football360 logo
360-club-icon
360-club
360-camera

هرآنچه لازم است از بلیت‌فروشی جام جهانی بدانید؛ آغاز قرعه‌کشی اصلی

21 آذر 1404 ساعت 02:5419 نظر
قیمت بلیت‌های جام جهانی نسبت به دوره گذشته در قطر به مراتب افزایش یافته است.

به گزارش فوتبال ۳۶۰، قرعه‌کشی اصلی بلیت برای جام جهانی تابستان آینده در آمریکای شمالی پنج‌شنبه آغاز شد. این اولین فرصت برای هواداران است تا پس از انجام قرعه‌کشی و اعلام برنامه کامل مسابقات در هفته گذشته، برای تهیه بلیت اقدام کنند. در این مرحله ثبت‌نام سریع‌تر اهمیتی ندارد و همه هواداران شانس برابری برای کسب بلیت برخودار هستند.

مدل قیمت‌گذاری فیفا با انتقاداتی روبه‌رو شده و گروه «هواداران فوتبال اروپا» درباره «قیمت‌های بی‌سابقه» و «ریسک‌های مالی عظیم» برای هواداران، هشدار داده است. در مرحله پیشین، قیمت بلیت‌ها بین ۴۵ تا ۵ هزار و ۹۱۵ پوند متغیر بود.

قرعه‌کشی چگونه عمل می‌کند؟

از ساعت ۱۹:۳۰ دیشب به وقت ایران هواداران می‌توانستند در وب‌سایت فیفا برای بلیت مسابقات دلخواه خود درخواست ثبت کنند. هر خانواده برای هر مسابقه حداکثر ۴ بلیت و در کل تورنمنت حداکثر ۴۰ بلیت درخواست داد.

بازه زمانی ثبت درخواست تا ۱۳ ژانویه ۲۰۲۶ ادامه دارد و درخواست زودهنگام هیچ مزیتی ندارد؛ همه مسابقات در تمام این مدت در دسترس خواهند بود. پس از پایان مهلت، فیفا از طریق یک قرعه‌کشی، درخواست‌های موفق را مشخص خواهد کرد.

به هواداران در ماه فوریه از طریق ایمیل اطلاع‌رسانی می‌شود و در صورت برنده شدن، هزینه بلیت‌ها به صورت خودکار از حسابشان کسر خواهد شد.

قیمت‌گذاری پویا چیست؟

قیمت‌گذاری پویا که فیفا آن را «قیمت‌گذاری متغیر» می‌نامد در برخی از مراحل فروش بلیت جام جهانی به کار گرفته خواهد شد.

 این نهاد تأیید کرده چنین روشی در قرعه‌کشی اصلی اعمال نمی‌شود و قیمت ابتدای بازه زمانی تا پایان ثابت خواهد ماند.

قیمت‌ها همچنان بر اساس تقاضای پیش‌بینی‌شده برای هر مسابقه تعیین می‌شود و بازی‌های مهم‌تر، گران‌تر خواهند بود.

فیفا هنوز فهرست قیمت رسمی منتشر نکرده اما انتظار می‌رود با آغاز فرآیند در روز پنج‌شنبه، قیمت بلیت‌های هر قرعه‌کشی مشخص باشد.


در حال حاضر، بهترین راهنما، قیمت‌های ثبت شده هواداران در مراحل فروش قبلی است. فیفا بلیت‌های ارزان رده ۴ را به عنوان «نقطه ورود قابل دسترس به تورنمنت» معرفی کرده اما نقشه‌های ورزشگاه‌ها نشان می‌دهد تعداد صندلی‌های این رده بسیار محدود است و به گفته «سازمان هواداران فوتبال اروپا، حتی وجود چنین بلیت‌هایی هنوز قطعی نیست».

در بیشتر ورزشگاه‌ها، بخش عمده صندلی‌ها در رده‌های گران‌تر یک و ۲ قرار دارند.

سهمیه فدراسیون‌ها

هر کشور شرکت‌کننده، ۸ درصد از بلیت‌های بازی‌های خود را برای توزیع میان هوادارانش دریافت می‌کند.

این بلیت‌ها در کشورهای اروپایی از طریق قرعه‌کشی و با اولویت‌بندی اعضایی که بالاترین امتیاز وفاداری را دارند، تخصیص داده می‌شود.


قیمت‌ها احتمالاً مشابه قرعه‌کشی اصلی است اما بلیت‌های سهمیه فدراسیون‌ها قابل فروش مجدد نیستند. انتظار می‌رود سهمیه تیم‌هایی که از مرحله پلی‌آف صعود می‌کنند، پس از پایان بازی‌هایشان در ماه مارس مشخص شود.

فیفا همچنین پلتفرم رسمی خود را راه‌اندازی کرده و به هواداران اجازه می‌دهد بلیت‌هایی از مراحل دیگر را بفروشند.

فروشندگان می‌توانند قیمت دلخواه خود را تعیین کنند و فیفا ۱۵ درصد کارمزد هم از فروشنده و هم از خریدار دریافت می‌کند.

فیفا می‌گوید این کارمزدها «با روندهای رایج در ورزش آمریکای شمالی همخوانی دارد» و تأکید می‌کند «تمام درآمد حاصل از آن برای رشد و توسعه فوتبال سرمایه‌گذاری خواهد شد».

این نهاد همچنین به هواداران درباره استفاده از سایت‌های فروش مجدد غیررسمی هشدار داده و تأکید کرده بلیت‌های خریداری‌شده از منابع دیگر «ممکن است بدون اطلاع قبلی لغو شوند».

در بازار سیاه، ارزان‌ترین بلیت‌ها برای بازی‌های مهم دور گروهی هم‌اکنون با قیمتی بیش از ۴۵۰ پوند عرضه می‌شوند.

بسته‌های ویژه

هواداران مرفه جست‌وجوگر بلیت تضمینی، می‌توانند بسته‌های ویژه رسمی را انتخاب کنند.

این بسته‌ها معمولاً هزاران دلار قیمت دارند؛ شامل صندلی‌های ممتاز، دسترسی به سالن‌های اختصاصی و پذیرایی تجملی.

انحصاری‌ترین گزینه، «دسترسی پلاتینیوم» است. قیمت این رده تنها در صورت درخواست اعلام می‌شود و جزئیات آن محدود است؛ هرچند در مواد تبلیغاتی آن تصویری از یک جت شخصی دیده می‌شود.

فروش به ترتیب مراجعه

نزدیک به زمان برگزاری تورنمنت، موجودی بلیت‌های باقیمانده به ترتیب مراجعه فروخته خواهد شد؛ فرآیندی شبیه به فروش آنلاین بلیت‌های معمولی.

انتظار می‌رود در این مرحله از قیمت‌گذاری پویا یا متغیر استفاده شود. فیفا برخلاف سایر صنایع، قیمت‌ها را نه با الگوریتم، بلکه به صورت دستی و بر اساس تقاضا تغییر خواهد داد.

بلیت ویزا نیست

ماه گذشته، مارکو روبیو، وزیر امور خارجه ایالات متحده، گفت: «بلیت شما ویزا نیست». در واقع، صرفاً داشتن بلیت، ورود هواداران به هیچ‌کدام از کشورهای میزبان یعنی کانادا، مکزیک یا ایالات متحده را تضمین نمی‌کند.

هوادارانی که قصد سفر به ایالات متحده را دارند، باید بسته به ملیت خود، برای «برنامه معافیت از ویزا» (معروف به ESTA) یا «ویزای بازدیدکننده» (B1/B2) درخواست دهند. شهروندان اروپایی معمولاً واجد شرایط ESTA هستند.

کانادا از بیشتر بازدیدکنندگان می‌خواهد تا ویزا یا «مجوز سفر الکترونیکی» (eTA) دریافت کنند. مکزیک به شهروندان بسیاری از کشورهای اروپایی، اجازه ورود بدون ویزا می‌دهد.

سفارتخانه‌های ایالات متحده به دارندگان بلیت جام جهانی وقت‌های ملاقات در اولویت می‌دهند اما همچنان هواداران را تشویق می‌کنند در اسرع وقت درخواست خود را ثبت کنند.

هنوز مشخص نیست وضعیت دارندگان بلیت از کشورهایی که شهروندانشان عمدتاً از سفر به ایالات متحده منع شده‌اند، چگونه خواهد بود. از بین ۱۹ کشور منع‌شده از سفر به خاک آمریکا، ۲ کشور ایران و هائیتی جواز حضور در جام ۲۰۲۶ را به دست آورده‌اند.

هفته گذشته، چندین عضو هیات ایرانی از ورود به این کشور برای شرکت در مراسم قرعه‌کشی جام جهانی منع شدند.

Loading...
Loading...
Loading...
  • Loading...Loading...Loading...Loading...
  • Loading...Loading...Loading...Loading...
  • Loading...Loading...Loading...Loading...
  • Loading...Loading...Loading...Loading...