football360 logo
360-club
360-club-icon

یادداشتی در حمایت از بهترین تیم یورو 2024؛ وحدت در عین تکثر

۲۴ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۱۰10 نظر
اسپانیا ظاهرا شانس بیش‌تری برای موفقیت در فینال دارد.

به گزارش فوتبال 360، اگر 2  فینالیست اروپا را نفر به نفر مقایسه کنیم، انگلیس نفرات به مراتب ارزشمندتری را در اختیار دارد اما تیمی که به گواه کارشناسان تا به اینجا بهترین نمایش را در تورنمنت داشته، اسپانیا است.

وقتی لوییس دلافوئنته اسامی 26 بازیکن منتخب خود برای حضور در یورو 2024 را اعلام کرد، برخلاف دوره‌های قبل آنچنان خبری از ستاره‌های سرشناس مادرید و بارسلونا نبود. لیستی از تعداد کمی ستاره در کنار بازیکنان نسبتا معمولی از تعداد زیادی باشگاه اسپانیایی. 

دلافوئنته در انتخاب بازیکن بیش از هر باشگاه دیگری به سراغ 2 باشگاه اصلی زادگاه خودش منطقه باسک در شمال اسپانیا رفته بود. 3 بازیکن از اتلتیک بیلبائو و 5 بازیکن از رئال سوسیداد؛ به ترتیب تیم‌های رده پنجم و ششم جدول فصل لالیگا. علاوه بر آنها، رئال مادرید (3) و بارسلونا (4) تنها تیمهای دیگری هستند که بیشتر از یک بازیکن در فهرست اسپانیا در یورو 2024 دارند.

از ابتدا خیلی‌ها به موفقیت این تیم کم ستاره شک داشتند. مقایسه با اسپانیای 2008 و 2012 هم از همان مصاحبه مطبوعاتی بعد از بردن کرواسی در ابتدای تورنمنت شروع شد و البته در روزهای بعد ادامه یافت. 2 تیم قهرمان اروپا که برخلاف تیم کنونی اتکای زیادی به ستاره‌های رئال مادرید و بارسلونا داشتند. دلافونئته با احترام از هر 2 تیم یاد و تاکید کرد تیم جوان فعلی بسیار متفاوت از آن 2 تیم است. 

به عنوان کسی که از نزدیک شاهد 2 قهرمانی قبلی اسپانیا در اروپا با لوئیس آراگونس فقید و ویسنته دل بوسکه بوده‌ام، اعتراف می‌کنم حق با سرمربی است. البته برای من همچنان اسپانیای 2008 آراگونس بهترین تیم و تا به اینجا دست نیافتنی اما عملکرد درخشان تیم فعلی از آن جهت دارای اهمیت است که تورنمنت را با بازیکنانی کمتر شناخته، حتی در بین فوتبالی‌ها، شروع کرد. خبری از ستاره‌های نامدار نبود. اگر رودری هافبک محوری منچسترسیتی را کنار بگذاریم با چند ستاره جوان و تعداد زیادی بازیکن معمولی روبه‌رو بودیم. 

البته در طول همین تورنمنت چند بازیکن در حد ستاره شروع به درخشش کردند. فابین رویس یکی از بهترین هافبک‌های یورو بوده و لامینه یامال و نیکو ویلیامز در مدت کوتاهی به ستاره‌های جام تبدیل شده‌اند. 

نکته جالب در ترکیب اصلی اسپانیا در طول این تورنمنت حضور 11 بازیکن از 9 باشگاه بود. با مصدومیت پدری (بارسلونا) و جانشین شدن دنی اولمو (لایپزیش) تعداد باشگاه‌ها به 10 افزایش یافت. در ترکیب احتمالی بازی فینال مقابل انگلیس هم به جز اونای سیمون و نیکو ویلیامز (اتلتیک بیلبائو) هیچ 2 بازیکن دیگری هم باشگاهی نیستند. این اهمیت کار لوئیس دلافوئنته را بیشتر نشان می‌دهد.

در جدول ارزشمندترین بازیکنان جام، کیلیان امباپه (244 میلیون یورو) در صدر قرار داشت و 3 بازیکن تیم ملی انگلیس او را تعقیب می‌کردند؛ جود بلینگام (188)، فیل فودن (150) و بوکایو ساکا (143). از بین 10 بازیکن ارزشمند حاضر در بازی فینال هم 8 بازیکن برای انگلیس بازی خواهند کرد و در مقابل فقط رودری و یامال اسپانیایی هستند. 

اما در نهایت ارزش بازیکنان تعیین کننده نیست. فرانسه و انگلیس پرمهره با وجود راهیابی به نیمه نهایی و فینال عملکردی بسیار انتقادآمیز داشته‌اند. در مقابل اسپانیا یک تیم کم مهره اما متحد و همدست بوده است که حالا با درخشش رودری، یامال، نیکو ویلیامز و فابین رویس شایسته‌ترین تیم برای قهرمانی است. اگر اسپانیا امشب قهرمان شود، باید سهم ویژه‌ای برای لوئیس دلافوئنته قائل شد.

*مهدیار غفاری


نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری