football360 logo
360-club
360-club-icon

چهره روز بیست و یکم یورو 2024؛ یک گام بزرگ تا لقب «سر»

۲۱ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۴۶22 نظر
سرمربی تیم ملی انگلیس با یک تعویض طلایی منتقدانش را فعلا ساکت کرد.

به گزارش فوتبال 360، تیمش بی‌رمق و دست و پا بسته در میادین حاضر می‌شد. انگلیس هیچ رنگ و بویی از یک تیم مدعی برای قهرمانی نداشت. حتی در مرحله قبل هم می‌گفتند سوئیس از پس آنها بر می‌آید. نه تاکتیک‌ها، مناسب کسب نتیجه در جام ملت‌های اروپا بود و نه بازیکنان توسط گرت ساوت‌گیت به خوبی مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفتند. آنهایی که از ابتدا هم با روی کار آمدنش مشکل داشتند، برای خودشان رفقا و همراهانی پیدا کردند. رسانه‌های پر سر و صدا و سخت‌گیر انگلیس در کنار کارشناسان شبکه‌های تلویزیونی از هیچ نقدی در مورد عملکرد مرد اول نیمکت سه‌شیر دریغ نکردند اما او آرام آرام پیش رفت و اکنون با دریافت لقب سر از پادشاه بریتانیا فقط یک گام دیگر فاصله دارد. صحبت‌ها از برکناری‌اش پس از رقابت‌ها بود و این صحبت‌ها فعلا منتفی شده. ساوت‌گیت از فشار بیرون آمد چون تیمش با تعویض طلایی او از سد هلند مدعی گذشت در چنین روزی و با چنین مختصاتی، چه کسی به جز گرت ساوت‌گیت می‌تواند چهره برجسته روز رقابت‌های یورو 2024 نام بگیرد؟!

یک ایستگاه آرامش

دیگر بردهای خفیف انگلیس و صعود دست و پا بسته این تیم به مراحل بعدی در حال تبدیل شدن به عادت هواداران این تیم بود و عادت دیگر انگلیسی‌ها هم چیزی نیست به جز انتفاد و فشار روی سرمربی! حتی حامیانش هم در حال تنها گذاشتن او بودند. انگلیس در بازی‌های قبلی به هیچ وجه شمایلی شبیه به یک تیم برای رسیدن به فینال رقابت‌ها را نشان نمی‌داد. کسل‌ کننده، بی‌رمق و بدون جاه‌طلبی، تیم ساوت‌گیت پله پله به نیمه‌نهایی رسید. آنها در زمین بیش از حد و به نوعی خسته‌کننده آرام به نظر می‌رسیدند. شاگردان ساوت‌گیت حرارت کافی برای رسیدن به موفقیت در این آوردگاه بزرگ را به نمایش نمی‌گذاشتند. خود او هم در خلال کرختی تیمش از وادی آرامش فرسنگ‌ها فاصله داشت. سایه شوم اخراج پس از هر مسابقه روی سرش می‌چرخید و کافی بود گوشی تلفن همراهش را بردارد و سری به شبکه‌های اجتماعی بزند تا ببیند چه تعداد زیادی از رسانه‌ها حتی شایعه برکناری‌اش را هم تیتر کرده‌اند. با این حال و هوا مرد اول نیمکت سه‌شیر به استقبال هلندی رفت که نمی‌شد در مقابل آن با نمایش‌های قبلی به موفقیت رسید. امکان نداشت انگلیس با مدل بازی‌های قبل از دیدار شب گذشته، بتواند از پس لاله‌های نارنجی بر بیاید. هلند و سبک بازی‌اش و حساسیت مرحله نیمه‌نهایی تیم خفته ساوت‌گیت را بیدار کرد. انگلیسی‌ها به خودشان آمدند. گل خوردند، مایوس نشدند، حمله کردند، حمله دیدند، تحت فشار قرار گرفتند و حریف را هم تحت فشار قرار دادند، دروازه رقیب را باز کردند و موفق به بازگشت در یک دیدار سخت شدند. بازگشت با تعویض طلایی سرمربی رقم خورد؛ تعویضی که می‌توانست مهر اخراج ساوت‌گیت باشد اما او را نجات داد و برای یک مسابقه و یک ایستگاه بالاخره منتقدان هم شمشیرهای خودشان را غلاف کردند و به گرت ساوت‌گیت اجازه دادند در رویای شیرین دریافت لقب سر، کمی هم احساس آرامش کند. احساس آرامش شاید گم کرده چهره برجسته روز بیست و یکم رقابت‌های یورو 2024 بود که به سویش آمد و لبخندی واقعی را هم روی لب‌های سرمربی تیم ملی انگلیس نشاند.

