football360 logo

8 ستاره خاموش دهه اول لیگ بیست‌ودوم؛ فرسنگ‌ها دور از انتظار

04 آبان 1401 ساعت 10:4420 نظر
با وجود هیاهوی ویژه درباره چند ستاره لیگ برتری، آن‌ها نتوانستند در 10 هفته ابتدایی رقابت‌ها عملکرد قابل‌قبولی داشته باشند.

به گزارش فوتبال 360، نقل‌وانتقالات تابستانی پیش از آغاز لیگ بیست‌ودوم در حالی دنبال شد که سروصدای زیادی داشت و به اصطلاح، بمب‌های زیادی در بازار منفجر شد. از بازگشت ستاره‌ای مثل مهدی قایدی به استقلال و جذب مهره کلیدی مانند سروش رفیعی توسط پرسپولیسی‌ها تا حضور مانوئل فرناندز فوق‌ستاره پرتغالی در سپاهان و البته حضور چهره‌های نام‌آشنا و باتجربه‌ای مثل اشکان دژاگه و وریا غفوری در فولاد. لوسیانو پریرا هم در انتقالی جذاب راهی مس رفسنجان شد و امیر قلعه‌نویی به سراغ جذب یک هافبک برزیلی برای تقویت تیمش رفت.

لیگ برتر فوتبال ایران در دوره بیست‌ودوم، یک‌سوم خود را پایان یافته می‌بیند و نگاهی به آمار و ارقام درباره عملکرد 8 چهره ویژه نقل‌وانتقالات تابستانی نشان می‌دهد که آن‌ها با وجود هیاهوی زیاد در بازار، نتوانسته‌اند از بُعد فنی گره‌گشای تیم‌های خود باشند و عملکرد قابل‌قبولی را به جای بگذارند.

باشوی آبی‌ها و بیش از 700 دقیقه ناکامی!

مهدی قایدی در انتقالی قرضی از شبابالاهلی امارات به استقلال آمد تا بلکه بتواند در فصل منتهی به جام جهانی بیشتر در کانون توجهات باشد و نظر مساعد سرمربی تیم ملی را برای حضور در جام جهانی به خود جلب کند. قایدی شروع طوفانی در استقلال داشت و در همان اولین هفته حضورش در ترکیب آبی‌ها، هم در مقابل ملوان موفق شد گل بزند و هم پنالتی بگیرد اما بعد از درخشش در انزلی، قایدی روزهای ناکامی را در ترکیب استقلال پشت سر می‌گذارد.

ستاره ریزنقش و خوش‌تکنیک آبی‌ها در هفته‌های اخیر تنها در مصاف با نساجی در نقش گل‌ساز توانست موفق باشد و این فصل در طول حضورش در ترکیب استقلال، یک گل و یک پاس‌گل و البته کسب یک ضربه پنالتی آمار این مهره کلیدی آبی‌ها بوده که نشان می‌دهد مهدی قایدی هنوز نتوانسته به فرم ایده‌آل خود برسد و انتظارات را از خود برآورده کند. ناکامی که باعث شده تا وینگر جوان استقلال جایی هم در فهرست کی‌روش نداشته باشد و احتمالاً باید از خانه مسابقات جام جهانی را دنبال کند!

«سجاد» و ناکامی مطلق در بازگشت به خانه

سجاد شهباززاده یکی از چهره‌های پر سر و صدای بازار نقل‌وانتقالات تابستانی بود. مهاجمی که به عنوان اولین خرید تابستانی آبی‌ها پیش از انتخاب ریکاردو سا پینتو معارفه شد اما تاکنون نتوانسته حتی یک‌بار در ترکیب استقلال در لیگ بیست‌ودوم بدرخشد تا عملکرد ناامیدکننده او خیلی زود باعث شود، چند گمانه‌زنی درباره خروج احتمالی شهباززاده از فهرست استقلال در نقل‌وانتقالات زمستانی به‌وجود آید.

