football360 logo

چهار سال پس از میزبانی فینال جام جهانی؛ استادیوم لوژنیکی، تغییر کاربری داد!

28 اسفند 1400 ساعت 19:45
ولادیمیر پوتین، همزمان با رد اعتراض روسیه به دادگاه CAS، در استادیوم لوژنیکی مسکو سخنرانی کرد.
به گزارش فوتبال 360، دادگاه حکمیت ورزش روز گذشته اعلام کرد اعتراض روسیه مبنی بر لغو دستور حذف تیم ملی فوتبال این کشور از دیدارهای پلی‌آف مقدماتی جام جهانی، مردود اعلام شده و بنابراین میزبان جام جهانی 2018، حق حضور در جام جهانی 2022 قطر را نخواهد داشت. ولادیمیر پوتین همزمان در یک سخنرانی به نظر باشکوه، چند جمله را مقابل چشمان بیش از 80 هزار نفر از حامیانش به زبان آورد و درحالی که پرچم‌های فدراسیون روسیه به اهتزار در می‌آمد، برنامه به اتمام رسید. لیوبه، گروه موسیقی مورد علاقه ولادیمیر پوتین نیز در استادیوم حاضر بود و آهنگی میهن‌پرستانه در وصف جنگ خواند. تغییر کاربری یکی از استادیوم‌های خاطره انگیز فوتبال در جهان مشخص است که صحنه‌های تلخ و شیرین بسیاری از جمله مرگ 66 هوادار فوتبال در سال 1982، قهرمانی منچستر یونایتد در آن شب بارانی لیگ قهرمانان و فینال جذاب فرانسه و کرواسی در جام جهانی 2018 را به خود دیده بود. استادیومی که به نظر می‌رسد دیگر میزبان دیدارهای معتبر بین المللی، چه در سطح ملی و چه در سطح باشگاهی، نخواهد بود!
این گردهمایی، به مناسبت هشتمین سالگرد اشغال کریمه و همزمان با وجود جو منفی جامعه بین الملل علیه ولادیمیر پوتین و کشور روسیه انجام شد. 18 مارس 2014، دو روز پس از انتخابات غیر رسمی، پوتین رسماً سند پیوست کریمه به فدراسیون روسیه را امضا کرد و حالا، بحران اوکراین فراتر از مرزهای کریمه، تا میدان مرکزی پایتخت به پیش رفته است. استادیوم لوژنیکی اما شاید تنها جایی در جهان باشد که گردهمایی این چنینی از طرفداران رهبر کشور روسیه را به خود می‌بیند. صد البته که این، اولین اجرای زنده موسیقی در استادیوم نبوده و پیش از این، متالیکا، ایمجین درگونز، رامشتاین و حتی مایکل جکسون، اجرای زنده در این استادیوم را تجربه کرده‌اند.
روسیه در مسیر رسیدن به کره شمالی!
مطالب بسیاری پیش از این در رابطه با پروپاگاندای حکومت‌ها در زمین فوتبال و در صدر آنها، روسیه تحت حاکمیت ولادیمیر پوتین منتشر شد که بازگو کردنشان، تکرار مکررات است اما با این اقدام، به نظر می‌رسد روسیه روز به روز، بیشتر در مسیر تبدیل شدن به کره شمالی، قدم بر‌می‌دارد و بعید نیست استادیوم لوژنیکی نیز در آینده‌ای نچندان دور، شبیه به استادیوم «رانگرادو می‌دی» شود.
استادیوم رانگرادو می‌دی، در یکی از جزیره‌های کوچک پیونگ یانگ ساخته شده و با نوع خاص معماری‌اش، فضای جالبی در این جزیره رقم زده است. اول مِی ۱۹۸۹، روز افتتاح این ورزشگاه به‌شمار می‌رود. روزی با اهمیت در تقویم سالیانه کره ‌شمالی که به «روز جهانی کارگر» شناخته می‌شود. ساخت این ورزشگاه، دو سال و نیم بعد از افتتاح ورزشگاه ۷۰ هزار نفری المپیک سئول در کره جنوبی آغاز شد تا کره‌ شمالی، به نوعی از رقابت با کشور همسایه در ساخت ورزشگاه‌های بزرگ عقب نماند. دو سال و نیم دیگر نیز طول کشید تا ساخت این ورزشگاه در کره‌شمالی به پایان برسد.
استادیوم فوتبال یا کوره آدم‌سوزی؟
فوتبال اما یک دغدغه جدی در کشور کره ‌شمالی به شمار نمی‌آید و طبیعی است که از این ورزشگاه بزرگ، بهره‌برداری‌های سیاسی و ایدئولوژیک نیز صورت بگیرد. از جمله اینکه یک سال بعد از تکمیل ساخت ورزشگاه، مراسم اعدام فرمانده‌هانی که برای ترور کیم جونگ ایل نقشه کشیده بودند، در استادیوم رانگرادو برگزار شد. مراسمی که در آن، فرمانده‌هان مذکور، زنده زنده در آتش سوزانده شدند تا وحشتناک‌ترین روز تاریخ رانگرادو رقم خورده باشد.
مراسم «Mass Games» شاید جالب ‌ترین رویدادی باشد که هر سال در رانگرادو برگزار می‌شود. در این نوع عجیب از ژیمناستیکِ نمایشی، حدود ۱۰۰ هزار شرکت‌ کننده به مدت ۹۰ دقیقه مشغول انجام حرکات آکروباتیک می‌شوند و موزاییک‌های غول پیکری را به نمایش می‌گذارند که به عنوان یکی از عظیم‌ترین تصویر موزاییکی دنیا شناخته می‌شود. اندک توریست‌های حاضر در کره‌شمالی نیز اجازه تماشا کردن این مراسم از نزدیک را دارند اما فقط به سکوهای خاصی راه داده خواهند شد.

برچسب‌ها

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری