد. سالی که هلند قهرمان یورو 1988 شد، مارکو فان‌باستن یکی از گل‌های برتر تاریخ این مسابقات را به میزبانی مونیخ وارد دروازه رقیب کرد و لاله‌های نارنجی امیدوار به تکرار قهرمانی در خاک آلمان هستند.
هلند پیش از این آخرین بار در یورو 2004 به نیمه‌نهایی مسابقات رسید و شاگردان رونالد کومان امیدوارند حتی در صورت دریافت گل نخست دیدار، بار دیگر به بازی بازگردند زیرا در یورو 2024 یک بار مقابل لهستان و یک بار دیگر مقابل ترکیه، شکست را با پیروزی عوض کرده و به این مرحله از مسابقات راه یافتند. آنها نمی‌خواهند بار دیگر حضور در نیمه‌نهایی، سکانس پایانی درخشش در جام ملت‌های اروپا باشد.
عمل‌گرایی مقابل بازی زیبا
در طول تاریخ جام ملت‌های اروپا تنها جمهوری چک در یورو 2004 موفق شد به مرز بازگشت موفق در 3 دیدار متفاوت از یک تورنمنت برسد و هلند با تکیه بر درخشش فاز تهاجمی‌اش امید دارد اندک لغزش‌های بازیکنان حاضر در فاز تدافعی‌اش منجر به شکست نشود. انگلیس در این تورنمنت نشان داده دفاع کردن را به خوبی آموخته و هلند ماموریت سختی برای باز کردن دروازه پیکفورد خواهد داشت.
در مجموع 5 دیدار از جام ملت‌های اروپا 2024، هلند موفق شده 9 گل وارد دروازه رقبا کند و تنها عملکرد اسپانیا (13) و آلمان (11) از لاله‌های نارنجی در این تورنمنت بهتر بوده. صدالبته هلندِ کومان از نظر بررسی امید گل روی دروازه حریفان (8.12)، چهارمین تیم برتر تورنمنت است.
انگلیس اما در مدت زمان حضورش در این تورنمنت امید گلی بیشتر از 4.36 به ثبت نرسانده و بازیکنان این تیم 5 گل وارد دروازه حریفان کرده‌اند. از منظر بررسی فاکتور فنی «میانگین لمس توپ در محوطه جریمه حریفان به ازای هر بازی»  هلند عملکردی به مراتب بهتر از انگلیس داشته و آمار ۲ تیم در این فاکتور فنی به ترتیب اعداد 29.8 و 25.6 را نشان می‌دهد.
در جست‌وجوی دومین پیروزی در تورنمنت‌ها
مصاف ۲ تیم در نیمه‌نهایی چهارشنبه شب، چهارمین مصاف تاریخشان در تورنمنت‌های معتبر خواهد بود. نخستین مصاف در یورو 1988 به وقوع پیوست که مارکو فان‌باستن موفق شد با هت‌تریک تاریخی، تیمش را ضمن عبور از سد انگلیس تا فینال مسابقات هدایت کند. دومین دیدار هلند و انگلیس با تساوی بدون گل در جام‌جهانی 1990 همراه بود و در یورو 1996  پیروزی با نتیجه 1-4 سرانجام مقابل هلند، سهمِ انگلیس شد.
از میان تیم‌هایی که انگلیس در تاریخش 20+ بار مقابل آنها صف‌آرایی کرده، هلند موفق‌ترین تیم پس از برزیل در میان حریفان انگلیس بوده که نرخ پیروزی سه‌شیر مقابل برزیل 15  و مقابل هلند 27 درصد بوده است. نتیجه مصاف‌های تاریخ هلند و انگلیس برای سه‌شیر در مجموع 6 پیروزی، 9 تساوی و 7 شکست به ثبت رسانده. شاگردان ساوت‌گیت امشب در تلاش خواهند بود تعداد پیروزی‌های تاریخشان مقابل هلند را با تعداد شکست‌ها مقابل این تیم برابر کنند.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...
Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...
Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...
Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...