یا مرگ یا نجات

لحظاتی در زندگی یک مرد وجود دارد که باید از بین 2 مهلکه یکی را برگزیند و امید داشته باشد از آن جان سالم به در ببرد. مرگ پشت سرش ایستاده، تعقیبش می‌کند و خطر جانی را بیخ گوشش می‌بیند و باید هر چه سریع‌تر یک مسیر را برای نجات برگزیند. باید دست به انتحار و به سیم آخر بزند و با رویکردی غیرقابل منتظره سایه مرگ را از خودش دور نگه دارد. همه چیز دوباره سخت به نظر می‌رسید. منتقدان در حال نگارش تحلیل‌های منفی خودشان از عملکرد تیم ملی انگلیس با هدایت ساوت‌گیت بودند. او می‌خواست جان تازه‌ای به رگ و ریشه تیمش تزریق کند. مجبور بود از سایه در حال تعقیب مرگ بگریزد و راه نجاتی بیابد. دست به انتحار زد. بزرگ‌ترین امید گلزنی تیمش، آقای گل بوندس‌لیگا، بهترین گلزن تاریخ تیم ملی انگلیس و یکی از شانس‌های اصلی گلزنی در ضربات پنالتی را بیرون کشید. چه کسی می‌توانست در این شرایط دشوار به جای کین بازی کند؟ چه کسی شهامتش را داشت وظایف بزرگ و کلیدی این ماشین گلزنی را به دوش بکشد؟ شاید هیچ کس اما گرت ساوت‌گیت این شهامت را به یکی از شاگردانش بخشید. در حالت طبیعی منتظر ورود ایوان تونی به زمین بودیم اما ساوت‌گیت باز هم انتخاب سخت‌تر را در دستور کار قرار دارد. اولی واتکینس به میدان آمد. او پیش از این فقط 13 بازی ملی و 3 گل در پیراهن انگلیس داشت؛ مهاجمی که خیلی‌ها ستاره‌های دیگری را شایسته حضور به جای او در یورو 2024 می‌دانستند. ساوت‌گیت جسارت لازم را به او داد و شاید توجیهش کرد باید یک نجات‌بخش برای تیمش باشد. واتکینس به جای کین به زمین رفت و وظیفه سخت گلزنی را بهتر از کین به انجام رساند تا شکار بعدی کارگردان تلویزیونی مسابقه اولین خنده برخاسته از قدرت و افتخار مرد اول نیمکت سه‌شیر باشد. انگلیس برد چون سرمربی‌اش شهامت به میدان فرستادن و بازی گرفتن از یک انتخاب سخت را داشت. شاید واتکینس بهترین شب دوران بازی‌اش را پشت سر گذاشته باشد اما این شب را مدیون یکی از مهم‌ترین رویکردها و تصمیم‌های گرت ساوت‌گیت در یک میدان بزرگ است. در حقیقت سرمربی تیم ملی انگلیس با به میدان فرستادن اولی واتکینس ثابت کرد حتی اگر از نظر تئوری هم در سطح بهترین مربیان دنیای فوتبال نباشد، دستکم از حیث شناخت بازیکنانش و آگاهی از ظرفیت‌های آنها به سطح خوبی از تجربه رسیده. سرنوشت انگلیس و ساوت‌گیت در آستانه جدایی و مرگ پشت در این رابطه ایستاده و منتظر ورود بود اما مرد انگلیسی از اندوخته‌های تجربی‌اش بهره خوبی برد و با یک تصمیم سخت بین مرگ و نجات، نجات را برگزید.

لقب جذاب «سر»

پیش از بازی مقابل هلند ایده بخشیدن لقب «سر» به گرت ساوت‌گیت توسط بسیاری از منتقدان این سرمربی مورد تمسخر و انتقاد قرار می‌گرفت. آنها چنین لقبی را فقط برای امثال فرگوسن یا راتکلیف می‌پسندیدند؛ کسانی که نام انگلیس را در یکی از ارتفاعات دنیا فریاد زده‌اند و پرچم این کشور را روی یک قله معتبر به اهتزاز در آورده‌اند. جریان عادی می‌گفت در صورت قهرمانی انگلیس در این رقابت‌ها دریافت چنین لقبی منطقی و درست است اما برخی با نگاه‌های دقیق‌تر او را شایسته رسیدن به چنین عنوانی نمی‌دانستند و حتی پیش‌بینی می‌کردند ساوت‌گیر هرگز توجیه کافی برای تبدیل شدن به سر گرت ساوت‌گیت را به دست نمی‌آورد و تیمش حذف خواهد شد. با این حال تیمش حذف نشد، بلکه در سایه درایت او به فینال رسید و اکنون یک مسابقه و یک گام سخت برای دریافت لقب «سر» پیش روی دارد. اگر انگلیس بتواند در فینال هم راهی برای پیروزی پیدا کند و بعد از ده‌ها سال دوباره یک جام قهرمانی را به خانه ببرد، هیچ منتقدی قادر نخواهد بود از زرق و برق لقب جدید ساوت‌گیت ایراد بگیرد و همه ناگزیرند او را «سر» خطاب کنند. آرامش پس از فروکش کردن انتقادها و امید رسیدن به قهرمانی و لقب جدید، دنیای ساوت‌گیت را تغییر داده. او تا پیش از بازی دیشب چهره‌ای دل‌گیر و سگرمه‌های در هم پیچیده‌ای داشت اما اکنون عکس‌های شادش در رسانه‌ها دست به دست می‌شوند و با تاریخ‌سازی فقط یک مسابقه فاصله دارد. یک انتخاب سخت، یک تعویض و یک نجات همه چیز را در مورد گرت ساوت‌گیت تغییر داد و او را تبدیل به چهره برجسته روز بیست و یکم رقابت‌های یورو 2024 کرد.


نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری