football360 logo
360-club
360-club-icon

آنالیز عملکرد انگلیس در یورو 2024؛ فینالیست سخت‌جان

۲۴ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۴۷16 نظر
تیم ملی انگلیس با وجود شروعی ناامیدکننده برای دومین‌بار پیاپی به فینال یورو راه یافت.

به گزارش فوتبال 360، پیش از ارائه لیست تیم ملی انگلیس برای یورو 2024، عملکردی مثل یورو 2020 برای تیم تصور می‌شد اما لیست عجیب ساوتگیت و عملکرد غیرقابل دفاع سه‌شیر در زمین موجب شد تا کمتر کسی آن‌ها را به عنوان مدعی جام معرفی کند. در نهایت اما آن‌ها با پیروزی سخت و نفس‌گیر برابر اسلواکی، سوئیس و هلند، موفق شدند به فینال یورو برسند تا شاید برابر اسپانیا به طلسم خود پایان دهند و بتوانند تلخی فینال گذشته برابر ایتالیا را هم به دست فراموشی بسپارند. انگلیس در طول مسابقات 3 بار زوج خط هافبک خود را تغییر داد تا به یک ثبات نسبی دست یابد.

آرنولدی که هافبک مورد نظر ساوتگیت نبود!

انگلیس علاقه‌مند است تا از دکلان رایس در عقب زمین استفاده کند و همین موضوع موجب می‌شد تا ترنت الکساندر آرنولد، به‌ تنهایی هافبک شماره 8 مدنظر گرت ساوتگیت برای کنترل وسط زمین نباشد. به همین دلیل 3 نفر پشت سر هری کین، یعنی بوکایو ساکا، جود بلینگام و فیل فودن، مجبور بودند به این بازیکن نزدیک شوند و به حمایت از او بپردازند.


آرنولد آگاهی محیطی بالایی ندارد و پیش‌تر در لیورپول هم بارها این ضعف بزرگ خود را نشان داده. به همین دلیل در جدال برابر دانمارک، یک جای‌گیری بی‌هدف داشت و در مقابل، پیر امیل هویبرگ به راحتی در میانه زمین حرکات خود را انجام می‌داد.


حضور کانر گلگر به جای آرنولد

با حضور کانر گلگر برابر اسلوونی، وضعیت دفاعی انگلیس در میانه زمین بهتر شد اما کماکان سردرگمی در امور تهاجمی وجود داشت. بنابراین جود بلینگام مجبور بود نقش بال چپ را بازی کند تا فیل فودن در کنار او قرار بگیرد و سیستمی به شکل 3-2-1-4 اجرا شود؛ موضوعی که باعث می‌شد تا خاصیت تهاجمی سه‌شیر به حداقل برسد.


حضور موفق مینو در مرکز خط هافبک

ستاره جوان و 19 ساله منچستریونایتد عملکردی خیره‌کننده در کمربند میانی شیاطین سرخ داشت و تبدیل به مهره‌ای بدون جایگزین در تیم گرت ساوت‌گیت شد. این بازیکن به دلیل قدرت ریسک‌پذیری بالا، اغلب به عمق پرس حریف می‌زد و مثل تصویر زیر در راستای 2 خلاء پرس اسلواکی قرار می‌گیرد تا  توپ را دریافت کند و به خط حمله ببرد.


این بازیکن پس از انتقال توپ به خط حمله، فوراً به منطقه خالی نزدیک به بازیکن صاحب‌توپ می‌رفت تا علاوه بر جلو بردن توپ، تیم را از منطقه پر فشار خارج کند. این نوع بازی از مینو باعث شد تا نظم بهتری به تیم ملی انگلیس داده شود.


نظمی که به بالاترین حد خود رسید!

بهترین عملکرد انگلیس در یورو 2024 برابر هلند بود و این، نشان از بهتر شدن بازی‌ به‌ بازی این تیم دارد. مهم‌ترین دلیل، همکاری بازیکنی مثل جود بلینگام با کوبی مینو بود. وقتی مینو در جریان انتقال توپ قرار گرفت، تمایل بیشتری به حضور در نزدیکی خط دفاع پیدا کرد. به همین نسبت، جود بلینگام هم به عقب می‌آمد تا فضای بیشتری را در اختیار هری کین قرار دهد و موجب خلق موقعیت برای این تیم شود.


در نزدیکی محوطه جریمه هلند، کوبی مینو نقش یک هافبک حامی را بازی می‌کرد و اغلب در اطراف محوطه جریمه می‌رفت. همچنین در صورت نیاز، این بازیکن آمادگی نفوذ به محوطه جریمه را هم داشت. با حضور مینو، انگلیس کنترل بهتری بر توپ در یک سوم دفاعی هلند پیدا می‌کرد و می‌توانست از روزنه‌های ایجاد شده در خط دفاع هلندی‌ها استفاده کند.


تیم گرت ساوتگیت بازی‌های نسبتا پرریسک و مأیوس‌کننده‌ای را ارائه داده اما موفق شده 2 بار پیاپی انگلیس را به فینال یورو برساند و از نظر نتیجه‌گیری وضعیت بسیارخوبی را پشت سر می‌گذارد. با وجود عملکرد فوق‌العاده و قاطعانه تیم ملی اسپانیا، انگلیس هم توانایی خوبی بر کنترل بازی دارد؛ فینال یک تک‌بازی است و تصمیمات لحظه‌ای می‌تواند هر نتیجه حتی عجیبی را رقم بزند.

*پرهام حمیدی
نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری