football360 logo
360-club
360-club-icon

آنالیز عملکرد اسپانیا در یورو 2024؛ ترکیبی از جنون و آرامش!

۲۴ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۵۲4 نظر
تیم ملی اسپانیا بی‌شک بهترین بازی‌ها را در یورو 2024 ارائه کرده است.

به گزارش فوتبال 360، تیم ملی اسپانیا پس از حذف تلخ در یک‌هشتم‌ نهایی جام جهانی 2022، تغییراتی نوین را ایجاد کرد. از نسلی که حالا می‌توان به آینده آن امیدوار بود تا تکیه به سرمربی که از پایه با فوتبال اسپانیا رشد کرد. لوئیس دلافوئنته با تغییر سیستم اسپانیا نسبت به دهه گذشته در آستانه موفقیتی غیرقابل انتظار قرار دارد. آن‌ها با حذف تیم‌های سرسختی مثل گرجستان و مدعی‌هایی مثل آلمان و فرانسه به یک‌قدمی فتح قله قاره سبز رسیده‌اند.

نقش بی‌بدیل آلوارو موراتا در مرکز زمین!

آلوارو موراتا در این مسابقات، تنها یک بار موفق به گلزنی شده. کاپیتان اسپانیا در کمتر موقعیتی صاحب توپ شده و این موضوع به وظایفی محوله توسط دلافوئنته در میانه میدان برمی‌گردد. در اغلب توپ‌های رد و بدل شده بین خط دفاع و هافبک اسپانیا، موراتا به عقب باز‌می‌گردد تا نفر اول در دریافت توپ‌های این ناحیه باشد و بتواند تیم را از فشار حریف خارج کند.


این بازیکن حتی وقتی توپ به حمله می‌رود هم تمایلی به حضور در محوطه جریمه ندارد. او به هنگام گلزنی دنی اولمو به مقابل آلمان، تونی کروس را به خود مشغول می‌کند تا دنی اولمو از اشتباه رابرت آندریش در بازی‌خوانی استفاده کند و با نفوذ به فضای پشت محوطه جریمه، ضربه‌ای را به گوشه دروازه مانوئل نویر بزند.


ایجاد نیم‌فضا برای عبور

تیم ملی اسپانیا سعی دارد تا با نفوذ از منطقه میان مدافع کناری و مرکزی (نیم‌فضا)، نفوذی سریع را از کناره‌ها داشته باشد و وارد محوطه‌جریمه حریف شود. همانند صحنه زیر که نیکو ویلیامز آماده است تا از منطقه ایجاد شده نفوذ کند اما سانتر تماشایی لامینه یامال، دنی کارواخال را در مقابل دروازه صاحب موقعیت کرد تا گل سوم اسپانیا به ثمر برسد.


اسپانیا از 2 راه برای باز کردن این فضا استفاده می‌کند. در حرکت اول مدافع کناری به گوشه زمین می‌رود و بال‌های اسپانیا با حرکتی عرضی، مدافع مرکزی را جلو می‌کشند تا آلوارو موراتا به منطقه خالی برود و صاحب‌ توپ شود.


از طرفی اسپانیا بال‌های خود را از دروازه دور نگه می‌دارد و با حرکات پیاپی مدافعان کناری و مهاجم مرکزی تیم، مجدداً فضایی باز می‌شود اما این‌بار از هافبک خود یعنی پدری و فابیان رویس برای رسیدن به دروازه استفاده می‌کند.


جابه‌جایی در خط حمله در ضدحملات

اسپانیا در ضدحمله‌ها روی سرعت لامینه یامال حساب می‌کند و به همین دلیل او را از سمت راست به مرکز می‌آورد تا برای لحظاتی، موتور محرک خط حمله این تیم باشد. آلوارو موراتا به راست می‌رود و جای یامال را پر می‌کند تا دنی اولمو به عنوان مهاجم مرکزی به محوطه برود. این سیستم، تیم‌هایی با محوریت یارگیری نفر به نفر را از کار می‌اندازد.


گاهی دقیق‌ترین برنامه‌ها هم نیازمند تغییر موقت هستند!

اسپانیا با وجود ارائه یک بازی دقیق و با برنامه، تصمیم گرفت برابر فرانسه، سیستمی متفاوت را باز کند. به همین دلیل آلوارو موراتا بیشتر در محوطه جریمه دیده می‌شد و توپ می‌گرفت. لوئیس دلافوئنته که می‌دانست بازیکنی مثل تئو هرناندس موفق شده در مرحله قبلی، کریستیانو رونالدو را از مدار بازی خارج کند، تصمیم گرفت یامال را کامل به وسط زمین ببرد. آلوارو موراتا در کناره‌ها با تئو هرناندس درگیر می‌شد تا در نهایت یامال با استفاده از آزادی عمل خود، گلی زیبا را به لاروخا هدیه دهد.


این مساله کمک می‌کرد تا هافبک‌های فرانسه در یارگیری دچار سردرگمی شوند. به همین دلیل دنی اولمو با آنالیز دقیق از سوی نیمکت اسپانیا از آگاهی محیطی پایین اورلین شوامنی استفاده کرد و پشت‌سر او قرار گرفت تا از توپ برگشتی استفاده کند و گل دوم اسپانیا را به ثمر برساند.


بی‌شک تیم ملی اسپانیا عنوان بهترین تیم یورو را به دست خواهد آورد؛ حتی در صورت شکست هم آن‌ها بهترین فوتبال این مسابقات را ارائه کرده‌اند. طی سال‌های اخیر کمتر تیم‌هایی با ارائه همزمان فوتبال تماشاگرپسند به عناوین مختلف دست پیدا کردند و تیم ملی اسپانیا با عبور از انگلیس گرت ساوتگیت، می‌تواند رکورد صددرصد پیروزی در این مسابقات را کسب کند.

*پرهام حمیدی
نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری