football360 logo
360-club
360-club-icon

آنالیز شکست انگلیس مقابل اسپانیا در فینال یورو 2024؛ پیروزی تفکر بر تجمل!

۲۹ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۰۰19 نظر
تیم ملی اسپانیا موفق شد تا با ارائه نمایشی کم‌نقص و شناخت دقیق از حریف، انگلیس را شکست دهد.

به گزارش فوتبال 360، تیم ملی اسپانیا به رهبری لوئیس دلافوئنته و درخشش ستارگانی مثل لامینه یامال و نیکو ویلیامز، موفق شد با برتری برابر تیم ملی انگلیس به عنوان قهرمانی یورو 2024 دست پیدا کند. بی‌شک لاروخا بهترین سبک بازی را در این مسابقات نشان داد و با پشت‌سر گذاشتن قدرت‌هایی مثل ایتالیا، آلمان، فرانسه و انگلیس به جام دست یافت. کنترل مرکز زمین از سوی اسپانیا، تبدیل به نقطه عطف فینال شد و  تیم با پیروزی در کمربند میانی به نتیجه مورد نظرش رسید.

پرس سنگین اسپانیا، مانع مالکیت انگلیس

تیم ملی اسپانیا وقتی در دقایق ابتدایی، توپ را از دست می‌داد، سیستم پرس خط به خط را اجرا می‌کرد. به عنوان مثال در تصویر زیر وقتی توپ به مارک گوئهی رسید، اسپانیا ۳ مهاجم خود را برای تحت‌فشار گذاشتن خط دفاع سه‌شیر قرار می‌دهد اما خط هافبک و دفاع اسپانیا عقب زمین باقی می‌مانند.


وقتی توپ به محدوده بین هافبک و مهاجمان می‌رود، خط میانی اسپانیا جلو می‌آیند و بازیکنی مثل آلوارو موراتا هم به عقب باز می‌گردد تا دکلان رایس را احاطه کنند و توپ را به سرعت پس بگیرند.


توپ برای حریف و کنترل بازی از انگلیس

از روند یارگیری تیم ملی انگلیس به حالت ۲ نفره، مشخص است تیم ساوتگیت هم علاقه‌ای برای دریافت توپ نداشت. هری کین و فیل فودن در مرکز زمین به دنبال کنترل رودری بودند و هافبک‌ها با همکاری بازیکنان کناری به کنترل بال‌های خطرناک اسپانیا در کورس‌ها می‌پرداختند.


چنانچه توپ از خط دفاع اسپانیا به جلو برده می‌شد و آلوارو موراتا نقش یک بازیکن خط‌شکن را با حضور در میان بازیکنان انگلیس پیدا می‌کرد، جان استونز هم مجبور می‌شد تا با او به مرکز زمین بیاید و این بازیکن را کنترل کند.


نکته جالب این سیستم به عدم ریسک سه‌شیر مربوط می‌شود. وقتی موراتا می‌چرخد و به سمت چپ زمین انگلیس می‌رود، استونز عقب‌نشینی می‌کند و به فضای خالی برمی‌گردد و لوک‌ شاو به عنوان مدافع چپ با او درگیر می‌شود.


آزادی ۲ بال اسپانیا در دریافت توپ

عقب کشیدن تیم و ریسک نکردن انگلیس باعث می‌شد تا بیشتر تمرکز به جنگ وسط زمین پرداخته شود. به همین دلیل لامینه یامال و نیکو ویلیامز دردسری برای صاحب توپ شدن نداشتند و مثل صحنه گل اول اسپانیا به راحتی به دروازه انگلیس رسیدند و دروازه را باز کردند. حتی قبلا هم دنی کارواخال مانعی برای صاحب توپ شدن نداشت.


انگلیس مجبور بود از کناره‌ها حمله کند

تیم ملی انگلیس که در تمام این تورنمنت درگیر خط هافبک سردرگم خود بود، توسط تیم ملی اسپانیا وسط زمین را از دست داد. به همین دلیل انگلیس مجبور شد از سرعت بازیکنانی مثل بوکایو ساکا در کناره‌ها استفاده کند. با تمام این موارد، جاگیری‌های دقیق از سوی بازیکنان اسپانیا، تمام بازیکنان نزدیک به ساکا را مهار می‌کرد. تک‌گل انگلیس هم از نفوذ کول پالمر به پشت محوطه جریمه بدست آمد؛ کاملا مشخص است ساکا گزینه دیگری برای ارسال پاس نداشت.


پس از گل، فابین رویس، مسئول مهار بازیکنان نفوذی به فضای پشت محوطه جریمه شد. یامال با شاو حرکت می‌کرد و این بار دیگر فرصت نفوذ بازیکنی مثل پالمر هم گرفته شد تا در نهایت اسپانیا با کنترل دفاع و خلق موقعیت، بازی را ۲ بر یک کند و پیروز از زمین خارج شود.


تیم ملی اسپانیا با رشد بازیکنان و سرمربی، موفق شد مزد صبر خود را بگیرد و حالا با نسلی جدید، آماده جام جهانی 2026 می‌شود. قهرمانی در لیگ ملت‌های اروپا و چهارمین قهرمانی در یورو 2024 با نسل آینده‌دار لاروخا، می‌تواند نوید برگی جدید از فوتبال مدرن اروپا دهد.

*پرهام حمیدی
نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری