football360 logo
360-club-icon
360-club
360-camera

از اوج عزت تا حضیض ذلت؛ خنده‌هایی که خشک می‌شوند!

13 خرداد 1405 ساعت 11:0037 نظر
اگرچه مدیران باشگاه سپاهان خودشان را به بیراهه زده‌اند اما چه به صورت خودخواسته و چه به صورت ناخودآگاه، حالا همه چیز برای این باشگاه دگرگون شده است.

به گزارش فوتبال 360، سپاهان طی یک دهه اخیر اگرچه در کسب ششمین قهرمانی لیگ برتری خود ناکام مانده اما 3 مرتبه در لیگ‌های هجدهم، بیستم و بیست‌ودوم تا هفته پایانی برای این عنوان با پرسپولیس رقابت کرد و در لیگ بیست‌وچهارم هم که طلایی‌پوشان بار دیگر به کسب قهرمانی نزدیک شده بودند، مصدومیت بدهنگام مهدی لیموچی کار دست‌شان داد و آن‌ها در هفته‌های پایانی قافیه را به قرمزپوشان تبریزی واگذار کردند. 

طی تمام فصول اخیر و به استثنای لیگ پانزدهم، همواره مدیران سپاهان با بودجه قابل توجهی به بازار نقل‌وانتقالاتی وارد شده‌اند. این روند طی سال‌های اخیر شدت گرفت و در لیگ بیست‌وسوم عطش قهرمانی برای مدیران باشگاه به حدی بالا بود که دست به هر کاری زدند و همین استراتژی سبب شد تا سقف بودجه در نظر گرفته شده توسط فدراسیون و سازمان لیگ را دور بزنند. عجیب اینکه عامل اصلی ناکامی اصفهانی‌ها در لیگ بیست‌‎وسوم دادن پول‌های بی‌حساب و کتاب به برخی بازیکنان نظیر عیسی آل‌کثیر بود.

در لیگ بیست‌وپنجم هم مدیران باشگاه سپاهان اگرچه در حفظ پاتریس کارترونِ فرانسوی، به دلیل جنگ 12 روزه ناکام ماندند ولی در زمینه جذب بازیکنان نشان دادند که با محدودیت مالی خاصی مواجه نیستند. به خدمت گرفتن ریکاردو آلوزِ پرتغالی به خوبی این ادعا را ثابت می‌کند؛ ضمن اینکه همچنان مدیران باشگاه به جذب نفرات شاخص لیگ برتر ادامه دادند؛ حسین حسینی با وجود جذب محمدرضا اخباری، به عنوان یک سنگربان مدعی دیگر از استقلال به خدمت گرفته شد و قرارداد محمد دانشگر هم به دلیل اینکه مدیران باشگاه اصفهانی نتوانسته بودند رضا شکاری و پیام نیازمند را حفظ کنند، به شکلی نجومی تمدید گردید. ضمن اینکه در ادامه گیورگی گولسیانی، انزو کریولی و ایوان سانچز هم با قراردادهای چند صد هزار دلاری به اصفهان آمدند. 

حالا اما وقتی وضعیت سپاهان را با همین چند ماه پیش که هنوز جنگ 40 روزه آغاز نشده بود، مقایسه می‌کنیم، متوجه تغییرات بزرگی می‌شویم؛ تغییراتی که سبب شده حتی این شایعه در اصفهان ایجاد شود که مدیران باشگاه سپاهان به عمد مدارک دریافت مجوز حرفه‌ای را در مهلت مقرر بارگذاری نکرده‌اند تا از شر هزینه‌های اضافی نظیر اسکان، پرواز و ... در فصل پیش‌رو خلاص شوند! همچنین عدم حضور در آسیا این امکان را به مدیران سپاهان می‌دهد تا با بازیکنان ناشناخته بیشتری و در واقع با کاهش بودجه قابل توجهی به مسابقات لیگ برتر فصل پیش‌رو وارد شوند. آن‌ها با خود تصور می‌‎کنند که 11 سال قهرمان لیگ برتر نشده‌اند، یک فصل دیگر هم روی آن بیاید، توفیر خاصی نمی‌‎کند.

در ادامه به بررسی تغییرات بزرگی پرداخته‌ایم که پس از جنگ اخیر به شرکت فولاد مبارکه اصفهان، به باشگاه سپاهان تحمیل شده است. 


سپاهان دیگر پولدار و متمول نیست! 

اینکه سپاهان پولدارترین و در بدترین حالت یکی از پولدارترین باشگاه‌های ایران است، هیچ شکی در آن وجود ندارد. با این حال پرداختی همین باشگاه به اعضای تیم فوتبال در فصلی که نیمه تمام باقی مانده، از 60 درصد بیشتر نشده و همین موضوع باعث ناراحتی و گلایه بازیکنان شده است. علاوه بر این شنیده می‌شود بودجه باشگاه سپاهان که چیزی حدود 2 همت (دو هزار میلیارد تومان) بود، به یک‌چهارم این مبلغ کاهش خواهد یافت و این مشکل بزرگی است که تبعات زیادی برای تیم فوتبال باشگاه و سایر تیم‌های ورزشی سپاهان، به همراه آورده است. با این وصف پیش‌بینی می‌شود سپاهانِ فصل آینده، به تیمی معمولی بدل شده باشد که فقط بازیکنان سرشناس وفادار در آن یافت خواهند شد.

آسمان سپاهان از ستاره خالی می‌شود

حسین حسینی، محمدرضا اخباری، محمد دانشگر، هادی محمدی، احسان حاج‌صفی، آرش رضاوند، محمدمهدی لطفی، ریکاردو آلوز، عارف حاجی‌عیدی، ایوان سانچز، انزو کریولی، امید نورافکن، میلاد زکی‌پور، کاوه رضایی، وحدت هنانوف و گیورگی گولسیانی، علی خدادادی، مجید علیاری، مهدی لیموچی و محمدمهدی لطفی 20 بازیکن بزرگسال سپاهان در لیگ بیست‌وپنجم بودند. این فصل برای طلایی‌پوشان اصفهانی در رتبه سوم و در پایان هفته بیست‎‌وسوم، فریز شده و بعید است دیگر مسئولان زمانی برای برگزاری ادامه آن داشته باشند.

مدیران باشگاه سپاهان از به زبان آوردن این واقعیت که دیگر به مانند سال‌های گذشته پولی در بساط ندارند، پرهیز می‌کنند اما بی‌شک با کاهش قابل توجهی که در بودجه باشگاه اتفاق خواهد افتاد، دیگر توان پایبندی به تعهدات گذشته وجود ندارد. در این شرایط توافق با ایوان سانچز، گیورگی گولسیانی، وحدت هنانوف و انزو کریولی که هر 4 بازیکن با قرارداد دلاری در سپاهان حضور داشتند، گام بزرگی برای پایین آوردن بودجه بوده اما این قدم‌ها اصلا کافی نیست.

اثرات جنگ‌های 12 روزه و 40 روزه روی تیم فوتبال سپاهان هنوز کامل مشخص نشده اما بخشی از تبعات آن با شروع فصل جدید مشخص خواهد شد. محمد دانشگر، حسین حسینی، محمدرضا اخباری، آرش رضاوند، محمدمهدی لطفی، عارف حاجی‌عیدی، امید نورافکن، آریا یوسفی، محمدامین حزباوی، مجید علیاری، علی خدادادی و مهدی لیموچی نفراتی هستند که در فصل آینده هم تحت قرارداد سپاهان هستند اما بعید است باشگاه توان عمل به تعهدات گذشته‌اش را به خصوص در ارتباط با بازیکنانی نظیر محمدرضا اخباری، حسین حسینی و محمد دانشگر داشته باشد.

در این شرایط بی‌شک مدیران باشگاه سعی خواهند داشت تا با دادن وعده‌هایی برای افزایش قرارداد بازیکنان در فصول آینده، آن‌ها را ترغیب به ماندن کنند؛ پیشنهاداتی که با توجه به شرایط تورمی عجیبی که در ایران وجود دارد و آینده‌ مبهمی که پیش روی همه قرار گرفته، بعید است اعتنایی به آن‌ها بشود. در این شرایط اتفاق قابل پیش‌بینی‌تر این است که نفراتی نظیر احسان حاج‌صفی و علی کریمی با رقم‌های نه‌چندان بالا در سپاهان بمانند تا به نوعی عِرق خودشان را هم نشان داده باشند. 

در مجموع می‌توان این‌طور ادعا کرد که بخش عمده‌ای از بازیکنان کلیدی سپاهان در فصل پیش‌رو راه دیگری در پیش خواهند گرفت و به باشگاهی می‌روند که شرایط مالی بهتری برای‌شان مهیا کند. در این بین نگرانی درباره برخی نفرات در باشگاه سپاهان نظیر محمدامین حزباوی، آریا یوسفی، عارف حاجی‌عیدی و مهدی لیموچی بیشتر از سایر بازیکنان است. 

حذف از آسیا؛ ضربه آخر به پیکر نیمه‌جان باشگاه سپاهان

طی روزهای اخیر یکی از مهم‌ترین اخبار فوتبال ایران مربوط به عدم صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه سپاهان بوده است. البته مسئولان باشگاه سپاهان سعی دارند همچنان با انتشار توئیت‌هایی که نشان از ادامه پیگیری‌های آن‌ها دارد، از مهلکه‌ای که در آن گرفتار شده‌اند، فرار کنند. از سوی دیگر هم به صورت موازی اخباری غیررسمی در اصفهان به گوش می‌رسد؛ اخباری که از قصور عمدی مدیران باشگاه جهت عدم بارگذاری مدارک صدور مجوز حرفه‌ای می‌گویند تا به شکل غیرمستقیم از هزینه‌های گزاف سفر و اسکان در فصل آتی جلوگیری شود و همچنین نیازی به تقویت آن‌چنانی تیم و جذب بازیکنان شاخص نباشد. حذف از آسیا را می‌توان ضربه آخر به پیکر نیمه‌جان باشگاهی دانست که ساختارمندترین باشگاه فوتبال ایران به شمار می‌رود اما از حالا به بعد همه چیز تغییر خواهد کرد و تا کارخانه به فعالیت طبیعی گذشته‌اش بازنگردد، سپاهان به یک تیم معمولی تبدیل خواهد شد.

سپاهانی‌ها فقط به یک راه فکر می‌کنند

برای اینکه مدیران باشگاه سپاهان بتوانند تیم بهتری برای فصل آینده جمع‌وجور کنند، تنها به یک راه متوسل هستند. در حال حاضر تمرکز زیادی روی درآمد حاصل از جام جهانی وجود دارد ولی باوجود اینکه سپاهان با داشتن 4 بازیکن، حداقل به یک میلیون دلار دست پیدا می‌‎کند اما به دلیل تحریم‌ها این پول در دسترس نخواهد بود. در نتیجه تمرکز اصلی نیکفر و همکارانش روی درآمد حاصل از فروش بازیکنانی مثل آریا یوسفی و محمدامین حزباوی گذاشته شده که از امارات و روسیه مشتری دارند. اگر مدیران سپاهان با وجود جدایی یوسفی و حزباوی همچنان با مشکل مالی مواجه باشند، راهکار دیگر هم درنظر گرفتن مبلغی برای صدور رضایت‌نامه بازیکنانی نظیر مهدی لیموچی و عارف حاجی‌عیدی خواهد بود.

Loading...
Loading...
Loading...
  • Loading...Loading...Loading...Loading...
  • Loading...Loading...Loading...Loading...
  • Loading...Loading...Loading...Loading...
  • Loading...Loading...Loading...Loading...