مهاجم باتجربه استقلال در 2 هفته آغازین رقابت‌ها در ترکیب اصلی تیمش بود اما ناکامی شهباززاده در تهدید دروازه رقبا و ثبت رکورد منفیِ 0 شوت در چارچوب باعث شد تا سا پینتو او را از ترکیب اصلی تیمش خارج کند و در بازی‌های اخیر، سجاد شهباززاده به عنوان یار جانشین به ترکیب تیمش آمده اما نتوانسته دروازه رقبا را تهدید کند تا در پایان هفته دهم لیگ بیست‌ودوم، یکی از چهره‌های ناکام فصل قلمداد شود، البته که شهباززاده مدعی شده هنوز زمان زیادی مانده و نوبت به درخشش او در ترکیب استقلال هم خواهد رسید!

ناکامی «رفیعی» در بازگشت سه‌باره به پرسپولیس!

سروش رفیعی یکی از مهم‌ترین خریدهای تابستانی پرسپولیس بود. هافبک باتجربه‌ای که از سپاهان به جمع شاگردان یحیی گل‌محمدی اضافه شد و قصد داشت تا برای سومین دوره حضور در جمع سرخ‌پوشان پایتخت را تجربه کند و به دنبال روزهای خوب در پرسپولیس بود اما 10 هفته ابتدایی لیگ در شرایطی به پایان رسید که سروش نتوانست انتظارات را برآورده کند و مهره‌ای خنثی در ترکیب سرخ‌پوشان پایتخت بود.

رفیعی که از او به عنوان یکی از خلاق‌ترین هافبک‌های لیگ برتر فوتبال ایران یاد می‌شود، در 10 هفته ابتدایی لیگ بیست‌ودوم حتی یک‌بار هم نتوانست برای تیمش گل بسازد تا با وجود حضور در تمامی دیدارهای پرسپولیس در فصل جدید لیگ برتر، خرید تابستانی سرخ‌پوشان ناکام در درخشش در ترکیب تیمش باشد و نامش در فهرست چهره‌های ناکام 10 هفته اول لیگ بیست‌ودوم قرار گیرد.

از ناکامی بزرگ همبازیِ «رونالدو» تا ناکامی باتجربه‌ها در اهواز

مانوئل فرناندز، یکی از جذاب‌ترین نقل‌وانتقالات تاریخ لیگ برتر فوتبال ایران را رقم زد. هافبک سابق تیم ملی پرتغال که سابقه پوشیدن پیراهن تیم‌هایی مثل بنفیکا پرتغال، اورتون انگلیس و والنسیا اسپانیا را در کارنامه خود داشت و در 36 سالگی تصمیم گرفت تا چالش جدیدی را در دوران فوتبال خود تجربه کند و پیشنهاد سپاهان را پذیرفت و شاگرد ژوزه مورایس در جمع طلایی‌پوشان اصفهانی شد.

فرناندز در هفته‌های ابتدایی در ترکیب اصلی سپاهان حضور داشت و موفق به گلزنی برابر نساجی هم شد اما به یک‌باره مصدومیت باعث دوری 4 هفته‌ای او از ترکیب طلایی‌پوشان اصفهانی شد. هافبک پرتغالی سپاهان در بازگشت دوباره‌اش در هفته نهم موفق شد در نقش هافبک بازی‌ساز بدرخشد اما مجدداً در هفته دهم جایی در فهرست تیمش برابر تراکتور نداشت تا روزهای پرفراز و نشیبی را در لیگ ایران تجربه کند و نتواند آن‌طور که انتظارات می‌رفت، روزهای خوب و موفقی را در لیگ ایران تجربه کند.

فولاد خوزستان هم در بازار نقل‌وانتقالات تابستانی، خریدهای پرشماری داشت که 2 خرید ویژه فولادی‌ها، اشکان دژاگه و وریا غفوری بودند. قرمزپوشان اهوازی در 9 مسابقه در لیگ بیست‌ودوم به میدان رفته و دیدار معوقه‌شان برابر ملوان هنوز برگزار نشده است اما نکته مهم اینکه دژاگه در 2 دیدار در ترکیب اصلی تیمش بوده و غفوری در 3 مسابقه از ابتدا برای فولادی‌ها به میدان رفته است.

اشکان دژاگه و وریا غفوری 5 تجربه حضور به عنوان یار جانشین را در ترکیب فولاد خوزستان در کارنامه خود دارند اما نکته مهم، ناکامی آن‌ها در گلزنی و یا گل‌سازی بوده، به طوری‌که به جز گل اشکان دژاگه به تراکتور که منجر به برتری فولاد شد، دیگر عملکرد مثبتی در کارنامه 2 ستاره باتجربه فولادی‌ها به چشم نمی‌خورد تا برخلاف انتظار، اشکان دژاگه و وریا غفوری نتوانند انتظارات را از خود در دهه اول لیگ بیست‌ودوم برآورده کنند.

زوج خارجی به کار خط حمله مس رفسنجان نیامد!

مدیران مس رفسنجان در نقل‌وانتقالات تابستانی پیش از آغاز لیگ بیست‌ودوم عملکرد موفق داشتند و مهم‌ترین دستاورد آن‌ها، توافق با لوسیانو پریرا بود تا با توجه به حفظ گادوین منشا، 2 مهاجم خارجی با سابقه آقای گلی در فوتبال ایران، در اختیار محمد ربیعی باشند و انتظار می‌رفت نارنجی‌پوشان با بهره‌وری از 2 مهاجم خارجی در ترکیب خود عملکردی فوق‌العاده از خود به جای بگذارند اما آنچه انتظار می‌رفت، رخ نداد.

لوسیانو پریرا در هفته نخست مقابل نساجی موفق به گلزنی شد و بعد از آن، سیر نزولی در ترکیب مس داشت و نتوانست بر شمار گل‌هایش در لیگ بیست‌ودوم بیفزاید تا اینگونه چهره خبرساز نقل‌وانتقالات تابستانی مسی‌ها، روزهای ناموفقی را در رفسنجان پشت سر بگذارد.

«گومز» جای خالی «صادقی» را پر نکرد

وسلی گومز دوس‌سانتوس خرید خارجی گل‌گهر در بازار نقل‌وانتقالات تابستانه بود. بازیکنی که با هدف جانشینی سعید صادقی به فهرست سرمه‌ای‌پوشان سیرجانی اضافه شد و امیر قلعه‌نویی امیدوار بود با جذب این هافبک برزیلی، فقدانِ صادقی به عنوان ستاره فصل گذشته گل‌گهر در ترکیب این تیم سیرجانی به چشم نیاید اما وسلی گومز نتوانست در 10 هفته ابتدایی لیگ بیست‌ودوم انتظارات را برآورده کند.

هافبک برزیلی گل‌گهر که حضور چرخشی در ترکیب تیمش داشته و به نظر می‌رسد که تمرینات هم هنوز نتوانسته به ایده‌آلِ مدنظر امیر قلعه‌نویی برسد، در هفته دهم مقابل ذوب‌آهن اولین تاثیرگذاری‌اش در ترکیب سرمه‌ای‌پوشان سیرجانی را داشت و موفق شد گل 3 امتیازی تیمش را بسازد و به نوعی هواداران سیرجانی و البته امیر قلعه‌نویی را امیدوار کرد که می‌خواهد بعد از ناکامی در دهه اول لیگ، در ادامه فصل به مهره کلیدی در ترکیب گل‌گهر تبدیل شود. مهره‌ای که فعلاً جزو خریدهای ناموفق تابستانی محسوب می‌شود و باید تلاش زیادی در ادامه فصل داشته باشد تا بتواند این برچسب را از روی برداشته و به مهره‌ای کلیدی و تاثیرگذار در ترکیب گل‌گهر تبدیل شود.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری